Silje Pettersen Holand

51    342

Advarsel mot soaking og lignende.

Det er fire år siden jeg ble "opplært" i soaking, og seks år siden jeg ble "opplært" i å høre Guds stemme. Som mange vet, ødela dette mye i mitt trosliv. Nå, som 24 -åring, har jeg ikke forholdt meg til disse temaene på lenge, inntil i går..

Publisert: 8. mai 2012 / 3410 visninger.

Jeg fant en gruppe på Facebook hvor medlemmene ber for hverandre. Jeg tenkte det måtte være en fin gruppe å være medlem i, og meldte meg inn. Så skrev jeg et innlegg om at jeg sliter med sykdommen ME (som jeg utredes for nå, så helt sikkert er det ikke at det handler om ME, men mye sannsynlig). Skrev at jeg ønsket forbønn, spesielt nå som jeg igjen har kommet inn på journaliststudier til høsten. 

Forslagene som ble gitt, var blant annet soaking. Å legge seg ned, være stille for Gud, og mottagelig for at Han møter deg der. Taler til deg, helbreder deg, fornyer deg, gir deg styrke og kraft osv. Det hadde visst hjulpet ei av de andre på gruppen, som hadde slitt med ME i over 10 år. 

Jeg kjente hvor ubehagelig det var å bli konfrontert med fortiden, og etter at jeg forstod hvilken tankegang disse kristne i Facebook-gruppa hadde, meldte jeg meg ut igjen. For jeg, som veldig mange andre, opplevde ingenting under dette som de kaller soaking. "Som en svamp som blir bløtlagt i vann, og fylt helt opp av vannet, blir vi bløtlagt og fylt opp av Gud".

Å høre Guds stemme er det mange kristne som er opptatt av. Jeg må ærlig si at jeg aldri har hørt et eneste ord fra Gud. Men jeg har lest helt konkret, i bibelen. Men det er jo noe annet. Jeg har hørt kristne fortelle at Gud helt konkret fortalte hva de skulle gjøre i en spesiell situasjon, hvem de skulle besøke den dagen, hvor de skulle reise, hvor mye penger de skulle gi i kollekt osv. 

Hva vet vel jeg? Kanskje Gud snakker så konkret til folk i 2012.. Og kanskje folk opplever store ting gjennom soaking. 

Allikevel vil jeg advare mot å praktisere dette, og undervise om det, i menigheter, på bibelskoler osv. Fordi man da gjør det til noe som gjelder for ALLE kristne. Noe det ikke gjør. Flere kristne opplever aldri å høre Guds stemme, - faktisk er det mange som aldri erfarer Gud i det hele tatt, mer enn at de opplever en fred gjennom troen på Han, en visshet på at det kristne budskapet er sant. 

Ikke minst er jeg redd for at ungdom som får undervist dette som absolutte sannheter, for deretter å ikke erfare noe som helst, vil få et svært vanskelig dilemma i forhold til det å være "god nok kristen". Jeg frykter at mange faktisk vil ta helt avstand til Gud og kristendommen, fordi slike erfaringer er så ødeleggende. 

For min egen del var jeg heldig å fikk samtale med vise, jordnære kristne som kunne hjelpe meg å se nytt på ting. Men dette er ikke en selvfølge, at alle søker (og finner) slik hjelp. 

Å få menigheter og bibelskoler til å kutte ut dette fra undervisningen sin er vel lettere sagt enn gjort. Men jeg vil få advare kristne i alle aldre, og da spesielt  ungdom som skal velge bibelskoler og kanskje hvor de skal gå på møter, mot å oppsøke kristne som legger vekt på dette med å erfare Gud. 

Det kan godt hende at vi som kristne erfarer at Gud oppsøker oss, helbreder oss osv, men da vil Gud selv ta initiativet, og gi bønnesvar i rette tid. Det er absolutt ikke nødvendig å gjøre dette til en del av "timeplanen" eller "møteplanen" som om Gud kommer på besøk daglig, bare vi legger oss ned og sier "kom". Det er å legge opp til skuffelser. 

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Å hvile i Herrens nærvær

Publisert rundt 5 år siden

Nå er det sikkert en grunn til at bibelskoler og mange kristne bruker såkalt ”soaking”, noe som er å hvile i Herrens nærvær, som for øvrig ikke er noe nytt, mengår igjen gjennom hele kirkehistorien, for eks. som "kontemlaptiv bønn".Når dette blir anbefalt av mange så kan det tyde på at dette er noe som mange har prøvd med positive resultater. Det er vel litt drøyt av deg å gå ut å advare mot dette selv om det ikke fungerer for akkurat deg.

Svar
Kommentar #2

Knut Nygaard

483 innlegg  6641 kommentarer

Silje

Publisert rundt 5 år siden

Tror gjerne at de som leser eller er innom vd ikke vet hva soaking er.  Jeg aner faktisk ikke hva du advarer mot - hvis det er det at kristne - troende - synger ut det Ånden gir dem - hymner - så er det en tradisjon som har vært der i alle år det har vært troende.

Kan du konkretisere med et par eksempler, Silje - så tar vi debatten derifra - eller så blir dette som mye annet du har reagert på at jeg aner en religiøs understemme som reager i deg slik at det åndelige anspråk i yttringer og væremåte ikke når frem... 

De religiøse hindringer og bremseklosser er til å avkle og bli kvitt, slik at vi i frihet kan leve ut vårt indre liv......

I vente på dine eksempler legger jeg inn en snutt fra Heidi Baker team - "You are holy" - dette er etter min mening en hymne - et uttrykk fra vårt indre  der vi når vi gir hen til det enten i møte eller hjemme så kommer den Hellige Ånd inn med individuelle uttrykk ... 

http://www.youtube.com/watch?v=30MDXxzxw7w&feature=related

Svar
Kommentar #3

Silje Pettersen Holand

51 innlegg  342 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden

Gunnar: Soaking og kontemplativ bønn er to helt forskjellige ting, fordi det i soaking legges så opp til at det skal skje noe, at Gud skal møte deg og gjøre noe.. DET er fokus, erfaringen som skal oppleves. 

Knut: Jeg skriver hva soaking er: "Forslagene som ble gitt, var blant annet soaking. Å legge seg ned, være stille for Gud, og mottagelig for at Han møter deg der. Taler til deg, helbreder deg, fornyer deg, gir deg styrke og kraft osv."

Jeg synes jeg får fram ganske tydelig og konkret at det jeg her advarer mot, er fokus på å erfare Gud, høre Guds stemme, og legge opp til at dette skal skje, både i menigheter, på bibelskoler m.m. Hva hver enkelt gjør hjemme i eget trosliv, har ikke jeg noe med. Men jeg ønsker å advare ungdom og andre mot å rote seg inn i slike miljø, fordi jeg tror det kan være skadelig både for troslivet og for folk som sliter med depresjoner, har vanskelig ting fra fortiden osv. 

Heidi Baker har jeg svært dårlig erfaring med. Hun stod på scenen på Catch the Fire -konferansen i over en time, og  bare sang i tunger... På ingen måte oppbyggelig for folk i salen, men manet bare opp til et åndelig show, både på scenen og blant folk i salen. Og det var nettopp det det ble.. Hvis en ikke-kristen hadde kommet inn i rommet da, hadde vedkommende trodd at han hadde kommet inn på et galehus. 

Svar
Kommentar #4

Sigmund Voll Ådnøy

120 innlegg  1486 kommentarer

Knut Ny gaard og Gunnar Lund:

Publisert rundt 5 år siden

Du skriver: "(...) religiøs understemme som reager i deg slik at det åndelige anspråk i yttringer og væremåte ikke når frem... 

De religiøse hindringer og bremseklosser er til å avkle og bli kvitt, slik at vi i frihet kan leve ut vårt indre liv......"

"I all verden" tenker jeg, hva legger du i ordet "religiøs", forresten? Er enig med deg i at ting kan konkretiseres, men konkretiser gjerne selv hva du mente med dette.

Gunnar Lund: 

Det kan selvfølgelig være fint å finne fram til saker som fungerer. Likevel er ikke "funksjon" et kvalitetsstempel. Det fungerer å fuske på en skoleeksamen også, men det er ikke spesielt heldig eller rett av den grunn. (Jeg sammenlikner ikke soaking med en eksamen, akkurat; men jeg nevner et eksempel for å vise at "fungerer" ikke er det samme som at det virkelig hjelper). Og at noe "gir en sterk åndelig opplevelse" er ikke det samme som "gir et reelt møte med Jesus". Det fungerer for øvrig også for mange å gå ruset til jobb i flere år, men det er jo ikke godt for verken kroppen eller psyken. 

Er jo et greit råd fra Holand til enkelte (/mange) at det kan hjelpe å snakke med kloke, jordnære kristne som hjelper en å "se nytt på ting".

Til slutt vil jeg si at mange av dem det ser ut til å gå glatt for i en del menigheter, egentlig har store mentale kamper. De har bevisst eller ubevisst en åndelig fasade og skjuler bevisst eller ubevisst, med godt eller dårlig motiv, at de sliter når man ikke ser dem. Min teori er at også det som sies å være bra (enten det er soaking eller yoga eller annet) og som de ser ut til å trives med, har negativ innvirkning på resten av tilværelsen. Det kan være pga. antiklimaks etter "øvelsene" eller/og pga. øvelsene i seg selv.

Svar
Kommentar #5

Hildegunn Tangeraas Doelitzsch

12 innlegg  788 kommentarer

Takk Silje!

Publisert rundt 5 år siden

Kjære Silje

Først og fremst vil jeg si at jeg gleder meg over å se deg igjen her:-) Du kommer alltid med kloke innlegg, og jeg setter veldig pris på det du skriver!

Du har helt rett, Silje! Soaking og lignende er absolutt nødvendig å advare imot!!

Jeg har aldri hatt noen nærkontakt med soaking. Men for noen år siden begynte det å uroe meg da jeg såg dette snike seg mer og mer inn i de kristne rekker. Jeg satte meg litt inn i det, og skrev også et innlegg for å advare, på Kristenbloggen til Dagen-avisa. Innlegget er desverre , sammen med resten av Kristenbloggen, og jeg husker ikke alt i detalje hva jeg skrev. Men nå skal jeg jammen ta fram  igjen ei bok jeg har, som heter "A Time of Departing " (How Ancient Mystical Practices are Uniting Christians with The World`s Religions),som jeg har fra det kristne forlaget ; Lighthousetrails. Denne boka gir stor innsikt inn i dette.

Egentlig så hadde jeg tenkt å advare, i et innlegg her idag, om soaking og kontemplativ bønn . Så jeg måtte smile da jeg såg nå at du allerede hadde gjort det:-) 

Som sagt, må jeg sette meg litt inn i det igjen. Men litt av det jeg husker kan jeg si .

Kontemplativ bønn, eller det som kanskje høres mindre farlig ut, men som er like farlig, finner man i flere religioner. Panenteisme (panentheism på engelsk) er verdensanskuelsen som ligger til grunn for kontemplativ bønn. Ved hjelp av forskjellige teknikker (mantraer eller pusteøvelser), prøver man å tømme seg for tanker for å komme i Guds nærvær. Mange kristne tror at så lenge dette er ord hentet fra Bibelen, er det helt greit. Men er det ikke nettopp dette Bibelen advarer oss mot; å be ved å repiterer om og om igjen, slik som hedningene? Og sa ikke Jesus at vi måtte være våkne og våke?

"Soaking" eller kontemplativ bønn, ser jeg faktisk på som en av de største farene som sniker seg inn i kristne forsamlinger idag, ikke minst fordi det ses på som en brobygger til andre religioner.

Jeg skal ta for meg bl.annet Richard Foster, en talsmann for kontemplativ bønn, som har vært med på å føre denne paksisen langt inn i de evangeliske kristne rekker. Men først må jeg sette meg litt inn i det igjen.

Tusen takk, Silje, for at du tok opp dette!
Og Silje, jeg skal be for deg, kjære gode søster:-) 

Svar
Kommentar #6

Knut Nygaard

483 innlegg  6641 kommentarer

Glede og styrke!

Publisert rundt 5 år siden

Nå som Ådnøy og er ankommet vd, så legger jeg inn en snutt til fra samme konferanse som i kommentar 2 - så har vi det gående i igjen i flere trådsider..

http://www.youtube.com/watch?v=IXsXKaD_0XM

Og- hva skulle i så fall være det som det advares mot?

Svar
Kommentar #7

Frode Meland

82 innlegg  4836 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden

Jeg vil si at du utviser en sunn skepsis Silje!  Det er lurt å være skeptisk, ja svært skeptisk, til alle som lover mirakler.  For mirakler skjer svært sjelden - det er jo nettopp selve definisjonen av et mirakel at det er det minst sannsynlige utfall.

Spesielt interessant at du knytter dette til ME.  Denne lidelsen har legene ennå ikke funnet svaret på, det er noen hypoteser men dokumentasjonen er svak.  Jeg snakket med en dame med ME som var med på et kurs i "Lightning process" (kanskje LP har visse psykologiske likhetstrekk med "soaking"?) og hun var utrolig skuffet over å måtte betale 15 000 kroner for ingenting.  Dette hadde hun fått anbefalt av en venninne som påsto det virket på henne.  For mitt bekjentskap skjedde absolutt null og niks.

Svar
Kommentar #8

Sigmund Voll Ådnøy

120 innlegg  1486 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Silje Pettersen Holand. Gå til den siterte teksten.

Gunnar: Soaking og kontemplativ bønn er to helt forskjellige ting, fordi det i soaking legges så opp til at det skal skje noe, at Gud skal møte deg og gjøre noe.. DET er fokus, erfaringen som skal oppleves.

Akkurat dette er jeg ikke enig med deg i. Jeg mener at det er mye av det samme. Begge disse "form(l)er for bønn" dreier seg ofte om visualisering og at man lager seg fantasibilder innvendig av hvordan Jesus kommer mot deg. Man skal liksom leve seg inn i en bibelfortelling, og da mer aktivt enn bare å spontant se for seg noe. Det blir ofte bevisst lagt opp til, og små dryss av instruksjoner skal hjelpe en å liksom tømme sinnet for alt annet og åpne det for denne Jesus-figuren.

Om jeg skal si en forskjell på "soaking" og kontemplativ bønn (i tillegg til selve navnet) er det følgende: "Soaking" handler ofte mindre om Bibelen og mer om visualiseringen, og legger mer opp til at enkeltpersoner skal "dele" (holde vitnesbyrd) om hva de "så" eller "hørte" mens de "soaket". Og da kan man høre mye rart, det vet vel enhver som har vært på Catch the Fire-konferanse. Ikke tro at det kommer noe fornuftig, kritisk eller bibelsk korrigerende i respons på det de som deler, forteller om. De kan påstå at Jesus har sagt noe "klin gæærnt" eller "koselig" og "dullete" til dem. Man kan jo spørre hva slags gudsbilde man får, og hvor mye sunt vett som forsvinner, når man deltar på sånt og forkynner opplevelser på den måten.

En annen forskjell er at mange som driver med det de kaller kontemplativ bønn, ofte er mer oppegående mennesker som både har omsorg og empati intakt, så vel som mindre fokus på erfaringen og mer på Guds omsorg. Det siste er du inne på at soaking har fokus på, til forskjell fra kontemplativ bønn. Jeg mener likevel at det ikke er snakk om "to helt forskjellige ting".

Svar
Kommentar #9

Sigmund Voll Ådnøy

120 innlegg  1486 kommentarer

Skriver under

Publisert rundt 5 år siden

Jeg skriver under på Doelitzsch sin anbefaling av litteratur og stoff fra Lighthousetrails /Warren Smith - og det hun trekker fram om Richard Foster kan også være viktig bakgrunnsinformasjon. Har lest litt om Foster selv; har fått inntrykk av at han har vært sterkt medvirkende til den store velkomsten de kristne har gitt "kontemplativ bønn"/"centering prayer" og diverse meditasjon.

Svar
Kommentar #10

Sigmund Voll Ådnøy

120 innlegg  1486 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Knut Nygaard. Gå til den siterte teksten.

Nå som Ådnøy og er ankommet vd, så legger jeg inn en snutt til fra samme konferanse som i kommentar 2 - så har vi det gående i igjen i flere trådsider..

http://www.youtube.com/watch?v=IXsXKaD_0XM

Og- hva skulle i så fall være det som det advares mot?

Hm, hva skal man si?

Det er vel ikke nødvendig å advare mot folk som mister selvkontroll, og som skal være ledere, men ser ut som om de står foran et offentlig pissoar?

Det er vel ikke nødvendig å advare mot folk som hyler, noen "ekte" og noen "som hermer"?

Det kan vel ikke være bedre å ta en tur ut i skogen og rope litt der, som noen foreslo i et innlegg i går (et innlegg om noe annet enn akkurat dette med soaking osv.)? Jo, det tror jeg det er. Det er langt bedre. Slik kollektiv "klovnesalvelse" og klønete, kaotisk, tåpelig "kristendom" som det der er det ikke mye poeng i å være talsmann for. Idioti. Kom deg ut av den gjørma, Ny gaard, vær så snill.

For "gleden" i denne videoen er vel ekte, hæ? Skikkelig varig oppmuntring som gir permanent styrke? Been there, done that - ikke å anbefale. 

Hilsen en som har hatt opplevelsene, som har sett at det "fungerer", som har "hørt fra Gud", men som aldri, aldri ønsker seg tilbake til en så tanketom tilværelse igjen som den du deler en video fra her, Knut Ny gaard. Det kan være noen saftige øyeblikksopplevelser, og kanskje vare i noen timer, men det er ingenting å bygge på, og skader mer enn det gagner.

Svar
Kommentar #11

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Bønn

Publisert rundt 5 år siden
Silje Pettersen Holand. Gå til den siterte teksten.

Gunnar: Soaking og kontemplativ bønn er to helt forskjellige ting, fordi det i soaking legges så opp til at det skal skje noe, at Gud skal møte deg og gjøre noe.. DET er fokus, erfaringen som skal oppleves.

Kontemplativ bønn handler om nærhet av Gud. Ordet betyr, grublende, innadvent, dyptenkt. Og her det ikke liksom snakk om en liten stund med Gud, men ofte å være i timesvis i Herrens nærhet. Og da blir en selvfølgelig berørt av Gud.

Uttrykket "soaking" er en beskrivelse av en bønneform, hvor hovedfokuset er å la Ånden påvirke oss, enn at vi forsøker å påvirke Gud. Poenget er å ta tid i Herrens nærvær. En oppmuntres til å være stille for Herren. Ordet ”soaking” er altså ikke en slags ny lære, men heller en beskrivelse av en bønneform.

Ærlig talt klarer jeg ikke å se noe forskjell her. Da en i begge tilfellene blir berørt av Gud.

Svar
Kommentar #12

7 innlegg  815 kommentarer

religiøst er ikke fra Gud, koble deg på Gud.

Publisert rundt 5 år siden

Problemet med reliigøse ting er at det er religiøst. Det gud vil én skal gjøre, og som det funker for, trenger ikke å være det Gud vil andre skal gjøre, og da funker det ikke. Kopier ikke andre selv om det kommer fra velmenende kristne. Du har et selvstendig liv med Gud!? Selv har jeg aldri fått noen slike  "karismatiske" opplevelser sammen med andre, på andres betingelser. Det Gud har villet gjort med meg har han gjort på andre måter. Lev et liv med Gud, la han undervise deg, også med ME.

Har selv ME, dvs er sendt til utredning til en avdeling som ennå ikke er opprettet(?), men alle symptomer peker mot ME skapt av kvikksølvforgiftning fra amalgamfyllingene. Det er ti-tusener i Norge som sliter med den dritten. ME kan skyldes masse rart, men felles er at det offentlig helsevesenet er hjelpesløse, og avviser problemstillinger fordi de ikke finner noe i blod, urin, hår osv osv. Selv har Gud ledet meg til en homeopat med ekspertise på amalgamforgiftning, og siden har han ledet meg ulike rettninger for å få nødvendige input for å komme videre.

Poenget mitt er at Gud underviser meg, steg for steg, problemstilling for problemstiling, til jeg er igjennom med sykdommen, amalgamforgiftning. Nå er det en vannmaskin til 16 000 kr som trengs for celleveggene er så ødelagte av kvikksølv at vannmolekylene fra springen er for store, og deler av kroppen/celler "tørker" inn. Slik underviser han meg og kan vanskelig se at gud ikke vil hjelpe deg på samme måte. Forutsetning er selvf at du er frelst, men det tar jeg for gitt at du er.

Noen ganger bruker han helsevesenet, men når ikke det funker, driver han det fram selv. Du må bare koble deg på Gud, og la han lede deg, til kunnskap og/eller til mennesker med kunnskap, som kan føre deg helt fram eller bare ett stykke på vei av gangen.

Jeg vil aldri slutte å oppfordre til å søke Guds røst, dvs du trenger ikke å høre stemmen, du får en tanke, en dragning, en forståelse, "ånden leder", og du kan noen ganger høre en stemme, men de er ikke guds stemme. Moses hørte guds stemme og skalv inntill margbeina, og tror det var rick Joyner, spurte Gud om å få høre hans stemme. Den kom en gang, han spurte ikke om det samme flere ganger, stemmen som skapte kosmos er en stemme som går gjennom marg og bein. Gud taler til deg i en vanlig røst, når han taler, ellers blir det når ånden leder, på ulike måter.

Men må til slutt si at det er vanskelig å forstå at man kan miste troen i soaking, selv om det ikke funker for deg, for som du er inne på, det funker så absolutt for noen, men altså ikke for deg, og ikke for meg. fint, la det bli med det, lev livet med Gud slik han leder deg. Det er Gud som er Gud, ikke velmenende kristne, om de er aldri så velmenende.

Og så var det Ådnøy - igjen, en som ikke ser forskjell på soaking og yoga burde vel roe seg litt ned?Men skal gi ham rett i at mange sliter i menigheten, slik må det nødvendigvis bli når man organiserer seg og tenker på en måte som kaster Gud ut av menigheten. Da blir det ikke mye Guds kraft tilbake, da blir det åndskrefter fra den tohornede som overtar, det er problemet.

Svar
Kommentar #13

Geir Rune Larsen

2 innlegg  3811 kommentarer

soaking/kontemplativ bønn

Publisert rundt 5 år siden

er egentlig mye av det samme, men siden kontemplasjon er gammelt og noe som opprinnelig kom fra østens religioner, så er det viktig å få med seg visse metodevalg..

Sentral i all kontemplasjon er gjentagelser, og resituere ord, mange ord .Man finner bønnekjeder som hentyder til kontemplasjon i DKK hinduisme osv. hvor hver kule indikerer ett ave maria f.eks i DKK, i hinduismen har  hare krishna en tilsvarende virkning

Dette blir ett mantra i ett ord som derved skal åpne opp for den åndelige sfære, akkurat denne måte å be på advarer Jesus mot..her

matt.6.27 Når dere ber, skal dere ikke ramse opp ord slik hedningene gjør; de tror de blir bønnhørt ved å bruke mange ord.  8 Vær ikke lik dem!

Når det gjelder soaking , så har jeg ikke erfaring med dette spesifikk, men jeg har erfaring med tilsvarende element fra livets ord og trosbegelsen i min tid..

Da kunne metodene og mantraene for å skape en åndelig suggesjon slik at en skulle bli mer motagelig for det åndelige ...være sterk bønn i tunger, såkalt krigstunger, eller growning, og etter det gjentagelser av enkle strofer og vers i sanger som ble gjentatt i det uendelige..

Dette er ikke metoder som er unike for trosbevegelsen , en finner slike metoder i alle åndelige religioner, inkl.hinduisme og newage.

Felles er at bønnen retter seg inn mot menneskets indre, og strider egentlig fullstendigmed Jesu ord på hvordan en kristen skal søke sin himmelske far.

Siden jeg har brukt mye tid på urkirkens fiender og den gnostisk/filosofiske tanke, så er det tydelig at soaking og kontemplasjon hører hjemme i denne verden, jeg ser ikke samme måte å søke det åndelige hos de ortodokse kristne i martyrkirken..

De gnostiskes metode forå søke det åndelige var nettopp ved hjelp av mantra, og innadvent søking å få åndelige budskap og på den måten fylle seg med ånden som gav gode følelser som gikk over etter en stund..det ble som en evig søken etter den gode følelse..

og slik kan en også få ett intrykk av når en hører om de som søker denne sorts åndelighet, det er opplevelsen og den gode følelse som er  sentrum..en slags åndelig rus.


Svar
Kommentar #14

Randi TunIi

10 innlegg  3683 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden

Jeg tror ikke det er bra å søke Gud for opplevelsens skyld. Jeg kan ikke skjønne kristne som mener det er galt å søke Guds ansikt. Men man bør gjøre det av edlere grunner enn å få en opplevelse. Om Gud snakker til deg så skal ikke det store være at Gud snakket til deg, men visdommen i det han sier.

Og den visdommen kan man få på flere måter. Noen får møte Gud i naturens skjønnhet, mens andre når de leser bibelen eller annen lituratur. Noen får best kontakt med Gud når de er stille infor han. Noen får det i lovsangen. Gud kan snakke på flere måter. Man kan få en fred i hjertet om at noe er rett, eller man kan høre Guds ord enten inni hjertet eller fra noen andre.

Vi er alle forskjellige, derfor har Gud mange måter å møte oss på. 

Men det blir feil å søke Gud for opplevelsens skyld. Når man mediterer eller kontemplerer eller ber bønner, skal man gjøre det fordi man vil være ett med kjærligheten.

«Etter min mening er bønn intet annet enn å stå i vennskapsforhold til Gud og føre samtaler i enerom med ham som vi vet elsker oss.»

(Den hellige Teresa av Avila)

Svar
Kommentar #15

Lilli Spæren

172 innlegg  2067 kommentarer

Det religiøse koldtbord

Publisert rundt 5 år siden

tilbyr mye ulikt idag. Der åtselet er, vil gribbene samles, heter det et sted.

Vi trenger å be om nådegave til å prøve åndene. Vi må lære oss å skille mellom sannhet og halvsannheter som egentlig er løgn. Vi kan prøve om læren er av Gud, ved å etterspørre Jesus som frelser.

Stadige nye åndelige øvelser dukker opp for å svare på vår lengsel etter Gud. Dette er ofte en avsporing. Når jaget etter opplevelser setter skiller mellom kristne, og vi blir stolte av det, er vi på ville veier.

De minste skal bli de største, Frans av Assisi er et godt eksempel. Sann åndelighet er en vekst nedover i ydmykhet.

Jeg tror alle mennesker kan oppleve Guds nærvær og tiltale. I naturen og universet har han etterlatt seg spor som bekrefter hans tilstedeværelse. I bibelen er han til stede i sitt ord. I nattverden og det kristne fellesskapet er han til stede. Han er til stede i alle våre medmenneskelige møter. I våre drømmer. Han er over alt. Ikke panteistisk som en ånd, men nært kristent.

Pave Paul sa at grunnen til at det er så vanskelig å høre Guds stemme idag, er at det er så mange frekvenser.

Alle religioner har bruddstykker av sannheten i seg. Den fullkomne sannheten finnes i Jesus Kristus.

Når vi søker Gud av et helt hjerte, så vil Han la seg finne, står det et sted. Jeg har søkt Ham og funnet Ham når jeg virkelig hadde det vanskelig, men må hele tiden huske at opplevelsene aldri må ta Jesu plass.

En ting er viktig, sier Jesus når disiplene ivrig forteller ham om sine opplevelser: AT DERES NAVN ER SKREVET I LIVETS BOK. Jesus er nøktern sånn, og det bør vi også være.

 

Svar
Kommentar #16

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Kontemplativ bønn

Publisert rundt 5 år siden

Ifølge, Hilde Sanden, som har skrevet en masteroppgave om kontemplativ bønn, så handler det om å søke bakenfor ordene, la tankene stilne, slik at Gud kan få kommunisere med oss på sine premisser, uten at vi skal fortelle han hva han skal gjøre. Etterhvert forsvant denne type bønn inn i klostrene, mens vanlige folk trodde ikke de kunne praktisere den. Teologien ble et fag på universitetene, bønnelivet fikk mindre plass i forberedelsen til presteyrket.

Svar
Kommentar #17

Bjørn Erik Fjerdingen

98 innlegg  5619 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden

Selv har jeg hatt gode erfaringer med bønn, slik som David forteller om i Salme 86.  Selv var jeg redd for såkalte karismatiske menigheter.  Jeg var redd for å bli manipulert.  Jeg var syk, faktisk døende, og en dag fant jeg meg selv stående på gulvet og rope etter Gud.  Dag etter dag, flere ganger om dagen.

Etter 14 dager fikk jeg svar.  Jeg ble frelst og fikk hvile - i troen - i kjærligheten - i herligheten.

Salma 86, 1-10

86   En bønn av David.
        
          Vend øret til, Herre, svar meg,
          for jeg er hjelpeløs og fattig!
          
     2 Vokt meg, for jeg er trofast.
          Frels din tjener, du min Gud,
          jeg setter min lit til deg.
          
     3 Vær meg nådig, Herre,
          jeg roper til deg hele dagen.
          
     4 Gjør din tjener glad!
          Jeg løfter min sjel til deg, Herre.
          
     5 For du, Herre, er god, du tilgir,
          du er rik på miskunn mot alle som kaller på deg.
          
     6 Herre, vend ditt øre til min bønn,
          lytt når jeg ber om nåde!
          
     7 Den dagen jeg er i nød, roper jeg til deg,
          for du vil svare meg.
          
     8 Herre, blant guder er ingen som du,
          og ingen gjerninger er som dine.
          
     9 Alle folk som du har skapt,
          skal komme og bøye seg for deg, Herre,
          og ære ditt navn.
          
    10 For du er stor, og du gjør under.
          Du alene er Gud.

Svar
Kommentar #18

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Det er ikke farlig å bli berørt av Guds ånd

Publisert rundt 5 år siden

I DKK er det nok av vitnesbyrd angående denne bønneformen, bl.a brother Lawrence, madam Guion, Teresa Avila m.fl. Soaking er noe som ofte går igjen gjennom hele kirkehistorien, for eks. som "kontemlaptiv bønn". Den katolske presten Francic Mcnutt ble fylt av Ånden på 60-tallet og brukte uttrykket "soaking prayer" i sin bok angående helbredelse ved bønn.

Soakinger er altså en beskrivelse av en bønneform, hvor hovedfokuset er å la Ånden påvirke oss. Regner med at det vel bare er ateister som ikke vil bli berørt av ånden.

Svar
Kommentar #19

Geir Rune Larsen

2 innlegg  3811 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Bjørn Erik Fjerdingen. Gå til den siterte teksten.

eg var syk, faktisk døende, og en dag fant jeg meg selv stående på gulvet og rope etter Gud.

å være utholdende i bønn er ikke det samme som kontemplasjon hvor en ofte søker  åndelige opplevelser..

Jesus oppfordrer faktisk ikke til å gi opp men å være utholdende i bønn, men det betyr ikke at man skal gjenta mantra og åndelige vers og stofer for å få bønnesvar..

Som Jesus gav oss eksemplet på hvor han nettopp viste hvordan vi skulle be innfor Gud fader.

joh.11.41  Så tok de bort steinen. Jesus løftet blikket mot himmelen og sa: «Far, jeg takker deg fordi du har hørt meg. 42 Jeg vet at du alltid hører meg.

mao. jesus rettet IKKE fokuset mot sitt indre, men så opp mot himmelen hvor faderen har sin bolig..

Svar
Kommentar #20

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Ånden

Publisert rundt 5 år siden
Silje Pettersen Holand. Gå til den siterte teksten.

Flere kristne opplever aldri å høre Guds stemme, - faktisk er det mange som aldri erfarer Gud i det hele tatt,

Jeg finner disse uttalelsene svært merkelige. Jeg lurer virkelig på om det her er snakk om kristne. Absolutt alle kristne jeg kjenner hører Guds stemme. Så mener du at mange aldri erfarer Gud i det hele tatt, det er jo er nesten ikke til å tro. Det er unormalt.

Grunnen til at jeg mener det er:

”Ransak dere selv om dere er i troen, prøv dere selv! Eller kjenner dere ikke dere selv at Kristus Jesus er i dere? ” 2.Kor 13,5.

Altså, hvis du er en troende, så lever Kristus i deg.

Troende er altså født av Gud, vi har boende i oss hans ånd som oppreiste Jesus fra de døde.

Han har også satt sitt segl på oss og gitt oss Ånden som pant i våre hjerter”, 2.Korint.1,22

Paulus nevner her at vi får en pant i våre hjerter når vi tar imot Jesus. Det er Den Hellige Ånd som er vår pant.

Hvordan noen da kan mene at de hverken hører Guds stemme eller erfarer Gud, synes jeg er ganske utrolig.

Svar
Kommentar #21

Frode Meland

82 innlegg  4836 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Gunnar Lund. Gå til den siterte teksten.

Hvordan noen da kan mene at de hverken hører Guds stemme eller erfarer Gud, synes jeg er ganske utrolig.

---

Mennesker som tror på andre guder enn den kristne føler også Guds nærvær.  F.eks en venn av meg som er bahai.

Hvilken forklaring har du på det Gunnar?  Hører de bare sin egen stemme eller hører de virkelig Gud?

Svar
Kommentar #22

Anne Jensen

30 innlegg  4363 kommentarer

Lurer på

Publisert rundt 5 år siden
Gunnar Lund. Gå til den siterte teksten.

Hvordan noen da kan mene at de hverken hører Guds stemme eller erfarer Gud, synes jeg er ganske utrolig.

Hva er det Gud skal si, som han ikke allerede har sagt?

Evangeliet skulle vel være mer enn nok, om man ikke i tillegg skal sette lit til en slags "indre stemme" eller "følelse", som jo kan være hva som helst.

Svar
Kommentar #23

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Frode Meland. Gå til den siterte teksten.

Mennesker som tror på andre guder enn den kristne føler også Guds nærvær.

For så vidt ikke noe nytt det, det påstår vel tilhengere i alle religioner. Men i og med at disse fornekter Jesus som frelser og eneste vei til Gud, så tviler jeg på at vi har samme Gud. Disse personene har dermed heller ikke personen Den Hellige Ånd boende i seg. Men nå finnes det nok av vesener i den åndelige verden, så at de har kontakt med noe ser jeg ikke bort ifra. Folk som er involvert i New Age sier også at de kjenner Guds nærvær, de kaller det bare energier.

Svar
Kommentar #24

Sigmund Voll Ådnøy

120 innlegg  1486 kommentarer

Johanna Michaelsen

Publisert rundt 5 år siden

Johanna Michaelsen er vel verd å lytte til. Jeg deler her en link til et intervju hvor hun forteller om okkulte erfaringer hun deltok i, men kom ut av. (Mye av det samme er beskrevet i boken "The Beautiful Side of Evil", som ble utgitt på norsk som "Det ondes magiske skjønnhet" på Hermon forlag, så vidt jeg husker.)

Michaelsen deler noen eksempler på ting som "fungerer" (helbredelser på absurd vis), men ikke er av det gode. Hun sier at hun hadde mange erfaringer/opplevelser å vise til, men at hun ikke ante hva hun drev med. Noe av det som hjalp henne ut av det okkulte, var å møte Francis og Edith Schaeffer fra L'Abris i Sveits.

Hvorfor er dette relevant nå, så lenge etter at hun første gang fortalte om disse erfaringene? Er det egentlig så mye okkult og new age blant kristne i senere tid? Ja, mener Michaelsen, og omtaler bl.a. bevegelsen med "kontemplativ bønn". Den visualiseringen hun lærte seg som medium i det okkulte, er den samme som av og til foregår innen kontemplativ bønn.

http://nazarenepsalm113.wordpress.com/2009/07/16/entire-johanna-michaelsen-interview/

Se det, den som vil.

Svar
Kommentar #25

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Den Hellige Ånd

Publisert rundt 5 år siden
Anne Jensen. Gå til den siterte teksten.

Hva er det Gud skal si, som han ikke allerede har sagt?

Evangeliet skulle vel være mer enn nok, om man ikke i tillegg skal sette lit til en slags

"Og jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen talsmann, for at han skal være hos dere for evig" (Joh. 14,16).  Talsmann heter på gresk parakletos. Det betyr en som er tilkalt for å stå ved ens side for å hjelpe. Særlig i forbindelse med rettshjelp. Ånden er vår hjelper, trøster og advokat som vil bistå oss og lede oss frem på veien. Guds Sønn er vår talsmann i himmelen ved Guds side. Guds Ånd er Faderens talsmann her på jorden ved vår side.

"Men talsmannen, Den Hellige Ånd, som Faderen skal sende i mitt navn, han skal lære dere alle ting, og minne dere om alt det som jeg har sagt dere" (Joh. 14,26).

Ånden veileder oss til den hele og fulle sannhet i Ordet. Han gjør Ordet levende for våre hjerter, og hjelper oss til å gjøre etter Guds vilje.

Svar
Kommentar #26

Anne Jensen

30 innlegg  4363 kommentarer

Ja, men

Publisert rundt 5 år siden
Gunnar Lund. Gå til den siterte teksten.

Ånden veileder oss til den hele og fulle sannhet i Ordet. Han gjør Ordet levende for våre hjerter, og hjelper oss til å gjøre etter Guds vilje.

Det er et stykke derfra, altså fra å "bli undervist i Ordet" eller det som allerede er sagt og til å få noe slags "beskjeder" innenfra.

Så virker det som om "opplevelsen av Gud" eller (dersom man er ærlig) det man TROR er Gud er vel så viktig som det skrevne ord. Noen kristne (kanskje også du?) går også så langt som å si at de som ikke opplever Gud, kanskje ikke har fått ånden i det hele tatt.

Og så lurer man på hvorfor slik vektlegging av opplevelser kan være med på å ødelegge folks tro..

Svar
Kommentar #27

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Anne Jensen. Gå til den siterte teksten.

Det er et stykke derfra, altså fra å "bli undervist i Ordet" eller det som allerede er sagt og til å få noe slags "beskjeder" innenfra.

Så virker det som om "opplevelsen av Gud" eller (dersom man er ærlig) det man TROR er Gud er vel så viktig som det skrevne ord. Noen kristne (kanskje også du?) går også så langt som å si at de som ikke opplever Gud, kanskje ikke har fått ånden i det hele tatt.

Og så lurer man på hvorfor slik vektlegging av opplevelser kan være med på å ødelegge folks tro..

Vektlegging av opplevelser er dine ord. Men når en vandrer med Gud så er det logisk at opplevelser følger med. Hvis ikke hadde det bare handlet om en død Gud og en død religion.

Om Gud bor i et menneske ved Ånden, ja da vet ethvert menneske det. Om du tar på deg regnklær og går ut i regnvær, ja da vet du at du har regnklær på deg. Denne sipping med å ødelegge andres tro, som du skriver, må du dra lengre ute på landet med. Sånt biter ikke på meg.

Svar
Kommentar #28

Anne Jensen

30 innlegg  4363 kommentarer

Det sier seg selv at det vektlegges

Publisert rundt 5 år siden
Gunnar Lund. Gå til den siterte teksten.

Vektlegging av opplevelser er dine ord.

når man kan gå så langt som å si at det er "unormalt" å ikke oppleve Gud og at det da kanskje ikke er snakk om kristne i det hele tatt (dine ord).

Du får "bites" av hva du vil, men skal man ikke tro de som har mistet troen på Gud, nettopp pga manglende opplevelser, manglende bønnesvar etc etc?

Du har vel en åndelig "diagnose" for de også, kanskje..

 

Svar
Kommentar #29

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Anne Jensen. Gå til den siterte teksten.

når man kan gå så langt som å si at det er "unormalt" å ikke oppleve Gud og at det da kanskje ikke er snakk om kristne i det hele tatt (dine ord).

Du får "bites" av hva du vil, men skal man ikke tro de som har mistet troen på Gud, nettopp pga manglende opplevelser, manglende bønnesvar etc etc?

Du har vel en åndelig "diagnose" for de også, kanskje..

Det har vel heller noe å gjøre med at en har sittet under feil undervisning. Alt ble bare tørt og kjedelig, kanskje formalisme, liturgier og tradisjoner. Dermed hoppet de bare av. Ganske enkelt fordi de aldri opplevde noe.

Derimot vil jeg påstå at etnormalt kristenliv fulgt av Åndens manifestasjoner. Sånn som for eksempel, tungetale, tydning, drømmer, visjoner, befrielse, profetisk tale, helbredelser osv, osv. Alt dette er bibelsk. Menneskelagde prekener, fremført med sentimentale stemmer, hjelper ingen. En slik form for forkynnelse eksisterte ikke i den første tids menighet.

Svar
Kommentar #30

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Anne Jensen. Gå til den siterte teksten.

når man kan gå så langt som å si at det er "unormalt" å ikke oppleve Gud og at det da kanskje ikke er snakk om kristne i det hele tatt (dine ord).

Det er helt klart unormalt å ikke oppleve Gud og samtidig kalle seg kristen, og årsaken er at Gud bor i de som er kristen ved Den Hellige Ånd. Den Hellige Ånd er en person. Å påstå noe annet er omtrent like dumt som om et ektepar som bor i samme hus og hvor kona plutselig begynner å nekte for eller være i tvil om mannen virkelig bor i det samme huset, selv om hun ser han hver dag.

Svar
Kommentar #31

Anne Jensen

30 innlegg  4363 kommentarer

Nja

Publisert rundt 5 år siden
Gunnar Lund. Gå til den siterte teksten.

Det har vel heller noe å gjøre med at en har sittet under feil undervisning. Alt ble bare tørt og kjedelig, kanskje formalisme, liturgier og tradisjoner. Dermed hoppet de bare av. Ganske enkelt fordi de aldri opplevde noe.

Nå legger jo ikke forkynnelsen du sikter til her akkurat opp til at man skal oppleve så mye. Da forventer man jo ikke all verden heller, men lærer seg heller å ta livet som det er, uten å forvente at Gud "griper inn", dersom man bare ber nok og tror nok. I slike miljøer er det da også større sjanse for å forbli troende, selv om man går på en smell eller ti.

De fleste ateistene jeg kjenner (til) har vært i karismatiske miljø. Når forkynnelsen dreier seg om at alle som tror kan "få noe fra Gud", og det alltid sitter noen igjen som aldri får noe, da er det vel ikke så rart at det går på troen løs hos disse.

Så heller en tradisjonell, kjedelig menighet med bakkekontakt, enn en som lover "gull og grønne skoger", og dermed gir et bilde av en Gud som ikke "innfrir". Eller som "innfrir" bare overfor de flinke eller noen "utvalgte".

 

Svar
Kommentar #32

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Anne Jensen. Gå til den siterte teksten.

Nå legger jo ikke forkynnelsen du sikter til her akkurat opp til at man skal oppleve så mye. Da forventer man jo ikke all verden heller, men lærer seg heller å ta livet som det er, uten å forvente at Gud "griper inn", dersom man bare ber nok og tror nok. I slike miljøer er det da også

Riktig det, men allikevel er det slik mange steder.

Alle kan selvfølgelig få noe fra Gud. Elles hadde det ikke stått, ”be så skal dere få”. Nå står det også noe om at dere ber men får ikke, fordi dere ber galt, dere vil sløse det bort i nytelser. Så å be om gull og grønne skoger holder nok ikke mål. Jeg er heller ikke noe for en sånn forkynnelse. Så i den båsen passer ikke jeg.

Svar
Kommentar #33

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Å begynne å røre på seg

Publisert rundt 5 år siden
Anne Jensen. Gå til den siterte teksten.

Nå legger jo ikke forkynnelsen du sikter til her akkurat opp til at man skal oppleve så mye. Da forventer man jo ikke all verden heller, men lærer seg heller å ta livet som det er, uten å forvente at Gud "griper inn"

Da burde heller ikke kristne klage over at de ikke opplever Gud. Så hvis de vil ha opplevelser med Gud og se han virke slik han gjorde det i apostlenes gjerninger, så burde de kanskje vurdere å skifte beite.

Svar
Kommentar #34

Randi TunIi

10 innlegg  3683 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden

Religiøse følelser er egnet til å styrke egen tro, men duger ikke til å overbevise andre om kristendommens sannhet. Følelser er ifølge sin natur subjektive og kan ikke uten videre overføres på andre. Faren ligger også snublende nær at kristne miljøer, som setter religiøse opplevelser som kriterium for sann omvendelse, utøver et slags «følelsestyranni» på andre. De krever nærmest at alle skal finne veien til Gud på nøyaktig samme måte som de selv. Dermed glemmer de at den uendelig fullkomne Gud kan føre menneskene på vidt forskjellige veier frem til full overgivelse. http://www.katolsk.no/tro/tema/hva/artikler/fornuft

På nitti-tallet så var en i en periode med i forsamlingen Vineyard i Stockholm. Der var det også bibelgrupper. I bibelgruppa jeg var med i så var det en som lagde "brølelyder" når vi ba for hverandre. Så var det en som reagerte på disse lydene og lurte på hvorfor hun lagde disse. Og da svarte hun at om hun ikke hadde de, da kunne hun jo ikke vite om Gud var til.

Det kan da ikke være sunt å presse folk til opplevelser med Gud. Jeg følte noe når jeg var trosforsamlinger, men jeg tror det var massesuggusjon. Kanskje også massehypnose. Jeg kunne også føle en varme. Jeg vet ikke hvorfor jeg fikk de følelsene, men en ting vet jeg. At det å være alene med Jesus gir meg en mye bedre opplevelse enn det jeg fikk i menigheter der opplevelsen av Gud var så viktig. Jeg fant ihvertfall ut at det var nok etterhvert.

Jeg elsker kontemplasjon. Men det gjorde jeg lenge før jeg visste hva det var. kontemplasjon er å være nære Jesu hjerte. Men jeg gjør det for meg selv, og det er bare Jesus som er viktig, ikke opplevelsen.

Kontemplasjon

Bønnens høyeste uttrykksform, dens endemål er kontemplasjon: å "se" Gud i bønnen. I meditasjonen tenker vi bevisst på Gud og hans verk. I kontemplasjonen betrakter vi. Vi lar vårt indre blikk hvile i Gud. Vi behøver ikke si noe, bare se. Likesom vi kan la blikket dvele ved et vakkert landskap, slik kan hjertet dvele ved Gud i stillhet, glede og fred. Gud er nok, og vi behøver ikke søke noe annet ut over ham. Vi står ved målet. Vi er til for Gud. Det er i dette "uutsigelige" samvær at vi best lærer å kjenne Gud, slik gode venner ikke behøver å si hverandre noe for å være sammen, og slik disiplene var hos Jesus, dvelte hos ham. Selv om vi bereder grunnen for denne bønnen gjennom meditasjon, oppleves den likefullt hver gang som en gave, ren og uformidlet. Spesiell begavelse, et asketisk temperament, er ingen forutsetning, da heller et åpent og enkelt sinn som hos saligprisningenes mennesker: De ydmyke, de fattige i ånden, de fredsæle, de rene av hjertet - "for de skal se Gud" (Matt 5,8).

Fra Bønnebok for Den katolske kirke, St. Olav Forlag 1990.
http://katarinahjemmet.katolsk.no/?page=bonn/om_bonn.html
Svar
Kommentar #35

Anne Jensen

30 innlegg  4363 kommentarer

Henger du med?

Publisert rundt 5 år siden
Gunnar Lund. Gå til den siterte teksten.

Da burde heller ikke kristne klage over at de ikke opplever Gud. Så hvis de vil ha opplevelser med Gud og se han virke slik han gjorde det i apostlenes gjerninger, så burde de kanskje vurdere å skifte beite.

Der det ikke er noe forventning om å "oppleve Gud", vil det jo heller ikke være noe tema eller noe skuffelse om det ikke "skjer noe". Det var jo hele poenget. Jeg er enig i at forkynnelsen kan være feil, men det er vel først og fremst i de kretsene der man gjør opplevelser og mirakler til noe dagligdags. Da er det klart at alle de som ikke opplever, blir skuffet.

Det "regnestykket" burde være opplagt.

Svar
Kommentar #36

Bjørn Erik Fjerdingen

98 innlegg  5619 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Geir Rune Larsen. Gå til den siterte teksten.

Jesus oppfordrer faktisk ikke til å gi opp men å være utholdende i bønn, men det betyr ikke at man skal gjenta mantra og åndelige vers og stofer for å få bønnesvar..

Hva mener du egentlig med det siterte Geir Rune?  Mener du det kun er en måte å be på, så er jeg uenig med deg?

Det viktigste for å få bønnesvar, etter min erfaring, er å overlate bønnesvaret til Gud, ved å avslutte bønnen med "La din vilje skje, Amen".  Bønnesvaret viser seg av og til ikke å være det en ber om, men det Gud mener er best for for vedkommende.

Den gangen jeg fant meg selv på gulvet ropende etter Gud, visste jeg ikke lenger hvordan jeg skulle be. Jeg hadde vært ateist i mer enn 30 år.  Men jeg fikk et enormt bønnesvar.

Jeg har bedt på mange forskjellige måter for min neste, for de som ønsker forbønn og for helbredelse av diverse sykdommer.  Med håndspåleggelse, med olje og sammen med mange andre hjelpere.

Men jeg må si det sterkseste er å rope sin fortvilelse til Gud i bønn, akkurat som Salme 86 forteller om.  Det var derfor jeg limte den teksten inn.  For å rope og få bønnesvar - må en være i nød.  Roper en uten å være nød, får jeg meg ikke til å rope.  Jeg greier det faktisk ikke.  Stemmen blir en hvisken.

Da jeg er i kontemplasjon er jeg ofte i kontemplasjon over skriftsteder eller gjennopplever opplevelser.

Gud snakker til meg i tankene og gir meg beskjed om hva jeg skal gjøre f.eks. i en åndelig opplevelse, eller jeg får svar med gledes sting i hjertet.  Der varmen og gleden brer seg utover.  Da kjenner jeg Guds nærhet og herlighet.

Men påstår du at alle troende hører med ørene at Gud snakker til dem, så viser du mange troende fra troen, om noen tror det trengs for å være troende.  Da tar du nok helt feil.

 

Svar
Kommentar #37

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Anne Jensen. Gå til den siterte teksten.

Der det ikke er noe forventning om å "oppleve Gud", vil det jo heller ikke være noe tema eller noe skuffelse om det ikke "skjer noe". Det var jo hele poenget. Jeg er enig i at forkynnelsen kan være feil, men det er vel først og fremst i de kretsene der man gjør opplevelser og mirakler

En som er en troende ønsker da å oppleve mer av Gud uansett hvor han er.

Kristenlivet er overnaturlig, en overnaturlig vandring med Gud i åndens verden.

Skuffelser opplever vi alle, det er endel av livet også for kristne. Ingen grunn til å falle fra av den grunn. Se på Paulus for eksempel:

"Av jødene har jeg fem ganger fått de førti slagene på ett nær. Tre ganger er jeg blitt pisket, én gang steinet, tre ganger har jeg lidd skipbrudd, og jeg drev en gang et helt døgn rundt på havet.Stadig har jeg måttet reise omkring, i fare på elver og i fare blant røvere, i fare blant landsmenn og i fare blant utlendinger, i fare i byer, i fare i ørkenen, i fare på havet og i fare blant falske søsken,i slit og strev, ofte i nattevåk, i sult og tørst, ofte fastende og uten klær i kulden. I tillegg til alt det andre har jeg det som daglig ligger på meg, omsorgen for alle menighetene.Hvem er svak uten at også jeg blir svak? Hvem faller fra uten at det brenner i meg? Skal jeg være stolt, vil jeg være stolt av min svakhet." 2.Kor 11, 24-30.

Alikevel sa han, for meg er livet Kristus og døden en vinning.

Alfor mye syting blant dagens kristne.

Svar
Kommentar #38

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Bønn

Publisert rundt 5 år siden

Det er selvfølgelig mange måter å be på.

Jeg ser at Geir Rune ikke tror på å gjenta bibelvers. Nå ser ikke jeg noe galt i å gjøre det.

Memorering betyr: ”innprente i hukommelsen, lære utenat.”En reflekterer over ordet. En mediterer over noe mens man gjentar ordene. I jødisk tenkning innebærer det å meditere eller grunne på skriften at man gjentar ordene stille på en rolig, monoton måte, mens man fullstendig stenger ute alle ytre distraksjoner.

Jeg ser på det som helt greit at troende kan bibelvers utenat. For da vil Ordet bli levende i hjerte vårt. Og jeg ser heller ikke bort ifra at en lettere kan få bønnesvar på den måten, men uansett, bønn kan gjøres på mange måter, akkuratt som evangelisering kan gjøres på mange forskjellige vis.

Svar
Kommentar #39

Knut Nygaard

483 innlegg  6641 kommentarer

Abba

Publisert rundt 5 år siden

synger Rick Pino - jeg tilhører deg - det er vår relasjon som hans barn - nyt....

http://www.youtube.com/watch?v=jbIjr47Jibg&feature=related

Svar
Kommentar #40

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Å ha ordet i hjertet

Publisert rundt 5 år siden

Min sønn! Glem ikke min lære og la ditt hjerte bevare mine bud…bind dem om din hals, skriv dem på ditt hjertes tavle” (Ordsp 3,1-3).

 ”I mitt hjerte har jeg gjømt ditt ord for at jeg ikke skal synde imot deg” (Salme 119,11)

Når Jesus ble fristet av djevelen svarte han med: ”det står skrevet”. Og det er det samme med oss. Når vårt hjerte er fylt av Gud ord, så vil Den Hellige Ånd lettere kunne minne oss om de rette ordene i rett øyeblikk. DHÅ tar det ordet som er lagret i vår underbevissthet og gjør det levende for oss, akkurat når vi trenger det.

Svar
Kommentar #41

Geir Rune Larsen

2 innlegg  3811 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Gunnar Lund. Gå til den siterte teksten.

Jeg ser at Geir Rune ikke tror på å gjenta bibelvers. Nå ser ikke jeg noe galt i å gjøre det.

Jeg tror på enkel og ukomplisert bønn, jeg tror heller ikke vi ville likt om våre barn hadde stått der å gjentatt om og om igjen det samme når vi allerde hadde sagt ja første gang..

kol.4.2 Vær utholdende i bønn, våk og be med takk til Gud!

Takk til Gud er meget undervurdert..

Jeg legger også merke til at Jesus ofte dro avsides når han skulle be, og som han sa lønnekammeret er viktig..dvs for deg selv.

Ikke sammen med hundrevis av andre som gjentar mantra i en ekstatisk åndelig atmosfære..

Svar
Kommentar #42

Geir Rune Larsen

2 innlegg  3811 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Bjørn Erik Fjerdingen. Gå til den siterte teksten.

Hva mener du egentlig med det siterte Geir Rune?

nå er kontemplasjon og soaking tema her, er du enig eller uenig i den bønneform?

Ellers ber jeg mye i tunger for meg selv, da man da ber ved ånden og ånden VET hva de hellige trenger.

men jeg ber ikke i tunger hvor det er andre tilstede..slik Paulus sier.

Svar
Kommentar #43

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Geir Rune Larsen. Gå til den siterte teksten.

Jeg tror på enkel og ukomplisert bønn, jeg tror heller ikke vi ville likt om våre barn hadde stått der å gjentatt om og om igjen det samme når vi allerde hadde sagt ja første gang..

kol.4.2 Vær utholdende i bønn, våk og be med takk til Gud!

Takk til Gud er meget undervurdert..

Jeg legger også merke til at Jesus ofte dro avsides når han skulle be, og som han sa lønnekammeret er viktig..dvs for deg selv.

Ikke sammen med hundrevis av andre som gjentar mantra i en ekstatisk åndelig atmosfære..

Det er greit at du mener det, en enkel bønn er helt ok. Samtidig kan en ikke låse seg fast i at det er kun det som er det rette av den grunn at en selv bare holder på med denne type bønn. Bønnen har mange uttrykks former. Alt fra å be inne i seg, be med normal stemme, be høyt, rope til Gud, stille hviskning, til å reflektere over ordet ved at en gjentar ordene om og om igjen. Å meditere å grunne på ordet er da bare positivt, vi mediterer tross alt ikke på Norsk ukeblad, men på Guds ord, som er ånd og liv.

Svar
Kommentar #44

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Geir Rune Larsen. Gå til den siterte teksten.

Ellers ber jeg mye i tunger for meg selv, da man da ber ved ånden og ånden VET hva de hellige trenger.

men jeg ber ikke i tunger hvor det er andre tilstede..slik Paulus sier.

Her er vi forresten helt enig, bra vi kan enes om noe.

Svar
Kommentar #45

Rune Staven

401 innlegg  12005 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden

Hei   Bjørn, Geir Rune , Gunnar Lund

 

 

 

Først vil jeg takke signe for at du tar opp dette og belyse dette, for det naturlige og det som menneske skaper selv blir untaturlig og kunstigt. Det er ikke naturligt. tror Faderen vil ha det naturlige som kommer fra hjertet ikke noe som er tilært eller man lager en formel på hvordan vi kan be. Vårt personelige forhold til Faderen er det som er det viktigste.

 Men til dere så tror jeg at vi har hver enkelt av oss et hjertespråk til Faderen. Det finnes ikke noe oppskrift, enn å være seg selv framfor Faderen. Faderen kjenner vårt hjerte bedre en det vi kjenner det selv.  Jesus sier denne bønnen må dere be Fader Vår. En bønn med stor kraft når man ber den med hjerte. Jabe var en mann uten håp. Hans mor fødte i smerter, derfor ble Hans navn Jabe, Et navn som betyr smerte, Han ble ikke levnet så gode muligheter, men Jabe ville det annderledes, så han henvendte seg til Faderen med en bønn som kom i fra hjerteroten Den bønnen han ba var må du Herre velsigne meg, og utvide mine grenser, led min hånd,å beskytt meg mot det onde. Det gikk godt med Jabe mot alle odds. så en enkel bønn kan forandre vår framtid og andres framtid. Det handler om tro og et hjertesukk fra ditt eget hjerte, Vi kan se på det eksemplet med tolleren som slo seg på brystet og ropte ut vær meg arme synder nådig. et rop fra hjerte er det herren ønsker. Det å gå inn på et eget rom for å være der sammen med Herren i Bønn er også  hjerte skapende, i stillhet nermer vi oss Faderen med vårt indre og ytre behov.  Derfor tror jeg at er det ved oppriktighet man søker Herren så betyr det ikke så mye hvordan man gjør dette, i det naturlige. men jeg er ikke for det kunstige og tillærte fra menneskene. alt kommmer fra vårt indre. Tunge tale som Geir Rune nevnte er også oppbyggende, for vårt indre.

 

Dette er noe jeg tror som er det viktigste. vårt hjerteforhold til Faderen. skaper den kontakten vi trenger med Faderen. et sukk er nok til at Han kjenner våre behov. Glad er jeg for det., for det er ikke alltid ordene strekker til.

 

 

Gud velsigne dere

 

 

MVH

Rune

 

Svar
Kommentar #46

Hildegunn Tangeraas Doelitzsch

12 innlegg  788 kommentarer

Til Silje og Odd Arne

Publisert rundt 5 år siden

Dere sier begge at dere sliter med sykdommen som antagelig er ME. Jeg ber inderlig til Gud om at Han må gripe inn og gjøre dere friske! Det er mange som sliter med disse kroniske sykdommene som legen ikke alltid finner. Desverre blir man heller ikke tatt så alvorlig fordi det ikke alltid "vises" noen sted.

Selv, var jeg helt utslitt og hadde en rekke symptomer som kom snikende for et par år siden. Det ble plutselig så ille at jeg oppsøkte lege. Da hadde jeg en mistanke om at jeg hadde lavt stoffskifte. Yngstedattera mi hadde fått påvist sykdommen Hashimoto, etter at hun fikk kronisk urtikaria (elveblest). Jeg hadde derfor satt meg inn i denne autoimmun-sykdommen med det eksotiske navnet og oppdaget at symptomene jeg hadde var veldig like det som var tilknyttet lavt stoffskifte. Problemet var bare at mine blodverdier låg innenfor det som for de fleste leger blir sett på som normalt og derfor ble jeg til å begynne med ikke tatt på alvor. Men, ved et Guds under, fikk jeg likevel "prøve" thyroxin tabletter, og gjett om de gjorde under! Symptomene jeg hadde (man behøver ikke ha alle symptomene) forsvant litt etter litt og kreftene kom tilbake:-) Må si at mamma også har lavt stoffskifte og at man som regel har arve anlegg for det. Men det blir ofte ikke oppdaget.

Jeg nevner dette, fordi det kan være en mulighet at man har Hashimoto eller lider under lavt stoffskifte hvis man er unormalt sliten. Men det trenger ikke vøre det. En av mine svigerinner har ME og har blitt oppklart og har definitivt ikke lavt stoffskifte. Nylig var hun på en kur hvor hun lærte hvordan hun best kan ta vare på kreftene. Det hjalp henne endel, sa hun. Ellers er vitenskapen kommet litt på sporet når det gjelder årsaken til sykdommen. Vet ikke om jeg husker rett, men jeg tror det er et bestemt virus som kan være årsaken. Forøvrig, så tror jeg også det var et virus  som utløste min sykdom.

Ja, dere vet bedre selv. Dette  var bare litt info fra meg, som kanskje kan være til hjelp for noen.

Ellers vil jeg si til deg, Odd Arne, at jeg tror man ikke skal ta i bruk homoepati, p.g.a verdensanskuelsen dette kommer fra. Jeg vet at jeg kan virke litt streng og at at det ser ut som jeg setter pekefingeren på alt. Men jeg mener det godt. Og jeg ber for deg også. Ingenting er umulig for Gud!

Måtte Herren velsigne dere begge! 

Svar
Kommentar #47

Silje Pettersen Holand

51 innlegg  342 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden

Takk for svar alle sammen! Har lest gjennom det nå. Ser at jeg var litt for kjapp med å uttale meg om at kontemplativ bønn og soaking er to helt forskjellige ting, -noe de nok ikke er. Når det gjelder å betale 15 000 kroner for de 3 dagene på Lightning Process -kurset, så har jeg gjort det samme, og angret bittert på det. Teknikkene minner om karismatiske uttalelser som "tro nok så blir du frisk". Hildegunn; tusen takk for forbønn og omtanke! :) Føler med datteren din som fikk kronisk elveblest. Jeg sleit med det i 2 år i strekk, og den kløen over hele kroppen er helt grusom. Anne Jensen; du har mange gode poeng jeg støtter deg i! :) 

Jeg mener altså ikke at man som kristen aldri opplever at Gud kommuniserer med deg. Klart jeg har erfart at Gud "drar i hjertet mitt", minner meg på ting osv.. Men det er en enorm forskjell fra slike opplevelser, til å legge opp til åndelige erfaringer og opplevelser på møter, bibelskoler osv. 

Det jeg synes er så viktig, er dette med å la Gud komme i sin tid, og kunne be om at Hans vilje skal skje. I altfor mange kristne miljø i dag, tar vi selv kontrollen, og forventer at Gud skal møte oss på sterke måter.. og så lager vi stemninger på møtene for å få dette til.. For dere som har vært på Catch the Fire -konferansene, kan jeg jo nevne "tunnel of fire", og det at man ber folk stille seg opp på rekke og rad, så Guds kraft kan feie dem i bakken.. Snakker meg om åndelig sirkus. 

Jeg sier ikke at Gud ikke KAN gjøre ting i livene våre, men vi må kunne stole på at Han gjør det han vil gjøre, når han vil gjøre det. Helt uten at vi skal gjøre et show utav det, i menigheter, på bibelskoler, på konferanser.. Da er vi virkelig på ville veier hva gjelder å leve som kristen. 

Svar
Kommentar #48

Hildegunn Tangeraas Doelitzsch

12 innlegg  788 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Silje Pettersen Holand. Gå til den siterte teksten.

Jeg mener altså ikke at man som kristen aldri opplever at Gud kommuniserer med deg. Klart jeg har erfart at Gud "drar i hjertet mitt", minner meg på ting osv.. Men det er en enorm forskjell fra slike opplevelser, til å legge opp til åndelige erfaringer og opplevelser på møter, bibelskoler osv.

Er helt enig, Silje! Når vi leser i Bibelen, ser vi heller aldri at noen prøvde å oppnå åndelige erfaringer ved å bruke forskjellige teknikker. Det var alltid Gud som tok initiativet og det var alltid en hensikt med det.

Jeg opplever også at Gud er med meg og griper inn på mange underfulle måter i hverdagen, mest ved å minne meg om det Jesus har sagt og som står i Bibelen. Jesus sa jo også at DHÅ skulle minne oss om alt det han har sagt. Ja, han har holdt sitt løfte:-) Jeg har også hørt Gud tale nokså klart til meg, f.eks gjennom drømmer. Men disse kom helt uventet og hadde sin hensikt.

Det må da, for mange, føles som et skikkelig press om å "få noe" i  slike forsamlinger hvor man skal høre Gud og ha åndelige opplevelser på kommando . For hvis man ikke "får noe" eller ikke ble frisk, kan man vel begynne å lure på om det er noe feil med troen.... Dette tror jeg kan bli veldig destruktivt!Og det er heller ikke slik jeg opplever Jesus. Han legger ikke en slik ekstra byrde på en og maser med et stort sirkus.... Nei, vi får lov til å komme til han i enkel bønn, og så kan vi stole på at han hører og vil gripe inn i rette tid og på riktig måte.

Silje; Jeg ber til Herren om at Han må gjøre deg frisk igjen slik at du kan begynne med journalist utdannelsen og få bruke de talentene Han har gitt deg. Måtte Gud gi deg glede og fred:-)
Forøvrig, så går det bra med dattera mi. Hun tar anti-allerigi tabletter som ikke er skadelige når hun får elveblest, og heldigvis hjelper disse henne. Så godt at du ikke har elveblest lenger :-)

Svar

Siste innlegg

Ett av flere verktøy
av
Tom Arne Møllerbråten
rundt 7 timer siden / 78 visninger
1 kommentarer
Ingen bestillingsvare
av
Olaug Bollestad
rundt 7 timer siden / 113 visninger
1 kommentarer
Når politikken blir grå
av
Emil André Erstad
rundt 8 timer siden / 130 visninger
1 kommentarer
Snakk om Gud
av
Ingvild Hellenes
rundt 9 timer siden / 102 visninger
1 kommentarer
Tøv om logikk
av
Gunnar Ree
rundt 10 timer siden / 183 visninger
12 kommentarer
Nå har vi det gående...
av
Tore Olsen
rundt 11 timer siden / 137 visninger
2 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Kåre Kvangarsnes kommenterte på
Politikk og verdier
rundt 1 time siden / 262 visninger
Johan Rosberg kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 183 visninger
Gunnar Ree kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 183 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 183 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 183 visninger
Johan Rosberg kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 183 visninger
Gunnar Ree kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 183 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 183 visninger
Gunnar Ree kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 183 visninger
Gunnar Ree kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 183 visninger
Dan-Thomas Tveita kommenterte på
Alt vi ikke vet: om Gud og kirkeretten…og om en dåres gudstro
rundt 2 timer siden / 1558 visninger
Sigmund Voll Ådnøy kommenterte på
Eit svarestrev i Larsens lesarbrev
rundt 3 timer siden / 1163 visninger
Les flere