Anders Helge Myhren

271    2777

Hovmod og stolthet

Publisert: 23. jan 2010 / 8 visninger.

Tenkte litt på katolikkenes liste over de syv dødssynder: Hovmod, Griskhet, Begjær, Misunnelse, Fråtseri, Vrede, Latskap.

 Dette er sånn sett motpolene til kardianaldydene: Klokskap, rettferdighet, mot og måtehold

Gjennom et langt liv, har jeg lagt merke til en del saker som går igjen.  Vi mennesker har veldig lett for å bli stolte og hovmodige.  Jeg skal komme med noen eksempler:

Skuespillere og sangere, som har blitt kjente i landet.  Mange trekker seg tilbake fra vanlige folk, og de dukker fram bare når de skal bli sett og hørt.

Rike folk omgåes sjelden fattige folk, de ber sjeldent eller aldri fattige folk hjem til seg.

Politikere,  her på verdidebatt.no kommet de med store overskrifter, men når noen spør disse lederne om noe, så svarer de ikke.

Kjente fortattere, diktere, kjente malere, idrettsstjerner, de distanserer seg ofte  fra mannen i gaten, og kommer bare fram når de skal bli sett og feires.

Programledre i NRK foreksmpel, mange opptrer som de mest kjente skuespillerne.  De kalles for A-  kjendiser.

Pastorer som er hyrder for flere tusen mennesker har også lett for å bli hovmodige, de går gjerne i samme fella som rikspolitikerne.

Lovsangledere som har et kjent navn og blir "tilbedt" av hundrevis av ungdommer, er ofte et lett bytte.

Sum, summarum, vi har alle annlegg for å bli stolte og hovmodige, så vi må alle passe oss for at ikke du og jeg også en gang opptrer hovmodig mot andre.  Det var sikkert derfor det står i Fader Vår: "Led oss ikke inn i fristelse."

Vi må alle huske at Jesus sier, at vil du bli stor for Gud, så må du bære de svakes byrder!  Det er gjerne omvendt i verden.  Altså, dersom du og jeg får oss "et navn i verden," da er det ekstra viktig å være på vakt!

Når vi vet at katolikkene setter hovmod og stolthet som en dødssynd, så er det virkelig grunn til å advare hverandre. 

Det er ikke for ingenting  Paulus skriver til oss:  "Hold deg gjerne til det lille."

www.evangeliekirken-arendal.no  

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Rolf-Erik Pedersen

17 innlegg  1884 kommentarer

Re.

Publisert over 7 år siden

...og på verdidebatt denger vi bibelvers i hodene på hverandre og slåss om hvem som er mest rettroende....  Det er vel heller ikke så langt unna både hovmod og stolthet.

Svar
Kommentar #2

Torstein Langesæter

177 innlegg  5570 kommentarer

RE: Hovmod og stolthet

Publisert over 7 år siden

Lovsangledere som har et kjent navn og blir "tilbedt" av hundrevis av ungdommer, er ofte et lett bytte.

Svar.

Kloke ord ,Myhren.

    14 [Ve dykk, skriftlærde og farisearar, de hyklarar! De et enkjer ut av huset og held lange bøner for syns skuld. Difor skal de få så mykje hardare dom.]

Kanskje nokon som kjenner seg igjen?

http://www.youtube.com/watch?v=xXOEAz46vMk&feature=related

Svar
Kommentar #3

Torstein Langesæter

177 innlegg  5570 kommentarer

RE: Re.

Publisert over 7 år siden
...og på verdidebatt denger vi bibelvers i hodene på hverandre

 Svar.

"Då han sat på Oljeberget og disiplane var åleine med han, kom dei til han og spurde: «Sei oss: Når skal dette henda? Og kva er teiknet på di atterkome og enden på verda?»
     4 Jesus tok til orde og sa: «Ta dykk i akt så ingen fører dykk vill!"

  Fem av dei var uforstandige, og fem var kloke.  3 Då dei uforstandige tok lampene sine, tok dei ikkje olje med seg.  4 Men dei kloke tok olje med seg i kanner saman med lampene sine.  5 Då det drygde før brudgomen kom, vart dei alle trøytte og sovna.
     6 Men midt på natta høyrdest eit rop: 'Brudgomen kjem! Gå og møt han..

http://www.youtube.com/watch?v=wXipvnjCzaw&feature=related

Svar
Kommentar #4

Ann Christin Eriksen

3 innlegg  770 kommentarer

HELT SANT ANDERS HELGE

Publisert over 7 år siden

Ja dette var fine og kloke ord. I verden er det den sterkestes rett, men som du sier så sa Jesus at vi skulle omgås de minste. Gud velsigne dere alle sammen.

Svar
Kommentar #5

Lars Hausken

40 innlegg  666 kommentarer

Bra innlegg

Publisert over 7 år siden

Hovmod er ikke bra.

De som joiker høgest om hvor inderlig ydmyke og stakkarslige de er; det er dem du forøvrig virkelig skal være på vakt mot.

Det tragikomiske og ufrivillig satiriske hovmodet, det hovmodet som vi eksempelvis ser hos boksere og bloggere; se det er mer gjennomskuelig.

Svar
Kommentar #6

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Hovmod og stolthet

Publisert over 7 år siden

Et godt og velskrevet innelgg, Myhren. Her tar du opp viktige ting.

Jeg vil trekke fram et eksempel på en troende som ikke hadde verken hovmod eller stolthet, Ludvig Karlsen, han er et eksempel til etterfølgelse. Han var helt frigjort fra åndelig snobberi og var ofte å se blant taperne ute i Oslos gater, selv om han hadde et drøss av utmerkelser og priser i lomma.

Svar
Kommentar #7

Ann Christin Eriksen

3 innlegg  770 kommentarer

RE: RE: Hovmod og stolthet

Publisert over 7 år siden
23.01.10 kl. 15:39 skrev Torstein Langesæter:

Lovsangledere som har et kjent navn og blir "tilbedt" av hundrevis av ungdommer, er ofte et lett bytte.

Svar.

Kloke ord ,Myhren.

    14 [Ve dykk, skriftlærde og farisearar, de hyklarar! De et enkjer ut av huset og held lange bøner for syns skuld. Difor skal de få så mykje hardare dom.]

Kanskje nokon som kjenner seg igjen?

http://www.youtube.com/watch?v=xXOEAz46vMk&feature=related

 Ja Torstein, det ser vi mye av på tv. De deler til og med ut salvese til folket, og det er så ekstra stort når de sier noe. De store predikantene...... prøver å smake litt på det ordet, men det gir en vemmelig ettersmak.

Svar
Kommentar #8

Morten Christiansen

17 innlegg  10265 kommentarer

RE: Hovmod og stolthet

Publisert over 7 år siden
23.01.10 kl. 15:15 skrev Anders Helge Myhren:

Tenkte litt på katolikkenes liste over de syv dødssynder: Hovmod, Griskhet, Begjær, Misunnelse, Fråtseri, Vrede, Latskap.

 Dette er sånn sett motpolene til kardianaldydene: Klokskap, rettferdighet, mot og måtehold

Gjennom et langt liv, har jeg lagt merke til en del saker som går igjen.  Vi mennesker har veldig lett for å bli stolte og hovmodige.  Jeg skal komme med noen eksempler:

Skuespillere og sangere, som har blitt kjente i landet.  Mange trekker seg tilbake fra vanlige folk, og de dukker fram bare når de skal bli sett og hørt.

Rike folk omgåes sjelden fattige folk, de ber sjeldent eller aldri fattige folk hjem til seg.

Politikere,  her på verdidebatt.no kommet de med store overskrifter, men når noen spør disse lederne om noe, så svarer de ikke.

Kjente fortattere, diktere, kjente malere, idrettsstjerner, de distanserer seg ofte  fra mannen i gaten, og kommer bare fram når de skal bli sett og feires.

Programledre i NRK foreksmpel, mange opptrer som de mest kjente skuespillerne.  De kalles for A-  kjendiser.

Pastorer som er hyrder for flere tusen mennesker har også lett for å bli hovmodige, de går gjerne i samme fella som rikspolitikerne.

Lovsangledere som har et kjent navn og blir "tilbedt" av hundrevis av ungdommer, er ofte et lett bytte.

Sum, summarum, vi har alle annlegg for å bli stolte og hovmodige, så vi må alle passe oss for at ikke du og jeg også en gang opptrer hovmodig mot andre.  Det var sikkert derfor det står i Fader Vår: "Led oss ikke inn i fristelse."

Vi må alle huske at Jesus sier, at vil du bli stor for Gud, så må du bære de svakes byrder!  Det er gjerne omvendt i verden.  Altså, dersom du og jeg får oss "et navn i verden," da er det ekstra viktig å være på vakt!

Når vi vet at katolikkene setter hovmod og stolthet som en dødssynd, så er det virkelig grunn til å advare hverandre. 

Det er ikke for ingenting  Paulus skriver til oss:  "Hold deg gjerne til det lille."

www.evangeliekirken-arendal.no  

Hvor ville du sette deg selv når det kommer til hovmod og stolthet? Hva legger du i ordet hovmod?

Svar
Kommentar #9

Leif GuIIberg

71 innlegg  6299 kommentarer

Jeg vil være stolt

Publisert over 7 år siden

Jeg kan ikke bevise det, men er rimelig sikker på at bibeloversetterne valgte feil ord da de oversatte bibelske ord i GT til "stolt". Jeg kan heller ikke huske at ordet stolt eller stolthet er brukt i NT i negativ betydning. For det er egoisme og egosentrisme det advares mot.

Alternativet til å være stolt er å være skamfull, og det skal vi ikke helst ikke være. Vi skal være stolte over hvem vi er, hva vi er kalt til, og hva vi får utrettet i livet. Stolthet er derfor en dyd vi bør etterstrebe.

Av denne grunn er jeg ikke så sikker på at Gud står den stolte imot. Derimot har jeg en overbevisning om at Han står egoisten i mot. Det er heller ikke djevelen som er min største fiende, men egoismen i meg. Den kan dukke opp på de mest forunderlige måter.

Svar
Kommentar #10

Torstein Langesæter

177 innlegg  5570 kommentarer

RE: RE: RE: Hovmod og stolthet

Publisert over 7 år siden
http://www.youtube.com/watch?v=xXOEAz46vMk&feature=related

 Ja Torstein, det ser vi mye av på tv. De deler til og med ut salvese til folket, og det er så ekstra stort når de sier noe. De store predikantene...... prøver å smake litt på det ordet, men det gir en vemmelig ettersmak.

 Svar:

Han som videoen viser er ein av dei verste. Her ser du korleis han vart avslørt.(sjå frå 3 minutt)

http://www.youtube.com/watch?v=xPBKOqsGBfg&feature=related

Godtruande folk kjøper dyre produkt.

http://visjonnorge.no/index.php?page=shop.browse&category_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=7&vmcchk=1&Itemid=7

http://www.mjl.no/index.php?i=produkter

Svar
Kommentar #11

Anders Helge Myhren

271 innlegg  2777 kommentarer

Fint

Publisert over 7 år siden

å få så mange positive svar, allerede.  Jeg som ofte får så mye pepper.

Men jeg vil gjerne komme med et bibelvers:

”Gud står de stolte imot, men de ydmyke gir han nåde. Ydmyk dere derfor under Guds veldige hånd, for at han kan opphøye dere i sin tid.” 1 Pet 5,5b-6.

Jeg skrev stolthet og hovmod i samme setning, for å vise hva slags stolthet jeg mente.  Vi kan selvfølgelig godt være stolte av våre barn, den jobben vi gjør o.l. Det er  selvfølgelig ikke den slags stolthet det er snakk om her i dette innlegget.

Svar
Kommentar #12

Ann Christin Eriksen

3 innlegg  770 kommentarer

RE: RE: RE: RE: Hovmod og stolthet

Publisert over 7 år siden
23.01.10 kl. 16:22 skrev Torstein Langesæter:http://www.youtube.com/watch?v=xXOEAz46vMk&feature=related

 Ja Torstein, det ser vi mye av på tv. De deler til og med ut salvese til folket, og det er så ekstra stort når de sier noe. De store predikantene...... prøver å smake litt på det ordet, men det gir en vemmelig ettersmak.

 Svar:

Han som videoen viser er ein av dei verste. Her ser du korleis han vart avslørt.(sjå frå 3 minutt)

http://www.youtube.com/watch?v=xPBKOqsGBfg&feature=related

Godtruande folk kjøper dyre produkt.

http://visjonnorge.no/index.php?page=shop.browse&category_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=7&vmcchk=1&Itemid=7

http://www.mjl.no/index.php?i=produkter

 Ja det er røverhule hele greia. Og betale for helbredelse.....? Jesus sa: Gratis har dere fått det, gratis skal dere gi det. Enkelt og greit. Helt enig med synet ditt på disse sakene.

Svar
Kommentar #13

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Stolthet

Publisert over 7 år siden

Stolthet, huperefania.

Ordet betyr hovmod, arroganse, brautende stolthet som grenser til frekkhet, og en foraktfull holdning. Ordet er en kombinasjon av huper, ”over”, og fainomai, ”å vise seg”. Det er en tilstand av stolthet som er selve motsetningen til det Jesus sier om seg selv: mild (praotes) og ydmyk (tapeinos)

Stolthet er en fariseisk synd som kjennetegnes ved en overlegen holdning.

Få liker stolte mennesker, og vi vil slett ikke være det selv. Men problemet er ofte at vi ikke ser hvordan stoltheten gjennomsyrer noe av det vi sier, gjør og er. Vi trenger alle å få avslørt hvordan stoltheten viser seg i våre liv. Stolthet er også selvros, det finnes personer som opphøyer seg selv. Stolte mennesker ser ofte ned på andre mennesker. Noen ønsker også å bli betjent og bli lagt merke til. Stolte mennesker holder ofte også andre på en armlengs avstand.  De er opptatt med å bevare fasaden, og er ofte selvopptatt.

Svar
Kommentar #14

Leif GuIIberg

71 innlegg  6299 kommentarer

RE: Stolthet

Publisert over 7 år siden
23.01.10 kl. 18:14 skrev Gunnar Lund:"Ordet betyr hovmod, arroganse, brautende stolthet som grenser til frekkhet, og en foraktfull holdning."

---

Her rører du ved kjernen av problemet - ordet stolthet er også et sterkt ladet negativt ord, og grunnen til at jeg tror bibeloversetterne har valgt feil. De antok at ordet alltid betød den negative varianten.

For ordet brukes like ofte som et svært positivt ord. Ta gjerne et googlesøk på "med stolthet" site:no og du forstår sikkert hva jeg sikter til.

Svar
Kommentar #15

Lars Hausken

40 innlegg  666 kommentarer

Norsk språk

Publisert over 7 år siden

Norsk er et språk som er vakkert, men fattig på nyanser.

På engelsk har vi proud (positivt ord) og pride (negativt ord)

Svar
Kommentar #16

Torstein Langesæter

177 innlegg  5570 kommentarer

RE: RE: RE: RE: RE: Hovmod og stolthet

Publisert over 7 år siden
 Gratis har dere fått det, gratis skal dere gi det. Enkelt og greit.

 Svar:

Legg merke til denne skruppellause personen:

http://www.youtube.com/watch?v=QCbADp9Xh4A&feature=related

Er det noko anna S A Pedersen og Visjon Norge driv med?

http://www.youtube.com/watch?v=5cm2LjQODFY&feature=related

På Visjon Norge går mykje av tida med til regelrett tigging med løfte om at dersom du gjev td 10000 kr så vil du få mykje meir tilbake.

Det er hallueluja og amen ca 1 gong pr setning når dei har fått støttepartnar og gåver.

http://www.hegnar.no/gradigperer/article58641.ece

Gi og bli TV-frelst"
- Min 80 år gamle mor ser på TV-kanalen hele tiden, og tok opp lån på leiligheten for å donere 100.000 kroner til dem, sier hun. - De ber hele tiden om penger for å få kunne drive TV-kanalen og dermed bringe ut sitt budskap. Jeg tror ikke det er noe enestående med min mors tilfelle. Jeg har hørt på budskapet på kanalen om at jo mer du gir, jo mer velsignelse får du, så vi er sikkert ikke alene om å bekymre oss, sier hun."

Visjon Norge legg lista høgt med enorme utgifter.

Hanvold har vore gjennom ein konkurs før og det kan vera han har lært .

"De som fulgte iherdigst med i nyhetsbildet på 1980-tallet, husker kanskje predikant Jan Hanvold, drivkraft og åndelig leder i stiftelsen Ny Visjon i Drøbak.

Mirakelkonferansene hans var omstridte. Det samme var hans fokus på penger. Satsingen var endeløs, og Hanvold uttalte at de skulle "snu opp ned på Norge og Europa, økonomisk og moralsk."

"Det eneste han snudde opp ned på, var sin egen tilværelse. I 1989 gikk alt galt, selskapsnettet han hadde opprettet kollapset, konkurs fulgte konkurs, og kravene mot selskapene var på rundt 45 millioner kroner. Hanvold ble slått personlig konkurs, ilagt konkurskarantene, og i 1992 dømt til 120 dagers fengsel, derav 45 dager ubetinget."

----------------------------

Det same kan diverre skje med Visjon Norge.

Heile systemet er avhengig av folks tillit og pengestøtte.

Jesus har vist korleis me kan gå fram. Me treng ikkje enorme investeringar i bygningar etc for å formidla evangeliet.

Nøysomhet og enkle metodar gjer same nytten.

---------------

Når ein ser at denne Rodney Howard Browne og Copeland er Visjon Norge sine idealer

http://www.youtube.com/watch?v=R08VATzTtLE&feature=related

Svar
Kommentar #17

Anders Helge Myhren

271 innlegg  2777 kommentarer

Tillitskrise

Publisert over 7 år siden

Jeg må nok innrømme, at etter å ha sett TV predikanter i noen hundre programmer, så har jeg merket at jeg har kommet i en tillitskrise til dem.  Dette har foregått i noen år, og dette gjelder norske, svenske og amerikanske evangelister.  Jeg har merket meg, at de fokuserer svært lite på korset og Jesus Kristus, og mesteparten av talen er om dem selv, deres historier og show.  For meg har det blitt en form for skuespill, som jeg blir kvam av og se på. 

Det er faktisk bare tre kjente personer, som jeg nå kan se på, og det er Derek Prince, Reinhard Boonke og Benny Hinn. 

Når jeg også hører og ser, hva enkelte norske pastorer og evangelister snakker om, og hvordan de behandler andre mennesker, så liker jeg ikke det jeg   ser.   Så mye av det Langesæther kommer med er jeg enig i. 

Så jeg har blitt mere og mere klar på hva Jesus mente da Han sa, "Jeg har aldri kjent dere." 

Dette er et tankekors til noen og enhver, og vi trenger hvertfall ikke gi penger til noe av det vi ikke liker, og så kan vi med god samvittighet la Jesus holde dommen på den siste dag!  

Svar
Kommentar #18

Rolf-Erik Pedersen

17 innlegg  1884 kommentarer

RE: Tillitskrise

Publisert over 7 år siden

 Angående disse dollarpredikantene, så rinner det meg i hu popgruppa Genesis sin låt fra 90 tallet:  http://www.youtube.com/watch?v=ugZq9hiuCJo

Svar
Kommentar #19

christian berg

24 innlegg  1115 kommentarer

RE: RE: RE: RE: Hovmod og stolthet

Publisert over 7 år siden

 har lest om han du nevnte som selger hellig vann. snakk om bedrag, at det er mulig.

23.01.10 kl. 16:22 skrev Torstein Langesæter:http://www.youtube.com/watch?v=xXOEAz46vMk&feature=related

 Ja Torstein, det ser vi mye av på tv. De deler til og med ut salvese til folket, og det er så ekstra stort når de sier noe. De store predikantene...... prøver å smake litt på det ordet, men det gir en vemmelig ettersmak.

 Svar:

Han som videoen viser er ein av dei verste. Her ser du korleis han vart avslørt.(sjå frå 3 minutt)

http://www.youtube.com/watch?v=xPBKOqsGBfg&feature=related

Godtruande folk kjøper dyre produkt.

http://visjonnorge.no/index.php?page=shop.browse&category_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=7&vmcchk=1&Itemid=7

http://www.mjl.no/index.php?i=produkter

Svar
Kommentar #20

Linda Greve

4 innlegg  237 kommentarer

...

Publisert over 7 år siden

Hvor ydmykt er det egentlig å lete opp eksempler på youtube, til "skrekk og advarsel"? Det blir litt som fariseeren som sa: "Takk Gud, for at jeg ikke er som dem". Alt annet enn ydmykhet, antar jeg.

For øvrig, bra innlegg, Anders Helge.

Svar
Kommentar #21

christian berg

24 innlegg  1115 kommentarer

RE: ...

Publisert over 7 år siden

 Det du gjør nå, er også kritikk, slik at du vet det linda ;) Noe vi alle burde tåle. Du har fremdeles ikke svart på den andre tråden ;)

24.01.10 kl. 02:06 skrev Linda Greve:

Hvor ydmykt er det egentlig å lete opp eksempler på youtube, til "skrekk og advarsel"? Det blir litt som fariseeren som sa: "Takk Gud, for at jeg ikke er som dem". Alt annet enn ydmykhet, antar jeg.

For øvrig, bra innlegg, Anders Helge.

Svar
Kommentar #22

Linda Greve

4 innlegg  237 kommentarer

RE: RE: ...

Publisert over 7 år siden
24.01.10 kl. 02:14 skrev christian berg:

 Det du gjør nå, er også kritikk, slik at du vet det linda ;) Noe vi alle burde tåle. Du har fremdeles ikke svart på den andre tråden ;)

24.01.10 kl. 02:06 skrev Linda Greve:

Hvor ydmykt er det egentlig å lete opp eksempler på youtube, til "skrekk og advarsel"? Det blir litt som fariseeren som sa: "Takk Gud, for at jeg ikke er som dem". Alt annet enn ydmykhet, antar jeg.

For øvrig, bra innlegg, Anders Helge.

Ja, derfor er ofte det klokeste å holde tott, slik at man unngår å skyte seg selv i foten :) Bjelke og flis, osv :)

Svar
Kommentar #23

christian berg

24 innlegg  1115 kommentarer

RE: RE: RE: ...

Publisert over 7 år siden

Da er vi veldig uenige, det er veldig viktig og advare, slik feks torstein gjør over her. Med din holdning,er det fritt frem for ALT, desverre.

Nevnte jesus noe om og reffse sin bror på aveie?

24.01.10 kl. 02:24 skrev Linda Greve:24.01.10 kl. 02:14 skrev christian berg:

 Det du gjør nå, er også kritikk, slik at du vet det linda ;) Noe vi alle burde tåle. Du har fremdeles ikke svart på den andre tråden ;)

24.01.10 kl. 02:06 skrev Linda Greve:

Hvor ydmykt er det egentlig å lete opp eksempler på youtube, til "skrekk og advarsel"? Det blir litt som fariseeren som sa: "Takk Gud, for at jeg ikke er som dem". Alt annet enn ydmykhet, antar jeg.

For øvrig, bra innlegg, Anders Helge.

Ja, derfor er ofte det klokeste å holde tott, slik at man unngår å skyte seg selv i foten :) Bjelke og flis, osv :)

Svar
Kommentar #24

Linda Greve

4 innlegg  237 kommentarer

RE: RE: RE: RE: ...

Publisert over 7 år siden

 Hvordan mener du at det skal gå til, dersom jeg mener at du er på avveie og vise versa. Nevnte Paulus noe om å unngå stridigheter? :)

Det er på ingen måte fritt frem for alt, men man kan ikke lytte til ALLE som advarer heller. Spesielt ikke når man er så totalt uenig i enkelte lærespørsmål, som vi er :)

Ellers har vel de fleste av oss øyne i hodet. Man trenger i grunn bare sunn fornuft for å skille rett fra galt.

24.01.10 kl. 02:27 skrev christian berg:

Da er vi veldig uenige, det er veldig viktig og advare, slik feks torstein gjør over her. Med din holdning,er det fritt frem for ALT, desverre.

Nevnte jesus noe om og reffse sin bror på aveie?

24.01.10 kl. 02:24 skrev Linda Greve:24.01.10 kl. 02:14 skrev christian berg:

 Det du gjør nå, er også kritikk, slik at du vet det linda ;) Noe vi alle burde tåle. Du har fremdeles ikke svart på den andre tråden ;)

24.01.10 kl. 02:06 skrev Linda Greve:

Hvor ydmykt er det egentlig å lete opp eksempler på youtube, til "skrekk og advarsel"? Det blir litt som fariseeren som sa: "Takk Gud, for at jeg ikke er som dem". Alt annet enn ydmykhet, antar jeg.

For øvrig, bra innlegg, Anders Helge.

Ja, derfor er ofte det klokeste å holde tott, slik at man unngår å skyte seg selv i foten :) Bjelke og flis, osv :)

Svar
Kommentar #25

christian berg

24 innlegg  1115 kommentarer

RE: RE: RE: RE: RE: ...

Publisert over 7 år siden

 Jeg skjønner hva du mener linda, men der er et fint hjelpemiddel, bibelen.Når det under vises noe som ikke stemmer med bibelen, da skal en si stopp. Så enkelt er det.

feks det vi diskuterte med soaking,jeg er skeptisk til det, når hun som starter det sier d.h.å er ensom for jesus er reist hjem, så vi må soake så han kan ha samvær med oss.

dette står på hennes sider, dette er så grelt, at da burde en si nei til resten fra hun.

når todd bentley snakker om engelen emma, og ber til henne, henter info fra henne, osv, da skal også varsel lys og handbrekk ned.

Slike grove ting, og ting som ikke stemmer med guds ord, ja da skal det være lov....Å STILLE KRITISKE SPØRSMÅL ;)

Feks du mener guds bud ikke gjelder lengre, det sier nye testamentet at de gjør,da må en få lov og spør kritisk, hvordan du kom frem til det.

24.01.10 kl. 02:39 skrev Linda Greve:

 Hvordan mener du at det skal gå til, dersom jeg mener at du er på avveie og vise versa. Nevnte Paulus noe om å unngå stridigheter? :)

Det er på ingen måte fritt frem for alt, men man kan ikke lytte til ALLE som advarer heller. Spesielt ikke når man er så totalt uenig i enkelte lærespørsmål, som vi er :)

Ellers har vel de fleste av oss øyne i hodet. Man trenger i grunn bare sunn fornuft for å skille rett fra galt.

24.01.10 kl. 02:27 skrev christian berg:

Da er vi veldig uenige, det er veldig viktig og advare, slik feks torstein gjør over her. Med din holdning,er det fritt frem for ALT, desverre.

Nevnte jesus noe om og reffse sin bror på aveie?

24.01.10 kl. 02:24 skrev Linda Greve:24.01.10 kl. 02:14 skrev christian berg:

 Det du gjør nå, er også kritikk, slik at du vet det linda ;) Noe vi alle burde tåle. Du har fremdeles ikke svart på den andre tråden ;)

24.01.10 kl. 02:06 skrev Linda Greve:

Hvor ydmykt er det egentlig å lete opp eksempler på youtube, til "skrekk og advarsel"? Det blir litt som fariseeren som sa: "Takk Gud, for at jeg ikke er som dem". Alt annet enn ydmykhet, antar jeg.

For øvrig, bra innlegg, Anders Helge.

Ja, derfor er ofte det klokeste å holde tott, slik at man unngår å skyte seg selv i foten :) Bjelke og flis, osv :)

Svar
Kommentar #26

Linda Greve

4 innlegg  237 kommentarer

RE: RE: RE: RE: RE: RE: ...

Publisert over 7 år siden

Ja. Bibelen er hjelpemiddelet, ikke youtube. Jeg har selv hørt R.H.Browne forkynne (har du?) og han er mer bibeltro enn de som sverger til youtube her, hvertfall.

Når det gjelder budene, så svarte jeg deg forrige natt. Nytt bud, ny pakt, nye "spilleregler". Jesus var født under Loven, og underviste dermed Loven. Til tross for at han innimellom gjorde en del ting, som var stikk i strid med Loven.

Ellers er du fri til å se linken jeg la ut, dersom du vil ha svar. Men mistenker (fortsatt) at det ikke er så nøye :)

Men dette var ikke trådens tema. Beklager til trådstarter.

24.01.10 kl. 02:55 skrev christian berg:

 Jeg skjønner hva du mener linda, men der er et fint hjelpemiddel, bibelen.Når det under vises noe som ikke stemmer med bibelen, da skal en si stopp. Så enkelt er det.

feks det vi diskuterte med soaking,jeg er skeptisk til det, når hun som starter det sier d.h.å er ensom for jesus er reist hjem, så vi må soake så han kan ha samvær med oss.

dette står på hennes sider, dette er så grelt, at da burde en si nei til resten fra hun.

når todd bentley snakker om engelen emma, og ber til henne, henter info fra henne, osv, da skal også varsel lys og handbrekk ned.

Slike grove ting, og ting som ikke stemmer med guds ord, ja da skal det være lov....Å STILLE KRITISKE SPØRSMÅL ;)

Feks du mener guds bud ikke gjelder lengre, det sier nye testamentet at de gjør,da må en få lov og spør kritisk, hvordan du kom frem til det.

