Verdidebatt

Forutsetningene for et bispevalg

Det er lite klargjørende for debatten når ”åpen, raus og inkluderende” står i motsetning til den tradisjonelle ”bibelbelte”-teologien. Etter min mening er begge posisjoner defensive.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Torsdag 18. oktober argumenter teologene Nordbø, Schmidt og Takle for en liberal biskop på Sørlandet. En kommende biskop skal inneha en rekke egenskaper som leder, kommunikator og medmenneske. Sørlandets kirkeleder vil også bli prøvd på sin teologiske profil. Her må det bredere refleksjon til enn hos de nevnte skribentene.

Det er lite klargjørende for debatten når ”åpen, raus og inkluderende” står i motsetning til den tradisjonelle ”bibelbelte”-teologien. Etter min mening er begge posisjoner defensive. Det er ikke slik at prester med et liberalt syn på samlivsetiske spørsmål er i en offersituasjon som innlegget legger opp til. Vi lever i et debattklima hvor den offentlige samtalen gir full ryggdekning for det liberale synet. Når innskriverne ønsker at det skal stilne om samlivsetikk, ligger det et ønske om gradvis aksept som i andre ”testspørsmål”.

Spørsmålet om kvinners prestetjeneste eller skilsmisse er tross alt ikke noe som avgjøres med stemmetall. Etter mitt syn må vi primært studere Guds Ord og be om Hans visdom i slike spørsmål. Deretter skal vi spørre om kirkehistoriens fortolkning og menneskers erfaring. Vi kan snakke om ”eksegesis” i stedet for ”eisegesis” – å lese ut av og ikke inn i Skriften. Jeg spør om det leses inn i Skriften når forfatterne skriver om det ”skapelsesteologiske faktum” at mennesker fødes med dragning mot eget kjønn.

Jeg har skrevet min masteravhandling om seksuell identitet og kristen etikk. Som medlem av utvalget som skrev grunnlagsdokumentet ”Kristen tro og samlivsetikk” (2011) på bestilling fra åtte lutherske organisasjoner, jobbet jeg grundig med dette. De færreste heterofile eller homofile fagpersoner kan gå god for at homofili uten videre er medfødt. Å kalle det et skapelsesteologisk faktum er en samtidstolkning uten faglig begrunnelse.

Spørsmålet til sist blir jo uansett om det er forenlig med kristen etikk og etterfølgelse av Jesus å leve på den ene eller andre måten. Jeg legger til grunn at ekteskapet er Guds ordning for én mann og én kvinne, og at dette er utgangspunktet for kristen samlivsetikk. Videre er det rom for oppreisning og tilgivelse for alle mennesker som faller. Men seksualitet utenfor denne ekteskapelige rammen, finner jeg ingen åpning for i Skriften. Jeg håper at Den norske kirke velger en biskop som fastholder dette klassiske synet som er godt belagt i Skriften, i kirkens historie og som er velprøvd i menneskers liv.

Det er et ubestridelig faktum at homofile er møtt på en dårlig måte både i kristne og ikke-kristne sammenhenger. Dette må vi ta klart avstand fra, samtidig som vi inkluderer homofile i våre kristne menigheter. Men det er ingen motsetning mellom å rette opp gamle synder, og samtidig velge en biskop med solid teologisk forankring. Lykke til!

Morten Dahle Stærk
Teolog og redaktør for "Samlivsetikk og kristen tro"

Innlegget stod på trykk i Vårt Land 20. oktober 2012

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt