Verdidebatt

Det første kristenunitariske symbol.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Det første kristenunitariske symbol.

Den kristne tradisjon er rik på symbolikk og har i sin nå to tusenårige levetid produsert et mylder av symboluttrykk for forskjellige sider av sin tro. Mest kjent for oss er antakelig kors-symbolet. Og også her foreligger det et svært bredt utvalg av korsformer, alt fra andreaskorset (X formen) til T-korset som Frans av Assisi valgte som sitt spesielle symbol. For ikke å nevne det omvendte kristne kors som enkelte satanister har valgt som sin tro, i den misforståtte forestilling om at ved å snu opp ned på tilvante kristne symboler, da kan satanistene lage seg nye symboler som skal være kristne motpoler. Så enkel er virkeligheten bare i kunnskapsløsheten. Det omvendte kristne kors ble til da en kristen martyr ba sine bødler om å korsfeste ham opp-ned fordi han ikke så seg verdig å korsfestes på samme måte som Jesus ble. Et ønske hans bødler med glede innvilget lenge før våre moderne satanister så dagens lys.

En av de kristne retninger som ikke har skapt så mange symboler å smykke seg med, er unitarismen. Denne kristendomsretningen har eksistert siden Jesu tid, men ble organisert som kirkesamfunn i reformasjonstiden. Den sprang ut av det som kalles den radikale reformasjon på 1500-tallet i Transilvania. Her etablerte man i 1568 verdens første unitarkirke som fortsatt eksisterer i dagens Romania og Ungarn. Også i Norge finner vi et kirkesamfunn som er knyttet til samme tradisjon. Det er

. Det som skiller de kristne unitarer fra andre kristne kirkesamfunn, er først og fremst deres syn på at Jesus ikke var guddommelig. Derfor tilber unitarer ikke Jesus eller betrakter ham som del av en treenig guddom. Unitarer avviser i det hele den kristne treenighetslære. Og så skiller unitarene seg ut fra sine medkristne brødre og søstre ved ikke å ha noen dogmer eller trosbekjennelser som man må føye seg etter for å regnes med til den kristne familie.

Den som besøker en unitarkirke i Ungarn eller Romania vil bli slått av hvor enkel den er. Det er lite med utsmykning og kirkerommet domineres stort sett bare av kirkebenkene, prekestolen som er sentralt plassert bak et rundt nattverdsbord. Til gjengjeld kan prekestolene være meget kunstferdige. Den som leter etter et korssymbol i disse kirkene, leter oftest forgjeves. Unitarene fokuserer ikke på kors og død, men på Jesu liv og lære. Derfor er korssymboler så og si totalt borte fra kirkebygningene. Tilgjengjeld finner man ofte forskjellige variasjoner av symbolet som vist på bildet øverst. Og dette symbolet er meget interessant fordi vi her trolig ser det aller første uttrykk for den kristne unitarisme. Ingen vet med sikkerhet når symbolet ble tatt i bruk, men tidlig 1600-tall er blitt gjettet på av mange. Og hvis et kirkesamfunns symbol også sier noe om hvordan dette samfunnet så seg selv, da skal ingen bli forundret over at unitarene valgte Matteus 10, 16 som sitt symbol. Her heter det: «Jeg sender dere som sauer blant ulver. Vær kloke som slanger og troskyldige som duer!»

I symbolet er slangen lett synlig, og det samme er duen. Og når symbolet antakelig ble til i den tid at de store forfølgelser mot unitarene satte inn, gir det seg selv at unitarene oppfattet seg som sendt ut blant ulver. I slike omgivelser skader det ikke å bli påminnet om å være klok, men også troskyldig kan være nyttig. I det hele er kombinasjonen smart når man ferdes blant ulver.

Du ser også en krone i symbolet. Kronen symboliserer kong John Sigismund som var regent over Transilvania midt på 1500-tallet. Det er takket være ham at unitarkirken kunne bli etablert, for på hans befaling ble det på riksdagen i Torda (en by som i dag ligger i Romania) i januar 1568 vedtatt at alle de kristne religioner i hans rike skulle likestilles og ingen skulle kunne fengsles eller forfølges på grunn av sin kristne tro. Slik hindret han katolikker og lutheranere og reformerte å forfølge unitarene som ikke ville tilbe Jesus. Derfor fortjener Sigismund sin krone i det kristne unitariske symbol.

Jeg synes det er godt med et kristent symbol som ikke er et torturredskap, men et symbol over klokskap, troskyldighet og religionsfrihet.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt