Øyvind Woie

71    64

Elektrisk roadtrip

Sigvart Dagslands utfordrende ballade «Kan eg gjør någe med det?» har vært en vind i mitt og manges liv. Følelsen av at det ikke nytter, at det ikke hjelper samme hva jeg gjør, skaper en passivitet jeg ikke ønsker meg.

Publisert: 8. mai 2012 / 2914 visninger.

Spesielt i møte med de store utfordringene vår verden står foran. er det mange som tenker at det ikke hjelper.  Det er så mye som skal til, så mye som må forandres. Hva kan vel lille jeg bidra med? Vi lukker øynene og lar humla suse.

I begynnelsen av mars tok jeg et valg. Togpendling var byttet ut med bilpendling fordi det ikke var mulig å komme seg frem til den nye arbeidsplassen med kollektivtransport innenfor rimelighetens grenser. Men det føltes meningsløst og sitte time etter time og bidra til et høyere utslipp av Co2 hver dag. Ulempen med eksos er at den er så godt som usynlig, alle biler burde vært utstyrt med farget eksos slik at vi så hvor mye som kom ut bak der. Tenk om den var rosa, det ville blitt litt av ei suppe i det store byene våre. Vi mennesker har en tendens til at det vi ikke ser tenker vi heller ikke over.

Hvis jeg regner sammen alle pengene jeg bruker til å brenne bensin med kan jeg kanskje heller bruke de til en ny bil som ikke forurenser, tenkte jeg. Regnestykket så bra ut, og enda bedre når jeg tok med fritak for bompenger og avgift. Men jeg hadde motforestillinger om rekkevidde og kjørekomfort.

Jeg kjører minst 500 kilometer i uka, faller helt igjennom den urbane elektriske trenden, der jeg bor finnes det to elektriske biler og jeg er den eneste som pendler fra Indre Østfold til Oslo drevet av el-kraft.

På litt over to måneder har jeg kjørt nesten 5000 kilometer uten å slippe ut en eneste fjert med Co2. Det føles godt og er lett. Godt fordi de gir en følelse av å bidra, selv om mitt bidrag er minimalt. Lett fordi det er fullt mulig og gir noe godt tilbake. God og lett fordi det gjør meg mer miljøbevisst.

Jeg har truffet mange som er overrasket, over at bilen ikke er en ukomfortabel skranglekasse, at den akselerer som en sportsbil, at den er lett å lade, morsom å kjøre og at det koster 15 kroner å fylle tanken slik at prisen for ei mil kommer på i overkant av en krone.

Jeg har truffet mange som mener det er dustete å tro at jeg bidrar med noe. Som sier at elkraften jeg bruker ikke er ren man like gjerne kan komme fra kullkraftverk i Europa. At bilen forurenser når den produseres, at batteriene er et miljøproblem og at det egentlig bare er å lure seg selv. De kan nok har rett i noe, men det er logisk at det er lettere å rense ei eksospotte på et kullkrafverk enn flere hundre millioner i Europa.

Bil og følelser hører sammen. Det vet de fleste. Bilen er den motoriserte hesten, vår beste venn i solskinn og regn. El-bilen min genererer gode følelser. Ikke minst i møte med mine egne barn. Akkurat nå føler jeg meg som en omreisende predikant. Stadig vekk tar jeg meg i å holde vitnesbyrd om elbilens fortreffelighet.

Den beste følelsen er i møte med mine egne barn, fremtidens generasjon. Når far kjøper elbil viser han at det finnes en vei å kjøre uten det farlige Co2 utslippet. Det handler om å påvirke og være med å skape en fremtid.

Jeg har en «fossil» bil hjemme. Den bruker jeg når jeg skal på langtur, utenom det står den så mye stille at jeg må starte den hver 14 dag så ikke den skal gå i stykker. Elbilen skulle være bil nummer 2, den har, for mange andre også, blitt bil nummer en. Den «fossile» bilen spares og brukes mindre, noe som gjør at den varer lengre.

Så det lille jeg gjør er å droppe eksosen og skyve meg selv og matpakken min frem og tilbake til jobb ved hjelp av el-kraft, det kan mange andre også gjøre. Og det tror jeg nytter.

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Robin Haug

127 innlegg  11018 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden

Uansett er det direkte patetisk å benytte et og et halvt tonn metall til å frakte seg selv (50-100 kg) fra A til B.  Det sier seg selv at det aldri vil gå i lengden.

Svar
Kommentar #2

Øyvind Woie

71 innlegg  64 kommentarer

Re patetisk

Publisert rundt 5 år siden
Takk! Ja der kom den. Et skikkelig "hvor dum går det an å bli" klapp på skulderen. Slikt er jo oppmuntrende for den som leter etter veier ut av uføret. Det er nettopp slike tanker som knekker et hvert lite initiativ til og foreta seg noe.
Svar
Kommentar #3

Robert Jensen

0 innlegg  350 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Robin Haug. Gå til den siterte teksten.

Uansett er det direkte patetisk å benytte et og et halvt tonn metall til å frakte seg selv (50-100 kg) fra A til B.

Mye av vekten kommer av sikkerheten. Hadde alle kjøretøy vært styrt av en datamaskin hadde antall ulykker (menneskelig svikt) vært bortimot ikke eksisterende og vekten som brukes på sikkerhet vært unødvendig. Dette skjer nok ikke i min levetid.

Har i dag en liten Smart Roadster med 0.46-0.56l på mila. Det blir ca 25 liter (33l tank) hver 14.dag når jeg kjører til jobb hver dag og litt omkring Ålesund.

Hadde ikke sagt nei takk til en elektrisk bil, men må nesten ha en bil med mer enn 2 seter og muligheten for lang kjørelengde.

Det mest miljøvennlige jeg kan tenke meg da blir en hybrid. F.eks nye Toyota Prius hybrid som kan kjøre ~100km/t i 25km på batteriet alene. Problemet er at den ikke har stort større plass enn en småbil og koster like mye som en fornuftig stasjonsvogn.

Svar
Kommentar #4

Hans-Petter Halvorsen

43 innlegg  11644 kommentarer

Det store bedraget

Publisert rundt 5 år siden
Robert Jensen. Gå til den siterte teksten.

Det mest miljøvennlige jeg kan tenke meg da blir en hybrid. F.eks nye Toyota Prius hybrid som kan kjøre ~100km/t i 25km på batteriet alene. Problemet er at den ikke har stort større plass enn en småbil og koster like mye som en fornuftig stasjonsvogn.

Det er en slitesterk myte at hybridbiler slipper ut mindre avgasser enn en tilsvarende bensinbil.

Energiekvivalentene er konstante og man får ingenting gratis; altså er det kun forbrenning av bensin i disse bilene som kan lade batteriet = all energi forbrukt kommer i siste instans fra bensinen.

I tillegg må et flere hundre kilo tungt batteri fraktes rundt, og det krever selvfølgelig energi - igjen er det bensinen som står for den.

Men det finnes ett godt miljøargument for hybridbil, og det er at den reduserer lokalforurensningen i byene, fordi den da i stor grad går på strøm.

Men klimanyttig? Niks.  

Svar
Kommentar #5

Robert Jensen

0 innlegg  350 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden

Lader den batteriene bare ved hjelp av drivstoff motoren så forsvinner jo nesten hele poenget.

Leste bare fort om den nye Prius hybriden som kommer senere i år. Forstod det slik at den går fullt og helt på batteri de første 20-25 kilometerene, opptil 100km/t. Det stod at den lades med vanlig 220volt kontakt. Vet ingenting om den lader batteriene med bensin motoren også.

Svar
Kommentar #6

Robin Haug

127 innlegg  11018 kommentarer

@Woie

Publisert rundt 5 år siden

"Takk! Ja der kom den. Et skikkelig "hvor dum går det an å bli" klapp på skulderen. Slikt er jo oppmuntrende for den som leter etter veier ut av uføret. Det er nettopp slike tanker som knekker et hvert lite initiativ til og foreta seg noe."

Sorry! Det var ikke sånn jeg mente det. Så er dét sagt. Personlig er jeg bare så oppgitt over bilpolitikk spesielt og miljøpolitikk generelt, at jeg vet ikke hva. Men unnskyld!

Svar
Kommentar #7

Robin Haug

127 innlegg  11018 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Hans-Petter Halvorsen. Gå til den siterte teksten.

Det er en slitesterk myte at hybridbiler slipper ut mindre avgasser enn en tilsvarende bensinbil.

Desverre så sant så sant. Sukk!

Svar
Kommentar #8

May-Britt Pedersen opsahl

0 innlegg  2 kommentarer

Bil nr. 2 i heimen blir el-bil

Publisert rundt 5 år siden

Som mor og bestemor/farmor vil jeg gjerne gå foran å vise mine barnebarn at jeg gjør så godt jeg kan for å hjelpe miljøet vårt. Sorterer plast, mat og annet i de tre "bossdunkene" vi har. Forteller dem hvor dumt det er for miljøet å kaste bl.a. plastposer o.l. i naturen.

Nå vurderer jeg å kjøpe el-bil; en såkalt Mitzubishi I-MieV.  Har ikke peiling på biler generelt og slett ikke el-biler. Gjør jeg noe dumt??

Svar
Kommentar #9

Hans-Petter Halvorsen

43 innlegg  11644 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Robert Jensen. Gå til den siterte teksten.

Det stod at den lades med vanlig 220volt kontakt. Vet ingenting om den lader batteriene med bensin motoren også.

En fullelektrisk bil er selvfølgelig en annen sak, men problemet slår der også inn i det øyeblikk vi ikke kan levere all strøm fra kilder som vann, sol, vind eller bølger. Hvis vi må importere kraft som et resultat av at mange kjører elektrisk bil, så vet vi jo hva som skjer; mer energi blir produsert fra olje, kull og gass, og klima går i dass, alt mens alle suser rundt i lydløse biler og tror de bidrar til grønn glede... ;)

Svar
Kommentar #10

Hans-Petter Halvorsen

43 innlegg  11644 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
May-Britt Pedersen opsahl. Gå til den siterte teksten.

Nå vurderer jeg å kjøpe el-bil; en såkalt Mitzubishi I-MieV.

Neida, elektriske biler er åpenbart fremtiden, og fornybar energi vil presse seg frem, til tross for at det ikke gjøres så mye på den fronten i Norge så lenge milliardene spruter ut av hullene i Nord-Sjøen.

Jeg er ikke så ofte enig med Kristin Halvorsen, men hun hadde unektelig et poeng da hun uttalte -som kommentar til alle dem som mener vi må holde på til det begynner å surkle i oljehullene - at det vel ikke var på grunn av mangel på stein at steinalderen tok slutt...

Innovasjon og nytenkning er stikkord, men ideene sitter som kjent ikke så løst så lenge pengene i dobbelt forstand strømmer inn uansett.

Så løp og kjøp Mitzubishi´n; ikke minst gir det viktige signaler til barnebarna dine! :)

Svar
Kommentar #11

May-Britt Pedersen opsahl

0 innlegg  2 kommentarer

El-bil; Mitzubishi I MieV

Publisert rundt 5 år siden

Takk for det. Jeg har vel  bestemt meg, har en mann som har mange "men'er"

 En plass må man begynne. Hvis det blir så mange "men'er" ser vi jo ikke skogen for bare trær.

Svar
Kommentar #12

Øyvind Woie

71 innlegg  64 kommentarer

Hybrid myte?

Publisert rundt 5 år siden
Jeg kjører helelktrisk. I dag har jeg tilbakelagt 98 kilometer, kjørt gratis gjennom to bommer og gratis ferje for bilen (må bare betale for fører). Så langt jeg vet er tanken fylt opp med norsk vannkraft. Det er mange myter rundt el- og hybridbiler. Min bil har sitteplass til fire, et lite bagasjerom, fire av fem stjerner i anerkjent kollisjonstest. Her er varme- og aircondition, innebygd GPS og kjørecomputer. Velger man hybridbil slipper man ut og forbruker mindre drivstoff. Nye hybrider kan lades i stikkontakt hjemme, men gir ekstra frihet i kjørelengde på grunn av bensin/dieselmulighet. Min frihet er begrenset til 110-140 kilometer. Da må jeg lade i seks timer i stikkontakt (16amp) eller på en halv time i hurtigladerne som dukker opp langs veien. En ny Toyota Auris hybrid bruker 0,40 liter per mil og slipper ut 93 gram CO2 per kilometer. Tilsvarende bil uten hybridløsning (el. Motor) bruker 0,66 pr mil og slipper ut 152 g pr km. Sjekk ut før dere er med å forsterke en myte som ikke er sann.
Svar
Kommentar #13

Hans-Petter Halvorsen

43 innlegg  11644 kommentarer

@ Woie

Publisert rundt 5 år siden

Du skriver: "Velger man hybridbil slipper man ut og forbruker mindre drivstoff."

Dette er dessverre feil, Woie; med utgangspunkt i en to ellers helt like biler med lik vekt, og motor med lik utnyttelsesgrad av drivstoffet, så vil ikke en hybridbil bruke mindre drivstoff, det er rett og slett fysisk umulig. I motsatt fall ville perpetum mobile være et faktum og krigstypene hadde preget førstesidene. Som sagt, energiekvivalentene er konstante, og det er selvfølgelig ikke mulig å hente energi gratis noe sted. Kan du forklare hvor du får den ekstra energien fra? Nei. Den er rett og slett ikke dér.

Det du antagelig gjør er å regne inn din påfylling av strøm fra stikkontakten hjemme; tar du den med, vil selvfølgelig snittforbruket av (fossilt) drivstoff på din bil gå ned, men det er "juks", og den ekstra energien kommer selvfølgelig fra en kilde, som du betaler over strømregningen. Er du heldig kommer den fra vannkraft, men hvis alle biler i dag var elektriske, så ville behovet for strøm blitt så stort at en stor andel av den strømmen som skulle til for å drive disse bilene i praksis bli hentet fra kullkraftverk.

Men - fremtiden er definitivt elektrisk, og utviklingen, ikke minst på grunn av stadig reduserte mengder olje, vil presse frem nye løsninger.

Men som sagt, til tross for at det har vært en særdeles våt drøm for mange gjennom alle tider; ingen har hittil klart å trylle frem energi.

Det er fortsatt (stort sett) bare luft og kjærlighet som er gratis i denne verden... ;) 

Svar
Kommentar #14

Erling Henanger

0 innlegg  2 kommentarer

@Hans Petter Halvorsen

Publisert rundt 5 år siden
Hans-Petter Halvorsen. Gå til den siterte teksten.

Som sagt, energiekvivalentene er konstante, og det er selvfølgelig ikke mulig å hente energi gratis noe sted. Kan du forklare hvor du får den ekstra energien fra?

Ehh, ja. En hybridbil lader batteriene fra energi som normalt går til spille i form av varme ved nedbremsing. Dette kan du tydelig se på drivstofforbruket i hybridbiler - de bruker faktisk mindre drivstoff enn tilsvarende biler uten batteri. 

Videre skriver du at dersom alle biler gikk på elektrisitet, ville dette kreve så mye (el-)kraft at det nødvendigvis må hentes fra kullkraftverk. Det er heller ikke helt korrekt. F.eks. går det bort masse energi til raffinering av petroleumsprodukter. Faktisk så mye at du ville ha dekket inn halvparten av energibehovet til elbilparken fra oljen vi ikke lenger trenger å raffinere. Videre går det bort energi til å få opp oljen, for ikke å snakke om å transportere den.

Dagens forbrenningsmotorer er uhyre inneffektive. En god dieselmotor klarer bare å utnytte omtrent 30% av energien i drivstoffet til forflytning. Resten går bort i støy og varme. Til sammenlikning utnytter en god el-motor bortimot 90% av energien. Det kunne kanskje være mer hensiktsmessig å utnytte det "ledige" petroleumet i kraftverk i stedet for å gå rett på det værste - kull. I et kraftverk vil man klare å utnytte energien mye bedre enn det er mulig å få til i en bilmotor. Turbiner er generelt mer effektive, spillvarme kan utnyttes til fjernvarme, utslipp kan lettere renses. Man får også gevinsten med noen få utslippssteder og ren luft i byene.

Faktisk har vestlandsforsking sluppet en rapport som konkluderer med at elbiler også danker ut alt av offentlig kommunikasjon - med unntak av trikk. Ja, du hørte riktig, de har kommet frem til at selv toget er mindre miljøvennlig enn elbiler...

http://www.forskning.no/artikler/2010/juni/254807

Jeg har ikke studert rapporten inngående selv. Det har jeg ikke ork til. Men jeg vil vel anta at de som har skrevet den har satt seg betydelig bedre inn i problemstillingen enn både du og jeg.

Derfor er jeg såre fornøyd med å svisje rundt i min 100% elektriske Nissan Leaf (som forøvrig har plass til 5 persjoner og bagasje, og har full pott i sikkerhetstester).

Svar
Kommentar #15

Robin Haug

127 innlegg  11018 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Hans-Petter Halvorsen. Gå til den siterte teksten.

Men - fremtiden er definitivt elektrisk

Fremtiden er definitivt ikke-bil. Å frakte sine 80 kilo ved hjelp av 1500 kilo er definitivt ikke veien å gå. Herregud. 

Svar
Kommentar #16

Hans-Petter Halvorsen

43 innlegg  11644 kommentarer

@ Henanger

Publisert rundt 5 år siden
Erling Henanger. Gå til den siterte teksten.

Ehh, ja. En hybridbil lader batteriene fra energi som normalt går til spille i form av varme ved nedbremsing. Dette kan du tydelig se på drivstofforbruket i hybridbiler - de bruker faktisk

Erling: Ehh, ja. En hybridbil lader batteriene fra energi som normalt går til spille i form av varme ved nedbremsing. Dette kan du tydelig se på drivstofforbruket i hybridbiler - de bruker faktisk mindre drivstoff enn tilsvarende biler uten batteri.

H-P: Godt poeng, men bare delvis korrekt; mesteparten av ladingen skjer ved vanlig kjøring, men det er riktig at noe av ladingen kommer fra nedbremsing og trilling i utforbakke. Uansett er hovedpoenget at en hybridbil som ikke kan lades hjemme, henter all sin energi fra det fossile drivstoffet, også den som går med til å frakte det flere hundre kilo tunge batteriet og den ekstra el-motoren.     

Erling: Videre skriver du at dersom alle biler gikk på elektrisitet, ville dette kreve så mye (el-)kraft at det nødvendigvis må hentes fra kullkraftverk. Det er heller ikke helt korrekt. F.eks. går det bort masse energi til raffinering av petroleumsprodukter. Faktisk så mye at du ville ha dekket inn halvparten av energibehovet til elbilparken fra oljen vi ikke lenger trenger å raffinere. Videre går det bort energi til å få opp oljen, for ikke å snakke om å transportere den.

H-P: Her må du ha tatt utgangspunkt i en fremtidig situasjon der forsyningen av strøm fra fornybare kilder er optimalt, og da er jo hele problemet løst? Jeg tok utgangspunkt i dagens kapasitet for å hente energi fra fornybare kilder. Hvis vi så bringer inn Kant´s kategoriske imperativ og tenker oss at alle løper ut og kjøper e-bil i dag, så må den energien i all hovedsak uvergelig måtte komme fra fossile kilder. Det er riktig at energitapet ved raffinering er stort, men det er det også ved omgjøring av olje/kull/gass til strøm.

Erling: Dagens forbrenningsmotorer er uhyre inneffektive. En god dieselmotor klarer bare å utnytte omtrent 30% av energien i drivstoffet til forflytning. Resten går bort i støy og varme. Til sammenlikning utnytter en god el-motor bortimot 90% av energien. Det kunne kanskje være mer hensiktsmessig å utnytte det "ledige" petroleumet i kraftverk i stedet for å gå rett på det værste - kull. I et kraftverk vil man klare å utnytte energien mye bedre enn det er mulig å få til i en bilmotor. Turbiner er generelt mer effektive, spillvarme kan utnyttes til fjernvarme, utslipp kan lettere renses. Man får også gevinsten med noen få utslippssteder og ren luft i byene.

H-P: Igjen er dette fremtid, og da er jeg enig, men i dagens situasjon må et eventuelt stort behov for strøm til el-biler som sagt måtte komme fra fossile kilder. Og hvis vi igjen tar for oss en hybridbil så hjelper det lite at el-motoren utnytter 90% av energien, så lenge denne energien kommer fra et fossilt drivstoff som så blir omgjort til strøm av en forbrenningsmotor som utnytter kun 30%. Det gir en nytteeffekt på kun 90% av de 30%.

Men el er nok fremtiden - for dem som ikke orker å forflytte seg uten bil...

Svar
Kommentar #17

Hans-Petter Halvorsen

43 innlegg  11644 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Robin Haug. Gå til den siterte teksten.

Fremtiden er definitivt ikke-bil. Å frakte sine 80 kilo ved hjelp av 1500 kilo er definitivt ikke veien å gå. Herregud.

Helt enig; jeg vurderer å kjøpe denne i dag... ;)

Svar
Kommentar #18

Hans Edvard Tyve

4 innlegg  651 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden

Fin den, men til tider litt upraktisk i jobbsammenheng? :)

Svar
Kommentar #19

Hans-Petter Halvorsen

43 innlegg  11644 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Hans Edvard Tyve. Gå til den siterte teksten.

Fin den, men til tider litt upraktisk i jobbsammenheng? :)

Joda, enig i det; hvis man er snekker, rørlegger eller elektriker, så blir det vel litt mye styr... ;)

Svar
Kommentar #20

Hans Edvard Tyve

4 innlegg  651 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Hans-Petter Halvorsen. Gå til den siterte teksten.

Joda, enig i det; hvis man er snekker, rørlegger eller elektriker, så blir det vel litt mye styr... ;)

Som "gammel" snekker kan jeg vel bekrefte det :) Men når det er sagt, er det jo en særdeles behagelig måte å forflytte seg på når man har muligheten til det! Planen er å utforske Romeriksåsen på sykkel i løpet av sommeren.. Hvis en får tid :)

Svar
Kommentar #21

Hans-Petter Halvorsen

43 innlegg  11644 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Hans Edvard Tyve. Gå til den siterte teksten.

Planen er å utforske Romeriksåsen på sykkel i løpet av sommeren.. Hvis en får tid :)

Sikkert en fin tur det. Tog til Stryken og sykkel tilbake gjennom Nordmarka er også noe som kan anbefales... :)

Svar
Kommentar #22

Hans Edvard Tyve

4 innlegg  651 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Hans-Petter Halvorsen. Gå til den siterte teksten.

Sikkert en fin tur det. Tog til Stryken og sykkel tilbake gjennom Nordmarka er også noe som kan anbefales... :)

Det vil jeg tro.. Har i et øyeblikk av ungdommelig overmot lovd å sykle et 8mils ritt på sørlandet i høst, så må på et eller annet tidspunkt intensivere treningsnivået litt, så greit med tips til fine turer på østlandet :)

(så må jeg bare bemerke at jeg tror det er på dette viset man klarer å endre holdninger, om det er til elbilbruk eller annet. Gjennom å dele positive erfaringer om alternativet/ene. I dette tilfellet sykkelens fortreffelighet..)

Svar
Kommentar #23

Hans-Petter Halvorsen

43 innlegg  11644 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Hans Edvard Tyve. Gå til den siterte teksten.

(så må jeg bare bemerke at jeg tror det er på dette viset man klarer å endre holdninger, om det er til elbilbruk eller annet. Gjennom å dele positive erfaringer om alternativet/ene. I dette tilfellet sykkelens fortreffelighet..)

Enig. Samtidig er det en skam at myndighetene ikke legger forholdene bedre til rett for sykling, til tross for hva en slik satsning kunne bety for helse, forurensingsproblematikk og fremkommelighet. I Oslo skjer sykling tildels med livet som innsats, og kostnaden med alle ulykkene kunne sikkert fort ha betalt for nye trygge sykkeltraseer.

Men slik er jo som kjent politikken; helhetlig budsjettenkning er ikke så lett å få øye på blant alle milliardene...

Svar
Kommentar #24

Erling Henanger

0 innlegg  2 kommentarer

@Hans-Petter Halvorsen

Publisert rundt 5 år siden
Hans-Petter Halvorsen. Gå til den siterte teksten.

H-P: Godt poeng, men bare delvis korrekt; mesteparten av ladingen skjer ved vanlig kjøring, men det er riktig at noe av ladingen kommer fra nedbremsing og trilling i utforbakke. Uansett er hovedpoenget at en hybridbil som ikke kan lades hjemme, henter all sin energi fra det fossile drivstoffet, også den som går med til å frakte det flere hundre kilo tunge batteriet og den ekstra el-motoren.

Vel, du spurte hvor man får den EKSTRA energien fra, det er dette jeg svarer på. Jeg tror ikke man kan si entydig at mesteparten av ladingen skjer ved vanlig kjøring, ettersom dette antakelig varierer fra (bil)modell til modell utfra teknologivalg. Hvor er det forresten du henter denne og andre påstander fra ? Kom gjerne med kildehenvisninger !
Forøvrig er ikke vekt et så stort problem som man kanskje skulle tro. Faktisk, i en ideell verden er det uten betydning. Den ekstra energien du bruker for å få et tungt kjøretøy opp i fart, får du tilbake under oppbremsing. Problemet er bare at i den virkelige verden går noe av energien som gjenvinnes tapt som spillvarme i stedet for å lade batteriet.

Det er faktisk betydelig med energi å hente fra nedbremsing og trilling i utforbakke. På min el-bil får jeg ut statistikk på bl.a. dette, og det viser seg at den gjenvinner ca. 20% av forbrukt energi. Og jeg går faktisk inn for å unngå regenerering. Jeg forsøker i stedet å utnytte bevegelsesenergien til å trille med minimal nedbremsing. Antar derfor at andel av gjenvunnet energi vil være betydelig større ved mer "normal" kjøring. (Faktisk kritiserer "carwings"-systemet til Nissan meg for ikke å regenere nok :-)

H-P: Her må du ha tatt utgangspunkt i en fremtidig situasjon der forsyningen av strøm fra fornybare kilder er optimalt, og da er jo hele problemet løst? Jeg tok utgangspunkt i dagens kapasitet for å hente energi fra fornybare kilder. 

Vel, situasjonen i Norge i dag er jo at bortimot all energi du tar ut av stikk-kontakten din kommer fra fornybare kilder (http://www.nve.no/no/Nyhetsarkiv-/Nyheter/Norsk-strom-er-fornybar/). I andre land er selvfølgelig situasjonen en helt annen. Men siden de fleste el-biler lades over natten da det gjerne er energi-overskudd fra forurensende kraftkilder som ikke kan stenges ned, er ikke konsekvensene så store som man kanskje skulle tro.

En annen fordel med mange innpluggede el-biler i nettet, er at de også kan fungere som strømleverandører tilbake til nettet. Dette gjør det mulig å utjevne belastningen gjennom døgnet, noe som igjen kan bidra til å kunne utnytte "nye" fornybare kilder som vindkraft o.l. ikke-konstante kraftkilder mye bedre. Dette er ikke science-fiction, men faktisk teknologi som blir installert mens vi kverulerer over dette temaet :-) Her i distriktet (Østfold) rulles det i disse dager ut ny teknologi i sikringsskapene som tillater vanlige privathusholdninger å levere strøm til nettet dersom man har overskudd fra egen energiproduksjon. Tenk f.eks. solceller på taket. Når prisen på solceller faller nok, eller strømprisen øker nok til at dette blir økonomisk fornuftig også i Norge, er i alle fall nettet vårt klargjort for dette. I andre, sydligere land er dette allerede en realitet. Nissan har utviklet et kit for sine elbiler som gjør det mulig å hente strøm til husholdningen fra bilens batterier - men dette kit'et kan like gjerne benyttes til å kjøpe billig strøm på natten, for så å selge den tilbake dyrt på dagtid. Sideeffekten av dette er bedre balansering / utnyttelse av strømnettet.

Forøvrig er det ikke *så* mye ekstra strøm som går med til en el-bil. Jeg forventer et påslag på ca 7-10% i strømforbruket mitt, basert på 15.000 årlige km. Det gjenstår fortsatt å se hva gjennomsnittsforbruket blir gjennom et år, siden jeg bare har hatt bilen siden november. På vinterstid lå snittet mitt på ca. 0,18 kWh/km. Nå ligger det på ca. 0,13kWh/km. Jeg har inntrykk av at det er vanlig å regne et årlig snitt på 0,15kWh/km og i så fall blir det 10% økning for min del.

H-P: Det er riktig at energitapet ved raffinering er stort, men det er det også ved omgjøring av olje/kull/gass til strøm.

Dette har vært tatt opp tidligere i tråden. Ja, det er energitap ved omgjøring av fossilt brennstoff til strøm, men det er et betydlig mindre energitap i kraftverk enn det er i en bil drevet av fossilt brennstoff. Se slutten av dette innlegget for mer om dette / referanse. For ordens skyld bør det nevnes at det også er tap av energi i strømnettet, ved lading og ved uttak av strøm fra batteriet. Alt dette er det tatt hensyn til i rapporten fra vestlandsforskning som jeg refererte til i mitt forrige innlegg. Det er forøvrig også rom for å minske strømtapet i nettet, effektivisere eksisterende kraftverk og generelt ta mange grep for å få mer ut av våre eksisterende fornybare energikilder (http://www.nwe.siemens.com/norway/internet/no/campaign/Energieffektivisering/Documents/Energieffektiviseringsrapporten.pdf). 

H-P:Hvis vi så bringer inn Kant´s kategoriske imperativ og tenker oss at alle løper ut og kjøper e-bil i dag, så må den energien i all hovedsak uvergelig måtte komme fra fossile kilder. 

Kant's kategoriske imperativ ??? Ja - det er jo kjent for alle. Fint at du inkluderte betydningen, for det hadde jeg ikke husket :-) Det som derimot er en kjennsgjerning for de fleste, er at ikke alle vil løpe ut å kjøpe el-bil i dag. La oss heller holde oss til regjeringens (veldig optimistiske) målsetning om 10% elbiler i 2020 (inkluderer også plug-in hybrid biler). La oss videre forenkle ved å si at dette tilsvarer at 10% av norske strømkunder øker sitt strømforbruk med 10%, slik som for mitt vedkommende. Dette vil i såfall tilsvare en total økning av strømforbruket på 1%. I praksis vil andelen være betydelig mindre enn dette. Men selv en 1% økning av forbruket ila 8 år, hovedsaklig på natten (off-peak), burde være overkommelig å få til uten økt forbruk av fossilt brennstoff. Hvis man etterisolerer et eldre hus og/eller gjør andre enøk-tiltak i hjemmet samtidig som man går til innkjøp av el-bil, skal du ikke se bort fra at nettoresultatet blir mindre strømforbruk ! Men se igjen til siemens/bellona rapporten ovenfor - det er masse energi å hente uten å ty til fossile kilder eller utbygging av flere kraftverk.

I andre land med mer sol, mindre fornybar energi i strømnettet og mindre behov for oppvarming i hjemmet, selger man gjerne pakker med solcelle-tak og el-bil slik at din påstand om at energien komme fra fossile kilder faller i grus også utenfor Norges grenser. Men at en del av energien brukt til el-biler vil komme fra fossile kilder i utlandet er nok ikke til å stikke under en stol. Men så lenge dette erstatter en mer forurensende energikilde, vil det i svært få tilfeller bidra til å forverre situasjonen. Urensede inneffektive kullkraftverk er helt klart en værsting ! Naturgasskraftverk derimot er i denne sammenhengen "ille bra" som vi sier heromkring.

For øvrig har jeg lest mange artikler der man konstaterer at en elbil som går 100% på energi fra kullkraftverk allikevel slipper ut mindre CO2 enn en gjennomsnittlig fossilbil. Eks: http://www.cicero.uio.no/sporsmal/detail.aspx?faqid=244. Jeg har også sett rapporter som konkluderer stikk motsatt, så jeg er glad vi har minimalt med kullkraft i vårt nett - vi slipper å ta stilling dette spørsmålet !

H-P: Igjen er dette fremtid, og da er jeg enig, men i dagens situasjon må et eventuelt stort behov for strøm til el-biler som sagt måtte komme fra fossile kilder.

Jeg vet ikke riktig hva du sikter til som er fremtidig her. Jeg antar at du mener mitt argument om at vi ikke trenger å raffinere så mye petroleumsprodukter dersom "alle" kjører el-bil. En eventuell overgang til el-bil vil skje gradvis. Og til eventuelt ekstra energibehov i denne overgangen har vi f.eks. naturgasskraftverk her i landet som står stand-by og har en effektivitetsgrad på 52-60% - langt bedre enn en forbrenningsmotor. Ut med forbrenningsmotorer, skru på gasskraftverk => totalt sett mindre CO2 utslipp, og et fantastisk mye mer behagelig miljø i byene.   (http://www.regjeringen.no/nb/dep/oed/dok/NOU-er/1998/NOU-1998-11/25/5/2.html?id=349264). Håpet mitt er at vi rekker å effektivisere eksisterende strømnett/kraftverk slik at vi unngår å måtte skru på gasskraftbryteren for å dekke opp strømunderskuddet.

Vi har de nye hybrid-bilene også, der forbrenningsmotoren ikke driver bilen direkte (chevrolet volt/opel ampera). Her blir eksplosjonsmotoren kun brukt til å levere energi til batteriet og/eller el-motoren. Den vil derfor (iflg. reklamen) kunne gå på optimalt turtall hele tiden, og således ha en bedre effektivitet enn tradisjonelle bilmotorer der turtallet (og følgelig effektiviteten på motoren) er avhengig av hastigheten bilen kjøres i. Har selv ikke testet disse, så vet ikke helt hvordan de oppfører seg i prasis.

H-P:Men el er nok fremtiden - for dem som ikke orker å forflytte seg uten bil...

Hehe - jeg liker både å gå og sykle jeg også, men det er ikke alltid det er mulig. Når jeg skal ha med meg hundrevis av kg med instrumenter på jobb foretrekker jeg el-bilen min :-) Andre har problemer med unger som må kjøres til trening eller andre fritidsaktiviteter med masse utstyr. Store deler av det grisgrendte landet vårt har dessverre et så-å-si ikke-eksisterende kollektivtilbud og lange avstander å forflytte seg. Da blir bilen eneste hensiktsmessige alternativ. 
Dessuten tror jeg det er mye mer realistisk å få hvermansen til å kjøpe en mindre forurensende bil enn det er å få ham til å sykle - særlig om vinteren. Dessverre har jeg ikke noen lenke til en forskningsrapport som kan konkludere med dette...

Jøjemeg - var det noen som leste helt hit ?

Svar

Siste innlegg

Trenger Gud og troen forsvar?
av
Magne Kongshaug
rundt 5 timer siden / 52 visninger
0 kommentarer
Boken er alltid bedre
av
Joanna Bjerga
rundt 15 timer siden / 225 visninger
1 kommentarer
Vondt fordi det virker
av
Håvard Nyhus
rundt 19 timer siden / 507 visninger
1 kommentarer
Vekk med promillekjøringen
av
Odvar Omland
rundt 19 timer siden / 103 visninger
0 kommentarer
Sverdet
av
Fredrik Evjen
rundt 22 timer siden / 209 visninger
4 kommentarer
Vad är, "den andra döden"?
av
Anders Ekström
rundt 23 timer siden / 147 visninger
1 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Trenger Gud og troen forsvar?
av
Magne Kongshaug
rundt 5 timer siden / 52 visninger
0 kommentarer
Boken er alltid bedre
av
Joanna Bjerga
rundt 15 timer siden / 225 visninger
1 kommentarer
Vondt fordi det virker
av
Håvard Nyhus
rundt 19 timer siden / 507 visninger
1 kommentarer
Vekk med promillekjøringen
av
Odvar Omland
rundt 19 timer siden / 103 visninger
0 kommentarer
Sverdet
av
Fredrik Evjen
rundt 22 timer siden / 209 visninger
4 kommentarer
Vad är, "den andra döden"?
av
Anders Ekström
rundt 23 timer siden / 147 visninger
1 kommentarer
Les flere

Siste kommentarer

Njål Kristiansen kommenterte på
Hellig krutt-tønne
3 minutter siden / 2638 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Hellig krutt-tønne
8 minutter siden / 2638 visninger
Haakon Omejer Sørlie kommenterte på
Politikk og verdier
rundt 1 time siden / 231 visninger
Rune Holt kommenterte på
Hellig krutt-tønne
rundt 2 timer siden / 2638 visninger
Leif GuIIberg kommenterte på
Hellig krutt-tønne
rundt 3 timer siden / 2638 visninger
Pål Georg Nyhagen kommenterte på
Boken er alltid bedre
rundt 3 timer siden / 225 visninger
Roald Øye kommenterte på
Hellig krutt-tønne
rundt 3 timer siden / 2638 visninger
Knut Nygaard kommenterte på
Hellig krutt-tønne
rundt 4 timer siden / 2638 visninger
Arnt Thyve kommenterte på
For sent å straffe når befruktningen er skjedd
rundt 4 timer siden / 228 visninger
Torry Unsgaard kommenterte på
Politikk og verdier
rundt 5 timer siden / 231 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Hellig krutt-tønne
rundt 6 timer siden / 2638 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
For sent å straffe når befruktningen er skjedd
rundt 6 timer siden / 228 visninger
Les flere