24.01.10 kl. 02:39 skrev Linda Greve:

 Hvordan mener du at det skal gå til, dersom jeg mener at du er på avveie og vise versa. Nevnte Paulus noe om å unngå stridigheter? :)

Det er på ingen måte fritt frem for alt, men man kan ikke lytte til ALLE som advarer heller. Spesielt ikke når man er så totalt uenig i enkelte lærespørsmål, som vi er :)

Ellers har vel de fleste av oss øyne i hodet. Man trenger i grunn bare sunn fornuft for å skille rett fra galt.

24.01.10 kl. 02:27 skrev christian berg:

Da er vi veldig uenige, det er veldig viktig og advare, slik feks torstein gjør over her. Med din holdning,er det fritt frem for ALT, desverre.

Nevnte jesus noe om og reffse sin bror på aveie?

24.01.10 kl. 02:24 skrev Linda Greve:24.01.10 kl. 02:14 skrev christian berg:

 Det du gjør nå, er også kritikk, slik at du vet det linda ;) Noe vi alle burde tåle. Du har fremdeles ikke svart på den andre tråden ;)

24.01.10 kl. 02:06 skrev Linda Greve:

Hvor ydmykt er det egentlig å lete opp eksempler på youtube, til "skrekk og advarsel"? Det blir litt som fariseeren som sa: "Takk Gud, for at jeg ikke er som dem". Alt annet enn ydmykhet, antar jeg.

For øvrig, bra innlegg, Anders Helge.

Ja, derfor er ofte det klokeste å holde tott, slik at man unngår å skyte seg selv i foten :) Bjelke og flis, osv :)

Svar
Kommentar #27

christian berg

24 innlegg  1115 kommentarer

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: ...

Publisert over 7 år siden

 Jeg har sett massevis av ham på tv, og noe av det jeg ser der virker rart, men det er min mening. 

jeg blir fremdeles ikke klok av svaret ditt, kansje meg som er dum, kan du svare lett, ja eller nei, enten gjelder de ti bud ,eller ikke? 

Vist du mener de gjelder, er det da de forfalskede katekismebudene som katolikkene forfalsket ( se hvordan bud er delt i to, andre er fjernet osv  http://www.endtime.net/norsk/sondag.htm  ) eller er det budene gud gav oss som gjelder isåfall?

24.01.10 kl. 03:15 skrev Linda Greve:

Ja. Bibelen er hjelpemiddelet, ikke youtube. Jeg har selv hørt R.H.Browne forkynne (har du?) og han er mer bibeltro enn de som sverger til youtube her, hvertfall.

Når det gjelder budene, så svarte jeg deg forrige natt. Nytt bud, ny pakt, nye "spilleregler". Jesus var født under Loven, og underviste dermed Loven. Til tross for at han innimellom gjorde en del ting, som var stikk i strid med Loven.

Ellers er du fri til å se linken jeg la ut, dersom du vil ha svar. Men mistenker (fortsatt) at det ikke er så nøye :)

Men dette var ikke trådens tema. Beklager til trådstarter.

24.01.10 kl. 02:55 skrev christian berg:

 Jeg skjønner hva du mener linda, men der er et fint hjelpemiddel, bibelen.Når det under vises noe som ikke stemmer med bibelen, da skal en si stopp. Så enkelt er det.

feks det vi diskuterte med soaking,jeg er skeptisk til det, når hun som starter det sier d.h.å er ensom for jesus er reist hjem, så vi må soake så han kan ha samvær med oss.

dette står på hennes sider, dette er så grelt, at da burde en si nei til resten fra hun.

når todd bentley snakker om engelen emma, og ber til henne, henter info fra henne, osv, da skal også varsel lys og handbrekk ned.

Slike grove ting, og ting som ikke stemmer med guds ord, ja da skal det være lov....Å STILLE KRITISKE SPØRSMÅL ;)

Feks du mener guds bud ikke gjelder lengre, det sier nye testamentet at de gjør,da må en få lov og spør kritisk, hvordan du kom frem til det.

24.01.10 kl. 02:39 skrev Linda Greve:

 Hvordan mener du at det skal gå til, dersom jeg mener at du er på avveie og vise versa. Nevnte Paulus noe om å unngå stridigheter? :)

Det er på ingen måte fritt frem for alt, men man kan ikke lytte til ALLE som advarer heller. Spesielt ikke når man er så totalt uenig i enkelte lærespørsmål, som vi er :)

Ellers har vel de fleste av oss øyne i hodet. Man trenger i grunn bare sunn fornuft for å skille rett fra galt.

24.01.10 kl. 02:27 skrev christian berg:

Da er vi veldig uenige, det er veldig viktig og advare, slik feks torstein gjør over her. Med din holdning,er det fritt frem for ALT, desverre.

Nevnte jesus noe om og reffse sin bror på aveie?

24.01.10 kl. 02:24 skrev Linda Greve:24.01.10 kl. 02:14 skrev christian berg:

 Det du gjør nå, er også kritikk, slik at du vet det linda ;) Noe vi alle burde tåle. Du har fremdeles ikke svart på den andre tråden ;)

24.01.10 kl. 02:06 skrev Linda Greve:

Hvor ydmykt er det egentlig å lete opp eksempler på youtube, til "skrekk og advarsel"? Det blir litt som fariseeren som sa: "Takk Gud, for at jeg ikke er som dem". Alt annet enn ydmykhet, antar jeg.

For øvrig, bra innlegg, Anders Helge.

Ja, derfor er ofte det klokeste å holde tott, slik at man unngår å skyte seg selv i foten :) Bjelke og flis, osv :)

Svar
Kommentar #28

Anders Helge Myhren

271 innlegg  2777 kommentarer

Tillitskrise

Publisert over 7 år siden

Rolf Egil Pedersen,  du skriver:

RE: Tillitskrise

 Angående disse dollarpredikantene, så rinner det meg i hu popgruppa Genesis sin låt fra 90 tallet:  http://www.youtube.com/watch?v=ugZq9hiuCJo  Sitat slutt.

Den videoen var veldig interessant, og det er mange ganger vanskelig å skjeldne det ekte fra det uekte.  Selv om dette var et skuelspill for å rakke ned på TV evangelistene, så var det mange trekk der som virket som ekte.

Men Jesus sier i sitt ord, at havren og ugresset skal få vokse opp, side om side.  Men vi som er kristne skal kunne se hva som er ekte og hva som er uekte.  Men som jeg har sagt det tidligere, på frukten skal treet kjennes!

Svar
Kommentar #29

Rolf-Erik Pedersen

17 innlegg  1884 kommentarer

RE: Tillitskrise

Publisert over 7 år siden

 Vel, broder Myhren; så lenge vi bruker tid på å lete etter den gode frukten og ikke kaster tid på den råtne, så er vi vel ikke helt uenige.

Svar
Kommentar #30

Anders Helge Myhren

271 innlegg  2777 kommentarer

Broder Pedersen,

Publisert over 7 år siden

nei, da er vi helt enige!

Svar
Kommentar #31

Rolf-Erik Pedersen

17 innlegg  1884 kommentarer

RE: Tillitskrise

Publisert over 7 år siden
24.01.10 kl. 08:59 skrev Anders Helge Myhren:

Den videoen var veldig interessant, og det er mange ganger vanskelig å skjeldne det ekte fra det uekte.  Selv om dette var et skuelspill for å rakke ned på TV evangelistene, så var det mange trekk der som virket som ekte.

 ***

Både låta og videoen ble spilt inn på den tiden da søkelyset ble rettet mot flere kjente amerikanske predikanter som Robert Tilton, Jim Bakker og - ikke minst - Benny Hinn fordi de lovet økonomisk suksess til alle sine tilhengere.  Under den forutsetning at de først sendte dem penger, selvfølgelig.

Svar
Kommentar #32

Rune Tveit

40 innlegg  3994 kommentarer

Klokskap

Publisert over 7 år siden

Jeg liker refleksjonen du gjør det her Anders H :)

Dersom vi også tar med oss Jesus tilbakemelding til disiplene dengang de ville sende ild fra himmelen for å fortære dem de mente ikke forkynte rett - tror jeg vi er på rett vei.

Ser at verdidebatt nå er inne i et spor der det konkurreres i hvem som er mest bibelsk. (jf alle angrepene på pinsevenner og karismatikerne fra en gruppe som mener at ,,,,,,?)

Men siden du nenvner antikkens kardinaldyder, tar jeg med et noen linjer fra et lite innlegg jeg laget for en tid tilbake om dette. Hele innlegget kan finner du her

Som sosialarbeider tror jeg på det å ha arete. En fast og stabil karakter som viser at du er til å stole på.

Kardinaldydene Klokskap, Mot, Måtehold og Rettferdighet er definerte som den gylne middelvei. Dvs at mot er noe mellom dumdristighet og feighet. Måtehold mellom ødselhet og gjerrighet. Om klokskap skal medføre rettferdighet kreves måtehold og mot. Det dreier seg om hvordan mennesket virkeliggjør sin menneskelighet.  Teoriene går helt tilbake til antikken, til Platon og Aristoteles.

Hvis vi tar med de kristne dydene Tro, Håp og Kjærlighet får vi syv kardinaldyder. Det er vel kanskje for mye forlangt at en sosialarbeider skal være så karakterfast. Men vi må kanskje håpe på at han øver på det?  For klienten må vel kunne forvente noen gode holdninger som strekker seg utover det vanlige. Det bør vel ligge under som en drivkraft for å kunne arbeide med sosiale problemer.

Svar
Kommentar #33

Leif GuIIberg

71 innlegg  6299 kommentarer

Humorkrise

Publisert over 7 år siden
23.01.10 kl. 20:53 skrev Anders Helge Myhren:

"Jeg må nok innrømme, at etter å ha sett TV predikanter i noen hundre programmer, så har jeg merket at jeg har kommet i en tillitskrise til dem.  Dette har foregått i noen år, og dette gjelder norske, svenske og amerikanske evangelister."

---

Tråder med kritikk og utskjelling av TV-predikanter pågår som regel i ukes- og månedsvis, så jeg skynder meg å legge inn en liten kommentar om den heller kjente evangelisten Kathryn Kuhlman. I alle fall kjent for de som fulgte med i timen på 70-tallet:

Den amerikanske komikerstjernen Carol Burnett laget ofte parodier på Kathryn Kuhlman. Kuhlman tok det ikke alltid ille opp, og ved minst ett tilfelle ringte hun Burnett og uttrykte sin beundring for hennes talent.

Det hadde seg også slik at Kuhlman og Burnett tapet sine show i de samme studios i Los Angeles, og en dag ville en av sangerne til Kuhlman, Jimmie McDonald, ha litt moro med Burnett.

"Hvorfor ikke?", smilte Kuhlman etter å ha hørt om hvordan komplottet skulle gjennomføres.

Carol Burnett var kjent for å skryte til sine medarbeidere over at hun alltid visste hva som foregikk under opptakene og aldri mistet fatningen, og hun holdt faktisk rekorden for aldri å knekke sammen for noe eller noen som helst.

"Carol skal si åpningslinjen sin og så åpne døren", fikk Kuhlman vite av direktøren til Burnett. "Så skal en av medspillerne komme ut og overraske henne - men nå kan du gjøre det! Så skal vi se om hun da knekker sammen."


Kuhlman mente dette kunne bli svært morsomt og sa seg enig i å gjøre det og krøp inn i studioet ved siden av og ventet i skjul. På et signal åpnet hun døren. Da Carol Burnett ba om at hennes medspiller om å komme ut, spaserte istedet Kathryn Kuhlman gjennom døren og inn i studio.

"Har du veeentet på meg?", spurte Kuhlman på sin spesielle talemåte.

Carol Burnett knakk sammen og falt om på gulvet i ukontrollert latter. Hevnens time var kommet for de mange gangene Burnett fikk sine millioner av seere til å bryte sammen av latter over imitasjoner av Kathryn Kuhlman.


Det kan forøvrig nevnes at en liten skare av Hollywoods celebriteter overvar møtene til Kathryn Kuhlman i Shrineauditoriet. En egen seksjon var avsatt på galleriet hvor de kunne komme og gå uten at noen merket det, og Kuhlman nevnte aldri deres tilstedeværelse fra talerstolen.

Svar
Kommentar #34

Rolf-Erik Pedersen

17 innlegg  1884 kommentarer

Humor

Publisert over 7 år siden
Svar
Kommentar #35

Rune Tveit

40 innlegg  3994 kommentarer

RE: Humor

Publisert over 7 år siden

 Topp Rolf Egil, sånn kan det også sies :)

De ække te å tro.

24.01.10 kl. 10:32 skrev Rolf Egil Pedersen:

Denne fyren ER en parodi!  http://www.youtube.com/watch?v=SYoqoxN_nGI&feature=related

Svar
Kommentar #36

Rune Tveit

40 innlegg  3994 kommentarer

RE: RE: Humor - Tilgivelse broder

Publisert over 7 år siden

 Ser at hedersbenevlsen "Broder" er kommet til heder og verdighet på tråden.

Selvsagt burde jeg titulert både Rolf E og Anders H med denne tittelen.

Kan jeg i ydmykhet få be om tilgivelse for min arrogante hodlning til deg i et par tidligere kommentarer

Broder Anders Helge!

24.01.10 kl. 10:39 skrev Rune Tveit:

 Topp Rolf Egil, sånn kan det også sies :)

De ække te å tro.

24.01.10 kl. 10:32 skrev Rolf Egil Pedersen:

Denne fyren ER en parodi!  http://www.youtube.com/watch?v=SYoqoxN_nGI&feature=related

Svar
Kommentar #37

Elias Per Vågnes

235 innlegg  10902 kommentarer

RE: Humor

Publisert over 7 år siden
24.01.10 kl. 10:32 skrev Rolf Egil Pedersen:

Denne fyren ER en parodi!  http://www.youtube.com/watch?v=SYoqoxN_nGI&feature=related

 Benny Hinn? Kona er vel eit par hakk betre enn mannen? http://www.youtube.com/watch?v=hDJU_NZFtZc&NR=1

Svar
Kommentar #38

robert ommundsen

80 innlegg  4869 kommentarer

ikke jeg

Publisert over 7 år siden

som kunster

som synger både åge samuelsen

og gudløs rock

går jeg midt iblant dere

Svar
Kommentar #39

Nils Kåre Jørmeland

13 innlegg  239 kommentarer

Linda Greve

Publisert over 7 år siden

Du skriver: Ellers har vel de fleste av oss øyne i hodet. Man trenger i grunn bare sunn fornuft for å skille rett fra galt.

Verken vårt hode eller øyne kan skille mellom rett og galt.

Det er det kun vår ånd som kan.

Har vi også blitt døpt i Den Hellige Ånd så har vi også fått talsmannen som skal vise oss hele sannheten.

Svar
Kommentar #40

Linda Greve

4 innlegg  237 kommentarer

RE: Linda Greve

Publisert over 7 år siden

 Ja, du har kanskje et poeng. Men synes du ikke det er rart hvor (tilsynelatende) uenig Ånden er med seg selv, iblant? :)

24.01.10 kl. 15:29 skrev Nils Kåre Jørmeland:

Du skriver: Ellers har vel de fleste av oss øyne i hodet. Man trenger i grunn bare sunn fornuft for å skille rett fra galt.

Verken vårt hode eller øyne kan skille mellom rett og galt.

Det er det kun vår ånd som kan.

Har vi også blitt døpt i Den Hellige Ånd så har vi også fått talsmannen som skal vise oss hele sannheten.

Svar
Kommentar #41

robert ommundsen

80 innlegg  4869 kommentarer

den vise

Publisert over 7 år siden

den vise har øyne i sitt hode

ifølge predikeren

hvor har andre dem?

Svar
Kommentar #42

Anders Helge Myhren

271 innlegg  2777 kommentarer

Leif Gullberg

Publisert over 7 år siden

skriver: Har du veeentet på meg?", spurte Kuhlman på sin spesielle talemåte.

Carol Burnett knakk sammen og falt om på gulvet i ukontrollert latter. Hevnens time var kommet for de mange gangene Burnett fikk sine millioner av seere til å bryte sammen av latter over imitasjoner av Kathryn Kuhlman.  Sitat slutt.

Det var en veldig gild historie du hadde der, der ser du også at virkelige Guds disipler ikke tar seg selv så høytideligj!

Svar
Kommentar #43

Anders Helge Myhren

271 innlegg  2777 kommentarer

Broder Pedersen

Publisert over 7 år siden

skriver:

Humor

Denne fyren ER en parodi!  http://www.youtube.com/watch?v=SYoqoxN_nGI&feature=related

Sitat slutt.

Benny Hinn ville ikke ha oppført seg slik idag, men jeg tror faktisk at alt han gjorde her var ekte.  Der ser du hvertfall vilken kraft evangelistene  har i besittelse, og han er ikke aleine om det.

Svar
Kommentar #44

Anders Helge Myhren

271 innlegg  2777 kommentarer

Broder Rune Tveit

Publisert over 7 år siden

skriver:

RE: RE: Humor - Tilgivelse broder

 Ser at hedersbenevnelsen "Broder" er kommet til heder og verdighet på tråden.

Selvsagt burde jeg titulert både Rolf E og Anders H med denne tittelen.

Kan jeg i ydmykhet få be om tilgivelse for min arrogante hodlning til deg i et par tidligere kommentarer

Broder Anders Helge!

Svar: 

 Så hyggelig da, alt er tilgitt og glemt!

Svar
Kommentar #45

Rolf-Erik Pedersen

17 innlegg  1884 kommentarer

RE: Broder Pedersen

Publisert over 7 år siden
24.01.10 kl. 18:11 skrev Anders Helge Myhren:

Benny Hinn ville ikke ha oppført seg slik idag, men jeg tror faktisk at alt han gjorde her var ekte. 

 ***

Det var det jeg fryktet, broder Myhren.

Svar
Kommentar #46

Nils Kåre Jørmeland

13 innlegg  239 kommentarer

RE: RE: Linda Greve

Publisert over 7 år siden

Den Hellige Ånd = Enhet

Den Hellige Ånd vil ikke vise deg noe og meg noe helt anne om samme ting.

Uenighetene skjer når menneskelige meninger og oppfatninger forsøker å styre Den Hellige Ånd.

Når jeg treffer en person som har fått Den Hellige Ånd så tar det ikke lange stunden før jeg kjenner at vi er et i Kristus.

Svar
Kommentar #47

Leif Op heim

142 innlegg  6540 kommentarer

RE: RE: Stolthet

Publisert over 7 år siden

Takk til Anders helge Myhren for en flott tråd og intensjon. Bra også fra flere andre, :) Tilbake til temaet. Leser vi skriften og fallet så ser vi hva som skjedde i fra alt bare godt til at det ikke er godt i det hele tatt. Hva skjedde med sinn og hjerte? Hva skjer med sinn og hjerte når Gud gir oss det nye?

Jo, vi blir gitt helt nye friske tanker, Helt nye friske følelser og en helt ny frisk Ånd. Se, alt nytt. Leser vi grunnteksten om dette ser vi at alt dette i sinnet får en helt ny disposisjon å utarbeide/ fylle. Går vi tilbake til fallet ser vi at Evas tanker ledet førlelsene på avveier og fikk ett nytt grunnlag for å bygge følelser og tanker. Det er fallen natur. Hun ser nye verdier og disse verdier bygger selvet/ Jeget over andre. Altså stolthet over egne gjerninger. Ser vi på den veien Kain gikk så viste han til hva han gjorde for så å ofre.., stolthet. Ser vi på sannhetens erkjennere så ser vi at disse ydmykt erkjenner sin egen tilkortkommenhet når det gjelder rett ferd, de erkjenner at en er fortapt og fortjener selv døden. Vi har ingenting å være stolte over når alt kommer til alt. Jo, hvis vi ser på Kristus og Hans verk i oss, inkludert hva Han skapte. 1. Mos 3:6, 1. Joh. 2:16, Jak. 1:13-16, Rom. 7:5, Esek. 36:25-27, Heb. 8:10.

Hovmod/ Pride i 1. Johannes 2:16 er forklart slik i Strong Greek dictionary:

G212
ἀλαζονεία
alazoneia
al-ad-zon-i'-a
From G213; braggadocio, that is, (by implication) self confidence: - boasting, pride.

Altså tillitt til seg selv for egen oppbyggelse. Slik gjorde Eva det:

1M 3:6
Kvinnen så nå at treet var godt å ete av, og at det var en lyst for øynene - et prektig tre, siden det kunne gi forstand. Så tok hun av frukten og åt. Hun gav også sin mann, som var med henne, og han åt.

Hun ser og danner tanker som støter løgnerens løgn løgneren falt på grunn av nettopp stoltehet:

Esek 28:2-6
Menneskesønn! Si til fyrsten i Tyrus; Så sier Herren Herren: Ditt hjerte opphøyer seg, og du sier: Jeg er en gud! Jeg sitter på et gudesete midt ute i havet! - Men du er et menneske og ikke en gud, likevel setter du ditt hjerte likt med en guds hjerte.
Ja, du er visere enn Daniel, intet skjult er dunkelt for deg.
Ved din visdom og forstand har du vunnet deg rikdom og samlet gull og sølv i dine skattkamre.
Ved din store klokskap i handel har du øket din rikdom, og ditt hjerte opphøyet seg for din rikdoms skyld.
Derfor sier Herren Herren: Fordi du har satt ditt hjerte likt med en guds hjerte,

Esek 28:12-18
Menneskesønn! Stem i en klagesang over Tyrus' konge, og si til ham: Så sier Herren Herren: Du var seglet på den velordnede bygning, full av visdom og fullkommen i skjønnhet!
I Eden, Guds hage, bodde du. Kostbare stener dekket deg: karneol, topas, diamant, krysolitt, onyks, jaspis, safir, karfunkel og smaragd, og gull. Dine trommer og fløyter var i fullt arbeid hos deg. Den dag du ble skapt, stod de rede.
Du var en salvet kjerub med dekkende vinger, og jeg satte deg på Guds hellige fjell. Der gikk du omkring blant skinnende stener.
Ustraffelig var du i din ferd fra den dag du ble skapt, til det ble funnet urettferdighet hos deg.
Ved din store handel ble ditt indre fylt med urett, og du syndet. Så vanhelliget jeg deg og drev deg bort fra Guds fjell. Jeg gjorde deg til intet, du salvede kjerub, så du ikke mer fikk være blant de skinnende stener.
Ditt hjerte opphøyet seg for din skjønnhets skyld. Du ødela din visdom på grunn av din glans. Jeg kastet deg til jorden, jeg la deg ned for kongers ansikt, slik at de kunne se på deg med lyst.
Ved dine mange misgjerninger, ved din urettferdige handel, vanhelliget du dine helligdommer. Derfor lar jeg ild gå ut fra deg, og den skal fortære deg. Jeg gjør deg til aske på jorden for alle deres øyne som ser deg.

Denne måten å leve ut sitt tildelte liv på er fallen syndig natur og disse tanker og følelser er besmittet denne verden av Djevelen. Herren  er god og barmhjertig, rettferdig og ren kjærklighet, Han har gitt oss en reell vei ut. Amen!

23.01.10 kl. 18:34 skrev Leif Gullberg:23.01.10 kl. 18:14 skrev Gunnar Lund:"Ordet betyr hovmod, arroganse, brautende stolthet som grenser til frekkhet, og en foraktfull holdning."

---

Her rører du ved kjernen av problemet - ordet stolthet er også et sterkt ladet negativt ord, og grunnen til at jeg tror bibeloversetterne har valgt feil. De antok at ordet alltid betød den negative varianten.

For ordet brukes like ofte som et svært positivt ord. Ta gjerne et googlesøk på "med stolthet" site:no og du forstår sikkert hva jeg sikter til.

Svar
Kommentar #48

Torstein Langesæter

177 innlegg  5570 kommentarer

RE: RE: RE: RE: RE: ...

Publisert over 7 år siden
24.01.10 kl. 02:39 skrev Linda Greve:

 Hvordan mener du at det skal gå til, dersom jeg mener at du er på avveie og vise versa. Nevnte Paulus noe om å unngå stridigheter? :)

Det er på ingen måte fritt frem for alt, men man kan ikke lytte til ALLE som advarer heller. Spesielt ikke når man er så totalt uenig i enkelte lærespørsmål, som vi er :)

Ellers har vel de fleste av oss øyne i hodet. Man trenger i grunn bare sunn fornuft for å skille rett fra galt.

Svar.

Eg synest i det minste du kan stilla opp med eit bilete.

Svar
Kommentar #49

Linda Greve

4 innlegg  237 kommentarer

RE: RE: RE: RE: RE: RE: ...

Publisert over 7 år siden

 Hvorfor det?

24.01.10 kl. 20:34 skrev Torstein Langesæter:24.01.10 kl. 02:39 skrev Linda Greve:

 Hvordan mener du at det skal gå til, dersom jeg mener at du er på avveie og vise versa. Nevnte Paulus noe om å unngå stridigheter? :)

Det er på ingen måte fritt frem for alt, men man kan ikke lytte til ALLE som advarer heller. Spesielt ikke når man er så totalt uenig i enkelte lærespørsmål, som vi er :)

Ellers har vel de fleste av oss øyne i hodet. Man trenger i grunn bare sunn fornuft for å skille rett fra galt.

Svar.

Eg synest i det minste du kan stilla opp med eit bilete.

Svar
Kommentar #50

christian berg

24 innlegg  1115 kommentarer

RE: RE: RE: Linda Greve

Publisert over 7 år siden

Hei ;)

Jeg fikk flere ganger høre av karismatikere at jeg ikke hadde ånden, da jeg ikke ba i tunger.

Hva betyr det egentlig og ikke ha ånden? Er frelsen i box, men gaven fra d.h.å uteblivende?

Er frelsen komplett selv om *en ikke har ånden*?

Dette har jeg seriøst lurt endel på, hva det egentlig betyr.....   

24.01.10 kl. 18:37 skrev Nils Kåre Jørmeland:

Den Hellige Ånd = Enhet

Den Hellige Ånd vil ikke vise deg noe og meg noe helt anne om samme ting.

Uenighetene skjer når menneskelige meninger og oppfatninger forsøker å styre Den Hellige Ånd.

Når jeg treffer en person som har fått Den Hellige Ånd så tar det ikke lange stunden før jeg kjenner at vi er et i Kristus.

Svar

Siste innlegg

Ingen bestillingsvare
av
Olaug Bollestad
31 minutter siden / 16 visninger
0 kommentarer
Når politikken blir grå
av
Emil André Erstad
rundt 1 time siden / 48 visninger
1 kommentarer
Snakk om Gud
av
Ingvild Hellenes
rundt 2 timer siden / 45 visninger
0 kommentarer
Tøv om logikk
av
Gunnar Ree
rundt 4 timer siden / 68 visninger
1 kommentarer
Nå har vi det gående...
av
Tore Olsen
rundt 5 timer siden / 90 visninger
1 kommentarer
Skolen og radikalisering
av
Thor-Andre Skrefsrud
rundt 9 timer siden / 54 visninger
0 kommentarer
Å praktisere egne formaninger
av
Vårt Land
rundt 9 timer siden / 2146 visninger
3 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Ingen bestillingsvare
av
Olaug Bollestad
31 minutter siden / 16 visninger
0 kommentarer
Når politikken blir grå
av
Emil André Erstad
rundt 1 time siden / 48 visninger
1 kommentarer
Snakk om Gud
av
Ingvild Hellenes
rundt 2 timer siden / 45 visninger
0 kommentarer
Tøv om logikk
av
Gunnar Ree
rundt 4 timer siden / 68 visninger
1 kommentarer
Nå har vi det gående...
av
Tore Olsen
rundt 5 timer siden / 90 visninger
1 kommentarer
Skolen og radikalisering
av
Thor-Andre Skrefsrud
rundt 9 timer siden / 54 visninger
0 kommentarer
Å praktisere egne formaninger
av
Vårt Land
rundt 9 timer siden / 2146 visninger
3 kommentarer
Les flere

Siste kommentarer

Bjørn Bråtveit kommenterte på
Hellig krutt-tønne
19 minutter siden / 2974 visninger
Bjørn Bråtveit kommenterte på
Mdg har vokst fra ensidig fokusering på "oljen"
31 minutter siden / 65 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Når politikken blir grå
38 minutter siden / 48 visninger
Georg Bye-Pedersen kommenterte på
Hellig krutt-tønne
rundt 1 time siden / 2974 visninger
Hans Torvaldsen kommenterte på
Å praktisere egne formaninger
rundt 1 time siden / 2146 visninger
Egil Andre Gjerde kommenterte på
Hjertet trumfer fornuften
rundt 1 time siden / 662 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 1 time siden / 68 visninger
Roger Christensen kommenterte på
Hellig krutt-tønne
rundt 1 time siden / 2974 visninger
Roald Øye kommenterte på
Hellig krutt-tønne
rundt 3 timer siden / 2974 visninger
Levi Fragell kommenterte på
Å praktisere egne formaninger
rundt 4 timer siden / 2146 visninger
Les flere