Henrik Syse

24    26

Når alt kan kjøpes

Uten å ense det, risikerer vi å gå fra å ha en markedsøkonomi til å være en markedsøkonomi – på alle livets områder.

Publisert: 16. jul 2012 / 10887 visninger.

“I don’t care too much for money. Money can’t buy me love.” (John Lennon & Paul McCartney)

Vår kjære og dypt savnede medskribent Arnfinn Haram tok et fattigdomsløfte da han ble dominikaner. Han visste at de viktigste ting i livet ikke kan måles i pengeverdi.

Spørsmålet er om vårt samfunn beveger seg i stikk motsatt retning. Kan snart alt kjøpes? Nei, det må da finnes en grense! Vennskap, for eksempel, kan da verken kjøpes eller måles i penger. Jeg kunne riktignok betale et menneske for å tilbringe tid med meg, lytte til mine gleder og sorger og bli med meg på kino. Men vi ville neppe kalle det ekte vennskap. Hele tiden ville jeg jo vite at «vennen» bare gjorde det fordi han ble betalt.

Andre ting er det imidlertid greit å betale for. Butikksjefen er hyggelig og vennlig fordi hun tjener på det. God service gir bedre inntekter til butikken. Det er vel i orden?

Skjønt allerede med et slikt eksempel ser vi at virkeligheten er mer komplisert enn som så. For butikksjefen er kanskje hyggelig også fordi hun er glad i å være sammen med andre mennesker og liker å spre glede. Er ikke nettopp dét den beste salgsmann eller -kvinne: han eller hun som er glad i jobben? Tenk på deg selv, dersom du har en servicejobb eller selger produkter: Er du hyggelig mot kundene bare fordi det lønner seg?

Harvard-professor Michael Sandel går i sin siste bok inn i disse problemstillingene og stiller spørsmålet: Hva om vi lar alt bli gjenstand for kjøp og salg? Han gir oss mange eksempler på en trend i den retningen. For 82 dollar pr. natt kan du i Santa Ana, California få en «oppgradert fengselscelle», altså en bedre og roligere celle enn de andre – så fremt du ikke er en voldsforbryter.

Du kan få tilgang til kjørefilen på motorveien som egentlig er reservert for dem som er flere i bilen, selv om du er alene. I rushtrafikken koster denne rettigheten åtte dollar i Minneapolis. For 1.500 dollar og oppover pr. år kan du hos et økende antall leger få legens mobilnummer og rett til å få avtale på dagen, foran alle de andre.

Stadig flere foreldre, og en del skoler, gir barn pengepremier for å lese bøker. Og for en ukjent pris kan du skaffe ditt barn tilgang til et prestisjeuniversitet også dersom hans eller hennes karakterer ikke er gode nok. En del universiteter sies nemlig å forhandle med rike foreldre som kan forventes å skaffe universitetet gode inntekter.

Sandel frykter to ting i et samfunn som utvikler seg i en slik retning. Det første er urettferdighet: at viktige sosiale goder alle bør ha lik tilgang på, blir lettere tilgjengelige for noen få – og det uten tilstrekkelig og rettferdig grunn. Det andre problemet er enda mer grunnleggende, ifølge Sandel, nemlig at vi begynner å måle alt i penger. At noe er godt i seg selv, fordi det bidrar til å gjøre livet rikere eller løfter opp ens medmennesker, blir skjøvet i bakgrunnen.

Det vi snakker om her, er ikke egentlig en sosialistisk kritikk av markedet. Dette er en type kritikk som gjerne innrømmer at et markedssystem på sitt beste er mer effektivt, mer rettferdig og mer demokratisk enn alternativene.  Det er faktisk bra at mennesker får mulighet til å konkurrere om jobber og lønn. Ja, ønsket om å brødfø seg selv og sin familie er en viktig og god beveggrunn. 

Alt dette er i sin tur med på å skape både stabilitet og fred fordi økonomiske muligheter gjør at vi heller vil jobbe enn slåss, for å si det enkelt. Mye forskning på forholdet mellom økonomi og konflikt styrker en slik konklusjon. Kapitalisme og fred kan gå hånd i hånd, så lenge reglene respekteres og miljøet beskyttes.

Den kritikken vi snakker om her, benekter ikke nødvendigvis disse positive sidene ved markedet. På et vis er denne kritikken enda mer alvorstung, fordi den utfordrer hver enkelt av oss og ikke bare «systemet»: Hva gjør livet verdt å leve? Hva er rettferdighet? Hvordan setter jeg pris på menneskene og samfunnet rundt meg? Og for å ta det enda større spørsmålet: Hvor er vi egentlig på vei hen, moralsk sett? 

Hvilket bringer oss tilbake til butikksjefen ovenfor, og til deg og meg: Skal vi virkelig være vennlige bare for å tjene penger? Er det alltid de handlingene som lønner seg, som er de rette å gjøre? 

Økonomisk frihet, konkurranse og muligheten for å tjene penger er blitt selvsagte deler av den måten verden fungerer på. Betyr det også at det i økende grad blir slik vi mennesker tenker – om alt? Ender vi da til slutt opp med å se på en venn som en person som lønner seg for meg?

Nei, jeg tror ennå det er et stykke frem dit. Men vi er nødt til å spørre oss hva som er markedets passende rolle i et demokratisk samfunn - og hvordan vi kan beskytte de demokratiske godene som markedet ikke respekterer, og som penger ikke kan kjøpe.

”Pengar hev ikkje noko verd i seg sjølv. Du kann ikkje eta dei, ikkje drikka dei, ikkje klæda deg med dei … Skalet av alle ting kann ein få for pengar. Men ikkje kjernen; den er ikkje for pengar fal.”  (Arne Garborg)

FØRST PUBLISERT I VÅRT LANDS SPALTE REFLEKSJONER 22. JUNI 2012

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Frode Meland

82 innlegg  4836 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden

Et bra innlegg Syse.  Slik jeg ser det har de frie markedskrefter ingen innebygd moral.  Det er helt uinteressant for markedskreftene om en handling er ond eller god, om konsekvensene er moralsk høyverdige eller uverdige.  Det eneste som spiller en rolle for markedet er om varen lar seg selge, og til hvilken pris.  Noen av de verste eksempler ser vi når det gjelder menneskehandel.  Menneskeslaver får en pris på hodet sitt.  Denne prisen er regulert av tilbud og etterspørsel innenfor det relativt begrensede (kriminelle) miljøet transaksjonen foregår i.  For markedsmekanismene er det totalt uinteressant at vi snakker om umoral som bryter med all tenkelig medmenneskelighet.  Kjøp - salg - til hvilken pris.  Det er hva som gjelder.

Derfor vil ikke markedskreftene snappe opp den syke som burde fått trygd.  For de kyniske regler tilsier at den syke ikke har noen vare å levere, og følgelig like greit kunne slutte å eksistere.  Nettopp derfor trenger vi sosiale verferdsordninger som gir den syke trygd selv om han eller hun ikke kan levere noe til markedet.  Nettopp derfor trenger vi globale regler for samhandling, vi trenger etikk, og vi trenger juss.  For å demme opp for markedskreftenes kyniske univers.

Etikken, jussen og de sosiale ordningene må vi mennesker sørge for selv.  I Norge er vi griseheldige som har gode ordninger på det meste.  Dessverre er dette mer et unntak enn regelen i vår verden.  Siden markedet så lett flyter fritt, omtrent som evolusjonen flyter fritt i naturen, må vi hele tiden kjempe for å opprettholde verdige ordninger for de som faller utenfor, og for at verden ikke skal gå helt av skaftet.  Det er en kamp vi kommer til å kjempe for alltid.  Det er vårt lodd og vår skjebne.

Svar
Kommentar #2

Monica Farinetti

70 innlegg  354 kommentarer

Kierkegaard

Publisert rundt 5 år siden

snakket om tre former for væren/bevissthet:

- det estetiske mennesket

-det etiske mennesket

- autentiske mennesket

Hvordan kan vi oppdra mennesker til å bli autentiske mennesker, dvs kunne se hvordan

ens atferd har konsekvenser, og at dette igen gir retning til atferd.

Førts og fremst gjennom å vise å lære barn empati. Dette skjer først og fremst gjennom

at voksne bruker tid. Frihet for enhver pris er mantraet i dag !

Barna blir slik de ser de voksne er. "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør !" er et kjent ordtak.

Vi har gjennom våre rollemodeller lært barn materialisme.

Og dermed kan materialisme bli en erstattning for voksen kontakt og videre et substitutt

for et autentisk liv !

Markedsøkonomi drives fram av mennesker, og vi må være modne for den dersom vi tiilater

at den skal få lov til å erstatte verdier som står høyere, slik som etiske og menneskelige

viktige verdier.

Monica

 

 

 

Svar

Siste innlegg

Trenger Gud og troen forsvar?
av
Magne Kongshaug
rundt 3 timer siden / 43 visninger
0 kommentarer
Boken er alltid bedre
av
Joanna Bjerga
rundt 13 timer siden / 159 visninger
1 kommentarer
Vondt fordi det virker
av
Håvard Nyhus
rundt 17 timer siden / 484 visninger
1 kommentarer
Vekk med promillekjøringen
av
Odvar Omland
rundt 17 timer siden / 97 visninger
0 kommentarer
Sverdet
av
Fredrik Evjen
rundt 20 timer siden / 204 visninger
4 kommentarer
Vad är, "den andra döden"?
av
Anders Ekström
rundt 21 timer siden / 144 visninger
1 kommentarer
Politikk og verdier
av
Knut Arild Hareide
rundt 23 timer siden / 199 visninger
2 kommentarer
Farvel, kontantstøtte
av
Sondre Hansmark Persen
rundt 24 timer siden / 507 visninger
4 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Trenger Gud og troen forsvar?
av
Magne Kongshaug
rundt 3 timer siden / 43 visninger
0 kommentarer
Boken er alltid bedre
av
Joanna Bjerga
rundt 13 timer siden / 159 visninger
1 kommentarer
Vondt fordi det virker
av
Håvard Nyhus
rundt 17 timer siden / 484 visninger
1 kommentarer
Vekk med promillekjøringen
av
Odvar Omland
rundt 17 timer siden / 97 visninger
0 kommentarer
Sverdet
av
Fredrik Evjen
rundt 20 timer siden / 204 visninger
4 kommentarer
Vad är, "den andra döden"?
av
Anders Ekström
rundt 21 timer siden / 144 visninger
1 kommentarer
Politikk og verdier
av
Knut Arild Hareide
rundt 23 timer siden / 199 visninger
2 kommentarer
Farvel, kontantstøtte
av
Sondre Hansmark Persen
rundt 24 timer siden / 507 visninger
4 kommentarer
Les flere

Siste kommentarer

Rune Holt kommenterte på
Hellig krutt-tønne
18 minutter siden / 2590 visninger
Leif GuIIberg kommenterte på
Hellig krutt-tønne
rundt 1 time siden / 2590 visninger
Pål Georg Nyhagen kommenterte på
Boken er alltid bedre
rundt 1 time siden / 159 visninger
Roald Øye kommenterte på
Hellig krutt-tønne
rundt 2 timer siden / 2590 visninger
Knut Nygaard kommenterte på
Hellig krutt-tønne
rundt 2 timer siden / 2590 visninger
Arnt Thyve kommenterte på
For sent å straffe når befruktningen er skjedd
rundt 2 timer siden / 186 visninger
Torry Unsgaard kommenterte på
Politikk og verdier
rundt 4 timer siden / 199 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Hellig krutt-tønne
rundt 4 timer siden / 2590 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
For sent å straffe når befruktningen er skjedd
rundt 4 timer siden / 186 visninger
Morten Christiansen kommenterte på
Politikk og verdier
rundt 5 timer siden / 199 visninger
Rune Holt kommenterte på
Hvorfor kirken må forkynne hele Guds Ord
rundt 5 timer siden / 4261 visninger
Kjetil Mæhle kommenterte på
Eit svarestrev i Larsens lesarbrev
rundt 11 timer siden / 903 visninger
Les flere