Signe Jensen

6    102

Bær da omvendelse som svarer til frukten:

Ropet fra de kristne profeter i dag bør altså i dag, paradoksalt nok, også lyde slik. Her har man en stor pedagogisk utfordring til den som er tilfreds med status quo. Omvendelse er det primære; frukten en nødvendig konsekvens.

Publisert: 11. mai 2012 / 389 visninger.

"Bær da frukt som svarer til omvendelsen"... Dette er rettet til den og de som allerede mener seg å ha en positiv Gudsrelasjon. Og man kan med rette istemme at det er en relevant oppfordring, uansett tid og sted. Flere tekster i NT og GT påpeker da også det samme.

Men man bør være forsiktig med å blande kortene her: Å konsentrere seg for meget på frukten - sier intet om noen reell omvendelse - det kan nemlig være uegentlige handlinger motivert ut fra annet enn reell og genuin tro: Hvilket også advares sterkt mot av Kristus. Om man er i et miljø, gjerne kirkelig, og der daglig presenterer- og konsentrerer seg om det som for mange oppleves som søt frukt... Nemlig kos, gode gjerninger, tilhørighet, aksept og gode ord: Betyr da dette alene nødvendigvis at en genuin omvendelse har skjedd?

Fra gamle dagers "forberedende" vet vi at selv om trappen er våt når det har regnet, så innebærer ikke det at det nødvendigvis har regnet om man finner en våt trapp. Det kan m.a.o. naturlig nok være en rekke andre årsaker til at trappen er våt. Og på samme måte: Om en omvendelse viser seg i frukter, så betyr ikke det at frukter alene er en illustrasjon på at omvendelse har funnet sted.

Både den som kaller seg troende, uansett ståsted, og naturlig nok ateisten vil selvsagt med rette hevde at gode frukter er en selvfølgelighet som ledd av det paradigme vedkommende befinner seg hjemme i. Sistnevnte vil da også helt legitimt påpeke at de frukter som han bidrar til har samme verdi som de troendes; han trenger da heller ingen Gud for å yte , vil vedkommende mene.

Ropet fra de kristne profeter i dag bør altså i dag også, paradoksalt nok også lyde slik tittelen lyder i ny og ne, ikke minst i forhold til en utflytende og så og si substansløs liberalteologi, men også i forhold til alle andre teologiske retninger:

"Bær da omvendelse som svarer til frukten"! Her har forkynneren en formidabel pedagogisk utfordring til den som er tilfreds med status quo, både i forhold til den som mener seg troende - og ikke minst i forhold til ateisten.

Poenget er altså for den troende at omvendelsen er dog det primære, selv om frukten alltid avslører om denne omvendelsen er genuin. Men kan man godt avleses i å ha gode frukter uten å ha en positiv gudsrelasjon.

 

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

7 innlegg  815 kommentarer

som sagt, Vel-Signe

Publisert over 5 år siden

Jensen!

Dritstili "logo", får skaffe meg no´slikt. 

Svar
Kommentar #2

Magnus Leirgulen

61 innlegg  3722 kommentarer

Omvendelsens frukter.

Publisert over 5 år siden

"Poenget er altså for den troende at omvendelsen er dog det primære, selv om frukten alltid avslører om denne omvendelsen er genuin. Men kan man godt avleses i å ha gode frukter uten å ha en positiv gudsrelasjon"

 

:::::::::::::::::::::::::::

Veldig bra vinklet.   Overskriften fanget interessen fordi den så noe "omvendt" ut.  Men slik kan det altså gjøres for å vri oss ut av en vanetenkning.  Her satte du ord på noe som en ofte tenker på, men som en helt ikke greier å kommunisere, hverken med seg selv eller andre.

Selvsagt er det omvendelsen, enten det nå skjer gjennom oppdragelseskristendom over tid, eller det skjer gjennom vekkelseskristendom som skal farge liv og livsførsel. og ikke omvendt

Takk for et tankevekkende innlegg.

Svar
Kommentar #3

Rune Staven

401 innlegg  12014 kommentarer

Publisert over 5 år siden

Hei Signe

 

 

Bra tittel:) Det vitigste med en omvendelse er at den er sann. slik at man får en sann tro. En sann omvendelse betyr å vende seg bort fra det gamle jeg, og man blir en Nyskapning i Kristus. Man får den Hellige Ånd slik at man vandrer i ånden og ikke i kjødet lengere. no ser vi fort på fruktene om dette er en sann omvendelse, eller om man fortseter å leve slik som før. mange er bare kristne i navnet idag. man trenger å våkne opp fra søvnen.

Artig at vi nesten hadde samme tittel i dag.

 

 

GUD VELSIGNE DEG :)

 

 

 

MVH

Rune

Svar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Erlend Torp kommenterte på
Moralisme er ikke løsningen
rundt 4 timer siden / 371 visninger
Marianne Solli kommenterte på
Trollkvinnen i Endor og dagens spiritisme.
rundt 4 timer siden / 481 visninger
Anne Jensen kommenterte på
Livets to utgangar og Jesu definisjon av fortapinga.
rundt 4 timer siden / 239 visninger
Anne Jensen kommenterte på
Livets to utgangar og Jesu definisjon av fortapinga.
rundt 5 timer siden / 239 visninger
Bjørn Erik Fjerdingen kommenterte på
Livets to utgangar og Jesu definisjon av fortapinga.
rundt 5 timer siden / 239 visninger
Anne Jensen kommenterte på
Livets to utgangar og Jesu definisjon av fortapinga.
rundt 6 timer siden / 239 visninger
Christian Lomsdalen kommenterte på
Moralisme er ikke løsningen
rundt 6 timer siden / 371 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Moralisme er ikke løsningen
rundt 6 timer siden / 371 visninger
Bjørn Erik Fjerdingen kommenterte på
Livets to utgangar og Jesu definisjon av fortapinga.
rundt 6 timer siden / 239 visninger
Svein Berntsen kommenterte på
Trollkvinnen i Endor og dagens spiritisme.
rundt 6 timer siden / 481 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Trollkvinnen i Endor og dagens spiritisme.
rundt 7 timer siden / 481 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Livets to utgangar og Jesu definisjon av fortapinga.
rundt 7 timer siden / 239 visninger
Les flere