Svein Ole Hansen

100

Den største rettferdighet

Publisert: 6. des 2009

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoNoSpacing, li.MsoNoSpacing, div.MsoNoSpacing {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} span.verse {mso-style-name:verse; mso-style-unhide:no;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

 Men jeg vil sette mine to vitner, kledd i sørgeklær av sekk, til å profetere i 1260 dager.»  Dette er de to oliventrærne og de to lysestakene som står foran jordens herre.  Om noen vil skade dem, går det ild ut av munnen på dem og gjør ende på fiendene deres. Ja, slik skal den som vil skade dem, dø!  De har makt til å lukke himmelen så det ikke faller regn i den tiden de er profeter. De har makt til å gjøre vann til blod og til å slå jorden med alle slags plager, så ofte de vil. Johannes’ åpenbaring 11:3-6

 

Disse linjene fra Johannes’ åpenbaring har jeg tidligere omtalt i en kommentar. I nevnte kommentar (som en kan finne her på verdidebatt ved å søke litt først) har jeg skrevet at disse to vitnene er Muhammed og ’Ali. Nå tenker jeg å se litt nærmere på hvilke følger disse dagene - som i profetisk sammenheng er å forstå som år – de er gitt har ikke bare for disse to vitnene, men også for han de vitner om.

Det gir seg nærmest av seg selv at når nevnte profettid er over og vitnene ikke vitner mer så opphører ikke bare tiden for vitnesbyrdene, men også tiden for den de vitner om.

Etter den muhammedanske tidsregningen er år 1260 sammenfallende med år 1844 etter vår tidsregning. Dermed kan en hevde i en for oss opphøyd forstand at troendes ”aktiviteter” enten det være seg fra muslimsk eller kristent hold ikke har vært under respektive profeters innflytelse siden vitnenes tid har opphørt og ingen nye vitner for Jesus er oppført (i Johannes’ åpenbaring).

Når jeg skriver i en for oss opphøyd forstand så sikter jeg til vitner som tilhører profetenes nivå og ikke vitner på nivå av troende.

Man kan sannelig undres over om jeg virkelig mener at troende etter tidligere tiders profeter ikke har vært under guddommelig innflytelse siden 1844. Nei, det mener jeg ikke for det er nå dramatikken starter. For hvilken dag er det som opprinner etter at anklagerne har fått sagt sitt og vitnene har sagt sitt og Faderen holder dom over behandlingen av sin Sønn. Dommens dag opprinner med Morgenstjernen, Báb (1844), før Faderen som Guds Herlighet, Bahá’u’lláh (1863) fremlegger Den mest Rettferdige Dom. Alle troende har følgelig vært under innflytelse av dommen ved enten Guds nåde eller Guds rettferdighet, men hva denne dommen er for den enkelte er ikke mitt anliggende, men et forhold på modent selvstendig grunnlag mellom Guds Herlighet og den enkelte.

Hvordan kan man si at man har trodd på Sønnen når man ikke tror på Faderen som sendte sin Sønn? Ser dere nå hva gudstro er. For bak Adam, Abraham, Moses, Sønnen, hans vitner, Porten (Báb) og Faderen (Guds herlighet) som gir mening i den menneskelige virkelighet er Gud, Den selvbestående, Den rettferdige, Den for oss evig opphøyde, Den ene, for Ånden er én. Om det i ånden kunne ha blitt ett spørsmål tydelig i en for oss tenkt sfære over alle profetene med begrepene som er for vår virkelighet måtte vel det være; hvordan kan dere si at dere tror på Gud når dere ikke ser rettferdigheten i Hans Dom? Nå vet dere hva Guds rettferdighet dreier seg om for den største rettferdighet er å anerkjenne han Gud har sendt i sitt navn.

Med vennlig hilsen Svein-Ole Hansen

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Tor Fagerhaug

48 innlegg  1778 kommentarer

sånn kan det også tolkes

Publisert over 10 år siden

Kjære Svein Ole. Det er mange som tolker Johannes åpenbaring, mange tolker den bokstavelig. Din tolkning er en interessant vinkling.

Som historiker med urkristendom som spesialitet vil jeg gi deg den historiske versjonen som seriøse NT forskere har kommet frem til etter mer enn 30 års forskning.

Johannes åpenbaring er et klassisk apokalyptisk stykke, som det fantes mange av. F.eks Peters apokalypse som ikke kom med i kanon så som også 28 evangelier.

Johannes skrev det som en trøst til forfulgte kristne, han skrev det allegorisk for at romerne ikke skulle forstå. f.eks  Babylon er Roma dyret er Nero. 666 er hebraisk numerologi, hver bokstav har et nummer, dekodet betyr det Nero.

Alt i NT kan tolkes som man vil, men det historiske er vel mer å stole på.

Daniels bok i GT blir av kristne regnet som en serie av profetier som ble oppfylt,problemet er bare at Daniels bok ble skrevet ca 130 BC 400 år etter. Det er jo ikke vanskelig å profetere om det som har skjedd

mvh Tor

Kommentar #2

Mette Solveig Müller

57 innlegg  4939 kommentarer

re: Den største rettferdighet

Publisert over 10 år siden

Hei igjen Svein Ole

Først lurer jeg litt på om denne utregningen til 1844, var den baptistpresten William Miller også brukte for å komme fra til adventistenes forventninger til Jesu gjenkomst i 1844? - Jeg finner det påfallende hvordan SDA gjenoppsto nettopp i 1863, da Baha'u'llah sto fram, med en forklaring på "hvorfor Jesus ikke kom igjen"? - Ikke så rart egentlig på den tiden, da jorda enda var ganske oppdelt, og det som foregikk på den andre siden angikk jo ikke oss?

Men nå går det ikke lenger en dag, uten at vi må erkjenne at vi lever mange folkeslag på den samme jorda, og alt som skjer på et sted vil komme til å angå oss! - Samtidig med Babs erklæring på den ene siden av jorda, sendte George Morse ut sitt første morsesignal - På hver sin måte ble jorda forandret i det øyeblikket!

Jeg er blitt litt påvirket av Kjell Kristensen sin forståelse av bibelen etter hvert, - en bok jeg absolutt tror på men ikke har evnet å finne ut av på egen hånd. - Jeg oppfatter begreper som at sønnen (Jesus) igjen må "herliggjøres", før hans neste komme? -  Dette passe da vel nettopp inn i Baha'u'llahs åpenbaring? - Det er ikke bare "en ny personlig frelser" denne gang, men en "verdens frelser", som faktisk bringer budskapet om en "ny åndelig sivilisasjon", -  byggingen av Jesu kropp på denne jord? Men byggingen skjer via individene, i det nære arbeidet med åndelig utvikling

Du skriver om "Dommens dag", som opprant med Babs erklæring i 1844. I mine (meget personlige bilder) handler denne datoen da kanskje om "unnfangelsen" av "en ny jord"? - Da blir det (for meg) lettere å se hvordan kvinnen (denne jord) vrir seg i veer og smerter i den tiden vi lever? Smerter som bare vil øke inntil "fødselen"?  - Først da vil det egentlig bli synlig for alle andre hva det handler om, hvis man ønsker å vente på dette tenker jeg? -

Da lever vi i "dommens dag" nå, med alle de uforståelige hendelsene som får oss til å frykte vår undergang. - Dette blir en slags forklaring på den tiden vi lever i.

Nå er det en vekkelse i hele verden. Mange ser at vi må bygge en "felles arena" av verdier på denne kloden- men der utgangspunktet er utviklingen av "den minste åndelige delen", - mennesket selv. Det er ved å innse, at vi trenger å sette oss på "skolebenken igjen" og lære oss hva "åndelige verdier" virkelig handler om for oss personlig, slik at denne læreringen gir oss en ny vekst som "åndelig individ".

Ånden er EN. - Vi er alle underkastet denne ånden om vi vil eller ikke, og uansett hvilken tro vi skulle ha funnet glede i å velge for vår personlige utvikling og forståelse.

Disse tankene her er mine egne. - Men de har dukket opp som et resultet av tanker fra forumets deltakere, kombinert med min tro. - For meg er det sterke bilder på en prosess vi er midt oppe i.

Men de gir samtidig både utholdenhet og styrke. - For det ligger et håp i det, om en bedre fremtid, uansett hvor mye det stormer?  - Du må hjelpe meg å se om de passer til skriftene du Svein Ole. - Jeg er ikke så god på slik fordypning.

Masse hilsener fra Mette

Kommentar #3

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

RE: sånn kan det også tolkes

Publisert over 10 år siden
07.12.09 kl. 13:45 skrev Tor Fagerhaug:

Kjære Svein Ole. Det er mange som tolker Johannes åpenbaring, mange tolker den bokstavelig. Din tolkning er en interessant vinkling.

Som historiker med urkristendom som spesialitet vil jeg gi deg den historiske versjonen som seriøse NT forskere har kommet frem til etter mer enn 30 års forskning.

Johannes åpenbaring er et klassisk apokalyptisk stykke, som det fantes mange av. F.eks Peters apokalypse som ikke kom med i kanon så som også 28 evangelier.

Johannes skrev det som en trøst til forfulgte kristne, han skrev det allegorisk for at romerne ikke skulle forstå. f.eks  Babylon er Roma dyret er Nero. 666 er hebraisk numerologi, hver bokstav har et nummer, dekodet betyr det Nero.

Alt i NT kan tolkes som man vil, men det historiske er vel mer å stole på.

Daniels bok i GT blir av kristne regnet som en serie av profetier som ble oppfylt,problemet er bare at Daniels bok ble skrevet ca 130 BC 400 år etter. Det er jo ikke vanskelig å profetere om det som har skjedd

mvh Tor

 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Hei Tor ! Bra at du er her på sidene. Som historiker kan du sikkert rette opp noen skjevheter her og der.  Å komme til å si gale ting skjer nok med meg også, men ikke for ofte håper jeg.

Et spørsmål: Mener du at hele Daniels bok er skrevet så lang tid etter.  Jeg har lest et sted, at fra kapittel sju er en tilføyelse ?   Hvorfor er den da kommet med i kanon ?

Vennilig hilse Magnus L

Kommentar #4

Tor Fagerhaug

48 innlegg  1778 kommentarer

RE: RE: sånn kan det også tolkes

Publisert over 10 år siden
07.12.09 kl. 15:00 skrev Magnus Leirgulen:07.12.09 kl. 13:45 skrev Tor Fagerhaug:

Kjære Svein Ole. Det er mange som tolker Johannes åpenbaring, mange tolker den bokstavelig. Din tolkning er en interessant vinkling.

Som historiker med urkristendom som spesialitet vil jeg gi deg den historiske versjonen som seriøse NT forskere har kommet frem til etter mer enn 30 års forskning.

Johannes åpenbaring er et klassisk apokalyptisk stykke, som det fantes mange av. F.eks Peters apokalypse som ikke kom med i kanon så som også 28 evangelier.

Johannes skrev det som en trøst til forfulgte kristne, han skrev det allegorisk for at romerne ikke skulle forstå. f.eks  Babylon er Roma dyret er Nero. 666 er hebraisk numerologi, hver bokstav har et nummer, dekodet betyr det Nero.

Alt i NT kan tolkes som man vil, men det historiske er vel mer å stole på.

Daniels bok i GT blir av kristne regnet som en serie av profetier som ble oppfylt,problemet er bare at Daniels bok ble skrevet ca 130 BC 400 år etter. Det er jo ikke vanskelig å profetere om det som har skjedd

mvh Tor

 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Hei Tor ! Bra at du er her på sidene. Som historiker kan du sikkert rette opp noen skjevheter her og der.  Å komme til å si gale ting skjer nok med meg også, men ikke for ofte håper jeg.

Et spørsmål: Mener du at hele Daniels bok er skrevet så lang tid etter.  Jeg har lest et sted, at fra kapittel sju er en tilføyelse ?   Hvorfor er den da kommet med i kanon ?

Vennilig hilse Magnus L

 Hei Magnus! Du aner ikke hvordan GT har blitt redigert og omskrevet, Jobs bok f.eks er skrevet av 3 forfattere. Du har rett ang. Daniels bok. Jeg skal forklare hvordan den er datert. Skriftforskere har analysert GT. De bruker bl.a en skriftanalyse hvor de ser hvordan språket endret seg og hvordan man skrev. De har faktisk en nøyaktighet på + - 50 år.

mvh Tor

Kommentar #5

Tor Fagerhaug

48 innlegg  1778 kommentarer

RE: RE: RE: sånn kan det også tolkes

Publisert over 10 år siden
07.12.09 kl. 16:04 skrev Tor Fagerhaug:07.12.09 kl. 15:00 skrev Magnus Leirgulen:07.12.09 kl. 13:45 skrev Tor Fagerhaug:

Kjære Svein Ole. Det er mange som tolker Johannes åpenbaring, mange tolker den bokstavelig. Din tolkning er en interessant vinkling.

Som historiker med urkristendom som spesialitet vil jeg gi deg den historiske versjonen som seriøse NT forskere har kommet frem til etter mer enn 30 års forskning.

Johannes åpenbaring er et klassisk apokalyptisk stykke, som det fantes mange av. F.eks Peters apokalypse som ikke kom med i kanon så som også 28 evangelier.

Johannes skrev det som en trøst til forfulgte kristne, han skrev det allegorisk for at romerne ikke skulle forstå. f.eks  Babylon er Roma dyret er Nero. 666 er hebraisk numerologi, hver bokstav har et nummer, dekodet betyr det Nero.

Alt i NT kan tolkes som man vil, men det historiske er vel mer å stole på.

Daniels bok i GT blir av kristne regnet som en serie av profetier som ble oppfylt,problemet er bare at Daniels bok ble skrevet ca 130 BC 400 år etter. Det er jo ikke vanskelig å profetere om det som har skjedd

mvh Tor

 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Hei Tor ! Bra at du er her på sidene. Som historiker kan du sikkert rette opp noen skjevheter her og der.  Å komme til å si gale ting skjer nok med meg også, men ikke for ofte håper jeg.

Et spørsmål: Mener du at hele Daniels bok er skrevet så lang tid etter.  Jeg har lest et sted, at fra kapittel sju er en tilføyelse ?   Hvorfor er den da kommet med i kanon ?

Vennilig hilse Magnus L

 Hei Magnus! Du aner ikke hvordan GT har blitt redigert og omskrevet, Jobs bok f.eks er skrevet av 3 forfattere. Du har rett ang. Daniels bok. Jeg skal forklare hvordan den er datert. Skriftforskere har analysert GT. De bruker bl.a en skriftanalyse hvor de ser hvordan språket endret seg og hvordan man skrev. De har faktisk en nøyaktighet på + - 50 år.

mvh Tor

 ops, det ble et ufullstendig svar. GT ble redigert og det kom mange tilføyelser etter eksilet. Husk ingenting hadde skjedd på 70 år. At de kom med i kanon har vel mer å gjøre med at de som skrev septaguinta (Toraen på gresk) faktisk trodde at den ble skrevet før. Dateringen har kommet i de siste 30 år

Mvh Tor

Kommentar #6

Svein Ole Hansen

100 innlegg  1578 kommentarer

I kjølvannet

Publisert over 10 år siden

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoNoSpacing, li.MsoNoSpacing, div.MsoNoSpacing {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} span.verse {mso-style-name:verse; mso-style-unhide:no;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Mine ord adskiller seg ikke fra Jesu ord med hensyn til å referere til den ene for de mange. Gud er én for mange profeter. Mange profeter reflekterer den ene for alle troende. Tiden er nå at alle troende kan se Den ene i profetene fra Adam til Bahá’u’lláh.

Men at de døde står opp – har dere ikke lest om det i Moseboken, i fortellingen om tornebusken? Gud talte til Moses og sa: ' Jeg er Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud.' Han er ikke en Gud for døde, men for levende. Dere er helt på villspor.» Markus 12:26,27

Det finnes allerede en detaljert gjennomgang av dette med dyret og dyrets tall å finne på internett, Tor Fagerhaug. Det blir altfor tidkrevende for meg å gjennomgå detaljer omkring dette emnet her - for ikke å nevne og svare på alle spørsmål du og andre måtte ha i denne forbindelsen. Jeg ønsker også å benytte anledningen til å nevne at min tid og fysiske mulighet til å svare på spørsmål og henvendelser her er begrenset nå. Forstå det derfor ikke som en uhøflighet fra min side om en eller flere ikke får svar på en henvendelse til meg. Jeg håper inderlig at dette ikke legger en demper på interessen for de problemstillingene som den enkelte føler virvles opp i kjølvannet av det jeg tross alt skriver.

Det er for meg betryggende å høre at du tilhører et seriøst forskermiljø, Tor. Da vet jeg med sikkerhet at du (og dine kolleger) vil behandle emnet mest mulig seriøst og på vitenskapelig forsvarlig vis. Du kan følge profilen ”endtimer” (som ikke er meg) og hans gjennomgang av dette med dyret og dyrets tall her.

Kommentar #7

Svein Ole Hansen

100 innlegg  1578 kommentarer

RE: I kjølvannet

Publisert over 10 år siden
07.12.09 kl. 22:33 skrev Svein Ole Hansen: Forstå det derfor ikke som en uhøflighet fra min side om en eller flere ikke får svar på en henvendelse til meg. Jeg håper inderlig at dette ikke legger en demper på interessen for de problemstillingene som den enkelte føler virvles opp i kjølvannet av det jeg tross alt skriver.

Med vennlig hilsen Svein-Ole

Kommentar #8

Svein Ole Hansen

100 innlegg  1578 kommentarer

RE: re: Den største rettferdighet

Publisert over 10 år siden
07.12.09 kl. 13:54 skrev Mette Müller:

Hei igjen Svein Ole

Først lurer jeg litt på om denne utregningen til 1844, var den baptistpresten William Miller også brukte for å komme fra til adventistenes forventninger til Jesu gjenkomst i 1844? - Jeg finner det påfallende hvordan SDA gjenoppsto nettopp i 1863, da Baha'u'llah sto fram, med en forklaring på "hvorfor Jesus ikke kom igjen"? - Ikke så rart egentlig på den tiden, da jorda enda var ganske oppdelt, og det som foregikk på den andre siden angikk jo ikke oss?

Men nå går det ikke lenger en dag, uten at vi må erkjenne at vi lever mange folkeslag på den samme jorda, og alt som skjer på et sted vil komme til å angå oss! - Samtidig med Babs erklæring på den ene siden av jorda, sendte George Morse ut sitt første morsesignal - På hver sin måte ble jorda forandret i det øyeblikket!

Jeg er blitt litt påvirket av Kjell Kristensen sin forståelse av bibelen etter hvert, - en bok jeg absolutt tror på men ikke har evnet å finne ut av på egen hånd. - Jeg oppfatter begreper som at sønnen (Jesus) igjen må "herliggjøres", før hans neste komme? -  Dette passe da vel nettopp inn i Baha'u'llahs åpenbaring? - Det er ikke bare "en ny personlig frelser" denne gang, men en "verdens frelser", som faktisk bringer budskapet om en "ny åndelig sivilisasjon", -  byggingen av Jesu kropp på denne jord? Men byggingen skjer via individene, i det nære arbeidet med åndelig utvikling

Du skriver om "Dommens dag", som opprant med Babs erklæring i 1844. I mine (meget personlige bilder) handler denne datoen da kanskje om "unnfangelsen" av "en ny jord"? - Da blir det (for meg) lettere å se hvordan kvinnen (denne jord) vrir seg i veer og smerter i den tiden vi lever? Smerter som bare vil øke inntil "fødselen"?  - Først da vil det egentlig bli synlig for alle andre hva det handler om, hvis man ønsker å vente på dette tenker jeg? -

Da lever vi i "dommens dag" nå, med alle de uforståelige hendelsene som får oss til å frykte vår undergang. - Dette blir en slags forklaring på den tiden vi lever i.

Nå er det en vekkelse i hele verden. Mange ser at vi må bygge en "felles arena" av verdier på denne kloden- men der utgangspunktet er utviklingen av "den minste åndelige delen", - mennesket selv. Det er ved å innse, at vi trenger å sette oss på "skolebenken igjen" og lære oss hva "åndelige verdier" virkelig handler om for oss personlig, slik at denne læreringen gir oss en ny vekst som "åndelig individ".

Ånden er EN. - Vi er alle underkastet denne ånden om vi vil eller ikke, og uansett hvilken tro vi skulle ha funnet glede i å velge for vår personlige utvikling og forståelse.

Disse tankene her er mine egne. - Men de har dukket opp som et resultet av tanker fra forumets deltakere, kombinert med min tro. - For meg er det sterke bilder på en prosess vi er midt oppe i.

Men de gir samtidig både utholdenhet og styrke. - For det ligger et håp i det, om en bedre fremtid, uansett hvor mye det stormer?  - Du må hjelpe meg å se om de passer til skriftene du Svein Ole. - Jeg er ikke så god på slik fordypning.

Masse hilsener fra Mette

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoNoSpacing, li.MsoNoSpacing, div.MsoNoSpacing {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} span.verse {mso-style-name:verse; mso-style-unhide:no;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Hei Mette!

Alt som trengs for utregningen er nå klart og tydelig og grunnlaget er å finne i Bibelen. Å finne alle årstall og nødvendige opplysninger for så og utføre selve utregningen krever bare et passe lyst intellekt. Troende med lysende intellekt kan man finne innen de forskjelligste trossamfunn. Det er selvfølgelig ikke en forutsetning å tilhøre et trossamfunn for å ha et lyst intellekt heller. Men det er heller ikke slik at man nødvendigvis er seg bevist hva som opplyser intellektet.

 I mange religiøse miljøer blant kristne, men også blant grupperinger av muslimske troende var nok tiden opp til 1844 forbundet med økende grad av spenning fokusert mot ett forventet komme, men så er det problem gjerne kommer for problemene står ikke til forventningene, men til oppfyllelsen. For Jesu gjenkomst kjenner de fleste til skulle være som en tyv om natten og han skulle også komme i himmelens skyer. Dette er jo å forstå slik at han kommer når ingen eller svært få registrerer hans gjenkomst. Dette kan skyldes at mange troende har sovnet i dogmatiske læresetninger eller på annen måte har sovnet bort fra budskapet som ble gitt av han og av profetene før Jesus kom første gang.

Det var de som fornemmet hans komme så sterkt at de ble kjent for å rope ut sin forventning og mange var nok de som så opp mot skyene eller sto med hendene over hodet for å ta imot Jesus da han var forventet å komme i fysisk skikkelse gjennom skydekket. Og det var også de som forberedte seg på fysisk opprykkelse til Jesus i skyene. Forståelser av Jesu gjenkomst som nevnt skal man ikke riste på hodet av nå for om solen står opp i øst vil det ta en stund før hele det religiøse landskapet er opplyst i vest. Et annet poeng er jo det at når denne dags åndelige sol står opp i øst så har jo gårdagens sol for de fleste troene allerede gått ned i vest og hvordan skulle troende kunne forstå Jesu gjenkomst når lyset fra deres åndelige sol hadde gått under troens horisont. Slik ble profetiene om hans gjenkomst oppfylt.

Jeg har i mye av det jeg har skrevet her og i andre sammenhenger ikke gjort noe skille mellom Bahá’u’lláh og Jesu gjenkomst. Det vil jeg begrunne i vers fra Bibelen som:

Rettferdigheten er at jeg går til Far, og dere ser meg ikke lenger. Johannes 16:10.

Jeg og Far er ett. Johannes 10:30.

Den herlighet du har gitt meg, har jeg gitt dem, for at de skal være ett, slik vi er ett: jeg i dem og du i meg, så de helt og fullt kan være ett. Johannes 17:22,23.

Báb kan minne om Jesu mht, alder for sin tjeneste, opphøyethet og omstendighetene ved hans død, men også i forhold til hans selvoppofrende gjerning for ens komme som var større enn han. Det kan være nyanser som gjør at eksempelvis muslimene etter hvert vil betrakte Báb som den tolvte imam som har vendt tilbake. I deres forventning ligger det at den tolvte imams virketid når han kommer tilbake er enten sju, ni eller nitten år. Dette har Báb oppfylt med nitten år. For meg finnes det intet teologisk begrunnet skille da et skille er uten betydning av det jeg har nevnt. Jesus har sagt: ”Jeg og Far er ett”. Med hvilken rett kan jeg da prøve å skille dem. Noe som faktisk underbygger Jesu ord er at Bahá’u’lláh har videreført ordninger innført av Báb.

Jeg nevner årstall, men her gjelder det å være klar over at det er snakk om svære prosesser med betydelige motkrefter. Endringer med et slikt omfang lar seg ikke gjennomføre på en dag, men heller over tid. Det er enorme prosesser både i forhold til nytt som bryter frem og gammelt som går til avvikling. Her gjelder det å prøve å få overblikk og ikke la seg fange av redsel for fremveksten av enhetens til nå ukjente konsekvenser.

Med vennlig hilsen Svein-Ole

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere