Njål Kristiansen

140    18027

Kulturmarxisten som vokste frem

Publisert: 4. jun 2012 / 1349 visninger.

Hvordan har det seg at jeg ble en multikulturalist?

Det startet tidlig. I mitt barndomshjem var det rom for mange meninger. Så langt tilbake som jeg kan huske har jeg hatt meninger om mangt. Slik var det også for flere andre i storfamiliehuset. Noen mente sterkere og skapte debatt.

I ungdomsårene fortsatte dette. Jeg ble medlem av Unge Høyre. Gjennom noen tid vurderte jeg frem og tilbake mellom ulike partier. Jeg gikk gjennom alle partienes formålsparagrafer på den tiden, og fant etter en stunds prøving at for meg kunne det bare være Høyre. Partiet står for åpenhet, mangfold og selvstendighet. For utvikling, fornyelse og vekst. Alt dette passer meg bra.

Vi hadde tidlig besøk av svensker i mitt hjem. Mor og far hadde venner fra andre siden av grensen. Vi besøkte også dem. Dette var den første uskyldige flirt med fremmed kultur fra Øst-Europa som Sverige hørte til den gangen.

Vi gikk på sirkus. Artister fra alle land i Europa forlystet oss med halsbrekkende øvelser som kunne ta pusten fra noen hver. Bak kulissene kunne vi tidvis skimte en annen virkelighet enn fasaden tilsa, men vi trodde det skulle være slik den gang.

På skolen hadde vi ingen negre. Eller asiater. Det var et amerikansk brødrepar som slo seg til i Trondheim for et par år. Det var interessant å ha en av dem i klassen for han kunne fortelle om en fantastisk verden hvor alt var så mye større bedre og flottere enn her. Klart vi tøffet oss litt for å få være venner med et så storartet folkeslag.

Torbjørn Egners beretninger om hottentotter og andre nedrige folkeslag slo vel på sitt vis også rot i meg. Jeg tenkte ikke så mye over det sannferdige i bildet. Jeg husker jo også et bilde i en historiebok hvor det var et bilde fra en åpning av en misjonsstasjon i Sør-Amerika et sted, som en dokumentasjon av hva nordmenn begikk i utlandet, hvor det som bildetekst sto at "her ser vi norske misjonærer sammen noen hedninger og forøvrig enkelte katolikker."

I min tidlige barndom kom italienske musikere til Norge. En av dem ble senere en kollega og han spilte musikk jeg kunne like. Man skulle ikke tro det kom fra en italiener - eller kanskje nettopp det. Det var mitt første egentlige møte med skikkelige innvandrere. Bortsett fra svenskene som mor og far kjente.

Så kom pakistanerne. Norge tok mot dem som var de dyr. De ble innlosjert i brakkelignende leiligheter hvor det lot seg gjøre å slå opp 4-6-8 senger i hvert rom. Utleierne tjente grovt på dette. Til å begynne med tok ikke LO opp uretten fordi de ennå ikke hadde innsett det positive i at det kom noen som ville ta jobbene som nordmenn fant en mulighet til å unngå. Da ble det omsider ordentlig lønnsforhold også. Som kjent er det ikke så mange som er så konservative som gamle radikalere.

Vietnameserne flyktet på havet fra et terroregime de fleste av oss er forskånet fra å oppleve. Mange var fra det katolske Sør-Vietnam, men også mange buddhister kom med på flåtene. Fordi det var katolikker med ble Den Katolske Kirken engasjert på frivillig basis. Den dag i dag har DKK et betydelig innslag av vietnamesere.

I mellomtiden hadde jeg vært til sjøs en runde. Jordomseiling med cruise-skip, mange måneder i fjerne farvann som Karibien så vel som mer nære områder. Vi var et fellesskap på 300 mannskap fra minst 60 nasjoner. Ikke akkurat vinn eller forsvinn, man kunne velge sine venner, men naturligvis setter et så broget fellesskap preg på hverdagen. Slik som slosskampen med han som ble lurt av en annen til å spise innmat. Jeg lærte respekt for fremmede kulturer på den måten.

Naturligvis svever tyskerne i bakgrunnen for alle på min alder. Vi skulle ikke akkurat hate, men det var klart at det var noe rart med tyskerne. Ikke noe å samle på lizzm. Inntil jeg gjorde et par egne erfaringer. Det var reiser på Inter-Rail under to spennende somre tidlig på syttitallet. Trondheim - Aten - Paris........... fantastisk. Jeg fikk venner jeg hadde kontakt med lenge etterpå. Slik som det også skjedde etter sjøfarten. Sovne i en togkupé omgitt av fem-seks andre, våkne infiltrert i hverandres armer og ben uten å vite om det var mann eller kvinne eller navn. Bare et eneste lykkelig fellesskap over at "nå er vi i det minste kommet til Hamburg". Så fikk det være det samme med hvem som hadde hatt et kne i ryggen på den andre. Men det var altså tyskerne. Overnatting på tysk herberge. Møtet med andre - tyske ungdommer. De var da slett ikke så gærne? De hadde ikke noe med det som hadde skjedd tiår tidligere?

Og det var det gjenglemte postkortet på en resepsjonsdisk hvor noen ungdommer beskrev hvordan de lette fra kirkegård til kirkegård i Trondheim etter sine bestefedre. Saken hadde altså mer enn to sider. Klart det virket til å bygge bro i min opplevelse av tyskere. Jeg har hatt tysk som andrespråk i en periode og knyttet nære forbindelser som varte en tid.

Min mentor ble en mann født i 1921. Han er en av tre jeg har satt over alle andre mennesker. Jeg forstår at han måtte dø i 1998 selv om det alltid etterpå har opplevdes som leit. Du verden hva den mannen har betydd for en hel flokk av ungdommer som trengte ham. Her var det råd, vink og kunnskap. Det vi ikke ville eller kunne ta i mot fra våre foreldre fikk vi her i bøtter og spann som voksen til voksen. Han var aktiv i motstandskampen under krigen såvel som i organisering av hjelpearbeidet i Tyskland rett etterpå. Siden ble han en ledende skikkelse i norsk flyktningearbeide frem til helsen sviktet og han tok en tilbaketrukket stilling her i Trondheim. Som sønn av en biskop lærte han oss en humanistisk kristendom, dvs en udogmatisk måte å tro på hvor hat var fremmed. Tilgi men ikke glemme. Husk at det kommer nye generasjoner som ikke er ansvarlige for uhyrlighetene. Her var det humor, vidd, språk........ ja jeg sliter med å få fullrost ham for den kulturelle ballasten han ga oss av internasjonal forståelse og toleranse som er nødvendig i et samfunn. Selv kallte han seg agnostiker, men jeg mener han underdrev sin tro.

Verden gikk sin skjeve gang. Jeg har vært over alt. Jeg har sett alle slags forhold bortsett fra direkte krig. Jeg har følt meg hjemme på stort sett alle steder. Jeg merker meg at tiden for snodige episoder fra fremmede land er borte. Verden er mer findelt nå, og vi kjenner alle en fremmed plett på jorden. Jeg er influert av min"reise" og de opplevelser jeg har gjort. Jeg kan se differansene mellom folkegrupper og enkeltmennesker. Jeg ser forskjeller i kunnskaps- og utviklingsnivå, og jeg ser at noen har lengre veier å gå enn andre. Jeg vil likevel ta i mot fremmede her og bygge ned barrierer mellom menneskene. Slik vi har gledet oss over sirkus og fremmed musikk, mat og drikke fra fremmede land og innslag fra steder vi aldri når selv er blitt en del av vår tv-hverdag vil jeg fortsette med å bidra med en åpen holdning til å bygge ned barrierene i menneskenes sinn. I det lengre perspektivet er det naturlig med en nedtrapping også av nasjonalstaten så folk kan bosette seg, leve og virke der de helst vil.

Avslutningsvis la meg bemerke at det ikke trenger å være de store ting som gjør en til kulturmarxist. Det kan - slik jeg forteller om - være de små steg, de forsiktige opplevelser og hverdagen som kommer til oss. For meg er det ingen spesielle skjellsettende opplevelser som jaget meg inn i noen leir, det var reisen dit som var det interessante og som var en formelse i seg selv.

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Jarl Hanni Afsar

47 innlegg  2196 kommentarer

Multikulturalist

Publisert rundt 5 år siden

Hva er en multikulturalist for deg? Kan du definere begrepet.

Svar
Kommentar #2

Njål Kristiansen

140 innlegg  18027 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden

For meg er en multikulturalist en som ønsker en utvikling hvor kulturer blandes sammen, lærer av hverandre og utvikler seg i retning et fellesskap. Man tar opp i seg det beste fra strømningene i tiden, forkaster det man ikke vil ha med videre, og går videre med en felles forståelse av hva kulturen skal være i fremtiden. En tilnærming mellom ulike kulturelle strømninger og retninger preget av toleranse og respekt så de enten kan leve side om side men etterhvert mer samlet.

Svar
Kommentar #3

Kjell Aarsund

101 innlegg  5507 kommentarer

Flott innlegg

Publisert rundt 5 år siden

Flott innlegg Njål.

Svar
Kommentar #4

Oddbjørn Johannessen

146 innlegg  12080 kommentarer

Fornøyelig

Publisert rundt 5 år siden

Ja, nettopp det:  Fornøyelig - selv om det kan virke litt puslete å velge akkurat det ordet.  La meg derfor ile til med en presisering:  Du har avlevert en meget velskrevet og morsom livsberetning med en rekke gode poenger!

Svar
Kommentar #5

Jarl Hanni Afsar

47 innlegg  2196 kommentarer

Njål

Publisert rundt 5 år siden

Det du beskriver der er IKKE mulitkulturalisme.

Svar
Kommentar #6

Njål Kristiansen

140 innlegg  18027 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden

OK, Hanni Afsar, da foreslår jeg at du forteller hva som er kulturmarxisme.

Svar
Kommentar #7

Kjell Aarsund

101 innlegg  5507 kommentarer

Godt spørsmål

Publisert rundt 5 år siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.

OK, Hanni Afsar, da foreslår jeg at du forteller hva som er kulturmarxisme

Interessant spørsmål det der Njål. De av oss som er gamle nok til å ha opplevd marxismen i østblokken, så aldri noen kulturmarxisme, kun verdikonservatisme i forskjellige former. Så man kan jo under på hva de legger i det begrepet. Mest sannsynlig en tom frase, som kun er nettopp det, tomme ord men politisk ladet, typisk for denne delen av det politiske landskapet.

Svar
Kommentar #8

Jarl Hanni Afsar

47 innlegg  2196 kommentarer

Njål

Publisert rundt 5 år siden

Leste historien igjen. Åpent og ærlig men kanskje litt naivt. Verden hadde helt sikkert vært et bedre sted hvis alle tenkte som deg.

Takk for en fin historie.

Mvh Hanni

Svar
Kommentar #9

Njål Kristiansen

140 innlegg  18027 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Kjell Aarsund. Gå til den siterte teksten.

Interessant spørsmål det der Njål. De av oss som er gamle nok til å ha opplevd marxismen

I grunnen er jeg helt enig med deg. Jeg ante ikke at jeg kunne ansees som en kulturmarxist før i fjor høst. Selve begrepet var totalt ukjent. Så kom diskusjonene her på VD og jeg oppdaget at jeg ikke står i samme kontekst som svært mange som er mot orientalsk innvandring og jeg begynte å undre over hva som er "galt" med meg. Svaret kan også andre gi, men som man vil forstå er det en klisje jeg ikke kan innestå for. Det er et skapt uttrykk for å sverte politiske motstandere. Begrepet må skapes for å fullbyrde logikken av at multikultur er en avsporing. Slik brukes marxismen som er en levning fra den politiske historiens søppeldynge for hva den er verdt for å skremme. Slik perverterte ekstremistene debatten og det som er synd er at vi andre ikke har lagt retorikken bak oss men bruker dens premisser videre.

Det var derfor jeg skrev som jeg gjorde: for å vise det forskrudde i den motsatte retorikken.

Svar
Kommentar #10

Kjell Aarsund

101 innlegg  5507 kommentarer

Begrepsforvirring

Publisert rundt 5 år siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.

I grunnen er jeg helt enig med deg. Jeg ante ikke at jeg kunne ansees som en kulturmarxist før i fjor høst. Selve begrepet var totalt ukjent. Så kom diskusjonene her på VD og jeg oppdaget at jeg ikke står i samme kontekst som svært mange som er mot orientalsk innvandring og jeg begynte å undre over hva som er "galt" med meg. Svaret kan også andre gi, men som man vil forstå er det en klisje jeg ikke kan innestå for. Det er et skapt uttrykk for å sverte politiske motstandere. Begrepet må skapes for å fullbyrde logikken av at multikultur er en avsporing. Slik brukes marxismen som er en levning fra den politiske historiens søppeldynge for hva den er verdt for å skremme. Slik perverterte ekstremistene debatten og det som er synd er at vi andre ikke har lagt retorikken bak oss men bruker dens premisser videre.

Det var derfor jeg skrev som jeg gjorde: for å vise det forskrudde i den motsatte retorikken.

Selve bruken av begrepet fra disse miljøenes side viser jo at det ofte dreier seg om en samling fantaikere, uten kunnskaper, som tror seg å vite. Den kulturkritikken de prøver å fremme under begrepet, om jeg tolker dem rett( det kan være problematisk), har ingen bakgrunn i noen marxistisk tenkning men er tvert om for et stor del produketer av vestlig, fortrinnsvis amerikansk, liberal tenkning, eller ikke-marxistisk radikalisme slik man så den utfolde seg i amerikanske campusmiljøer på nittensekstitallet. Men dette har disse "surrehuene" ingen begreper om for det meste, alt de ikke liker er pr.definisjon marxistisk. Deres verden er ganske enkel og ukomplisert.

Svar
Kommentar #11

Tor-Olav Foss Baldersheim

78 innlegg  1168 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden

Denne var herlig Njål og gjorde godt å lese!

Svar
Kommentar #12

Tor-Olav Foss Baldersheim

78 innlegg  1168 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Kjell Aarsund. Gå til den siterte teksten.

Selve bruken av begrepet fra disse miljøenes side viser jo at det ofte dreier seg om en samling fantaikere, uten kunnskaper, som tror seg å vite. Den kulturkritikken de prøver å fremme under begrepet, om jeg

Jeg synes Verdidebatt bør begynne å luke ut når de begrepene slenges ut, da de kun har funksjon som skjellsord på personer som sier noe som ikke passer inn i deres meget polariserte verdensbilde.

Svar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Tore Olsen kommenterte på
Godt og blandet
31 minutter siden / 268 visninger
Georg Bye-Pedersen kommenterte på
Polariseringens pris
rundt 1 time siden / 774 visninger
Mona Ekenes kommenterte på
Jesus er større enn norsk politikk
rundt 2 timer siden / 420 visninger
Sigmund Voll Ådnøy kommenterte på
Å praktisere egne formaninger
rundt 2 timer siden / 5228 visninger
Dagfinn Gaarde kommenterte på
Å praktisere egne formaninger
rundt 2 timer siden / 5228 visninger
Knut Nygaard kommenterte på
Jesus er større enn norsk politikk
rundt 2 timer siden / 420 visninger
Marianne Solli kommenterte på
Å praktisere egne formaninger
rundt 3 timer siden / 5228 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Å finne seg selv
rundt 3 timer siden / 1141 visninger
Sigurd Eikaas kommenterte på
Evolusjonslære, kreasjonisme og vitenskap
rundt 3 timer siden / 1815 visninger
Daniel Krussand kommenterte på
Å finne seg selv
rundt 3 timer siden / 1141 visninger
Les flere