Verdidebatt

Kain & Abel

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Når vi slår opp Guds ord og leser om Kain og Abel så ser vi at begge ga offer. Den ene gjorde det Gud sa uten noe om og men fordi man aksepterte Ham som Sin Gud og at syndens lønn er døden. Den andre ville ikke erkjenne syndens alvor og med det unnlate døden ved å frembringe i egen kraft gjenopprettelsen. Disse to trosretningene eksisterer også i dag og det i Jesu navn. Hvem bærer kjærligheten til Sannheten?

1M 4:7
Er det ikke så at dersom du har godt i sinne, da kan du løfte ansiktet? Men har du ikke godt i sinne, da ligger synden på lur ved døren. Den har lyst på deg, men du skal herske over den.

Vi skal herske over synden, vi skal ha selvkontroll men det er umulig uten Åndens frukt, ref. Gal.5:22-25. Det betyr at i Jesus er man i praksis syndfri men la oss da se på hva synd er. Jakob sier at all fristelse starter i eget sinn, med andre ord vi kan ikke skylde på noen om vi synder. Vi må erkjenen at det er oss selv som er problemet. Jak 1:14 Men enhver som blir fristet, dras og lokkes av sin egen lyst. Leser vi videre kan vi se at når vårt sinn har bearbeidet det slik at våre følelser tar over og utfører gjerningen i sinnet eller fysisk er det synd, og føder død. Jak 1:15.

Synd er altså en bevisst greie som man velger å gjøre/ tenke på, av fri vilje og med dette ser vi at å få lyst ikke er synd. Med vårt sinn skal vi altså ha selvkontroll over våre følelser men alt dette betinger en moralsk standard, om man i det hele tatt kan synde. I fra Edens hage kan man derfor se at moralens lov var der. De to trosretninger vi der kan se erkjenner moralen men erkjenner ikke hvor alvorens ansvar ligger.

Gud har sitt ansvar for Han skapte men i kjærlighet og sann kjærlighet må deles. Han skapte alle vesener med og i full frihet som de skal være, for at nettopp sann kjærlighet kunne deles. Alle de skapte er Hans barn, desverre valgte menneskene en annen herre/ gud/ far som har en annen livsfilosofi. Den er basert på stolthet og de følelser og tanker som oppbygger Jeget fremfor ens neste. Likeverdet og Gudsfrykten er borte i ens innerste verdier, utenpå er de der for å fremme sitt innerste Jeg. I denne falne natur må synden skjules for at stoltheten kan opprettholdes og det gjøres på Kains vei. Man ser til sin egen rettferdige vei til sin guds ære ved å gjøre offer som man selv har opprettet og står for. Med andre ord så går man ikke på den vei Gud har gitt oss å gå på. Da Kain bøyde sitt hode var det fordi hans stolthet over egen vei ikke ble akseptert av Gud. Han ville ikke erkjenne nederlaget og dannet tanker for å synde enda mere. PÅ denne syndige tankes vei produseres religiøs avgudstilbedelse i Guds (i dag kristent) navn.

Hvilken vei ga Gud Adam & Eva? Hvilket offer var til Guds velbehag da Abels offer ble akseptert? Skriften sier at Adam & Eva ble kledd i skinn. Det første offerlam måtte dø for den synd som ble utført og vi kan se at Abel senere utførte samme dyreoffer. De fikk introdusert at syndens lønn er døden og at ett uskyldig plettfritt offer må dø/ ta straffen for menneskets syndeskyld. Med andre ord nådens vei var gitt de momentant.

Denne sanne tro og Frelsesvei eksisterer den dag i dag via troen på Menneskesønnen Jesus Kristus. Han, mennesket som plettfritt offer i vårt syndige kjøds likhet, prøvd som oss på samme måte og frelst av nåde måtte og skulle dø for vår skyld. Han døde for oss i synd for at vi skal kunne frelses i fra synd, Han viste oss at vi er Guds Tempel. Vi som er Guds Tempel er det sanne Israel og Guds folk, jøde som hedning, ingen forskjell. Vi skal være hellige for Jeg er hellig sier Gud. Ok, hva innebærer det på Sannhetens vei? Se på bildet under og merk at det svarte feltet utenfor forestiller verden og kalles i skriften for "forgården". Der ute foregikk korsfestelsen av Jesus, det er vel og merke seg utenfor Jerusalems murer for at verden (ikke bare jødene) skulle kunne se Jesus, mennskesønnen. Der utenfor var også vaskevannsfatet og brennofferalteret. Brennofferalteret er der hvor det plettfrie offer ble gjort men ikke før synderen la sin hånd på sitt offer og bekjente sine synder på offeret. Man skulle aldri/ ikke bekjenne sine synder for almennhet eller presteskap. Når dyret ble offret tok presteskapet over og representerte folket. I dag har Jesus tatt rollen som ofer og presteskap/ Mellommann mellom oss og Gud.

...................

Om man så tar imot/ ser og forstår/ skjønner Jesu offer på Golgata og bekjenner sine synder for Gud i Jesu/ sitt offers navn kan man døpes (illustreres ved vaskevannsfatet), man har nå drukket melken i frelsesverket. Man kan entre Det Hellige og er Guds Tempel. Dette er Kristendommen, at man blir med Jesus inn i det Hellige og mottar lys ifra Talsmannen (Candelstick/ 3) som Jesus har sendt. Dette Lys lyser opp Guds ord (Shew Bread) i oss og minner oss om det Jesus sa til oss, Joh. 16:7. Ser vi videre inn i rommet har vi (Altar of Incense) som er røkofferalteret, det illustrerer bønnene som stiger opp og frem til Gud. Lever vi i denne verden slik og det i Ånden kan Herren gi oss fast føde og holde oss unna falsk åndelig melk. 1Tim 2:3, Heb 4:16, Rom. 8:4, 1. Peter 2:2

Abels vei er selv å komme frem for Herren i bønn, uten ett presteskap imellom oss og Gud for den nye pakt er her. Den gamle pakt/ allianse med Gud ble slik den ble, av nåde for at mennesket selv skulle forsøke å gjøre Gud til lags. Det greide ikke mennesket uten Gud men veien i den gamle pakt er den samme som Jesus gikk. Kains vei fornekter denne vei i sin "kristne" teologi og gjør alt vanskelig i og under sine dogmer som er trelldom! Den, i sin teologi fornekter Guds kraft til omvendelse og sier vi ikke kan bli syndfrie selv om vi vandrer med Ham. Den er i realiteten en lovløs lære i og med at den har endret på tider og lover men utskudd sier også at nåden har opphevet loven for oss mennesker. Det er kun i mangel på tro man gjør dette og det skyldes igjen Kains forviklinger. Må Herren velsigne dere med kunnskap om Ham som gir oss håp, tro og kjærlighet alene.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt