Uvitenhetens visdom angir en livsholdning som har toleranse for flertydelighet og uvisshet. Ikke en uvisshet om Guds virkelighet, men om våre forestillinger om det ytterste.
Docta ignoranta er en metode for å søke sannheten som finnes eller som er. Sannhet ikke forstått som et nytt sett med meninger, som om vi skifter til nye klær. Men ny innsikt om Sannheten.
På vei mot ny innsikt er det nødvendig å slippe taket i det vi nå mener å vite. Det er manges erfaring at de som vet minst, er de mest skråsikre.
Vi må vite for å kunne ikke-vite. Vi må godta det uvisse som et gode.
Lyrikeren og mystikeren Arnold Eidslott beklager ikke det uvisse, men takker for det.
Takk for uvisse
for dette er et kjærlig øye
som vokter deg fra evige boliger
Denne uutrgunnelige satte
denne grense
Slik kan mennesket, brått eller langsomt vinne innsikt om Gud. At Gud er uforanderlig, at Gud er noe vi hverken kan eie, forstå eller manipulere. I denne innsikt blendes mennesket før eller senere - av lys, av kjærlighet. Det oppleves som en overveldende gave.
Matt 17 forteller om en hendelse, der Jesus tok med seg tre av disiplene opp på fjellet hvor Han ble forvandlet foran øynene deres. Matteus forteller at Jesu ansikt "skinte som solen" og "klærne ble hvite som lyset."
Jesus blir forklaret som Gud, men Han blir ikke tillagt nye egenskaper, eller forvandlet til noe Han ikke var tidligere.
Men disiplenes øyne åpnes, så de ser hvem Han alltid har vært. Han er lys.
Jesu forklarelse som Gud, betyr ikke at noe nytt legges til, men for displene kom det noe nytt: De skal ikke frykte det de ikke fatter. Gud skal ikke forstås, men elskes.
Det er det Jesu mener da han sier i Matt 18, 3-4:
3 og sa: «Sannelig, jeg sier dere: Uten at dere vender om og blir som barn, kommer dere ikke inn i himmelriket. 4 Den som gjør seg selv liten som dette barnet, han er den største i himmelriket.
Vi skal bare tro og elske Gud. Ikke forstå troen i hjel. Det gjorde fariseerne og de ble dømt.