GT-professor Werner H. Schmidt diskuterer i sin bok Old Testament Introduction (2. utg. 1995, kap. 31) den ødeleggende virkning som bibelforskningens innsikter i GT-religionens historie har hatt på troen på GT-teologien. På 1890-tallet kom flere verk – som f.eks. av R. Smend (1893) og K. Marti (1897) – som hevdet at GT-religionens historie viste at GT-teologien varierte for mye i de forskjellige perioder til at man kan snakke om en permanent underliggende GT-teologi. Det oppsto akademisk splid mellom studiet av GT-religionens historie og studiet GT-teologi. Det ble gjort forsøk på å gjenforene de to, men dette var i hovedsak mislykket. "Katten hadde sluppet ut av sekken, og ville ikke tilbake". I den grad de kristne inkorporerer GT i sin egen teologi eller kosmologi, blir de også berørt av denne spliden.
At bibelvitenskapens innsikter i GT-religionens historie virker ødeleggende for troen på bibelteologien, er kanskje forklaringen på hvorfor bibelvitenskapens innsikter de siste 130 årene er så lite kjent, både i den jødisk-kristne kulturen og i folkekulturen generelt. Hvor mange uten teologisk utdannelse har hørt om Julius Wellhausen, eller kan presentere en eneste bibelvitenskapelig innsikt fra de 130 siste årene? På Internet finnes knapt en eneste fagartikkel om Dokumenthypotesen på norsk; man finner heller ingen diskusjon av den.
I de siste tiårene har også bibelarkeologien rokket ved mange av de historiske påstander som GTs historiske bøker fremfører. Den jødisk-kristne kulturen virker heller ikke særlig interessert i bibelarkeologiske innsikter som er i konflikt med påstandene i GTs historiske bøker.
****************************************************
Teksten over er avslutningen på et web-kapittel, som kan leses her: