Eivor Andersen Oftestad

38

Naturlig sex

«Sex er helt naturlig, derfor kan vi like godt ha det på TV.»

Publisert: 2. apr 2013

Det kunne ikke falle meg inn å se Paradise Hotel. Men jeg syns deltakernes naive argument er interessant: "sex er helt naturlig, noe alle gjør, og derfor kan vi like godt ha det på TV". Jeg tror utsagnet er symptomatisk for vår kultur. Bortsett fra akkurat TV, så sa Martin Luther det samme for fem hundre år siden. Mot sølibatet argumenterte han at seksualdriften var like naturlig som å spise og drikke og gå på do, og derfor umulig å motstå. Eneste løsning var i følge Luther å regulere seksualiteten, som betød gifte seg. Alternativet var hor - noe som på den tiden var synd. Det sies at reformasjonen oppvurderte naturen da den avskaffet klostervesenet og fremhevet ekteskapet. Men man kan også si det motsatte. I vår protestantiske kultur ble mennesket bare natur som ikke lenger fikk mulighet til å strekke seg mot Gud.

Jeg stiller selvfølgelig ikke Luther ansvarlig for Paradise Hotel. Det ville være like dumt som programmet selv. Hotellgjestene reflekterer derimot vår egen tid. Også her er sex noe som presser seg frem, men det finnes ikke lenger andre normer enn at det bør føles bra for deg selv, i alle fall hvis man følger statens opplæring. Et sveip på Ung.no, infosiden til Barne, - Ungdoms og Familiedirektoratet, gjorde meg kvalm. Her er alt greit. Sex skal utforskes med en venn, venninne eller en annen man er trygg på , eller med en tilfeldig ukjent hvis det føles lettere. Eneste råd til den stakkars usikre tenåringen er å tenke litt på forhånd. For noe møl! De fleste voksne vet vel at naturen er tvetydig? Den gir ingen annen retning enn hormonenes strøm gjennom kroppen. Å kritisere BUFdir er å slå inn åpne dører i Vårt Land. Det jeg derimot har på hjertet er at vi må gjenoppdage at mennesket har et høyere mål enn å leve ut sin egen natur og realisere seg selv som det heter. Vi er kalt til å overskride naturen. Tegnet på dette var nettopp klostervesenet som ble så kraftig avvist av reformasjonen. Behovet for et slikt tegn synes enda mer aktuelt i dag enn for 500 år siden. For nå er det mer enn skrifttolkning som står på spill. Nå er det naturen selv.

FØRST PUBLISRT I VÅRT LAND-SPALTEN KLARTEKST TIRSDAG 02.04.2013

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

Skyt ikke på budbringeren

Publisert over 7 år siden
Eivor Andersen Oftestad. Gå til den siterte teksten.
Det jeg derimot har på hjertet er at vi må gjenoppdage at mennesket har et høyere mål enn å leve ut sin egen natur og realisere seg selv som det heter.

Vi er nok på linje når det kommer til det å ikke se på slike televisjonsprogram som for eksempel Paradise Hotel. Men der skilles også våre veier. Jeg vil ikke finne på å kritisere deltakerne men jeg må innrømme at jeg ikke forstår de som ser på programmet.

Deltakerne forstår jeg godt. Det er jo gratis morro for alle pengene og at det kan tiltale om man har tid til å delta  eller lyst til å gjøre det, ser jeg ikke som noe underlig eller kritikkverdig.

Den religiøse seksualmoralen har rådet som norm i århundreder. Like fullt kan man hevde at dagens seksualnorm er hakket bedre enn den som rådet tidligere med sterk innflytelse fra religionen.

Vi har gått bort fra det patriarkalske og er på vei inn i det kjønnslikestilte. Dette er vel på tross av religiøs seksualmoral og ikke på grunn av denne.

Nå kan det virke som om du både føler at din religiøse oppfattning av livet er støtt og at ditt religiøse syn på seksualitet og samliv er noe alle bør ta til seg. Men det har seg slik at ikke alle deler ditt syn og dine følelser. At du når du blir støtt og såret tyr til ord som naivitet, kvalm, møl, hor med mer forteller vel mer om deg og dine religiøse oppfattninger enn det forteller om noe som helst annet.

Tal gjerne varmt for hvordan du lever ditt liv og hvilke valg og tanker du har om seksualitet og samliv men hold deg for god til å sitte på din trone og harseler eller rakk ned på de som velger annerledes enn deg. Du vil vel ikke like det om du blir møtt med samme argumentasjonsteknikk.

Kommentar #2

Th0rm0d N0rd&hl

17 innlegg  776 kommentarer

Innleggets innledning

Publisert over 7 år siden

er den beste argumentasjon, jeg har lest, mot innleggets konklusjon.

og da er det ikke mer å si om den saken.

Kommentar #3

robert ommundsen

80 innlegg  4866 kommentarer

ouroboros

Publisert over 7 år siden
Th0rm0d N0rd&hl. Gå til den siterte teksten.
er den beste argumentasjon, jeg har lest, mot innleggets konklusjon.

og da er det ikke mer å si om den saken.

slangen som biter seg selv i halen.vakkert

Kommentar #4

Eivor Andersen Oftestad

38 innlegg  25 kommentarer

Publisert over 7 år siden

Dårlig tv-underholdning, pornografisk eller ikke, er forflatende og tar bort fortryllelsen og eventyret og erotikken, akkurat som statens seksualrådgivning gjør. Istedenfor grenseløs sex og pornofisering av kulturen som leder til kjedsommelighet og tingliggjøring av andre mennesker, er det mulig å søke de grensesprengende (som er noe fundamentalt annet enn grenseløs, fordi det forutsetter at grenser finnes) erfaringene både klosterlivet og erotikken kan gi.

I min lille tekst skriver jeg om klosterliv som et tegn på at mennesket har et høyere mål som overgår naturlig erfaring. Dette er vanskelig å kommunisere inn i en protestantisk kultur som er helt ukjent med denne religiøse livsformen. Men kanskje det kan sammenlignes med idrett – som er en mer allment kjent livsform her til lands– her beundres selvdisiplin, og naturen presses slik at overskridende resultater kan oppnås. De fleste av oss er mer for mosjonister å regne, mens noen satser, og det koster selvfølgelig. Det religiøse livet handler ikke om prestasjon i løypa slik idretten gjør, kanskje snarere det motsatte. Men hvis man ønsker å fordype det religiøse livet handler det også om å ha et fokus, om selvdisiplin og selvinnsikt. Klosterliv er åndelig idrett. Slike liv kan være en påminnelse om at også vi har en retning som er større enn kroppen vår forteller oss. Hvis vi ikke bare er dyr da...

Kommentar #5

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

Er det så skremmende

Publisert over 7 år siden
Eivor Andersen Oftestad. Gå til den siterte teksten.
Hvis vi ikke bare er dyr da...

Jeg synes ikke det er skremmende i det hele tatt. Men så har jeg ikke noen religiøs tro som gjør at jeg mener mennesket er noe mer enn en skapning på lik linje med en katt eller en kalkun. Sistnevnte kommer dog til verden med langt mer innebygget kunnskap om livet og verden rundt seg enn de vi som menneskebarn har når vil blir født.

At noen føler at de trenger høyere mål og mening med alt er så sin sak. For meg høres det slitsomt ut å hele tiden skulle finne en mening med det man gjør. Heldigvis kan vi velge dette selv uten at andre har mulighet til å bestemme det for oss.

Når du nevner idretten kan jeg ikke helt se forskjell på denne å Paradise Hotell. Jeg forstår jo utøverne men ikke følgerne. For meg er det mer fruktbart å ta på meg skiene enn å se på noen som gjør det. Slik er det vel med sex også.

Kommentar #6

Geir Wigdel

32 innlegg  2088 kommentarer

Men når det kommer

Publisert over 7 år siden

til homofili, er et hovedargument at: Det er mot naturen. Vel, jeg er enig i at mennesket er mer enn (dyrisk)natur og jeg mener kristen etikk, også seksualetikk, fordrer at vi korrigerer og foredler naturlige instinkter. Men dessverre er det sjelden logikk og konsistens i kristen argumentasjon og derfor har den fått stadig mindre innflytelse på menneskenes liv. For meg er denne type programmer dårlig TV. Ikke fordi en viser sex, men fordi det er for banalt. Og banalt må det jo bli siden sex er så dagligdags.

Kommentar #7

Monica Farinetti

70 innlegg  354 kommentarer

Seksualitet

Publisert over 7 år siden

er etter min mening noe privat, som ikke hører hjemme i det offentlig rom.

På samme måte som private sfærer hvor mennesker betror seg til hverandre.

Med mindre det er i folkeopplysningens tjeneste.

Programmer som Trekant - overskred grensen fordi de ikke setter seksualitet inn i en

ansvars-kontekst.

Skjønner ikke at andres intimsfære kan være av allmenn interesse, men det er meg !

 

Monica

Kommentar #8

Egil Wold

2 innlegg  1814 kommentarer

Mye berettiget kritikk av statlig føringer...

Publisert over 7 år siden
...om seksual-opplysning. Unnskyld. "Opplysning" Men det er nok ingensomhelst "connection" til Martin Luther og reformasjonen. At det er bedre å gifte seg enn å brenne begjær er bare en direkte videreføring av Paulus' undervisning i 1 kor 7 Paulus var Apostel og hans utsagn har Apostolisk tyngde. Selv levde han (paulus) i sølibat. Hos Luther finner du utsagn som klart sier at det finnes mennesker med en overnaturlig gave til sølibat. Dette er dog ikke hovedregelen. *** På 1500-tallet ble klostere misbrukt til dumpingplass for døtre som var ikke så lett å gife bort. Dette nevner Teresa av Avila i hennes selvbiografi. Dette misbruket var også et misbruk av disse kvinner som kanskje personlig vill ha giftet seg. Evangelisk teologi har ikke i seg noe pålegg om å måtte gifte seg. I evangelisk teologi har man åndstrømninger som har vært både pietistiske og puritanske. Sex har vært for ekteskapet alene. Din kritikk av offentlige innstansers lempfeldige, umoralske, ansvarsløse og ikke-lite-overtydelige 68-er projiseringer på neste generasjon (eller tok jeg det et steg videre?) - deler jeg fullstendig. De begår en slags informasjonsovergrep.
Kommentar #9

Monica Farinetti

70 innlegg  354 kommentarer

Freud eller Luther !

Publisert over 7 år siden

Vi er heldigvis kommet videre !

Sivilisasjonen som trussel og skadelige undertrykking av menneskets urdrift !

Vi er vel litt mere kognitive for tiden !

Veldig mange som eksponerer seg på denne måten får psykiske vansker med dette

i ettertid, har mange psykiatere meldt.

Anser Luther å være pragmatisk og grensesettende, ikke grenseløs.

 

Monica

Kommentar #10

robert ommundsen

80 innlegg  4866 kommentarer

jeg anser luther

Publisert over 7 år siden
Monica Farinetti. Gå til den siterte teksten.
Anser Luther å være pragmatisk og grensesettende, ikke grenseløs

for å være en seksuelt frustrert grinebiter som bet i kirkedøren

Kommentar #11

Monica Farinetti

70 innlegg  354 kommentarer

Luther

Publisert over 7 år siden

giftet seg med en tidligere nonne, og fikk mange barn !

 

Monica

Kommentar #12

Monica Farinetti

70 innlegg  354 kommentarer

He he

Publisert over 7 år siden

før !

 

Monica

Kommentar #13

Morten Christiansen

18 innlegg  10560 kommentarer

Publisert over 7 år siden

Sveipet innom ett program om mennonitter, så ut som svært konservative kristne, kvinner i kyser og full pakke. Fulgte noen ungdommer og jeg ble slått av at samtalen dreide som om kontakt med det andre kjønn. Nesten utelukkende :)

Folk er nå folk tenker jeg.

Kommentar #14

Tove S. J Magnussen

513 innlegg  2074 kommentarer

Sex er naturlig for helsen

Publisert over 7 år siden

Å bruke sex som maktmiddel, eller underholdning er jeg uenig i. Sex skal være en del av kjærligheten mellom mennesker.

Å legge tilrette for seksuell aktivitet er en profesjonell oppgave. Sex er en menneskerett.

Mennesker, som har sex med hverandre, skal ta ansvaret for egen helse ved å bruke prevensjon og unngå kjønnssykdommer og sår på sjelen.

God sex er viktigere, for helsen, enn mye sex. 

Kommentar #15

Monica Farinetti

70 innlegg  354 kommentarer

Helse...

Publisert over 7 år siden

...vet ikke helt om du har vitensakpen med deg på dette, sånn uten videre.

Det er nok et mere sammensatt spørsmål, og mage variabler.

Menneskerett - det åpner opp for en dabatt som kan innbære mange motsettninger sett i lys av

av et utvidede ansvarsbegrep !

 

Monica

Kommentar #16

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

Vel

Publisert over 7 år siden

Selvbesmittelse er jo også sex sel om den bare innvolverer enn selv. Så de fleste av oss vil vel se det som en menneskerett. Men noen rett til å ha sex med andre har man ikke.

Kommentar #17

Monica Farinetti

70 innlegg  354 kommentarer

Ja,

Publisert over 7 år siden

nettopp !

 

Monica

Kommentar #18

Tove S. J Magnussen

513 innlegg  2074 kommentarer

Vitenskapen er meg

Publisert over 7 år siden

i dette tilfellet. Jeg snakker ikke om kvinner som suger på kirsebær og sugerør og sleiker seg rundt munnen og blir sjokkert når mannen prøver seg på nattklubben.

Sexlivet i Norge er mye styrt av porno. Det er en kriminell industri som fremhever kriminalitet i form av menneskehandel.

Disse kvinnene har også rett til selvstendig sex.

Tradisjonelt har mange menn og kvinner etterhvert blitt opptatt av øyeblikks tilfredsstillelse. Det skyldes manglende impulskontroll og personlighetsforstyrrelser.

Samfunnet har mye av ansvaret for utglidnende holdninger.

Kunnskap om sex og samliv dreier seg om manglende stimulering. Ungdommen skal ikke mure seg inne med en. Liver er kort, Sykdom kan komme førtere enn man tenker.

Eldre mennesker har sex til de nærmer seg 90. Kvinner trenger ikke være moralens voktere lenger. De kan leve selv.

Livet kan være over før det er startet for noen.

Å bruke sex som erstatning for omsorg/empati er trist.

Kommentar #19

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

Ytring eller debatt

Publisert over 7 år siden

Hva er egentlig denne tråden, en ytring eller en debatt?

Kommentar #20

Dag-Ivar Rognerød

1 innlegg  188 kommentarer

Intimsfærens medfødte blyghet

Publisert over 7 år siden

Undersøkelser av kulturer over hele verden, viser at blyghet, og det å vise fram sitt nakne kjønn, er forbundet med naturlig medfødt blyghet, og strategier for å dekke seg til nær sagt overalt. Selv nudister har koder for å dekke seg, eller ikke framtre for påfallende med utfordrende kjønnsdeler i bevegelse. Dessuten har ikke medienes kolportering av nakenhet og sex noe med naturlig formidling å gjøre, men utgår fra kommersialiserende interesser som bruker kjønn og nakenhet som medium for profitt.

"Sex er helt naturlig, derfor kan vi like godt ha det på TV". Dette utsagnet avdekker en nokså uvitende og naiv holdning til tema, som kanskje ikke er utrendy, men i alle fall forfeilet. Straks sex og naken hud framtrer i medier, blir budskapets mediets, og ikke nakenhetens i et intimt forhold. Med aksellerede dårligere økonomiske utsikter kan dette tema snart også bli temmelig utrendy? Rart hvordan verden er skrudd sammen - verden vil fremst bedras. Det utgår fra menneskets evige behov for å produsere mening i alle ledd, og da finner vi alltid måte å forklare hvordan ting henger sammen rundt oss, som i mediene.  

Nakenhet sett gjennom medier kan ikke utelukkende oppfattes som noe frigjørende budskap. Ta heller en titt på nakenhet i reklamen, hva bevirker dette budskapet, annet enn økt salg til de som alt regner seg som rimelig vellykket, eller tror seg på vei til å bli det? Skjønnhet og nakenhet bevirker i praksis annoreksi og bulimi i stor stil i samfunnet, og medvirker også blant mange til at unge sjenerer seg for å dusje uten bukse etter gym eller bad. Sterke forestillinger om idealutseende og overidealisert utøvelse av sexutfoldelse, virker som tyranni på svært mange, når det kommer til å leve opp til forbildene, som stiller opplevelsen av sin egen nakenhet ganske i skyggen.  

Nei, ikke la dere bedra. Intimsfæren bør begrenses i mediene, når det ikke dreier seg om opplysning eller blir formidlet kunstnerisk og filmatisk. Det hører fremst til i intimsfæren, i en ramme av fortrolighet. Det må nok andre ting enn sex i medier til, for å frigjøre menneskene i deres forhold seg i mellom. Gode menneskelige forhold, og mest av alt vennskap og respekt, er god hjelp på veien.   

Kommentar #21

Turid Talita Manjana Holta

0 innlegg  2678 kommentarer

Publisert over 7 år siden

Sex er naturlig men det er ikke naturlig å fremvise det. Det er også natulig å både tisse og få av seg avføring, det er også natulig å ha mensen, det er også naturlig å føde barn , men det er ikke naturlig å fremvise alt som er natulig.

Ikke er vi som dyrene de kan godt parre seg i alles syn og likeså med tissing og lignende. Løpetiden merker vi godt, men vi er da ikke dyr! Selv om noen later til å lengte etter å bli en hund.

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere