Sara Azmeh Rasmussen

57    546

Vis Gud respekt, muslimske kvinne!

De som mener at Guds orden hviler på å krenke verdigheten til kvinner gjennom å pålegge dem å gå i ubehagelige, helseskadelige og sosialt degraderende uniformer, trekker religionens ansikt ned i gjørme.

Publisert: 23. jun 2012 / 1395 visninger.

Etter min kronikk "Vi må snakke om muslimske kvinners klær" (VG 29. mai) ble jeg anklaget for blasfemi. Jeg hadde kalt guden som baserer balansen i skaperverket på kvinnens slør, gubbe, og bedt ham finne sin vei til helvetet og lukke døren etter seg. Bloggeren og konvertitten til islam, Trine Maryam Skogen, tolker mitt forsvar for kvinnen som et sinneutbrudd som går over hellige grenser. I sin bloggkommentar skriver hun: "De menneskene som gir Gud begrensninger eller tolker Guds ord som sine egne …, fortjener ingen nåde". Heldigvis for meg er ikke nåde, enten den blir forstått religiøst eller verdslig, noe jeg streber etter.

Leder i Minotenk, Linda Alzaghari, oppsummerer min feministiske religionskritikk som en polemisk og insisterende offerstempling (Verdidebatt.no 4. juni). Hun og meningsfeller vil ikke diskutere noe "så overfladisk som klesvalg" og "klesstil", for "kvinners klesvalg er og blir et privat anliggende, slik det fortoner seg for menn". Det er ironisk når man vil heve seg over overfladiskhet og samtidig viser total mangel på forståelse for denne debattens kjerne, dypere sammenhenger i menneskelig kommunikasjon og grunnleggende prinsipper i feministisk teori.

16-åringen Munibah Ahmad kaster seg også inn i debatten på Si; D. Hun retter frustrasjonen mot VG-kommentator Elisabeth Skarsbø Moen, som hun beskriver som en fri, liberal, norsk kvinne som ikke forstår seg på andre kulturer og religioner. Det interessante er at Ahmad hopper glatt over mine argumenter og utfordringer som ble publisert i samme avis og lenket til i Skarsbø Moens kommentar. Kanskje jeg, hvis mor kler seg i svart slør som dekker alt bortsett fra deler av ansiktet, forstår meg for godt på andre kulturer og religioner?

Mannlige fortolkere

Tilbake til Gud. Er det egentlig Gud jeg kaller gubbe, eller sikter jeg mot manifestasjonen av patriarkatet som er ikledd en hellig drakt? Er det slik at mye blir tilslørt for tilslørte kvinner slik at de ikke lenger klarer å gjennomskue den sosiale makten som gjennom århundrer har lagt beslag på det hellige budskapet? Makt i menns hender. For hvem er det som har lest og fortolket Koranen og kommet med fatwaer om alt mellom himmel og jord? En som lever i våre dager er leder for Det europeiske rådet for fatwa, Yusuf al-Qaradawi, en mann som mentalt befinner seg noen lysår borte fra den nærmeste sivilisasjonen. Han mener selvfølgelig at slør er en religiøs plikt for muslimske kvinner. Spør man ham eller en annen lærd i den store muslimske verden om begrunnelsen, dukker ordet awra momentant opp. Det er et arabisk ord som tolkes som forbudt nakenhet. Kvinnens awra er hele hennes kropp, med nød og neppe kan hun ha hendene og ansiktet nakne for å klare arbeid og kommunikasjon. Mannens awra, derimot, er området mellom navlen og knærne.

Nakne menn og tildekte kvinner

Dette merkelige synet har ført til de bisarre tilstandene jeg igjen ble konfrontert med da jeg nylig oppholdt meg i Midtøsten. Temperaturen var rundt førti grader. På stranden satt menn i korte shorts, som forresten hverken dekket navlen eller lårene. Mennene ga altså rene blaffen i den påståtte religiøse plikten. Ved siden av dem satt kvinner pakket inn i mange lag klær. Noen hadde på seg svart niqab. Mennene kjølte seg ned i de deilige, blå bølgene. Kvinnene ble sittende på stranden. I sine svarte klær. Svart er som kjent fargen som absorberer varmen mest. Inn i dette trange, syntetiske teltet kan temperaturen overstige femti grader. Hvilken gud kan stå bak denne simple, sadistiske planen? Muslimske kvinner jeg har snakket med sier at det er bedre å koke her på jorden enn å brenne evig i helvetet. Hvem har plantet i deres hoder at det å være kledd i alminnelige, vanlige klær er en dødssynd?

Fire gamle menn som levde for over ett tusen år siden, og som opprettet islams fiqh-skoler, står bak slike arkaiske forståelser. Fiqh-skolene er blitt gjort hellige. All inspirasjon og veiledning hentes fra disse mennenes "visdom" og omsettes i dagens samfunn uten tilpasning eller konvertering. En ikke-tenkende PC streiker hvis man mater den med en gammel programvare. Et menneske, som angivelig er et rasjonelt vesen, svelger derimot gamle bud og regler med hud og hår!

Repetisjon uten refleksjon

Enkelte prøver å begrense denne viktige diskusjonen til Norge og norske forhold. Og her er det jo ikke så ille. Men en debatt som omhandler menneskesynet i en religiøs fortolkningstradisjon kan ikke behandles med en slik lettvinthet. I tillegg til å være solidarisk med trosfeller i andre land, må man forholde seg prinsipielt. Det er hverken skrevet i stein eller i Koranen at kvinnen skal dekke seg til. Det eneste verset i Koranen som nevner klær er tvetydig. Det er blitt fortolket av menn som levde i stammesamfunn på 700- og 800-tallet. Senere har de lærde tydd til repetisjon uten refleksjon. Kvinnene, de har ikke deltatt i denne historiske, religiøse prosessen. Det har vært noen enslige svaler, men de gjorde ingen sommer. Mens vi venter på muslimsk sommer, ser jeg, som er ateist, meg likevel nødt å komme med en skrift i Guds forsvar.

I Guds forsvar

De som mener at Guds orden hviler på å krenke verdigheten til kvinner gjennom å pålegge dem å gå i ubehagelige, helseskadelige og sosialt degraderende uniformer, trekker religionens ansikt ned i gjørme. Gud blir menneskelig- og latterliggjort når et stykke tøy blir hans hovedbekymring og naken kvinnehud hans store skrekk.

Hev islam over disse eldgamle ørkentradisjonene. Vis din Gud og din religion respekt. Frels oss fra sløret, denne plagen på jord!

 

Innlegget ble publisert i Aftenposten 22.06.2012

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Randi TunIi

10 innlegg  3682 kommentarer

Bra innlegg!

Publisert rundt 5 år siden

Vil legge til at det står i bibelen også at kvinner skal bære slør. Selv om det omtrent ingen kristne kvinner følger den regelen.

Paulus skriver i 1 Kor. 11

9 Mannen ble heller ikke skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens.10 Derfor må kvinnen for englenes skyld ha noe på hodet, som et myndighetstegn.11 Men i Herren er ikke kvinnen noe uten mannen, og mannen er heller ikke noe uten kvinnen.12 For som kvinnen ble til av mannen, blir jo mannen født av en kvinne, men alt er fra Gud.13 Døm selv! Sømmer det seg for en kvinne å be til Gud uten å ha noe på hodet?14Lærer ikke naturen selv at det er en skam for en mann å ha langt hår,15mens det for kvinnen er en ære? For håret er gitt henne som slør.16Hvis nå noen vil lage strid, så skal han vite at vi ikke har en skikk som denne, og heller ikke Guds menigheter.

Men for all del. Det er den skikken Paulus var oppvokst med. Han var preget av sin tid. Nå er det en ny tid med likestilling. Og det har blitt et bedre samfunn når også kvinner har fått komme på banen. 

Svar
Kommentar #2

Jarl Hanni Afsar

47 innlegg  2196 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Sara Azmeh Rasmussen. Gå til den siterte teksten.

Ved siden av dem satt kvinner pakket inn i mange lag klær. Noen hadde på seg svart niqab. Mennene kjølte seg ned i de deilige, blå bølgene. Kvinnene ble sittende på stranden. I sine svarte klær. Svart er som kjent fargen som absorberer varmen mest. Inn i dette trange, syntetiske teltet kan temperaturen overstige femti grader. Hvilken gud kan stå bak denne simple, sadistiske planen? Muslimske kvinner jeg har snakket med sier at det er bedre å koke her på jorden enn å brenne evig i helvetet. Hvem har plantet i deres hoder at det å være kledd i alminnelige, vanlige klær er en dødssynd?

Ja dette er ren spikka sadisme. Vet ikke hva som er best. Å bli kokt eller brenne i helvete.

Bra innlegg!

Svar
Kommentar #3

Sara Azmeh Rasmussen

57 innlegg  546 kommentarer

Historisk kontekst kan ikke gjøres irrelevant

Publisert rundt 5 år siden

Denne kommentaren skrev jeg i debattråden i Aftenposten som svar til en muslim som forsvarte sløret. Det handler om det eneste verset i Koranen der påkledning nevnes. Kvinner skulle dra sine "khimar" over brystene. Khimar var tøy som var festet i håret bak og hang løst.

"En viktig presisering:
Jeg ønsker ikke å frata kvinner retten til å bære slør. Jeg oppfordrer dem til å tenke i håp om at de av egen vilje kaster av seg sløret. Jeg er prinsipielt imot et lovforbud på dette området. Unntaket er niqab (maskering) og slør på barn.

Når det gjeder din historie om hvordan kvinnene i Medina dekket seg til etter åpenbaringen av det verset vi diskuterer, og dine definisjoner av khimar, så er det interessant nok, men ikke avgjørende for debatten.

Det Medinas kvinner gjorde på 600-700-tallet, behøver ikke å bli kopiert av dagens muslimske kvinner. Det var en tid da islam var en ny religion med få tilhengere og mange sterke motstandere. Påkledningen var en måte å skille seg ut og bli identifisert som muslimer. En symbolsk kamp som var nødvendig for å etablere religionen i et fiendtlig Arabia. Uniformen var viktig.

Noen hevder at niqab skulle hindre at nye konvertitter ble gjenkjent av egne familie- og stammemedlemmer. Det kunne føre til at man ble tatt av dage om man sviktet dem man hadde blodsbånd med. I den konteksten hadde niqab en fornuftig funksjon. Den sparte liv, tillot flere kvinner å konvertere. De første konvertittene var som kjent kvinner og slaver, det var disse to gruppene som søkte en ny orden bort fra undertrykkelsen de led under.

En spesifikk historisk kontekst med sin egen logikk.

Ser du ikke kortslutningen når muslimer i dag kopierer uten å forstå konteksten for spesifikke påbud eller islamske skikker?

Islam er blitt svekket som følge av at rommet for ijtihad, selvstendig refleksjon og tolkning, er blitt kraftig innskrenket på 1000-tallet etter en ren politisk kamp mellom ulike grupper.

Det handlet om politikk, å ha monopol på makten, og religionen ble fanget og lagt i hendene på få lærde MENN. Siden har man fortsatt med dette.

Vi trenger at unge muslimer i dag løsriver seg fra disse mentale, historiske lenkene og fornyer sin religion. Man må finne tilbake til de gode sidene i islam og styrke dem. Vi må slutte å være hovedsakelig opptatt av religionens ytre skall, klær, underklær, og om håret til kvinnen er synlig eller ikke. Hvordan skal vi forvente at andre skal kunne respektere vår religion når det vi viser er overfladiskhet, papagøyeaktig repetisjon og en merkelig forståelse av hva frihet betyr?

Frihet er å tenke SELVSTENDIG.

Svar
Kommentar #4

Helene Ommundsen

13 innlegg  624 kommentarer

Ja!

Publisert rundt 5 år siden
Sara Azmeh Rasmussen. Gå til den siterte teksten.

Frihet er å tenke SELVSTENDIG.

Før jeg kom til ditt sluttinnlegg, hadde jeg allerede konkludert med det samme som deg.

Men hvordan kan man tenke selvstendig og fritt hvis det stadig butter imot foreldede, religiøse og ikke-så-religiøse påbud? Og hvis disse ditto håndheves i form av menignsytringssaks og fysisk brutalitet?

Svar
Kommentar #5

Solveig A. Wahl

20 innlegg  2667 kommentarer

Litt på siden?

Publisert rundt 5 år siden

De gamle assyrerne hadde allerede lover om at gifte kvinner måtte bære slør når de viste seg ute. Dette var et tegn på mannens enerett til dem. Verre (om mulig) er at skjøgen som gikk utendørs alltid måtte vise seg UTEN slør ellers risikerte hun 5o pryleslag og hodet oversmurt med asfalt!! Og stakkars han som så henne, men ikke grep inn og førte henne til kongens slott. Han ble fratatt sine klær, fikk 50 slag pryl, et tau ble stukket gjennom hans ører og trukket bakover, og til slutt ble han sendt på en måneds straffearbeid – i flg C. Grimberg, bind I, 1956.

 

Kan kvinnen endelig befri seg fra et årtusen gammelt åk?

Svar
Kommentar #6

Kjersti Aspheim

60 innlegg  893 kommentarer

En høy stjerne

Publisert rundt 5 år siden
Sara Azmeh Rasmussen. Gå til den siterte teksten.

De som mener at Guds orden hviler på å krenke verdigheten til kvinner gjennom å pålegge dem å gå i ubehagelige, helseskadelige og sosialt degraderende uniformer, trekker religionens ansikt ned i gjørme. Gud blir menneskelig- og latterliggjort når et stykke tøy blir hans hovedbekymring og naken kvinnehud hans store skrekk.

Takk for at du er så modig at du publiserer disse reflekterte innleggene dine.

Mange blir sjokkerte, fornærmet etc, men dine tanker og følelser er ekstremt viktig å sette ord på fordi det dreier seg om kvinnene, kvinnene er viktige i seg selv, men spesielt viktige fordi de oppdrar neste generasjons muslimer.

Ikke bare har du tankene og motet til å publisere, du har stanhaftigheten til å risikere liv og rykte om og om igjen. Du er den personen som er førstevalget mitt om jeg skal velge en person som er viktigst for samfunnsdebatten i vår tid.

Svar
Kommentar #7

Sara Azmeh Rasmussen

57 innlegg  546 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden

Kjære Kjersti Aspheim,

Takk! Jeg blir målløs.

Svar
Kommentar #8

Elisabeth Hoen

47 innlegg  2945 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Kjersti Aspheim. Gå til den siterte teksten.

Ikke bare har du tankene og motet til å publisere, du har stanhaftigheten til å risikere liv og rykte om og om igjen

Jeg slutter meg 100% til denne kommentaren.

Akkurat nå, så jeg igjennom kommentarene og oppdaget til min forbauselse at alle de kvinnelige skribenter som jeg har lagt spesielt merke til her på VD - som jeg har satt stor pris på å lese kommentarene til over en tid - som jeg nesten beundrer (ja, det ble noe svulstig, men det er sant og det kommer et poeng..), alle disse sterke kvinnene er nå her i denne tråden samtidig.

Jeg lanserer et nytt debattforum i løpet av høsten; Debatt1.no - samfunn og politikk. Det blir også plass til religion. Jeg håper dere vil besøke også dette nettstedet for debatt og jeg ville sette stor, stor pris på innlegg og kommentarer fra dere 6 på debatt1.no. Det var litt reklame - men håper moderator vil la det stå :) Ta gjerne kontakt med meg her på VD (personlig meldig) hvis noen av dere kunne tenke seg å skrive et innlegg eller to (tema valgfritt) den første tiden etter lansering. Det vil være kjærkomment. Kjærkomment.  

Ha en fortreffelig søndagskveld :)

MVH Elisabeth    

Svar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Jarl Henning Ulrichsen kommenterte på
Enslige asylbarn må ikke sendes ut av Norge
3 minutter siden / 634 visninger
Torry Unsgaard kommenterte på
Kampen om de kristne velgerne
10 minutter siden / 202 visninger
Siv Engebråten Bonde kommenterte på
Berøringens vendepunkt - oppstandelse og sårbarhet
11 minutter siden / 107 visninger
Kjetil Mæhle kommenterte på
Eit svarestrev i Larsens lesarbrev
41 minutter siden / 1027 visninger
Georg Bye-Pedersen kommenterte på
Polariseringens pris
rundt 1 time siden / 251 visninger
Roger Christensen kommenterte på
Hellig krutt-tønne
rundt 1 time siden / 2878 visninger
Kjersti Aspheim kommenterte på
Kampen om de kristne velgerne
rundt 1 time siden / 202 visninger
Kjersti Aspheim kommenterte på
Enslige asylbarn må ikke sendes ut av Norge
rundt 1 time siden / 634 visninger
Arild Kvangarsnes kommenterte på
Evolusjonslære, kreasjonisme og vitenskap
rundt 3 timer siden / 1707 visninger
Johan Velten kommenterte på
Eit svarestrev i Larsens lesarbrev
rundt 3 timer siden / 1027 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Hellig krutt-tønne
rundt 3 timer siden / 2878 visninger
Roald Øye kommenterte på
Hellig krutt-tønne
rundt 3 timer siden / 2878 visninger
Les flere