Spaltist og kommentator i Vårt Land Erling Rimehaug

Tidligere redaktør i Vårt Land.

Nå skal ABBs røst stilne

Det er ikke for Anders Behring Breiviks skyld vi har en rettssak. Det er for ofrenes skyld. Og for vår.

Publisert: 3. mai 2012 / 869 visninger.

For mange har det vært en prøvelse å måtte se Anders Behring Breivik – både med smil, tårer og steinansikt – og å lese og høre hundrevis av analyser av ham. Rosetoget og visesangen i Oslo sentrum forrige uke var et uttrykk for denne frustrasjonen, og oppslutningen viste det oppdemte behovet for å markere en motstand mot det han står for.

Men nå skal Breiviks røst stilne. I de neste ukene er det ofrene som skal vies oppmerksomhet. Først gjennom rettsmedisinernes dokumentasjon av drapene, dernest gjennom vitnesbyrdene fra de overlevende på Utøya.

Dette begynte allerede forrige uke, da ofrene fra eksplosjonen i regjeringskvartalet var tema for rettsforhandlingene. Men det druknet litt. Først i Breiviks angrep på rettspsykiaterne, og så i rosetoget.

Det som kom fram, var imidlertid sterkt nok. Harald Føsker og en ung kvinne fortalte om sin kamp for å komme tilbake til livet etter skadene de ble påført av Breivik.

 – Jeg er stolt av rettssystemet vårt, sa Føsker, som arbeider i Justisdepartementet. Men mange har satt spørsmålstegn ved det norske systemet. Selv var jeg i Danmark forrige uke, og fikk flere ganger spørsmål om hvorfor vi skal ha en så lang prosess om en sak som er så opplagt. Samme spørsmål stilles også her i landet.

Men det som skiller denne saken fra de fleste drapssaker, er at det er så mange offer. Det er ikke ett offer, men 119 fornærmede. Hver enkelt forbrytelse skal dokumenteres i retten. Det er hva ofrene har krav på.

Rettsaken er nemlig samfunnets måte å gi dem oppreisning. Det skal reageres konkret på det som skjedde med dem, ikke bare generelt på en terrorhandling. Derfor skal de neste 19 dagene handle om dem. Og ikke om terroristen.

Faren er derfor ikke at det nå skal bli for mye oppmerksomheten om ham som alle helst vil gjøre seg ferdig med. Derimot at vi kan gå trett når vi dag etter dag skal konfronteres med nye og grusomme historier. Da kan ofrene oppleve at de sviktes.

Mange – ikke minst utlendinger – undret seg også over at vi kunne la en massemorder uhindret begrunne sine handlinger for en sivilisert og høflig lyttende forsamling. Men det har langt fra vært til hans fordel – bortsett fra når det gjelder hans ønske om å bli kjent tilregnelig.

Hans ideologiske presentasjon har framstått som et sammensurium av halvsannheter og forenklinger rasket sammen fra de forskjelligste kilder – der den eneste røde tråd er hatet til «kulturmarxistene» og «multikulturalistene» – det vil i praksis si alle som er til venstre for Fremskrittspartiet. Selv muslimene blir en slags stråmenn for dette hatet.

Derimot har han framstått som en både gjennomtenkt og rasjonell representant for terrorismens voldsideologi – slik den ikke minst forfektes av al Qaida. Det gjelder å finne aksjonsformer som kan skape mest mulig avsky og frykt, og som kan provosere fram motreaksjoner og konflikter, slik at det etterlengtede rensende ragnarok kan framskyndes.

Dette kan høres ut som galskap. Men det er en tankeverden han slett ikke er alene om. 

Dermed blir det også vanskelig å avskrive 22. juli som en gal manns verk. Det kan heller ikke avskrives som utslag av en fremmedartet og importert voldskultur, slik vi kanskje ville gjort om gjerningsmannen var muslim. Dette er noe som er sprunget ut i vår midte, et produkt av vårt samfunn.

Kanskje det er derfor vi føler trang til å distansere oss fra ham og det han står for. For eksempel gjennom et rosetog der vi synger om å stå sammen som barn av regnbuen. Men vi trenger nok også å spørre oss hva det er i vårt samfunn som kan produsere slike resultater.

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

7 innlegg  815 kommentarer

Når ABB

Publisert rundt 5 år siden

sittter og råtner i fengselet sitt, og stemmen er stilnet, er vi fremdeles ikke ferdig med 22/7. 22/7 er en konsekvenshandling, noe som måtte skje i en nasjon som historisk har vært skånet mot slikt, og årsaken er av åndelige opphav og karakter. Det demonske har fått innflytelse på nasjonen i alt for stor grad og 22/7 ble den synlige responsen på det, på samme måte som ABB selv, "fullenderen", er drevet av demoner. "Opphavsmannen" er synden i nasjonen, både i den politiske og kristne sfæren. Den er nå kommet så langt at den tohornede, anklageren har fått grunn til å anklage. Og Gud har brukt mer enn 10 år på å advare nasjonen, men en sovende norsk kristenhet lar seg ikke påvirke av hva som helst, må vite.

22/7 kan gjenta seg om det ikke blir gjort noe med denne synden, men de som pr nå har luftet tema blir enten oversett, ignorert, marginalisert, eller rett og slett blitt sett på som "det kristne verdikonservative grumset". 

Synden kommer fra Gullkalver den tohornede har fått reist opp, og de må knuses, males i stykker, men problemet med gullkalver er at de er usynlige for de som dyrker disse. Derfor er de vanskelige å få has på, så da må nasjonen leve med konsekvensen av de.

Svar
Kommentar #2

Tove S. J Magnussen

478 innlegg  1913 kommentarer

Bearbeiding av 22.juli

Publisert rundt 5 år siden

Bearbeiding av 22.juli kan bare skje ved å gå igjennom prøvelsene på nytt. Et sjokk å oppleve slike dramatiske saker. En drapsmann er fanget. Nå skal man fortelle sin virkelighet i en rettsak. Vitner skal gi muntlig rapporter om sine fagfelt. Alle som kan bidra må vise sin interesse for alle som er rammet.

Det gjør de på forskjellige måter. Alt som kommer frem har en faglig bakgrunn. Helheten i rettsaken skal avkle Anders Behring Breivik den masken han bærer. 

Til mennesker i Danmark, som spør om dette er nødvendig, kan jeg svare at rettsaken gir et innhold til massedrapene.

Den fungerer som  psykologisk behandling, skaper et fellesskap og tar vare på våre verdier.

Det koster den enkelte mye i form av energi og psykiske belastninger.

Allikevel er det vesentlig at alle stener snus for å unngå lignende tilstander senere.

Detaljene setter "brikkene i det store puslespillet" på plass.

De menneskelige tragediene, inkludert A Be Br og hans familie, gir volden navn og adresse.

Volden er ikke lenger en ullen sub-kultur i samfunnet. Den har vist frem sitt maske-ansikt. 

Svar
Kommentar #3

Magnus Leirgulen

61 innlegg  3593 kommentarer

Hvem er

Publisert rundt 5 år siden

 

"den tohornede"  Unnskyld meg Lande, men siden du bruker dette tøvete uttrykket, (som jeg har sett tidliger her)  må du vel vite hvem dette er.  Er det en okse, geit, bukk eller ku ? 

Nei - det er ikke lett å følge "tråden" alltid.

Svar
Kommentar #4

Arne D. Danielsen

294 innlegg  5445 kommentarer

Mener du virkelig dette, Rimehaug?

Publisert rundt 5 år siden
Erling Rimehaug. Gå til den siterte teksten.

Det er ikke for Anders Behring Breiviks skyld vi har en rettssak. Det er for ofrenes skyld. Og for vår.

Det kan da umulig være slik? Det må være stikk motsatt?

Den eneste grunnen til at rettsaken kjøres med pinlig nøyaktighet, så detaljert og så omfattende, er at ABB har krav på dette etter norsk lov. Hverken mer eller mindre. Nasjonen vil gjøre dette skikkelig, like skikkelig som enhver annen drapssak, slik at ingen, og heller ikke ABB, i ettertid skal kunne klandre oss for at ting ikke gikk riktig for seg.

Når det gjelder ofrene og oss andre, tror jeg de alle fleste kunne vært denne omfattende, lagdryge og detaljrike tværingen foruten. Det er tross alt ingen sjelemesse.

Kan derfor ikke skjønne hva godt den gjør for noen - annet enn for Anders Behring Brevik.

 

Svar
Kommentar #5

Njål Kristiansen

140 innlegg  18021 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Arne D. Danielsen. Gå til den siterte teksten.

Når det gjelder ofrene og oss andre, tror jeg de alle fleste kunne vært denne omfattende, lagdryge og detaljrike

Vøtt, det tror jeg det er. Når vi ser hva Breivik har gjort mot oss tror jeg der er rimelig å se dette som renselsen vi bør gjennom. Det vil være bare et skritt på veien, men et av de viktigere. Ellers er jeg enig i resten av innlegget ditt, Danielsen.

Derfor et hjertesukk; Vi må tillate oss selv å slutte og vurdere verdens skjeve gang i lys av en gal manns handlinger. Er han gal kunne ingen makt i verden hindret ham på hans "ideologiske" vei. Han laget sin egen virkelighet og fulgte sin indre stemme. La det stå som en advarsel til andre som føler trang til å legge ut på tur i sitt mørke sinn. Men vi andre trenger ikke å overfortolke dette lenger. Om han ikke er gal i juridisk forstand er han så gal at det rekker for alle alminnelige beskrivelser av begrepet. Det bør vi kunne slå oss til ro med.

Og en ting til; De høyreekstreme vil være glade om han blir gal fremfor bare "gal". Det er en pris vi skal betale og være glad for at politikk ikke ansees som galskap. Det har historien vist oss kan være bra, og slik kan det vise seg også i historien som kommer.

Svar
Kommentar #6

Tove S. J Magnussen

478 innlegg  1913 kommentarer

Når man aldri har opplevd en rettsak

Publisert rundt 5 år siden

Når man  ikke har opplevd en rettsak, er det vanskelig å forstå effekten. De fleste ofre har ikke bearbeidet sorgen og tapet over liv, livskvalitet og andre nære relasjoner, før en rettsak. ;ange har startet jobben, men viktige detaljer og innhold faller mer på plass etterhvert som rettsprosessen går sin gang.

Livet blir totalt forandret som følge av en person, og rettsaken kan hjelpe til å dempe angsten, usikkerheten og minske fantasiene rundt opplevelsene til de andre involverte.

Man blir et helere menneske igjen. Allikevel gjenstår mye jobb med å få følelsene på plass. Ingen er forskånet fra livet selv.

En rettsak kan bidra til og styrke mennesket, og samfunnet, på sikt

Svar
Kommentar #7

7 innlegg  815 kommentarer

to sider av samme sak

Publisert rundt 5 år siden

"seffli" kjører man saken pga ofrene og "seffli" kjører man saken pga ABB, og man har kommet noe lengre siden landsvikeroppgjøret etter krigen som var nokså sumarisk i forhold.

Så kan man begynne å stille (helt andre) spørsmå rundt 22/7 som f.eks, hvorfor økte man erstatningsutbetalingene for tort og svie med 200 000 kr etter 22/7?

Mitt forslag er at det var pga at det var ap´s egne "barn" som var skadelidte. Hvorfor er man ikke like intr. i å utbetale til kvikksølvskadde mødre, fedre og barn, og til olje-dypdykkerne fra pioneer tiden i oljenorge, libanon-veteraner osv osv. Hvorfor er det en så påtagelig forskjell i "betalingsviljen" hos myndighetene i denne saken, i forhold til andre når staten selv er skyld i overgrepet som i det tre nevnte saker?.

Vel, nå er jo jeg en av de få som mener at staten v/ den rødgrønne regjeringen har sitt betydelige ansvar i at 22/7 ble en realitet, men der er det ikke mange som følger meg, tydeligvis. Man må til Torp-nettsidene for å finne de samme argumenter. To apostler som Gud samkjører, for å vise at apostler er den tjenestegaven som Gud har lagt ned hva som skal til for å forstå åndens spilleregler, som kan møte den tohornede geitebukken "head-on", forstå hva som utløser velsignelsen og/eller forbannelsen over enkeltmennesker og nasjoner?

http://pastortorp.org/2012/05/02/israel-feirer-64-ar-moter-hat-fra-ap-co/

Svar
Kommentar #8

Magnus Leirgulen

61 innlegg  3593 kommentarer

Åpenbaringer

Publisert rundt 5 år siden
. Gå til den siterte teksten.

Gud gir oss en rekke visjoner hvor han bruker en geitebukk som et bilde på djevelen

Kan godt være at jeg er noget tungnem.  Kan du derfor gi meg en henvisning fra bibelen vedr. din sats ovenfor.  Det kan godt være slik, uten at jeg helt har fått med meg det. Er derfor takknemlig for svar.

Men takk for åpenbaringen din, det var spennende.  Har du flere lignende ?  Men kom på egen tråd med det.

Svar
Kommentar #9

Njål Kristiansen

140 innlegg  18021 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
. Gå til den siterte teksten.

"seffli" kjører man saken pga ofrene og "seffli" kjører man saken pga ABB, og man har kommet noe lengre siden landsvikeroppgjøret etter krigen som var nokså sumarisk i forhold.

Plutselig la jeg merke til at ett av mine nyord, denne gang seffli,  har slått rot hos hr. Lande. Det er registrert med et lite smil i munnviken.

Jeg kan forsikre om at det skjedde helt tifflivis.

Svar
Kommentar #10

Erling Rimehaug

531 innlegg  589 kommentarer

Jo, dette mener jeg

Publisert rundt 5 år siden
Arne D. Danielsen. Gå til den siterte teksten.

Det kan da umulig være slik? Det må være stikk motsatt?

Den eneste grunnen til at rettsaken kjøres med pinlig nøyaktighet, så detaljert og så omfattende, er at ABB har krav på dette etter norsk lov. Hverken mer eller mindre.

Dette blir et for snevert syn på en straffesak. En straffesak handler ikke bare om at tiltalte skal få avgjort sin skyld og straff på ordentlig måte. Også ofrene er part i saken. Samfunnet har påtatt seg å gi dem oppreisning, derfor kan vi kreve at de avstår fra å hevne seg. Oppreisningen skjer ved at samfunnet erkjenner at det er begått en urett, og at den krever en reaksjon. Ikke en hevn, men en reaksjon. Og så skal samfunnet så langt mulig hindre at det blir nye ofre for gjerningsmannen. Ideelt ved at han tilbakeføres til samfunnet, men når det ikke er realistisk, ved at samfunnet sikres mot ham.

Derfor er det viktig at alle ofrene behandles selvstendig, ikke som del av en stor masse av terrorofre. Det er hovedgrunnen til at denne saken tar så lang tid - det er langt over hundre offer, mot vanligvis ett. Hvis man bare skulle avklart tiltaltes forhold, kunne den vart en måned kortere tid.

For de det angår, oppleves det ikke som noen uttværing, men som at vi viser den nødvendige respekt for det overgrepet som er gjort mot denne spesifikke personen. Alle de pårørende som har uttalt noen mening, har sagt at dette er viktig for dem. I den grad det har vært kritikk, har det gått på at det er tatt med for få fornærmede.

For oss som ikke er direkte berørt, oppleves det plagsomt å måtte gå gjennom dette i detalj. Men det er ikke noe godt argument for å la være.

Svar

Siste innlegg

Ett av flere verktøy
av
Tom Arne Møllerbråten
rundt 7 timer siden / 78 visninger
1 kommentarer
Ingen bestillingsvare
av
Olaug Bollestad
rundt 7 timer siden / 113 visninger
1 kommentarer
Når politikken blir grå
av
Emil André Erstad
rundt 8 timer siden / 130 visninger
1 kommentarer
Snakk om Gud
av
Ingvild Hellenes
rundt 9 timer siden / 102 visninger
1 kommentarer
Tøv om logikk
av
Gunnar Ree
rundt 10 timer siden / 188 visninger
12 kommentarer
Nå har vi det gående...
av
Tore Olsen
rundt 11 timer siden / 137 visninger
2 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Kåre Kvangarsnes kommenterte på
Politikk og verdier
rundt 2 timer siden / 262 visninger
Johan Rosberg kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 188 visninger
Gunnar Ree kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 188 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 188 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 188 visninger
Johan Rosberg kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 188 visninger
Gunnar Ree kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 188 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 188 visninger
Gunnar Ree kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 188 visninger
Gunnar Ree kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 188 visninger
Dan-Thomas Tveita kommenterte på
Alt vi ikke vet: om Gud og kirkeretten…og om en dåres gudstro
rundt 3 timer siden / 1559 visninger
Sigmund Voll Ådnøy kommenterte på
Eit svarestrev i Larsens lesarbrev
rundt 3 timer siden / 1163 visninger
Les flere