Arnhild Gjendem

27    188

Regjeringen strammer grepet!

Publisert: 3. jul 2012 / 1430 visninger.

"Regjeringen foreslår å styrke innsatsen for å sikre lesbiske og homofiles rettigheter, muligheter til å leve åpent og aktivt motarbeide diskriminering.Innsatsen styrkes med samlet seks millioner kroner.Det innebærer en fordobling av midlene til 12,4 millioner kroner på neste års statsbudsjett...."

Barne-, likestillings-og inkluderingsminister Inga Marte Thorkildsen deltok i homomarsjen i Oslo lørdag 29 juni.Hun ser det nå som sin største og viktigste oppgave å ta vare på de homofile og lesbiskes situasjon.

I juli 2003 offentliggjorde den norske folkehelsa resultatet fra sin seksualvaneundersøkelse.Resultatet var at ca. 1 % av befolkningen regner seg som homofile eller lesbiske.Også NOVA-undersøkelsen "Ung i Norge" gir resultat nær 1 %.

De homofile utgjør altså en liten del av befolkningen, og de fleste av dem er ressurssterke og oppegående mennesker som allerede kjemper sin sak på de fleste felt.

Med så mange barn som lider p.g.a. oppløste hjem bl.a., og med så store utfordringer m.h.t. integrering som denne ministeren står overfor, tror jeg nok jeg hadde prioritert annerledes enn det Inga Marte Thorkildsen nå gjør!

Alle mennesker skal møtes med respekt og forståelse, det er vikig!

Kristne blir ofte anklaget for å dømme homofile.Det finnes desverre kristne som har brukt harde ord og vist fordømmende holdninger overfor homofile.Det trenger vi som kristne å be om tilgivelse for.Men det er lite som tyder på at kristne i Norge i dag har noen ønsker om å fordømme homofile.

Et annet spørsmål er om homofile vil oppfatte kristne som fordømmende siden vi ikke kan gi aksept for deres samliv.

Regjeringen strammer grepet!Den satsningen som regjeringen nå skal gjøre for de homofile og lesbiskes rettigheter må ikke bringe menigsmotstanderne til taushet!Vi har opplevd hatytringer mot kristne som hevder Bibelens syn på saken i massevis!I løpet av to korte avsnitt klarte en journalist f.eks., å få med seg følgende uttrykk om kristne som står for et klassisk bibelsk syn på homofili:"selvgode, intolerante, menneskefiendtlige, selvrettferdige, kjærlighetsløse og bakstreverske."(Dagbladet 15 mars 2000).Og professor Jan Brøgger om kristne som ikke var enige med ham i homofilispørsmålet,i en artikkel i Adressa:"De mobber og forfølger homofile. De puster til hatets og ondskapens glør.De er forvirrede sjelser som kommer med barbariske uttalelser og de er ureserverte i sin ondskap."

"Du har ingen grunn til å regne det som sabotasje.Og du kan ikke anklage kirken for dømmesyke dersom den ikke kan gi legitimering av dine samlivsvalg." sier en kristen sjelesørger som i årenes løp har hatt mange samtaler med homofile.

Jeg vil fortsette å kjempe kampen for for Bibelen, for Jesus og for at alle mennesker har rett til et menneskeverdig liv !Kampen skal kjempes i kjærlighet, sannhet og tilgivelse!All mobbing, trakassering, vold og terror må vi på det sterkeste ta avstand fra!

Og jeg vil oppfordre alle mine kristne søsken til å stå for det de tror på og ikke frykte nå selv om media, regjeringen og andre skulle presse oss til taushet!Det er bare sannheten som setter fri!

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Sten André Fagermo

57 innlegg  1300 kommentarer

Jeg lurer på

Publisert rundt 5 år siden

hvorfor intelligentsiaen alltid går først etter kristne når det gjelder homofili.....Hvorfor ikke muslimer, jøder, bahaier, sikher???

Disse gruppene følger jo også deres hellige skrifter, og hva disse skriftene sier om homofilt samliv..

Man kan ikke tvinge toleranse på noen, heller ikke kristne....toleranse går begge veier...

Jeg lurer på om kristne snart også blir nødt til å gjøre som muslimer, og jøder før, nemlig begynne å leve i paralllel-samfunn, eller ghettoer....

Svar
Kommentar #2

Arnhild Gjendem

27 innlegg  188 kommentarer

De byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige...

Publisert rundt 5 år siden

Men frimodighet ønsker jeg å fremme det sanne ekteskapet mellom en mann og en kvinne!

"De byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige." Bibelen, Romerbrevet kapittel 1.

Nå når regjeringen skal pøse inn sine millioner i sitt holdingsskapende arbeid (spesielt blandt barn og unge) for å fremme det unaturlige samliv som normalt, er det spesielt viktig at vi fremmer Bibelens syn på ekteskapet med frimodighet!

La ikke regjeringen få bringe oss til taushet!

Svar
Kommentar #3

Rune Holt

8 innlegg  10348 kommentarer

Sv`s hjertesak

Publisert rundt 5 år siden
Arnhild Gjendem. Gå til den siterte teksten.

det Inga Marte Thorkildsen nå gjør!

Torkildsen kan dessverre gjøre veldig mye ugagn på de 15 månedene hun skal herje i barne og likestillingsdepartementet....
Vi får håpe Høyre har mer vett....skjønt jeg føler meg ikke trygg på dette området....

Svar
Kommentar #4

Arnhild Gjendem

27 innlegg  188 kommentarer

Jeg kjenner regjeringen puster meg i nakken:

Publisert rundt 5 år siden

Arbeiderpartiet og SV har tette bånd til kommunismen.Staten skal definere hva vi skal tenke , si og gjøre."Kritikken og demoniseringen av egen befolkning vil ingen ende ta" leser jeg på nettet, sammen person skriver:" forakt for egen befolkning og egen kultur er sentrale elementer."

Jeg kjenner regjeringen puster meg i nakken med mainstream...............

Svar
Kommentar #5

Torill Born

295 innlegg  1290 kommentarer

Vi ER ALLEREDE et DELT SAMFUNN

Publisert rundt 5 år siden

Og jeg kan jo bare si Gud skje lov og takk i Jesu Kristi navn. Vi likesinnede kristne som lever etter Bibelens ord får holde sammen og støtte hverandre. For meg er det en stor glede å støtte andre tros-venner. Andre som ikke deler vårt syn får jo bare holde på med sitt. Vi som enkeltmennesker kan jo lite påvirke uten det å være med i debatter og prøve å komme noen søkende i møte. De andre - blant annet det vi kaller Eliten og desslike - får bare holde på med sine ukristelige råd og planer. Vi andre som ønsker å leve etter Bibelens ord - får gjøre det og jeg har ikke noen problemer så langt iallefall.....men jeg kan jo aldri stole på dem.

Jeg ser og hører gode, kristne programmer (idag er det jo også grei tilgang til mange kristne medier både innenlandske og utenlandske via Internettet) og vi har kristne aviser, så får vi kose oss og ha det bra - bare synd at "de andre" ikke har opplevet hvilken  kreativ og skapende kraft den Hellige Ånd ved Jesus Kristus er.

 

Så får de som mener noe annet enn oss, blant annet noen av journalistene, kalle oss både intolerante, sære, dømmesyke, vanskelige, fordømmende, ukjærlige, rasister, selvsentrerte egoister - ja hva mer skal vi kalle oss....... Jeg har allerede fått noen av ukvemsordene som f eks idiot, gammal røy, eventyr-forteller. Og kanskje flere som jeg ikke husker - og hvorfor skulle jeg huske dem.....OG..

 

 Jeg sier SO WHAT. Det er GUD og JESUS KRISTUS jeg skal stå til ansvar for. IKKE venstre-sosialister. Å takk og lov til  Herren Jesus og Bibelen for denne erkjennelse. Det er mitt ANKER. Uten Guds ord og Jesus Kristus - hadde jeg vært et forvirret FJOLS - JA; SÅ STERKT føler jeg det.

 

Som noen kristne sier: Jubel - over all forstand. Det er DET livet med Vår Herre Jesus Kristus er. Ellers ALT GODT for deg og Gud velsigne deg i Jesu navn. Stå på.

Svar
Kommentar #6

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

Men

Publisert rundt 5 år siden
Arnhild Gjendem. Gå til den siterte teksten.

Nå når regjeringen skal pøse inn sine millioner i sitt holdingsskapende arbeid (spesielt blandt barn og unge) for å fremme det unaturlige samliv som normalt, er det spesielt viktig at vi fremmer Bibelens syn på ekteskapet med frimodighet!

La ikke regjeringen få bringe oss til taushet!

Der regjeringen pøset ut millioner i holdningsskapende arbeide som går deg i mot pøser den samtidig ut milliarder i kristent holdningsskapende arbeide blant annet gjennom trosopplæringsreformen.

Det ene er etter ditt syn ugreit er det andre også ugreit?

Hvem er det så som ønsker å bringe hvem til taushet, de homofile er vel både troende og ikke-troende så vidt jeg vet. At noen ikke deler ditt syn og ikke gidder høre på det eller respondere på det betyr ikke at du er kneblet og bragt til taushet. Det betyr bare at ditt syn ikke faller i smak.

Svar
Kommentar #7

Sten André Fagermo

57 innlegg  1300 kommentarer

Nettopp Torill Born

Publisert rundt 5 år siden

kanskje dessverre....vi ER ett delt samfunn....og merkelig nok så er Bibel-troende kristne, troende muslimer og troende jøder osv, på "samme" lag......men en slags kristne ghettoer?

Vel, for å ta det jeg mener, så må man innse at de sekulære kristne er i flertall, mens de konservative kristne lever i en helt annen verden enn resten....det er litt skummelt egentlig...

Derfor har jeg tro på økumenikk, ikke nødvendigvis med muslimer, jøder eller andre, men konservative kirkesamfunn seg imellom...

Og hvilken trosgruppe vokser raskest her i landet? Jo den katolske kirke....

Man trenger ikke være enig i alt, men våre nye landsmenn fra Polen, Litauen og andre katolske/ortodokse østeuropeiske land er blant de mest anti-kommunistiske folk jeg vet om....Sør-europeere er en annen historie, siden de er vestlige og litt mer liberale kanskje....

Nordmenn flest er kanskje et tapt slag eller?

Jeg vet ikke, men det må nok mer enn bønn og noen ubetydelige protestaksjoner fra Nessa og co, for å snu en ganske stor del av det norske folk....

Nei, man må kanskje stikke fingeren i jorda, og innse at 1930 er laangt unna, og det er også 1970.....men TROSFRIHET til å tro hva man vil MÅ bestå....sosialister eller ikke.

 

Svar
Kommentar #8

Bjørn David Bratlie

13 innlegg  4869 kommentarer

V i kristne kan muligens slappe av...

Publisert rundt 5 år siden
Arnhild Gjendem. Gå til den siterte teksten.

Regjeringen strammer grepet!Den satsningen som regjeringen nå skal gjøre for de homofile og lesbiskes rettigheter må ikke bringe menigsmotstanderne til taushet!

Hei, er på mange måter enig med deg men jeg er nokså overbevist om følgende: Homofile/lesbiske forhold i samfunnet vil regulere seg selv. Ganske enkelt fordi de homofiles og lesbiskes verste  "fiender" er å finne blandt de sekulære selv.  Denne samlivsformen er naturstridig men det største problemet er neppe homofilien i seg selv. Det største samfunnsproblemet er den seksual-agenda som de homofiles organisasjoner fronter.  Bare gå inn på deres hjemmesider og se hva de digger.  Selvsagt handler ikke dette om trofasthet, ansvar,  sosialisering av barn inn i samfunnet.  Det handler sanselig frihet på bekostning av alt annet.  Jeg synes det er rart hvis ikke dette straffer seg selv.  Vi kristne skal selvsagt si vår mening, men men vår etikk tillater ikke de virkemidler våre meningsmotstandere tar i bruk.  Det hender jeg hører verdslige fremfører karakteristikker av homofile. De bør ikke gjengis skriftlig.  Sannsynligvis er homofile tryggere på et kristelig møte enn "på byen" en lørdagskveld for å si det sånn.   Ta det hel med ro. Når slike som Inga Marte Torkildsen skal styre må det bare gå i grøfta, helst med hele SV. 

Svar
Kommentar #9

Kersti Zweidorff

2 innlegg  2246 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Sten André Fagermo. Gå til den siterte teksten.

Disse gruppene følger jo også deres hellige skrifter, og hva disse skriftene sier om homofilt samliv..

Veldig bra kommentar Fagermo - og reell.

Svar
Kommentar #10

Kersti Zweidorff

2 innlegg  2246 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Arnhild Gjendem. Gå til den siterte teksten.

enn det Inga Marte Thorkildsen nå gjør!

Det er ting som tyder på at fru Thorkildsen kanskje ikke helt vet å prioritere i sitt emebete.

 

Svar
Kommentar #11

Kersti Zweidorff

2 innlegg  2246 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Lars Randby. Gå til den siterte teksten.

pøser den samtidig ut milliarder i kristent holdningsskapende arbeide blant annet gjennom trosopplæringsreformen.

Har du kilder her? Syntes det høres litt mye ut.....

Svar
Kommentar #12

Arild Holta

104 innlegg  3886 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.

får håpe Høyre har mer vett....skjønt jeg føler meg ikke trygg

De jubler jo for bevist skadelig barnefjerning...

Svar
Kommentar #13

Arild Holta

104 innlegg  3886 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Lars Randby. Gå til den siterte teksten.

Det ene er etter ditt syn ugreit er det andre også ugreit?

Hvor mye får de forskjellige gruppene til propaganda sett i forhold til antall eller almen interesse?

Det er en systemfeil at makten skal kunne dele ut penger til propaganda. UANSETT. Det vil selvsagt alltid gå i maktens favør når man ser stort på det. De jobber jo ikke mot seg selv.

Svar
Kommentar #14

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

Mulig

Publisert rundt 5 år siden
Kersti Zweidorff. Gå til den siterte teksten.

Har du kilder her? Syntes det høres litt mye ut.....

Du kan jo sjekke denne fra 2006. 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kud/dok/nouer/2006/nou-2006-2/7/5.html?id=156288

Den er vel og merke noen år gammel men som det står var den norske kirkes utgifter for 2002 noe over 3.7 milliarder kroner. Det skrives 3 700 000 000

Svar
Kommentar #15

Kersti Zweidorff

2 innlegg  2246 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden

Det er jo også som forventet Lars.

 

Alle 3,7 mrd går ikke til evangelisering og holdningsskapende arbeid - det er et samlet driftsbudsjett for en svær arbeidsplass. Hvor mye som brukes i direkte formidling gies det ingen informasjon om, fordi det ikke er metode fore utregning av slike behov. Dette står det også i samme informasjon fra kud.

 

At Vi bruker noen skarve millioner på holdningsarbeid som du mener fru Gjendem ikke liker, synes jeg er uproblematisk i et demokrati. (Er selv ikke medlem i DnK).

Svar
Kommentar #16

Elisabeth Hoen

47 innlegg  2945 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden

`Det er bare sannheten som stter fri!` (Arnhild Gjendem)

Det er selvfølgelig greit at Gjendem er uenig i SV`s priorieteringer. Men når jeg hører argumentasjon her om `sannheten`, vel, så er det ikke så rart at en del konservative kristne ikke lenger får det som de vil.

Sannheten?

Åja, nå husker jeg. Homofili er en styggedom! Det var den passasjen som absolutt INGEN vil revidere bort..en sovende paragraf som noen bruker som `våken` paragraf..Gir man rom for, så....Barnelære.

Sannheten setter deg fri! Homofili er en styggedom!

Men hvis jeg sa at kvinner SKAL tie - spørre sin mann først om det er greit om hun ytrer seg - da blir det ramaskrik.

Forstå det den som kan.

Svar
Kommentar #17

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

Som man ser det

Publisert rundt 5 år siden
Kersti Zweidorff. Gå til den siterte teksten.

Alle 3,7 mrd går ikke til evangelisering

Er ikke religion i seg selv en spredende ideologi. At man må ha mange støttefunksjoner for å kunne selge budskapet betyr ikke at man bare kan regne reklamekampanjenes kostnader når det kommer til målet, det å få produktet solgt.

Nå går vel min andel av skattepengene til kreti og pleti innen syn på livet guder og mennesker og at noen av dem også drypper på det trådstarter ikke liker synes jeg er helt på sin plass.

Poenget mitt var vel i så måte at når man er bistandsmottager selv bør man være forsiktig med å rope ut at andre ikke bør få noe.

Svar
Kommentar #18

Per Søetorp

98 innlegg  1906 kommentarer

Guds advokat?

Publisert rundt 5 år siden
Arnhild Gjendem. Gå til den siterte teksten.

Jeg vil fortsette å kjempe kampen for for Bibelen, for Jesus og for at alle mennesker har rett til et menneskeverdig liv !

Det siste leddet støtter jeg - å kjempe for alle menneskers rett til et verdig liv.

De to første er jeg mer usikker på:  Til kamp, til kamp for Jesus...for Bibelen..  Jeg tror på dem begge - men kanskje nettopp derfor tror jeg også at de står støtt og godt på egne bein..

Han er vår forsvarer - ikke motsatt!  Litt enig?

Svar
Kommentar #19

Per Søetorp

98 innlegg  1906 kommentarer

Say that...

Publisert rundt 5 år siden
Torill Born. Gå til den siterte teksten.

Uten Guds ord og Jesus Kristus - hadde jeg vært et forvirret FJOLS - JA; SÅ STERKT føler jeg det.

Ja.... så sterkt kan nok andre her inne føle det også!

Svar
Kommentar #20

Arnhild Gjendem

27 innlegg  188 kommentarer

Svar til deg!

Publisert rundt 5 år siden

"Sannheten?

Åja, nå husker jeg. Homofili er en styggedom! Det var den passasjen som absolutt INGEN vil revidere bort..en sovende paragraf som noen bruker som `våken` paragraf..Gir man rom for, så....Barnelære.

Sannheten setter deg fri! Homofili er en styggedom!

Men hvis jeg sa at kvinner SKAL tie - spørre sin mann først om det er greit om hun ytrer seg - da blir det ramaskrik.

Forstå det den som kan."

--------------------------------------------

Svar til deg:

Er Bibelen tull? Finnes det en Gud som mener noe? Mener han at noe er rett og noe annet galt?

Etter videregående ville jeg finne ut av dette.OG gjett om jeg ble overrasket over å finne en SVÆRT oppegående og levende GUD! Han ER virkelig kjærlighet!Han ER virkelig god, men han er ikke en tannløs og viljeløs.Bibelens Gud vet hva som hjelper menneskene og hva som ødelegger oss.Det er jo han som har skapt oss! Homofili strider mot naturen!Det var ikke slik designeren hadde tenkt det! Det er jo HAN som har designet seksuallivet!Skulle ikke han vite hva som fungerer og ikke, hva som bryter ned og hva som gir nytt liv!

Vi må slutte å tro at vi vet bedre enn designeren! Det er bare tåpelig!

Svar
Kommentar #21

Arnhild Gjendem

27 innlegg  188 kommentarer

Bibelen er hyperaktuell og IKKE avleggs!

Publisert rundt 5 år siden

Ja, Bibelen står godt alene Per Søtorp, men folka trenger veiledning!De trenger å høre hva som står der!

Jeg vil kjempe for at Bibelen skal bli HØRT ! Den er jo IKKE avleggs, men hyperaktuell!

Svar
Kommentar #22

Arild Holta

104 innlegg  3886 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Elisabeth Hoen. Gå til den siterte teksten.

Forstå det den som kan.

Ikke så vanskelig om man kjenner Bibelen mer på dens egne premissser enn vår kulturs. I Bibelen finner man kvinnelige ledere, talere, funksjoner i menigheten. Paulus skriver om kvinner som snakker i menigheten. Faktisk i samme brev som man finner at kvinner ikke skal skravle i menighetssamlingene. Så dette er ikke opplagt teologisk sett. At Bibelens plan er den modellen som gir familie, trofasthet, forplantning, ansvar osv, er mye klarere.

At man i vår tid har opphøyet sexualiteten til hovedkompasset for lykke kombinert med en krig mot familien, endrer ikke reelle verdier, men er kun et særtrekk for en liten parantes i historien.

Det finnes høyere verdier som gir mer lykke.

Svar
Kommentar #23

Arnhild Gjendem

27 innlegg  188 kommentarer

Ja, de har gått til krig mot ekteskapet og familien!

Publisert rundt 5 år siden

LLH skriver på sin nettside at det er viktig for dem "Å bryte hetro normailtetens dominans"..

De vil bryte ned Far, mor, barn , designerens geniale bilde !

Svar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Sigmund Voll Ådnøy kommenterte på
Eit svarestrev i Larsens lesarbrev
4 minutter siden / 1055 visninger
Øivind Bergh kommenterte på
Å praktisere egne formaninger
5 minutter siden / 341 visninger
Johan Velten kommenterte på
Eit svarestrev i Larsens lesarbrev
27 minutter siden / 1055 visninger
Oddvar Moi kommenterte på
Hvetekornets lov
36 minutter siden / 475 visninger
Arne Kristiansen kommenterte på
Hvetekornets lov
rundt 1 time siden / 475 visninger
Georg Bye-Pedersen kommenterte på
Polariseringens pris
rundt 1 time siden / 390 visninger
Knut Nygaard kommenterte på
Polariseringens pris
rundt 2 timer siden / 390 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Enslige asylbarn må ikke sendes ut av Norge
rundt 3 timer siden / 670 visninger
Øyvind Håbrekke kommenterte på
Polariseringens pris
rundt 3 timer siden / 390 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Å finne seg selv
rundt 3 timer siden / 250 visninger
Les flere