Verdidebatt

Morgendagens Gud

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Morgendagens Gud.

En rådsherre stilte følgende spørsmål til Jesus: "Gode mester, hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?"

Jesus svarte: "Hvorfor kaller du meg god? Ingen er god uten én, det er Gud." Jesu svar forundrer meg. Her sier jo Jesus rett ut at han selv ikke er god.

Jeg har alltid lært at Jesus var fri for synd, og at han selvfølgelig var god. Men dette er ikke tilfelle, ifølge ham selv. Derimot sier Jesus at den eneste som er god, det er Gud.

Det faller naturlig for meg å tolke Jesu svar på følgende måte:

1. Jesus mener at han selv ikke er god.

2. Jesus mener at han ikke er Gud.

Dette er det jeg helt enkelt mener om Jesu svar til rådsherren. Men profesjonelle bibeltolkere mener noe annet.

I Studiebibelen heter det under forklaringen av Mark 10,18: "Når Jesus svarer mannen på denne måten, er det som han vil si: Hvis du var klar over hvem jeg var, ville du bli forbauset over at du brukte det rette uttrykket overfor meg. Jeg er Gud, kommet i kjød, og det er riktig å si om meg at jeg er god. Jesus benektet ikke at han var god eller guddommelig."

Her ser vi at det er konstruert et svar som slett ikke stemmer med det Jesus virkelig sa. Men det er kanskje vanlig at bibeltolkere gjør dette når de kommer over et ord i Bibelen som ikke stemmer med kristendommens vedtatte dogmer og læresetninger - at de griper til slike løsninger. Dette synes jeg er å forvrenge Bibelen.

Det ville være mere ærlig om de sa at dette utsagnet av Jesus forstår jeg ikke.

Derimot presiserer Jesus at Gud er god. Men når vi leser Bibelen, er det ikke alltid at vi får det inntrykket av Gud. Der står det at han er både vred og hevngjerrig. Han ble for eksempel så vred på menneskene at han jaget dem ut av Edens hage etter det såkalte syndefallet.

Men vi gjør klokt i å ha klart for oss at en del av stoffet i Det gamle testamente er hentet fra blant annet noen leirtavler fra Sumer - et land som lå der hvor vi i dag har det sørlige Irak. Disse tavlene er ca. tusen år eldre enn de eldste deler av Det gamle testamente.

Her finner vi den opprinnelige kilden for Bibelens fortelling om Edens hage og syndefallet. Beskrivelsen av Gud i Det gamle testamente er nok blitt påvirket av hvordan eldre religioner beskrev sine guder. Disse kunne nok være både vrede og hevngjerrige.

Men vi skal være klar over at disse gudene er konstruert av mennesker. Det er menneskenes fantasi som har laget disse gudene.

Den kristne guden ble derfor i GT noe fargelagt av de mytiske guder i oldtiden. Men den Gud Jesus tegner for oss, er ikke slik. Jesu Gud var betingelsesløs kjærlighet. Det vil i praksis si at Gud elsker absolutt alle mennesker akkurat slik som de er.

-2-

Derfor er det umulig at en god Gud kan sende mennesker til et hinsidig sted med evig pine. Derfor er såkalte helvetsprekener også et tilbakelagt stadium. Og det er positivt.

Jesus beskriver den virkelige Gud som en kontrast til de menneskeskapte gudene, som vi finner i de eldre religionene, og som en kontrast også til den Gud vi møter i Det gamle testamente. Vi kan derfor si at Jesus på en måte var det første nyreligiøse mennesket. For han åpenbarte Gud på en helt ny måte for oss - "Ingen er god uten én, det er Gud."

I to tusen år har Jesu ord om en god Gud vært oversett. I stedet har vi fått høre at hvis vi ikke sier at vi tror på Sønnen, skal vi få smake Guds vrede. Så galt og så vrangt kan denne saken framstilles. Det er Døperen Johannes som kommer med dette siste utsagnet.

Bibelen er på mange områder uryddig. Hvis jeg skal velge hvem som er mest troverdig av Jesus eller Døperen Johannes, så vil jeg holde meg til Jesus.

Derfor tror jeg at Gud er god, og at han bare vil oss det som er godt. Jeg skal slippe å engstes for en vred Gud, som Johannes truer med, og som dessverre også har blitt en del av den kristne lære.

Jeg velger å tro på Jesus. Jeg velger å tro at Gud sendte Jesus til jorden for å være vår læremester. Jesus kom nemlig til jorden for å lære oss kjærlighetsbudet. Det var det som var hans oppgave, ikke å frelse oss fra Guds vrede. For Guds vrede eksisterer jo ikke. Nei, Gud er god. Det har Jesus sagt. Gud elsker oss med en betingelsesløs kjærlighet.

Derfor har jeg vanskelig for å tro på læren om at Gud måtte drepe Jesus for å skaffe til veie et sonoffer. Jeg tror ikke Gud ser på oss som syndere som trenger en frelse som bygger på et drap. Og det til og med et drap begått av Gud.

Jeg tror Gud ser på oss som vidunderlige skapninger, som han skapte i sitt bilde. Gud ser på oss som skapninger som er underveis, og som har utviklingsmuligheter. Gud venter på at vi skal begynne å lytte mere til Jesus, han som forkynte kjærlighetsbudet for oss.

Dette er hva jeg så langt har kommet til når det gjelder Gud og Jesus. Dette har ikke vært noen lettvint konklusjon. Men jeg er sikker på at Gud lar meg konkludere med dette foreløpig.

Det kunne vært interessant å høre hva andre har kommet til når det gjelder dette emnet. Kunne du ikke prøve å sette deg ned og skrive ned hva du har kommet til?

Husk at Gud tillater oss å ha våre egne meninger. Han kommer ikke til å straffe oss for det. Men jeg tror Gud vil sette pris på at vi er ærlige, og at vi lytter til vår indre stemme.

2. juli 2012.

Bjarne

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt