Verdidebatt

Mange er bekymra

Mange er bekymra Mange er bekymra Er det bare muslimer som skal ha en egen eksklusiv gravlund innenfor kirkegårdsgjerdet? Skal alle religioner få egne separate gravlunder på tidligere kirkegårder? Er det bare kristne som ikke har rettigheter?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Mange er bekymra

  • Er det bare muslimer som skal ha en egen eksklusiv gravlund innenfor kirkegårdsgjerdet? Skal alle religioner få egne separate gravlunder på tidligere kirkegårder? Er det bare kristne som ikke har rett til egen kirkegård?
  • Alle har rett til å leve i fred og bli begravd på verdig vis. Samtidig må meninger brytes fritt. Uten det mister vi demokrati og menneskeverd. Maktmisbruk i livssyn, religion, kultur og politikk viser at vi alle trenger kritikk.
  • Kampen for kommunistisk verdensherredømme basert på ateisme og inhuman humanetikk skapte begrunna frykt og bekymring. Fremdeles bekymres vi av inhuman humanetikk i Nord-Korea og Kina. Ateister og humanetikere derimot frykter kristen misjon og Kalifatet, muslimsk verdensherredømme.
  • En ateist som Ulf Thyrhaug forkynner at vi må tåle at døde mennesker gravlegges i nærheten av hverandre! Ja, selvsagt. En tur rundt på kirkegårdene viser at slik er det. Alle som ønsker kan begraves på en kirkegård, nå også kalt gravlund. Under begravelse innvies hver grav separat. Jeg er ikke redd for å bli begravd ved siden av en ateist eller muslim. Det jeg ber om er å få korsmerke på min gravstein og at den får stå i fred.
  • Men ønsker muslimer å begraves side om side med ateister? Idealet henter de fra Mekka med områder og veier hvor ingen vantro eller kristen har lov til å være. På sikt må vi regne med krav om det samme her. Er det da naturlig at en slik gravlund skal ligge innenfor gjerdet til en kirkegård? Hvorfor ikke heller et annet sted?
  • Plassering innenfor kirkegårdsgjerdet skaper frykt for at Islam kan overta kirka. Dette er en frykt vanlige muslimer på flukt deler. Frykten er ikke ubegrunna: Flyktninger forteller ei skremmende historie: Ved siden av krig er dette den viktigste måten Islam har overtatt Nord Afrika på. Mange byer og landsbygder i Egypt, Sudan og Etiopia, hadde en overveiende kristen befolkning. De første muslimene som kom var hyggelige og hjelpsomme, gjerne flyktninger og handelsmenn som tilpassa seg lokal kultur og skikk. De hjalp til når det var begravelser og alle satte pris på dem. Men etter hvert som de ble flere, tok de kontroll over begravelser, handel og vandel. Urene får ikke lenger hjelpe til med begravelser. Rettroende "arabere" overtar. Kristne og moderate muslimer skvises ut. Dette er den grunnleggende konflikten i Darfur og Sudan. Araberne ødelegger afrikansk kultur. Sang og dans forbys. Islamsk kulturimperialisme tvinger afrikanske kvinner inn i heldekkende klær. Det skal fremme kyskhet, men virker mot sin hensikt. Der kvinner tildekkes skapes det større hunger etter sex. Anonymisering av kvinner fremmer trafficking, hardere omskjæring og overgrep. Tildekking gjør prostitusjon på høylys dag i hovedgatene usynlig for moralpolitiet. Halliker nyter godt av at en mannlig slektning må følge kvinner dit de skal. Saudi-Arabia har steinet kvinner i hundrevis av år uten at det har hjulpet. Når norske muslimer kaster stein på djevelen og seksuelle fristelser i Mekka sprer de hat og frykt. Selv modige folk som Ulf Thyrhaug og Hans Rotmo tør ikke kritisere Islam. Som så mange andre er de redde for følgene. Ikke rart at flyktninger i Norge er bekymra. Noen flykter videre til andre land.
  • Selv om Mohammed verdsatte kristne, og Etiopia var det første land i verden til å ta imot muslimske flyktninger, blir kristne og moderate muslimer forfulgt. Moskeer og kirker brennes, trær og brønner ved kirkegårdene ødelegges. I stedet for å plante trær, ønsker islamister å skape ørken som i Mekka. Oljepenger flyter gjennom den militante Saudi Arabiske retningen Wahabi. De opererer fritt her i Norge og i store deler av Afrika.
  • Hvis målet for kommunene er å tilfredsstille alle, hvorfor ikke holde respektfull avstand mellom gravlundene, slik det er en viss avstand mellom gode naboer? Å være trangt båsa er ikke godt for noen. Egen inngang og parkeringsplass for bilen er viktig for mange nordmenn, også ved en kirkegård/gravlund. Hva skjer hvis et stort tradisjonelt norsk begravelsesfølge finner alle parkeringsplasser opptatt av et stort muslimsk begravelsesfølge? Verdighet for begge begravelsesfølger kan lett gå i oppløsning. Når vi ser hva islamister i Norge uttaler, er det ingenting som tyder på at de vil la seg begrense av kommunal plan for begravelser.
  • Som enkeltmennesker er folk flest fredelige, hyggelige og trivelige. Det gjelder muslimer, ateister og kristne. Men i flokk og følge, i stressa situasjoner, kan gjengmentalitet og massesuggesjon slå inn uansett tro og livssyn. Selv folk som kaller seg humanister kan bli voldelige. For 12 år siden makta ikke politiet å roe gemyttene her i Steinkjer. Selv så jeg kniv løfta til hugg. Sivilforsvaret satte opp veisperringer for å stoppe konfrontasjoner mellom etnisk norsk ungdom og muslimsk ungdom.
  • Heldigvis fungerer bønnerommet Nidaros biskop vigslet på Værnes flyplass bra. Reisende fra alle livssyn kan ha ei stille stund. Vi kan be stille i hver vår himmelretning. Guds himmel hvelver seg i alle retninger. Men på hovedflyplassen i Etiopia har islamister okkupert bønnerommet, slik de har tatt landsby etter landsby. Med truende blikk jager de kristne ut. Hvordan unngå ei slik utvikling her? Alle må vi våge å stå opp for våre og andres menneskerettigheter, fylle vår plass i kirka og i det som finnes av felles bønnerom. Be for de som forfølger og blir forfulgt. Uansett tro og livssyn skal alle kunne leve i fred og respekt. Alle skal få verdige begravelser enten de er side om side eller i egne gravlunder/kirkegårder.

Hans Birger Neergård (misjonsprest)

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt