Monica Farinetti

70    354

UVERDIG; ESKIL PEDERSEN !

Å kjenne sin rolle, eller miste sin autoritet. "JEG HATER HAN!" Forståelig nok, men...

Publisert: 23. jun 2012 / 1468 visninger.

At Eskli Pedersen mfl har hatfølelser  for terroristen er legitimt.

Men synes ikke det er en leder og en som ønsker å være forbilde er verdig med uttalelser

som dette.

Menneskesinnet er kompleks. Hver dag i verden skjer det overgrep, krigsforbrytelser av

verste slag verden over. Dette må vi kjempe mot, med alle midler tilgjengelig.

Overgrep overfor andre er, som oftes utført av mennesker som selv har vært

utsatt for overgrep eller ikke har fått kjærlighet far andre, eller patologi. Selvsagt må

slike mennesker straffes og behandles, det er ikke det det handler om.

Som en leder av en stor organisasjon må han takle å holde to tanker i hodet på en gang.

Han burde ikke latt en slik uttalelsen stå på førtesiden av avisen !

Noe helt annet er når andre berørte gjør det.

Dette er for taboloid på en umoden måte !

Monica

 

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Kersti Zweidorff

2 innlegg  2269 kommentarer

Publisert over 5 år siden

Dessverre så har EP latt seg bruke i tiden etter 22/7....

Til å nærme seg 30, synes jeg han virker umoden. Kanskje Eskil hadde hatt godt av å trekke seg litt tilbake, påkjenningene har vært store  også for ham, og det er muligens det vi her ser?

Svar
Kommentar #2

robert ommundsen

80 innlegg  4869 kommentarer

siden trådstart

Publisert over 5 år siden
Kersti Zweidorff. Gå til den siterte teksten.

Til å nærme seg 30, synes jeg han virker umoden. Kanskje Eskil hadde hatt godt av å trekke seg litt tilbake, påkjenningene har vært store

ikke siterer hva han har sagt-ser ikke jeg noe.diffus start

Svar
Kommentar #3

Njål Kristiansen

142 innlegg  19029 kommentarer

Å tilgi

Publisert over 5 år siden

Eskil Pedersen skulle ikke sagt det. Han skulle manet til forsoning og solidaritet. Han skulle holdt disse følelsene for seg selv. Hat ledet til de onde handlinger en gal mann gjorde, og hat kan ikke bekjempe dem. Vi må tilgi ham, oss selv for alt vi har ment og sagt etterpå, og vi må samle oss om en fremtid hvor vi får lagt dette bak oss så snart som mulig. Helst allerede i dag.

Når det gjelder Pedersen vil Telemark Arbeiderparti bestemme hans skjebne.

Svar
Kommentar #4

Mohamed Abdishazan

32 innlegg  618 kommentarer

Kunsten å være sint

Publisert over 5 år siden

Jeg liker å si at kunsten å være sint, er å være sint for de gode grunner. Ja, jeg ser det problematiske i et slikt utsagn - for hva er i virkeligheten "de gode grunner"? Kan man objektivt sett si det finnes "gode grunner" som forener alle? Ja, vil jeg si. Moralske relativister på sin side vil sannsynligvis si nei. Da kommer vi til poenget. Jeg er uenig med Farinetti om at det er feil av Eskil Pedersen eller noen andre (overlevende og/eller pårørende/etterlatte) å si noe slikt. De bør ikke heller skamme seg for å vise (kontrollert) sinne eller hat i offentligheten. Hvis det er en ting vi har (og her kan folk være uenig med meg) sett lite til i media er sinte mennesker - særlig sinte overlevende og pårørende/etterlatte. Når for eksempel en av de pårørende utbrøt: "Han kan brenne i det aller svarteste helvete!", ble jeg glad. De fleste av oss - særlig de som er direkte berørt av terrorangrepet har allerede fått nok av rettssaken (som for mange er heldigvis nesten over).

Det har vært rosetog. Det har vært la-oss-komme-sammen-og-synge-arrangementer. Denne delen av norsk kultur er noe av det som er bra med vårt samfunn, men den kan til tider bli kvalmende. Jeg kritiserer ikke rosetogene eller nasjonale markeringer eller de som sang "Barn av regnbuen", men det er viktig å merke seg at man kan ikke la seg drukne i denne nærmest pasifistiske og over-humanistiske kulturen. Man må også lufte ut sinnet og hatet iblant - særlig når dette hatet og sinnet er rettet mot det onde og den avskyelige - som Breivik og hans handlinger.

Så leder eller ei. Det er flott av Pedersen å si det han mener. Fordi det viser at han er det vi alle er: et menneske. Sinne er en naturlig del av det menneskelige følelsesspektret. Ingen grunn til å (hele tiden) fordømme (eller undertrykke) det når den kommer i form av en enkel kommentar som: "Jeg hater han!".

Svar
Kommentar #5

Olav Nisi

145 innlegg  4830 kommentarer

Enig, Mohamed

Publisert over 5 år siden
Mohamed Abdishazan. Gå til den siterte teksten.

men det er viktig å merke seg at man kan ikke la seg drukne i denne nærmest pasifistiske og over-humanistiske kulturen.

Det er stor forskjell på folk.  Om ABB hadde drept en av mine, så hadde jeg hatet, og jeg ville ikke skammet meg et sekund over det.  Å leve seg inn i situasjonen når en ikke er direkte berørt er umulig, men jeg vil tro at det er slike som meg politiet har i tankene når de mobiliserer sterkt for å beskytte denne morderen.

Jeg husker en far som fikk sin sønn knivstukket og drept ved et utested for noen år siden av det en nærmest må kalle en profesjonell drapsmann som visste  hvor i lysken han skulle stikke. Og hadde gjort det før.  Faren hatet ikke, han ønsket bare at drapsmannen måte bli et bedre menneske.  Det er stort, men de kan ikke være mange.  Og jeg er ikke blandt dem.

Svar
Kommentar #6

Mohamed Abdishazan

32 innlegg  618 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Olav Nisi. Gå til den siterte teksten.

Det er stort, men de

Enig. Men etter å ha fundert litt så skjønner jeg også at det kan være litt problematisk å si "Jeg hater han!" hvis det er slik at Breivik er psykisk syk mann.

Svar
Kommentar #7

Njål Kristiansen

142 innlegg  19029 kommentarer

Publisert over 5 år siden

Jeg er enig både med Abdisazhan og Nisi. Samtidig som jeg er uenig. Dette er hårfine avveininger. Pedersen uttaler seg i grenseland om han bør, må eller skal...... er det fornuftig? Det var denne grensegangen Stoltenberg fikk ros for som en kontrast til GWBush som lovet død og fordervelse, dead or alive..... Det var dette som gjorde Stoltenberg til den statsmannen vi ser i dag når vi ser ham som statsmann. Ved å gi uttrykk for sitt direkte hat satte Pedersen seg på siden av den vurderingen. Spørsmålet blir da; Bør en leder gi uttrykk for sitt primalskrik? Nei, antagelig ikke i det offentlige rom. Antagelig er det best usagt. Sagt i den private krets. I det stille.

Jeg opprettholder mitt første innlegg.

Svar
Kommentar #8

Monica Farinetti

70 innlegg  354 kommentarer

UVERDIG; ESKIL PEDERSEN !

Publisert over 5 år siden

Alle menneker er produkter av det samfunnet vi lever i.

Det å hate mennesker som er syke ? Kan vi det ? Er det rett måte ?

Hvordan skal vi beskytte barn mot overgrep og omsorgssvikt, slik at de ikke blir nye

overgripere eller voldlige overfor andre ?

Straff/straff med behandlig må til uansett, fordi vi ønsker at den skal ha en preventiv effekt.

Barn må ofte betale gjelden for det foreldrenes svik og atferd. Er det rettferdig ?

Ibsens beskriver dette i sitt drama "Lille Eyolf".

Det er en balansegang og en utfordring og se dette.

Monica

 

 

 

 

Svar
Kommentar #9

Jeanine Horntvedt

12 innlegg  65 kommentarer

En liten hvit løgn?

Publisert over 5 år siden
Monica Farinetti. Gå til den siterte teksten.

"JEG HATER HAN!" Forståelig nok, men...

At Eskli Pedersen mfl har hatfølelser

Rett etter katastrofen gikk AUF-lederen ut og presiserte at vi ikke måtte hate.

I dette intervjuet forsvarer han sin propaganda.

Det norske folk er med andre ord en saueflokk som han må lede til "riktige tankemønstre" selv om avsender selv ikke følger opp:

22.06.2012 - INTERVJUET: Eskil Pedersen

http://www.vgtv.no/#!id=54274

Svar

Siste innlegg

Modige politikere, fins de?
av
Roald Øye
rundt 13 timer siden / 93 visninger
0 kommentarer
Her inne
av
Lise Knudsen
rundt 14 timer siden / 162 visninger
0 kommentarer
Tilbake til skolebenken
av
Hilde Mjøs
1 dag siden / 1759 visninger
0 kommentarer
Fornuftig mobilbruk
av
Vårt Land
2 dager siden / 105 visninger
0 kommentarer
Forglem meg ei
av
Håvard Nyhus
2 dager siden / 711 visninger
2 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Sigurd Eikaas kommenterte på
Et gudsbilde og et perspektiv på forsoningen.
rundt 5 timer siden / 223 visninger
Sigurd Eikaas kommenterte på
Et gudsbilde og et perspektiv på forsoningen.
rundt 6 timer siden / 223 visninger
Stefan Hallman kommenterte på
Hit, men ikke lengre
rundt 6 timer siden / 868 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 6 timer siden / 1614 visninger
Torgeir Tønnesen kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 6 timer siden / 1614 visninger
Jostein Sandsmark kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 6 timer siden / 1614 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Kirken, menneskerettigheter og dogmer
rundt 7 timer siden / 3351 visninger
Torgeir Tønnesen kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 7 timer siden / 1614 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Kristendommen «over ævne»
rundt 7 timer siden / 1583 visninger
Morten Christiansen kommenterte på
Den eneste vi skal frykte
rundt 7 timer siden / 2135 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 7 timer siden / 1614 visninger
Bjørn Erik Fjerdingen kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 7 timer siden / 1614 visninger
Les flere