Mette Solveig Müller

53    4794

En tilnærming til "multikultur"?

Jeg har oppdaget at jeg er multikulturell. Ikke bare gjennom mine aner innen Smiths venner, Luther, katolisisme med mer, men i høyeste grad også i forhold til egne valg. Hva med deg? Hva betyr dette for den utviklingen vi står oppe i?

Publisert: 28. mai 2012 / 1076 visninger.

Med min tro opplever jeg å stå med ett ben godt plantet i min norske kulturarv, mens det andre benet nysgjerrig søker fotfeste i en helt fremmed kultur; den persiske. Jeg begynner å ane rikdommer i denne kulturen som i utgangspunktet er helt ukjent for mange av oss.

Dikteren Hafez, som døde i 1390, er en dikter som kanskje er en av dem som utøver den sterkeste påvirkning innenfor den iranske kultur i dag? Det ble sagt i et TV-program, at små strofer fra hans skrifter gjerne blir delt ut på gaten i dag til oppmuntring og glede.

Hafez levde selv i en urolig tid som kan ha likhetstrekk med vår egen tid. Djengis Khan (1162 . 1227) hadde styrt i Iran, og inntil den mongolsk – tyrkiske hærføreren Timur Lenk (1336 – 1405) fikk grunnlagt det timuridiske dynastiet (eller Gurkani – dynastiet) på slutten av 1300 tallet, var Iran delt i mange mindre kongedømmer som bekjempet hverandre innbyrdes. Antagelig ikke ulikt forholdene i Norge før vi ble samlet til ett rike?

Stilen Hafez bruker i sine dikt, tilhører en tradisjon for kjærlighetsdikt; - Ghazaler, som betyr elskov, eller samtale om noe vakkert med en kvinne. Sanger om vin beruselse og kjærlighet sto sentralt.

Hafez sprengte denne sjangeren, ved at han lot politiske forhold, hverdagsliv, sosial satire, religiøs kritikk og et mangfold av andre aspekt gjøre sin entre i hans litterære form, som likevel klarte å bevare kjærligheten og mystikken som det helt sentrale. Slik ble han også en nyskaper. Det gir oss en forståelse for hans popularitet i dag.

Hafez var fra byen Shiraz i Iran En by som er kjent for å være spesielt fruktbar, med gode forhold til vindyrking. Shirazdruen kommer herfra, og arkeologiske utgravinger går 7000 år tilbake i historien. - Vi snakker altså om tradisjoner.

Shiraz var også kjent som et persisk kultursentrum, mange moskeer , skoler og kunstnere, og et senter for sufisme siden 900 tallet. Samt med en levende zoroastrisk tradisjon. Dette miljøet har nok vært en viktig inspirasjon for dikteren Hafez; som faktisk er en av de mest siterte også i vår tid, slik strofene hans deles ut på gaten til inspirasjon som små «manna-korn» Litt «mat for sjelen» for et folk som lever under meget strenge forhold i dag.

Jeg opplever nå å se linjene fra Hafez og fram til Bab. Slik han i 1844 møtte den unge mannen i byporten i Shiraz, og derved fikk sin aller første tilhenger. Raskt kom det til 18 personer som hver for seg gjenkjente hans tolkninger av de hellige tekster som sanne. Det var nemlig ikke bare her i vesten man ventet på en ny gudsmaniestasjon i 1844, det gjorde de også i den muslimske verden. Mange var derfor ute på leting etter den fornyende visdommen.

Men historien vi kjenner fra Jesu dager, gjentok seg. Styresmaktene likte ikke hans lære. Derfor ble han henrettet i 1850 etter 4 års virke, og det sies at 20000 tilhengere ble henrettet i tiden som fulgte. Også Taheri, en kvinne, som ble den første virkelig moderne kvinne i Iran. Hun tok av seg hodeplaggene og blottet sitt ansikt og hår foran flere forferdede menn. Hun ble steinet til døde.

Baha'u'llah fikk fortsette på Babs gjerning, selv fengslet og landsforvist, inntil han endte i det osmanske rikets største fengsel i Akka (nå Israel)

I Baha'u'llahs korte vers, presentert i boka «Skjulte ord» gjenkjenner jeg noe av formen til Hafez. Denne formen som med få ord inneholder dybder vi nesten bare aner og som stadig tilfører oss ny kunnskap. De er «mat for sjelen».

Jeg er ikke et menneske som har reist mye rundt og opplevd mye. Men de rike tradisjonene som skjuler seg i den eldgamle persiske kulturen tror jeg inneholder helbredelse for hele vår verden. For dette å bevege seg med en fot over i en annen kultur har vært veldig berikende. Det har gitt meg en forståelse av de rikdommer som faktisk hersker i de eldgamle kulturene, og hvor unge våre egne tradisjoner faktisk er? Men mest av alt skjønner jeg, at det å tilegne seg mer fra andre kulturer, aldri vil gjøre oss fattigere, - men snarere rikere. Andres erfaringer utvider meg, slik andre kulturer kan utvide vår kultur.

At andre kulturer får del i den kunnskap og vitenskap som vi her i vesten har utviklet, tror jeg nettopp kan tilføre dem den kunnskap som er deres vei ut av fattigdom og nød? Så må vi bare håpe at det ikke går som forrige gang øst og vest møttes under korstogene? Da har  beleste hjerner fortalt meg, at det kunne virke som vi fullstendig byttet på innholdet i våre erfaringer? Vi forsto viktigheten av kunnskap som virkelig kjennetegner det opprinnelige islam, mens de fortsatte med sine stridigheter.....

Håper vi innser at vi også må ivareta vår egen kulturarv i dette nye møtet i vår tid?

Jeg har begynt å anerkjenne at jeg blir rikere av andres kulturer. Men det er vel å bygge videre på våre egne kunnskapstradisjoner som må være vår egen vei også?

med vennlig hilsen mette

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Sten André Fagermo

57 innlegg  1300 kommentarer

Flott innlegg Mette

Publisert rundt 5 år siden

jeg holder faktisk på å komme igang med å lese en annen persisk stor dikter ved navn, Jalal al-Din Rumi.

Jeg er heller ikke veldig bereist, har vært i noen land i Europa og Amerika.

Vil bare tilføye også at jeg er enig i at vi har mye å lære fra ,arierne-perserne-iranerne.

De er jo stamfedrene til mange av europeerne, på en måte, ihvertfall i språk.

Og ja vil jeg si, hvis islam var bare sufisme og delvis sjia, så hadde nok verden vært litt fredeligere.

Sunni/protestantisme= samme ulla....hvis man tenker religiøs fanatisme.

 

 

 

Svar
Kommentar #2

Kjell Aarsund

101 innlegg  5507 kommentarer

Innflytelsen gikk lenger enn til Europa

Publisert rundt 5 år siden
Sten André Fagermo. Gå til den siterte teksten.

jeg holder faktisk på å komme igang

Vi finner dem vel i India også der de gjennom Vedaeposene bidro til hinduismen (såklart sammen med en annen tradisjon som hadde sitt utspring i det østlige India, rundt elven Ganges). Europa befolket de også (det er vel bare grusere og baskere som i dag ikke tilhører denne språkgruppen). Slik sett så kan man finne fellestrekk mellom tidlig iransk, indisk og for eksempel gresk religion, og i India er jo det fremste beviset språket Sanskrit, fremdeles et hellig språk i store deler av den hinduistiske tradisjonen. Utgangspunktet for denne vandringen var slettelandet nord for det som i dag er det Kaspiske hav. Arkeologer har nylig i sentral-asia funnet bysamfunn, krigsvogner og lignende levninger etter dette folket, og i det vestlige Kina har man faktisk funnet mumier med rødt hår, og med tepper med et mønster som til forveksling er lik det skotske tartan mønsteret. Slik sett så snakker man for en stor del om et felles kulturellt utgansgspunkt for store deler av både europeisk og vest-asiatisk kultur.

Svar
Kommentar #3

Mette Solveig Müller

53 innlegg  4794 kommentarer

Noen vers av Hafez

Publisert rundt 5 år siden

Når jeg har skrevet om denne persiske dikteren Hafez, bør jeg gi dere noen smakebiter på hans dikterkunst. Og det første mine øyne faller på, er ordene som preger coveret på den norske bokutgaven av hans dikt:

"Jeg er den som er berømt i denne byen for mine elskovskunster. Jeg er den som aldri besudlet mine øyne med å se det skitne i noe."

"Vi er trofaste, vi holder ut anklager, vi er lykkelige, for vår tro kaller det kjettersk å bli fornærmet."

"Vinen fikk meg til å kaste mitt selvbilde i vannet. Slik byttet jeg selvdyrking med vindyrking."

"Jeg spurte den gamle på skjenkestedet om veien til frelse. Da ba han om et beger med vin og sa: Å holde mysteriene skjult."

.....

Det ligger mye skjult visdom i disse få ordene hans, og jeg kan gjenkjenner både tanker jeg finner i  bahaiskriftene, og bilder fra bibelen som bruk av begrepet "vingårdsmannen". Bahai-troen har også blitt kalt "en mysterietradisjon på praktiske føtter". Inntil denne åpenbaringen fant sted, har mysterietradisjonene levd sine hemmelige liv i  forbund som frimurerlosjer og annet. Det er ikke noe nytt, jmfr. Pred.1 , men i dag er alt lagt opp på bordet og gjort kjent for oss.

Slik også Svein Nyborg formidler om sin forståelse av Kabbalah. Innebærer ikke alt dette egentlig en "ny tid" hvor vi gies mulighet for å gjenkjenne egen kultur i andres, og la oss berike av det?

vennlig hilsen mette

Svar
Kommentar #4

Mette Solveig Müller

53 innlegg  4794 kommentarer

Sufidiktere

Publisert rundt 5 år siden
Sten André Fagermo. Gå til den siterte teksten.

jeg holder faktisk på å komme igang

Hei

Ser først nå din kommentar :-) Ja, det er vel verdt å studere disse store sufidikterne nærmere. De har nok preget  mye av de unitare tankene også, vil jeg tro?

Mens vi er inne på det så heter det at Baha'u'llah hentet stor inspirasjon fra boka "Fuglenes forsamling" av Farid ud-Din Attar. (1146 - 1220) Jeg ble selv rørt til tårer ved å lese om de tredve fuglene som etter den strabasiøse ferden ALLE verdens fugler hadde lagt ut på, endelig kom fram til slottet "Si-murgh", "tredve skikkelser, uten vinger og fjær, skjelvende og såret, med knuste hjerter" De kom fram som en forpjusket liten flokk, selv om alle verdens fugler hadde lagt ut på flukten med "hærfuglen" som veileder på de første etappene. Vel framme ble de mottatt som konger, og fikk vite at slotttets navn "Si-murg" betydde nettopp "Tredve fugler" :-) Det er vel ikke så vanskelig kanskje å tenke seg hvem "Hærfuglen" selv er?

vennlig hilsen mette

Svar
Kommentar #5

Mette Solveig Müller

53 innlegg  4794 kommentarer

Felles kulturelt utgangspunkt?

Publisert rundt 5 år siden
Kjell Aarsund. Gå til den siterte teksten.

Slik sett så snakker man for en stor del om et felles kulturellt utgansgspunkt for store deler av både europeisk og vest-asiatisk kultur.

Her nærmer du deg en tanke jeg startet med inni meg. Snakker vi egentlig om "multikultur" eller snakker vi om å finne de felles røttene våre ulike tradisjoner har sprunget ut fra?

Kan denne kunnskapen føre oss nærmere en "enhetskultur"? De tre vise menn som gikk etter stjernen og fant stallen med krybben kom jo fra østen?

med vennlig hilsen mette

Svar
Kommentar #6

Sten André Fagermo

57 innlegg  1300 kommentarer

Mette

Publisert rundt 5 år siden

jeg eier selv denne boken, Fuglenes Forsamling, og har lest den også.

Om den med flere, har preget unitarismen, er usikkert....

Men la meg si det sånn, osmanerne så med blide øyne på unitarerne i Transylvania ;).....

 

 

Svar
Kommentar #7

Kjell Aarsund

101 innlegg  5507 kommentarer

Multikultur har alltid vært en realitet

Publisert rundt 5 år siden
Mette Solveig Müller. Gå til den siterte teksten.

Her nærmer du deg en tanke jeg startet med inni meg. Snakker vi egentlig om "multikultur" eller snakker vi om å finne de felles røttene våre ulike tradisjoner har sprunget ut fra?

Kan denne kunnskapen føre oss nærmere en "enhetskultur"? De tre vise menn som gikk etter stjernen og fant stallen med krybben kom jo fra østen?

med vennlig hilsen mette

Dette felles utganspunktet er ca 2000 fvt, altså snakker vi sånn ca 4000 år, med andre ord hva man kan finne er i det store og hele fragmenter. I første rekke hjelper språkforsningen oss, sanskrit regnes som det eldste språket i denne gruppen, og arbeidet har dreid seg mye om å finne felles strukturer i for eksempel iransk, gresk, latin og andre europeiske og asiatiske språk med nettopp sanskrit. Men man kan også se likheter i de tidlige iranske , indiske og for eksempel greske religionene som kan kan henspille på en felles opprinnelse tilbake i tid. Men på ditt spørsmål om mulitikultur, så har den alltid vært en realitet, for den kulturen man finner for eksempel i Norge er kun en variasjon over en felles europeisk kultur, som igjen er påvirket av de omkringliggende områdene. Man må ikke se kultur som noe statisk og islolert, men som en prosess som hele tiden mottar impulser og som er i endring.

Svar
Kommentar #8

Svein Nyborg

86 innlegg  4514 kommentarer

Spørs om han hadde lest om Noa.

Publisert rundt 5 år siden
Mette Solveig Müller. Gå til den siterte teksten.

"Vinen fikk meg til å kaste mitt selvbilde i vannet. Slik byttet jeg selvdyrking med vindyrking."

Noa druknet også sitt ego og endte opp som vidyrker :-)

Det hebraiske ordet for vin er Yah-yin; Beruset av Jahve.
Beruset ved ettertanke av sanselige gleder, gleden ved å dvele ved fx diktlesning om livets Kilde.

Svar
Kommentar #9

Rune Holt

8 innlegg  10348 kommentarer

Å bli

Publisert rundt 5 år siden
Svein Nyborg. Gå til den siterte teksten.

Det hebraiske ordet for vin er Yah-yin; Beruset av Jahve.

Beruset av Den Hellige Ånd er noe annet enn en alkorus....og en million ganger bedre.

Svar
Kommentar #10

robert ommundsen

80 innlegg  4869 kommentarer

å ja

Publisert rundt 5 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.

Beruset av Den Hellige Ånd er noe annet enn en alkorus....og en million ganger bedre

dere rusete kristne blir så snille og....

Svar
Kommentar #11

Rune Holt

8 innlegg  10348 kommentarer

Livet

Publisert rundt 5 år siden
robert ommundsen. Gå til den siterte teksten.

dere rusete kristne blir så snille og....

Kristne er også mennesker..de er absolutt ikke feilfrie...
Hvis du møter noen kristne som mener de ikke gjør noen feil,..så bør det ringe noen bjeller....

Det finnes vel ikke noe verre en sjølgode kristne.

Svar
Kommentar #12

Mette Solveig Müller

53 innlegg  4794 kommentarer

mere mat for sjelen

Publisert rundt 5 år siden
Svein Nyborg. Gå til den siterte teksten.

Det hebraiske ordet for vin er Yah-yin; Beruset av Jahve.
Beruset ved ettertanke av sanselige gleder, gleden ved å dvele ved fx diktlesning om livets Kilde.

Hei Svein

Jeg tror vi er ved en essensiell forståelse av "Ordet". Det handler så absolutt om å innta de sanselige gleder vi finner over alt i denne Guds verden, med de sansemottakere vi nok er utrustet med. Interessant å høre om hvordan utrolige vitenskapelige tekniske nyvinninger, har hatt sin opprinnelse i et lite insekts funksjon for eksempel?

Det er nok ikke slik at disse sansemottakerne akkurat blir skjerpet av den fysiske vinen? Snarere heller tvert imot, vil jeg tro? Jeg har skrevet ned noen andre strofer fra Hafez nå, som flere eksempler på hans  diktning. Og leser du vers 4, så har Hafez forståelse også for skjenken.  :-)

Morgenbrisens pust

"Morgenbrisens pust skal spre moskusduften Den gamle verden skal igjen bli ung"

"Judasteet vil rekke rubin-begeret til sjasminen Narsissen vil kaste sine øyne på valmuen"

"Fra tyranniet hvor nattergalen utholdt atskillelsens smerte, vil han gå jamrende til rosenes lysthus"

"Hvis jeg går fra moskeen til skjenkestedet, klandre meg ikke. Prekenen er lang og tid vil gå tapt."

"Å hjerte, hvis du kaster dagens glede mot morgendagen, hvem vil garantere at livets kapital varer evig?"

"Ikke mist vinbegeret i Shaban – måneden, for denne sol vil være ute av syne til festnatten, når Ramadan er slutt"

.......

Dette er ikke strofer en feier fort over. De krever tid for en god tilnærming - de er som "mat for sjelen". (Jeg liker så godt dette uttrykket :-))

vennlig hilsen mette

Svar
Kommentar #13

Mette Solveig Müller

53 innlegg  4794 kommentarer

:-)

Publisert rundt 5 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.

Beruset av Den Hellige Ånd er noe annet enn en alkorus....og en million ganger bedre

Dette er nok en sannhet som mange har fått erfare. Når jeg ser hvor ivrige mange tidligere alkoholbrukere er i sin evangelisering, så ser jeg bare den kjærligheten de har for sine medmennesker som strever.

Jeg har hatt en annen bakgrunn, men kjenner så godt igjen ønsket om å kunne gi det jeg fant videre til andre. Men de må visst finne det selv. - Umulig å vite hvilken strofe som treffer deres hjerte og skaper den nye levende gleden i dem.

vennlig hilsen mette

Svar
Kommentar #14

Mette Solveig Müller

53 innlegg  4794 kommentarer

;-) hehe

Publisert rundt 5 år siden
Kjell Aarsund. Gå til den siterte teksten.

Men man kan også se likheter i de tidlige iranske , indiske og for eksempel greske religionene som kan kan henspille på en felles opprinnelse tilbake i tid.

Man kan jo neste anklage deg for å være en "New Age" her (ler) - Dette var litt spøkefullt sagt, men ingen spøk uten alvor. Ingen kultur lever alene og alle vil jo "låne" av det gode fra dem som har vært før. Samtidig så ønsker de vel nettopp å luke bort det som ikke fungerer; - som "vold i religionen" (fysisk og psykisk) i vår egen tid.

For det er vel nettopp disse likhetene mellom de ulike tradisjonene som vi har blitt fasinert av? Slik at det fremstår som hummer og kanari, ispedd en god posjon spekulanter som øyner gode penger i markedsføring av ulike produkter? Absolutt egnet for mye forvirring, om en blander alle tradisjoner, men en nødvendig erkjennelse av våre tradisjoners likheter.

Som jeg nevnte over, hadde de fremvist utgravinger i Shiraz som var over 7000 år gamle. Da må vi vel virkelig kunne regne med at den persiske kulturen har vært langt framme? De tre vise menn fra evangeliet, som fulgte Bethlehemsstjernen til krybben kan vel absolutt ha vært zoroasterprester?

vennlig hilsen mette

Svar
Kommentar #15

Mette Solveig Müller

53 innlegg  4794 kommentarer

...

Publisert rundt 5 år siden
robert ommundsen. Gå til den siterte teksten.

dere rusete kristne blir så snille og....

En gang festet jeg meg sterkt ved noe som ble sagt meg.

Det var at man aldri skulle sammenligne et enkeltmenneske med andre. Når det gjaldt oss troende, så holder det lenge å sammenligne oss med hvem vi var før vi ble "omvendt", i forhold til hvem vi ble etterpå.

mvh  mette

Svar
Kommentar #16

Torill Born

295 innlegg  1290 kommentarer

Har også lest dikt fra fjerne land, MEN

Publisert rundt 5 år siden

jada, det er MEG - jeg er kanskje litt sær, men jeg merker hvilke dikt som har den samme ånd som meg selv og DE treffer mitt hjerte. Det er dikt som er influert av den Hellige Ånd - og de treffer mitt hjerte. Ellers finner jeg en egen identitet i en så kjær dikter og forteller som Alf Prøysen pga min barndom og ungdom tilbragt på Hedmarks- og Østerdals-bygdene gjennom alle skole-ferier og som beskriver en enkelhet både i tekst men også toner som treffer.

Når det gjelder kunst - enten det er tradisjonell malerkunst (Dresden-malerne blant annet) eller moderne kunst - så er det NOE som treffer MEG. Dette NOE har jeg funnet både fra våre gamle malere I.C.Dahl, Tidemann og Gude og nyere tids malere som blant annet Inger Sitter.

Svar
Kommentar #17

Svein Nyborg

86 innlegg  4514 kommentarer

Det vanskelige.

Publisert rundt 5 år siden
Mette Solveig Müller. Gå til den siterte teksten.

Det handler så absolutt om å innta de sanselige gleder vi finner over alt i denne Guds verden, med de sansemottakere vi nok er utrustet med.

Å sanse Gud selv er vanskeligere enn å sanse hans resultater. Gud er En, Han er Alt, både grusen i veikanten, kirsebærtreet i full blomst og brunsneglen i bedet, han ikke bare er allestedsnærværende men Er alt- også deg :-)) Dèt er straks verre å tro. Er han Alt er han selvsagt også alle religioner du kan tenke deg, ingen utelatt og ingen glemt, men sanser vi det?

Han Er hånden som kjærtegner og den som slår, sanser vi at hjernen bak er oss har vi mulighet til å skape enhetlig Multikultur.

Svar
Kommentar #18

Svein Nyborg

86 innlegg  4514 kommentarer

Holdningen.

Publisert rundt 5 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.

Beruset av Den Hellige Ånd er noe annet enn en alkorus....og en million ganger bedre.

Den holdningen vi inntar ovenfor Ordet bestemmer hva ordet forteller oss; Tror vi vi vet får vi ikke vite noe.

Jøder som vil vite mer dildekker sitt ansikt for å "slå av" sine fem sanser, da kan de fokusere på Ordets innhold og ikke det fysisk opplagte. Faren er at vi tror Jøder er etnisk fysiske Isralitter som stammer fra det geografiske området mellom Jordan og Egypt, da har vi allerede trodd feil og misser poenget -og får aldri smake den vinen Noa og Jesus produserte :-)) 

Svar

Siste innlegg

PROFESSOR PÅ VILLSPOR?
av
Aase Marie Holmberg
rundt 4 timer siden / 45 visninger
0 kommentarer
Godt og blandet
av
Håvard Nyhus
rundt 8 timer siden / 401 visninger
1 kommentarer
kirkevalgene 2015,og 2019
av
Geir Husveg
rundt 10 timer siden / 85 visninger
0 kommentarer
Det magnetiske Noreg
av
Ann Kristin van Zijp Nilsen
rundt 11 timer siden / 193 visninger
0 kommentarer
Korsvei i vår tid
av
Tore Hynnekleiv
rundt 13 timer siden / 748 visninger
1 kommentarer
Senneset og Vårt Lands leder
av
Berit Aalborg
rundt 13 timer siden / 808 visninger
0 kommentarer
Mors kjøttkaker
av
Terje Carlsen
rundt 15 timer siden / 75 visninger
0 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

PROFESSOR PÅ VILLSPOR?
av
Aase Marie Holmberg
rundt 4 timer siden / 45 visninger
0 kommentarer
Godt og blandet
av
Håvard Nyhus
rundt 8 timer siden / 401 visninger
1 kommentarer
kirkevalgene 2015,og 2019
av
Geir Husveg
rundt 10 timer siden / 85 visninger
0 kommentarer
Det magnetiske Noreg
av
Ann Kristin van Zijp Nilsen
rundt 11 timer siden / 193 visninger
0 kommentarer
Korsvei i vår tid
av
Tore Hynnekleiv
rundt 13 timer siden / 748 visninger
1 kommentarer
Senneset og Vårt Lands leder
av
Berit Aalborg
rundt 13 timer siden / 808 visninger
0 kommentarer
Mors kjøttkaker
av
Terje Carlsen
rundt 15 timer siden / 75 visninger
0 kommentarer
Les flere

Siste kommentarer

Sigurd Eikaas kommenterte på
Å praktisere egne formaninger
rundt 5 timer siden / 5420 visninger
Sigurd Eikaas kommenterte på
Evolusjonslære, kreasjonisme og vitenskap
rundt 6 timer siden / 1850 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Godt og blandet
rundt 7 timer siden / 401 visninger
Georg Bye-Pedersen kommenterte på
Polariseringens pris
rundt 7 timer siden / 806 visninger
Mona Ekenes kommenterte på
Jesus er større enn norsk politikk
rundt 8 timer siden / 528 visninger
Sigmund Voll Ådnøy kommenterte på
Å praktisere egne formaninger
rundt 8 timer siden / 5420 visninger
Dagfinn Gaarde kommenterte på
Å praktisere egne formaninger
rundt 8 timer siden / 5420 visninger
Knut Nygaard kommenterte på
Jesus er større enn norsk politikk
rundt 8 timer siden / 528 visninger
Marianne Solli kommenterte på
Å praktisere egne formaninger
rundt 9 timer siden / 5420 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Å finne seg selv
rundt 9 timer siden / 1202 visninger
Les flere