Kjersti Melkersen

4    96

Totalitær regjering?

Stortinget har, nå i fellesferien, sendt ut et lovendringsforslag på høring om å avgiftslegge miljøvennlig drivstoff. Denne loven vil, om den blir vedtatt, effektivt forhindre at drivstoffet kommer på markedet i Norge.

Publisert: 1. aug 2012 / 3461 visninger.

Med denne høringen, som er lagt midt i ferietiden, synes jeg at de rødgrønne mister siste rest av troverdighet i miljøpolitikken. Dette drivstoffet, som ifølge dagsrevyen nå i kveld, kan fjerne alt forurensende utslipp i trafikken, skal altså ikke få sjansen på det norske markedet. Loven skal bankes igjennom før høringsresultatene rekker å komme på bordet, slik vi har sett det tidligere. Drivstoffet skal ikke selges avgiftsfritt, nei! Staten skal ha avgiftene, koste hva det koste vil! Men, noe stemmer ikke her.... Ikke noe salg, ingen inntekter fra avgifter heller.... De totalitære tendensene til denne regjeringen blir mer og mer fremtredende. Det hele ser ut til å være en prestisjesak. Regjeringen har nå en glimrende sjanse til å gjøre noe virkelig stort for miljøet, men nei. Nå ser det ikke ut til at drivstoffet kommer i salg på grunn av avgiftene, det blir for dyrt. Miljøet taper, og statskassa taper. Dette ser ut til å bli en tap-tap-situasjon! Regjeringen vil i siste instans tape på dette også, det er ikke lenge til valgkampen begynner.

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Rune Holt

8 innlegg  10559 kommentarer

Det er helt latterlig

Publisert over 5 år siden
Kjersti Melkersen. Gå til den siterte teksten.

Nå ser det ikke ut til at drivstoffet kommer i salg på grunn av avgiftene, det blir for dyrt. Miljøet taper, og statskassa taper.

Denne regjeringen er ikke troverdig i det hele tatt.De snakker om forurensning og miljøvern,mens de hindrer bruk av rent drivstoff.

Grunnen er at de ikke får inn den HELLIGE avgiften sin.

Vi må for all del fjerne disse tullingene neste høst.!!! 

Svar
Kommentar #2

Kjersti Melkersen

4 innlegg  96 kommentarer

Publisert over 5 år siden

Her er linken til NRK sin dekning av saken i kveld:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8265936

 

Svar
Kommentar #3

Morten Christiansen

18 innlegg  10378 kommentarer

Publisert over 5 år siden

Jeg synes det er så sinnssykt utrolig dødstrist at man hele tiden må sykt overdrive når man skriver. Hvor i all verden kom totalitær fra?

Kunne det holdt med å si at du er uenig og hvorfor?

Svar
Kommentar #4

Rune Holt

8 innlegg  10559 kommentarer

Overdrivelse?

Publisert over 5 år siden
Morten Christiansen. Gå til den siterte teksten.

sinnssykt utrolig dødstrist

Og hva var disse uttrykkene dine da?

Svar
Kommentar #5

Morten Christiansen

18 innlegg  10378 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.

Og hva var disse uttrykkene dine da?

Ja, kanskje en kunne nøyd seg med å si at man syntest bruken av ordet totalitær var en overdrivelse? Det ville vel fremstått som mer seriøst?

Svar
Kommentar #6

Kjersti Melkersen

4 innlegg  96 kommentarer

Sitat: Hvor i all verden kom totalitær fra?

Publisert over 5 år siden

Totalitær? med spørsmålstegn. Totalitære tendenser, for å sitere meg selv. Det kommer fra mitt hode. Grunnen er at høringsfristen er så utrolig kort, og lagt til sommerferien. Det er en soleklar beregnede taktikk fra regjeringen sin side for å unngå ubehagelige og motstridende høringssvar, som motarbeider det de allerede har satt seg fore å vedta uansett. Høringsinstansene rekker ikke å bli enige om et høringssvar før fristen går ut, og det er akkurat hensikten. Et høringssvar tar tid å utarbeide, og man bør helst være enig i det som skal sies. Tid får man ikke mye av her. Lenge leve Demokratiet!

Sitat fra NRK: Tollvesenet og den rødgrønne regjeringen klarte ikke å stanse drivstoffet gjennom loven. Derfor bestemte de seg i stedet for å endre loven. Midt i fellesferien. Med kortest mulig frist den sjette august, uten å nevne tapet i retten, har Tollvesenet sendt forskriftsendringen ut på høring.

Svar
Kommentar #7

Kjell Aarsund

101 innlegg  5507 kommentarer

Usmakelig men knapt autoritært

Publisert over 5 år siden
Kjersti Melkersen. Gå til den siterte teksten.

Stortinget har, nå i fellesferien, sendt ut et lovendringsforslag på høring om å avgiftslegge miljøvennlig drivstoff. Denne loven vil, om den blir vedtatt, effektivt forhindre at drivstoffet kommer på markedet i Norge.

Med denne høringen, som er lagt midt i ferietiden, synes jeg at de rødgrønne mister siste rest av troverdighet i miljøpolitikken. Dette drivstoffet, som ifølge dagsrevyen nå i kveld, kan fjerne alt forurensende utslipp i trafikken, skal altså ikke få sjansen på det norske markedet. Loven skal bankes igjennom før høringsresultatene rekker å

Jeg vi ikke si at den er autoritær, men at den bruker alle mulige midler for å sikre seg inntektene fra avgiftene. Grunnen til det er at staten nå har blitt så omfattende, krever så mye inntekter, at man umulig kan fjerne noen som helst avgifter. Altså samfunnet blir mer eller mindre låst til et høyt avgiftsnivå. Det kunne like gjerne ha vært Høyre eller sentrumspartiene som hadde foretatt de samme krumspring som de rød-grønne nå gjør. Skal man redusere avgiftene så må man også redusere statens, fylkenes og kommunenes aktivitetsnivå. Et bra sted å begynne hadde kansje vært landbruksoverføringene.

Svar
Kommentar #8

Kjersti Melkersen

4 innlegg  96 kommentarer

Publisert over 5 år siden

Usmakelige krumspring kan man jo kalle det. Og hva en annen regjering ville gjort, er kanskje ikke så godt å si. Jeg mener å huske at denne regjeringen har gjort tilsvarende "krumspring" før, i og med innføring av ekteskapsloven. Da var høringsfristen også for kort til at alle fikk uttalt seg i tide.

Det har vært mange fagre ord det siste året om demokrati og åpenhet. Dette peker i motsatt retning, altså i totalitær retning. Hensikten med en høring skal vel være nettopp åpenhet og debatt, som skal ivareta noen av de demokratiske funksjonene i samfunnet. Her undergraves selve høringen ganske effektivt. Det er ingen bagatell!

Svar
Kommentar #9

Elias Per Vågnes

235 innlegg  10902 kommentarer

Heilt einig.

Publisert over 5 år siden
Morten Christiansen. Gå til den siterte teksten.

Kunne det holdt med å si at du er uenig og hvorfor

Forslaget er sendt ut på høyring, er det totalitært? Det må vere måte på kva ord og uttrykk ein nytter for å sverte dei ein er ueinig med.

Eg vil tru at forslaget har sine saklege årsaker som ein vil finne i høyringsutkastet.

Svar
Kommentar #10

Kjell Aarsund

101 innlegg  5507 kommentarer

Der tar du feil

Publisert over 5 år siden
Elias Per Vågnes. Gå til den siterte teksten.

Forslaget er sendt ut på høyring, er det totalitært? Det må vere måte på kva ord og uttrykk ein nytter for å sverte dei ein er ueinig med.

Eg vil tru at forslaget har sine saklege årsaker som ein vil finne i høyringsutkastet.

Jeg er nok uenig der Vågnes. Dette dreier seg om å sikre penger til statskassa.

Svar
Kommentar #11

Elias Per Vågnes

235 innlegg  10902 kommentarer

Ja, men er det diktatur?

Publisert over 5 år siden
Kjell Aarsund. Gå til den siterte teksten.

Dette dreier seg om å sikre penger til statskassa

Det er dåikkje pengar i eiga lomme. Dersom styresmaktene skal vere redde for å treffe nødvendige, om enn upoppulære, vedtak, då har demokratiet feila. Og diverre er det ei svakheit ved vår styreform, for å verte valgt lover alle gull og grøne skogar i større eller mindre grad.

Og alle skriik på meir! Store delar av samfunnet nytter ordet katastrofe for å få sine ynskje fram i lyset. Eller andre former for misbruk av uttrykk. Som her misbruk av uttrykket diktatur. Monstermastrar er eit anna døme.

Svar
Kommentar #12

Rune Holt

8 innlegg  10559 kommentarer

Javel?

Publisert over 5 år siden
Kjell Aarsund. Gå til den siterte teksten.

Skal man redusere avgiftene så må man også redusere statens, fylkenes og kommunenes aktivitetsnivå. Et bra sted å begynne hadde kansje vært landbruksoverføringene.

Er det viktigere å opprettholde det enorme byråkratiet vi har enn å produsere mat da mener du?
Landbruksoverføringene er en støtte til bønder for at de skal skaffe oss alle den maten vi spiser hver eneste dag.
Var det det første du kom på for å spare statlige utgifter?

Det vi må legge merke til i denne saken,er at vi nå ikke lenger kan tro på det de rødgrønne sier i miljøsaker når de ofrer miljøet mot avgiftsinntekter.

Neste gang Ap og Sv står og snakker om å innføre miljøavgifter på grunn av dårlig luft i byene,vet vi altså at det er en gedigen LØGN...!!!!

 

Svar
Kommentar #13

Njål Kristiansen

142 innlegg  19029 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Kjersti Melkersen. Gå til den siterte teksten.

det norske markedet. Loven skal bankes igjennom før høringsresultatene rekker å

Bortsett fra provenyet, med en regjering som gråter på bakrommet pga slett miljøprofil.... hvorfor skal de skyte seg selv i foten med et slikt tiltak? Bortsett fra pengene, hva er politikken?

Kan du forklare oss faktasammenhengen her?

Som andre påpeker er forslaget sendt på høring og svarfristen er satt til etter ferietiden som var et poeng for reporteren i Dagsrevyen. Det er vanskelig å se dette som ledd i en udemokratisk prosess så lenge Norsk Gullsmedforbund også er invitert til å uttale seg, på lik linje med en del andre forbund man ikke automatisk tenker på når det gjelder en høring på dette feltet.

Svar

Siste innlegg

Modige politikere, fins de?
av
Roald Øye
rundt 13 timer siden / 93 visninger
0 kommentarer
Her inne
av
Lise Knudsen
rundt 14 timer siden / 162 visninger
0 kommentarer
Tilbake til skolebenken
av
Hilde Mjøs
1 dag siden / 1759 visninger
0 kommentarer
Fornuftig mobilbruk
av
Vårt Land
2 dager siden / 105 visninger
0 kommentarer
Forglem meg ei
av
Håvard Nyhus
2 dager siden / 711 visninger
2 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Sigurd Eikaas kommenterte på
Et gudsbilde og et perspektiv på forsoningen.
rundt 5 timer siden / 223 visninger
Sigurd Eikaas kommenterte på
Et gudsbilde og et perspektiv på forsoningen.
rundt 5 timer siden / 223 visninger
Stefan Hallman kommenterte på
Hit, men ikke lengre
rundt 6 timer siden / 868 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 6 timer siden / 1614 visninger
Torgeir Tønnesen kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 6 timer siden / 1614 visninger
Jostein Sandsmark kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 6 timer siden / 1614 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Kirken, menneskerettigheter og dogmer
rundt 7 timer siden / 3351 visninger
Torgeir Tønnesen kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 7 timer siden / 1614 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Kristendommen «over ævne»
rundt 7 timer siden / 1583 visninger
Morten Christiansen kommenterte på
Den eneste vi skal frykte
rundt 7 timer siden / 2135 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 7 timer siden / 1614 visninger
Bjørn Erik Fjerdingen kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 7 timer siden / 1614 visninger
Les flere