Sten André Fagermo

59    1339

Lange innlegg

Hei, jeg lurer bare på hva som er vitsen med meget lange innlegg?

Publisert: 6. aug 2012 / 886 visninger.

Det gjelder forøvrig alle "sider" her inne.

Noen innlegg virker som rene avhandlingene, og derfor blir svarene deretter (som avhandlinger).

Men for oss vanlige folk med vanlig "folke-skole", så er det ikke alltid like lett å holde med i svingene, enten på grunn av mangel på kunnskap, eller mangel av ork?

Kanskje mange trykker bra-knappen uten å ha lest hele innlegget noen ganger? Jeg skal faktisk innrømme at, ja det har jeg faktisk gjort.

Så, derfor vil jeg be om litt respekt for oss vanlige "dødelige", og om vi ikke strekker til.

PS, så er kanskje ikke dette innlegget verdt å ofre tid på, verken for ekspertene eller moderator.

MVH

SAF

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

robert ommundsen

80 innlegg  4869 kommentarer

lengden på elefanten

Publisert over 5 år siden

sier lite om kvaliteten.

Svar
Kommentar #2

Siw Agersten

6 innlegg  16 kommentarer

Publisert over 5 år siden

Litt for en hver smak kanskje? Kan jo hende det er de som virkelig digger de dyptgående lange innleggene.

Selv leser jeg det som fanger min interesse. Og da spiller det faktisk ikke så stor rolle om det er et kort eller langt innlegg.

Svar
Kommentar #3

robert ommundsen

80 innlegg  4869 kommentarer

personlig

Publisert over 5 år siden
Siw Agersten. Gå til den siterte teksten.

Selv leser jeg det som fanger min interesse. Og da spiller det faktisk ikke så stor rolle om det er et kort eller langt innlegg.

synes jeg de lange avhandlinger er en plage å lese.jeg har jo bøker hvis jeg skal ha lengde

Svar
Kommentar #4

Siw Agersten

6 innlegg  16 kommentarer

Publisert over 5 år siden

Men hvem har sagt at du må plage deg med å lese dem..?

Men når det er sagt, vil jeg faktisk være enig i at de kortere innleggene sikkert vil få større oppmerksomhet.

Svar
Kommentar #5

Sten André Fagermo

59 innlegg  1339 kommentarer

Hehe

Publisert over 5 år siden
robert ommundsen. Gå til den siterte teksten.

sier lite om kvaliteten.

jeg må innrømme at dette innlegget var en liten "test"...

Nemlig, jeg har hatt ett slags kort innlegg før, kalt Redaksjonens lesetips...og det fikk også noen bra-knapper aktivert.

Derfor, hele poenget:

ER DET NOE VITS I Å SKRIVE LANGE AVHANDLINGER, NÅR RESPONSEN BLIR MINIMUM?

Når innholdsløse meningsløse innlegg som dette, kan få såpass oppmerksomhet som innlegg a la Stiklestad osv, hva er egentlig ett bra innlegg?

Ommundsen har på en måte rett, mange ganger velges kvantitet over kvalitet.

Grandiosa over andebryst for eksempel.

Så jeg beklager dette innlegget på en måte, og anbefaler leserne å lese kanskje ett mer viktig innlegg, for eksempel frøken Holands innlegg. (Jeg husker ikke resten av navnet hennes i farten).

Svar
Kommentar #6

Petter Kvinlaug

190 innlegg  5346 kommentarer

Du har helt rett Sten!

Publisert over 5 år siden

Hei

Da jeg var ung trodde jeg ikke kune noe. Jeg er minst av 5 søsken.

Jeg ble fortalt at jeg var så ung at jeg måtte bare høre på de andre.

Jeg trodde på det først men det viste seg ikke å være riktig. Rigtignok var mine søsken flike i sine ting, men Petter var flink han også.

Du behøver ikke å skrive så langt for å påvise noe.

Vel, det det viser seg, å ikke være, så enkelt. Vi har forskjellige meninger og kommer fra forskjellige ståsteder.

Da lurer jeg på: Vi som har gått på samme folkeskole, hvorfor har vi så forskjellige meninger?

Sosialistenes mening, og vilje, er at alle skal oppdraes i den sosialistiske tro. Fra fødsel til død. Fra barnehagen til gamlehjemmet. Derfor vil de kontrollere alt. Det blir diktatur det også.

Da stopper jeg kommentaren her så ikke den blir for lang:)

Mvh Petter

Svar
Kommentar #7

Sten André Fagermo

59 innlegg  1339 kommentarer

Nettopp Petter!

Publisert over 5 år siden
Petter Kvinlaug. Gå til den siterte teksten.

Du behøver ikke å skrive så langt for å påvise noe.

for all del, de som vil skrive lange innlegg; vær så god!

Men er det verdt all innsatsen? Når man får "mindreverdige" kommentarer fra oss "lavt" utdannede?

Det gjelder misjonsinnlegg til politikk-innlegg.

Jeg må ærlig innrømme at når jeg selv skriver nogenlunde seriøse og relativt lange innlegg, så blir jeg nervøs rett etterpå, og gruer meg til svar eller kommentarer....men når jeg skriver "harmløse" innlegg som dette, så gir jeg på en måte blanke effe.....

Det enkle er ofte det beste. Unntatt kanskje dette innlegget, som var en slags "luremus".

Så jeg anbefaler å lese alle innlegg, kort eller langt, men ikke la seg lure av "tåkeprat", som jeg har vært inne på en stund nå.

Svar
Kommentar #8

Øystein Hansen

1 innlegg  569 kommentarer

Robert

Publisert over 5 år siden

Lengden på elefantensier lite om kvaliteten.

 

Den var dyyyyp, Robert!!!

Mye framifrå livsvisdom her.

 

Svar
Kommentar #9

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Korte innlegg og kommentarer

Publisert over 5 år siden

Dette har vært opp mange ganger her inne, lange innlegg. Men fremdles er det noen som ikke hører. De pøser på med kilometer lange innlegg. Undersøkelser viser at de fleste ikke ønsker dette, lange innlegg blir også skjelden lest, de fleste bare skumleser igjennom.

Jo kortere artikkel, jo flere lesere

1. Ha noe å si.
2. Si det.
3. Slutt å si det når du har sagt det.

 

Svar
Kommentar #10

Sten André Fagermo

59 innlegg  1339 kommentarer

Da avslutter vi med et

Publisert over 5 år siden

IKKE-blasfemisk amen...og sier så. Takk Gunnar.

Svar
Kommentar #11

Elisabeth Hoen

48 innlegg  2947 kommentarer

Publisert over 5 år siden

`Men er det verdt all innsatsen? Når man får "mindreverdige" kommentarer fra oss "lavt" utdannede?`

Slik jeg har observert det - og gjort selv - så kan et langt innlegg få en kommentar som ikke er nice, men som pirker borti et eller annet ved et ellers `velfundert` innlegg. Så kan man tenke selv...alt arbeid jeg la ned, så kommer noen kun å kritiserer det eller det...Men det er slik kritikk gis...man må pirke borti...og oftest så vil innleggforfatteren kanskje si seg enig i det eller det og kan så forbedre seg..

Interessant at Fagermo peker på lange utlegninger kontra korte meninger. Det er nok en stor øvelse som ligger bak det å kunne uttrykke seg presist og kort samtidig som man er nyansert. De store ord og generelle vendinger er oftest ikke særlig godt for noe...veldig enkelt å skrive også. Eksempel på det er innlegget `hvem får bo i det norske hus`. Enig med Danielsen i hans kommentar i den tråden.

Svar
Kommentar #12

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Å diskutere

Publisert over 5 år siden

De fleste som driver et nettforum ønsker at de som skriver skal fatte seg i korthet og at de heller skal poste flere poster enn alt på en gang. Dette ser jeg på som en selvfølge, at de som vil delta i diskusjoner og samtaler i et nettforum ikke serverer lange innlegg og utredninger. Hvordan skal noen klare å svare på noe sånt? En blir jo sittende hele dagen. Det er lov å tenke litt før en sender ut innlegg og kommentarer.

Svar
Kommentar #13

Th0rm0d N0rd&hl

17 innlegg  776 kommentarer

Publisert over 5 år siden

Et innlegg bør ikke være mye lenger enn at bikkja til Jon Michelet kunne ha lest det - dersom den fortsatt hadde vært i live.

Svar
Kommentar #14

Odvar Omland

351 innlegg  550 kommentarer

Skriv kort

Publisert over 5 år siden

En av mne lærere på politskolen (1953/54) sa følgende: Husk at du skriver for andre og skriv kort.

Nå må det jo sies at politirapporter kan nødvendigvis bli lange.

For øvrig synes jeg lange innlegg av og til skjemmes ved unødige ord. Også gjentagelser svekker.  Det gjelder ikke bare her på verdidebatt.no, men også leserinnlegg i våre aviser.

Svar
Kommentar #15

Daniel Hisdal

51 innlegg  2110 kommentarer

Noe midt i mellom

Publisert over 5 år siden

Helt enig med trådstarter. I tillegg vil jeg si at jeg ikke liker for korte innlegg heller. Innlegg som bare kommer med en syrlig/sarkastisk kommentar uten å bidra med noe som helst i diskusjonen er like irriterende for diskusjonen. Konklusjon; de som vil skrive en avhandling eller en "enlinjers kommentar", kan hhv skrive en bok eller skaffe seg twitter!

Svar
Kommentar #16

Sten André Fagermo

59 innlegg  1339 kommentarer

Takk for kommentarer

Publisert over 5 år siden

som Elisabeth sier, små stikk kan gjøre mer "skade" eller gagn, enn lange utredninger...

Jeg skjønner at flinke folk fra begge "sider" har mye klokt å si og å dele, men som nevnes av Gunnar Lund, så tar det litt energi å lese seg igjennom alt, og i tillegg etterpå, "komme" på noen like flinke og kloke kommentarer.

Men også korte innlegg, kan være "meningsløse", innholdsløse og kort, som kanskje dette innlegget....selv om det har ett visst poeng.

 

 

 

Svar

Siste innlegg

TRO
av
Hege Anita Aarvold Flottorp
rundt 3 timer siden / 71 visninger
0 kommentarer
Hev stemmen
av
Tove S. J Magnussen
rundt 5 timer siden / 91 visninger
1 kommentarer
KIRKENS UNGE
av
Øystein Magelssen
rundt 6 timer siden / 74 visninger
1 kommentarer
Hvorfor Kvekerne?
av
Hans Morten Haugen
rundt 7 timer siden / 80 visninger
0 kommentarer
Konfliktsky fredsbyggere
av
Ingrid Vik
rundt 10 timer siden / 266 visninger
0 kommentarer
Blågrønn trospolitikk
av
Vårt Land
rundt 10 timer siden / 112 visninger
0 kommentarer
Drikkeukulturen
av
Erling Rimehaug
rundt 19 timer siden / 334 visninger
3 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

TRO
av
Hege Anita Aarvold Flottorp
rundt 3 timer siden / 71 visninger
0 kommentarer
Hev stemmen
av
Tove S. J Magnussen
rundt 5 timer siden / 91 visninger
1 kommentarer
KIRKENS UNGE
av
Øystein Magelssen
rundt 6 timer siden / 74 visninger
1 kommentarer
Hvorfor Kvekerne?
av
Hans Morten Haugen
rundt 7 timer siden / 80 visninger
0 kommentarer
Konfliktsky fredsbyggere
av
Ingrid Vik
rundt 10 timer siden / 266 visninger
0 kommentarer
Blågrønn trospolitikk
av
Vårt Land
rundt 10 timer siden / 112 visninger
0 kommentarer
Drikkeukulturen
av
Erling Rimehaug
rundt 19 timer siden / 334 visninger
3 kommentarer
Les flere

Siste kommentarer

Jostein Sandsmark kommenterte på
MØRKRET, DØDEN OG DET VONDE - GUD, LJOSET OG LIVET
10 minutter siden / 2171 visninger
Geir Wigdel kommenterte på
Viktige Venstre-gjennomslag i ruspolitikken
rundt 1 time siden / 209 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
MØRKRET, DØDEN OG DET VONDE - GUD, LJOSET OG LIVET
rundt 1 time siden / 2171 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 1 time siden / 390 visninger
Tor Albertsen kommenterte på
Aulen, Augustin og forsoningslæren
rundt 2 timer siden / 324 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Presidentens kulisser
rundt 2 timer siden / 1080 visninger
Kåre Kvangarsnes kommenterte på
Vantro.
rundt 2 timer siden / 1215 visninger
Carl Wilhelm Leo kommenterte på
Presidentens kulisser
rundt 3 timer siden / 1080 visninger
Hege Anita Aarvold Flottorp kommenterte på
Dere kastet meg til nett-trollene, Vårt Land!
rundt 3 timer siden / 1996 visninger
Hege Anita Aarvold Flottorp kommenterte på
"Rett" til å dø?
rundt 3 timer siden / 515 visninger
Oddvar Tveito kommenterte på
Dere kastet meg til nett-trollene, Vårt Land!
rundt 3 timer siden / 1996 visninger
Hege Anita Aarvold Flottorp kommenterte på
Drikkeukulturen
rundt 3 timer siden / 334 visninger
Les flere