Geir Tonnessen

1

Om å diskutere barnehage med skylapper

Store utenlandske undersøkelser som påviser problematisk effekt av opphold i barnehage har en sterk tendens til å bli bortforklart, bagatellisert eller skjøvet under teppet i den norske debatten. I stedet råder skråsikkerheten og synsingen.

Publisert: 24. mai 2012.

Problemet med de mange norske studiene som er foretatt vedrørende effekten av barnehage spesielt på de minste årsklassene, er at de holder lav forskningsmessig kvalitet – har et lite utvalg, går over en svært begrenset tidsperiode og fremstår ofte tilrettelagt og ”heiet frem” av forutinntatte barnehagetilhengere.

Blant norske feminister er trangen stor til å pårope seg den absolutte sannheten om barnehagenes fortreffelighet når det gjelder sosialisering av, og omsorg for barn. Torbjørg Aalborg hevdet senest i gårsdagens ”mammamobbing” debatt her i Vårt Land at:  ”Det er rett og slett ikke sant at undersøkelser viser at barn tar skade av å begynne tidlig i barnehage.”

I den største og mest langvarige undersøkelsen som noen gang er foretatt om effekten på barn av opphold i barnehager (fra 2007) fant amerikanske forskere at barnehageopphold fører til adferdsmessige problemer. http://www.nytimes.com/2007/03/26/us/26center.html 

Dette var stikk i strid med det forskerne hadde forventet. Sharon Landesman Ramey som er forskningssjef ved "Georgetown University Center on Health and Education” som var ansvarlig for undersøkelsen, uttalte til New York Times ”I have accused the study authors of doing everything they could to make this negative finding go away, but they couldn´t do it”.

Det er ingen grunn til at disse funnene ikke også skal ha relevans for norske forhold. Det blir altfor lettvint å forsøke og bortforklare disse resultatene med at det angivelig skal være så store kvalitetsforskjeller mellom norske og amerikanske barnehager.

I et annet større prisbelønnet amerikansk forskningsprosjekt dokumenterte Dr. Larry Shyers ved University of Florida at kontakt med voksne, snarere enn kontakt med andre barn, er den viktigste kilden til utvikling av sosiale ferdigheter hos barn.

Det er opplagt at barnehage også kan ha positive sider og dekke spesielle behov for endel barn, noe som også fremkommer i de nevnte undersøkelsene.

Problemet er imidlertid de skråsikre oppfatningene og dogmene til mange av de såkalte “fagfolkene” her hjemme, som bombarderer oss med påstander om barnehagenes fortreffelighet, og hvor viktig det er at barna omgås et stort antall barn for å oppnå den riktige sosialiseringen.

 

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Turid Talita Manjana Holta

0 innlegg  2678 kommentarer

Publisert nesten 7 år siden
Geir Tonnessen. Gå til den siterte teksten.

Problemet er imidlertid de skråsikre oppfatningene og dogmene til mange av de såkalte “fagfolkene” her hjemme, som bombarderer oss med påstander om barnehagenes fortreffelighet, og hvor viktig det er at barna omgås et stort antall barn for å oppnå den riktige sosialiseringen.

Mennesket er familiefolk slik at det er fam som er den naturlige sosialiseringen av barn. Barnehager er unaturlige steder for barn og oppholde seg.

Mest leste

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere