Verdidebatt

Kjære Hareide

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

- "Men i Norge har vi sett en nedprioriterting av jernbanen, noe som er veldig synd også for miljøet." - Sitat Knut Arild Hareide. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=593114

Jeg skulle ønske du var ENDA ærligere, og sa som sant er, at i Norge OGSÅ, (og kanksje ikke minst?) under Bondevikregjeringene, så ble jernbanen nedpriorietert.

Mange, (ikke alle, men svært mange) av problemene vi ser av signalproblemer, revne kontaktledninger, problemer med foreldede togsett osv. kan spores direkte til tidligere års nedprioriteringer.

Hovedsitatet fra deg i artikkelen er "På tide at NSB får konkurranse "- hvordan kan det å gi NSB konkuranse mot andre aktører gi mer dobbelspor? NSB hverken eier eller drifter spor. - Hvordan kan det å gi NSB økt konkurranse gi nytt signalannlegg (aller helst en framskynding av implementeringen av ERMTS, et nytt felleseuropeeisk signalsystem som er vedtatt at Norge skal ha, bare ikke helt ennå... ) NSB hverken eier eller vedlikeholder signaler.

Så til det NSB kan gjøre noe med: togsett. Men våkn opp Hareide: dette gjør de jo også. Det er bestilt 50 nye togsett, med oppsjon på ytterligere 100. Skal du fjerne det økonomiske grunnlaget for denne nyinvesteringen ved å konkurranseutsette? Skal du tvinge NSB til å måtte kanselere nyinnkjøpene?

I tillegg skal samtlige av NSB's vogner (trukket av lokomotiver) fornyes. Prosessen er startet, den tar tid. Når gamle feil skal rettes så tar det tid. Jeg bør kanksje komme med samme eksempel til deg Hareide, som jeg kom med til en pr. kåt venstrepolitiker som i valgkampen "forlangte at det må skje noe nå" istedenfor å "bare snakke om penger". Jeg poengterte slik jeg poengterer for deg, at i NSB er det startet en meget omfattende fornyingsprosess. - Vennligst ikke ta bort grunnlaget for at den kan bli en sukse. Ting tar tid, om du skulle latt være å ta oppvasken i 8 år, for så å til slutt ansatte en aupair til å gjøre det. Da er det ikke nok med å gi henne penger, du må også tåle å vente den tiden det faktisk tar å gjøre oppvasken. Vell, som du selv sier: jernbanen har vært nedprioritert. Det står en stor oppvask på vent. En oppvask blandt annet Bondevik regjeringene ikke brukte tid nok til å finne ut at eksisterte, før de overlot dem til nestemann. - Det er gjerne slik med oppvask, om det ikke tas med en gang, så blir det bare mer og mer. Til slutt begynner den jaggu å lukte ganske ille også. - Da er det fint å stå å se på vaskedamen og klage på at hun ikke er ferdig med oppvasken. Istedenfor å huske på at det er den tallerkenen med middagsrester nederst i haugen, den tallerkenen som stammer fra DIN regeringstid, som kanskje lager mest lukt.

Mitt råd er: gi NSB tid til å fullføre den påbegynte fornyingsprossessen.

Videre: gi jerbaneverket penger og personer til å starte implementeringen av ERMTS tidliger enn planlagt, og bygg ut flere krysningspor og dobbelspor. - Skal det kjøres mere tog, og med mindre forsinkelser så trengs det spor og signalannlegg som har kapasitet og som virker. I dag har vi ingen av delene, sporkapasiten er mange steder sprengt, og signalannlegeggene feiler. Men det er faktisk ikke NSB sin feil, de har ingenting med dette. De bare bruker innfrastrukturen.

Feil og mangler på infrastruktur er dypest sett et politisk ansvar, gjennom at jernbaneverket som statsbedrift og infrastrukturforvalter ikke har mulighet til å gjøre noe som helst mere enn det de får bevilgninger til. Når flere årig innsparingspolitikk, blandt annet fra din egen regjeringstid, begynner å lukte, så er det et billig triks å hivse seg på klagekoret og rette baker (NSB) for smed (jernbaneverket, men dypest sett politikerne).

Når du så forlanger at regjeringen skal gripe inn, så hadde det vært fint med nok ydmykhet fra deg til at du sa: "jeg forlanger at dere gjør det VI ikke gjorde, vær snill å rett opp i VÅRE feil, hilsen KRF og Høyre". - Den ydmykheten trur jeg du og partiet vil tjene på.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt