Sissel Johansen

58    6437

Å se ut som en kommunist

Ja, hvordan ser egentlig en kommunist ut? Det var min første tanke, da jeg i dag leste at Breivik hadde valgt å bevisst spare en ung manns liv - angivelig: "fordi han ikke så ut som en kommunist".

Publisert: 23. apr 2012 / 2137 visninger.

Bjørnar Moxnes (Rødt), skal derimot, iflg. Breivik, se nøyaktig ut som en.

Tja... Jeg måtte google denne Moxnes, jeg, og se hvordan han så ut. For jeg så ikke umiddelbart for meg bildet av en kommunist, jeg heller. Ikke ble jeg særlig mye klokere av å se bildet hans, heller. For meg så han ut som en hvilken som helst ung mann.

Den unge Telemarksmannen, hvis liv ble spart hele to ganger på Utøya, hadde altså "rett utseende". Enkelt og greit. Flaks for han! Selv om han fikk sine varige sår, han også. Og til tross for at han i ettertid gremmes over han som lekte gud og satt med makten over om han skulle leve eller dø den 22/7.

"Han så mer ut som en som meg", uttalte Breivik. Hva nå det måtte innebære.

Jo, dette minner unektelig om noe vi har hørt før. Ikke minst på begynnelsen av 1940-tallet.

Og det får det til å grøsse nedover ryggen til noen og enhver.

Det klinger noen ord i bevisstheten, som ; kortskalle/langskalle, blåøyd, lyshåret, ariske trekk... osv.

Det er ikke døde begreper likevel. Slik vi håpet på.

Men hvor utbredt er denne tankegangen, egentlig?

Er det mange som deler Breiviks forkvaklede syn?

Alle som nå skriver brev til Breivik - er det slike synspunkter de deler med ham?

Hva kan samfunnet gjøre for å oppdage/hindre at slikt utvikler seg videre?

For dette er neppe holdninger som den enkelte snakker åpent om, annet enn til likesinnede.

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Oddbjørn Johannessen

146 innlegg  12079 kommentarer

Ja, hvordan ser vi egentlig ut?

Publisert over 5 år siden

Jeg vil jo i det lengste tvile på at det er en særlig utbredt forestilling at ens politiske syn avspeiles i utseendet.  Breivik hevdet vel også at han nok selv så ut som en militant nasjonalist.

Dersom det er tillatt med litt humor midt oppi det tragiske, så fikk jeg meg en liten tankevekker for noen år siden da min sønn, som den gangen var 4 år, en dag kom løpende idet jeg kom fra jobb og ropte:  "Pappa, der er bilde av deg i avisa!"  Så dro han meg bort til bordet, der dagens avis lå oppslått - med bildet av Saddam Hussein som kom opp av det hullet han hadde gjemt seg i da han overga seg til invasjonsstyrkene :-)

Dagen etter stusset jeg hår og skjegg...

Svar
Kommentar #2

Jarl Hanni Afsar

47 innlegg  2196 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Sissel Johansen. Gå til den siterte teksten.

Hva kan samfunnet gjøre for å oppdage/hindre at slikt utvikler seg videre?

Ta kontakt med Lars Gule. Hans oppskrift er KRIG!

 

Svar
Kommentar #3

Sissel Johansen

58 innlegg  6437 kommentarer

Takk!

Publisert over 5 år siden

For dagens gode latter - sånn litt før sengetid ;)

Fra ungene får man ofte høre sannheten.

Min fetter har en skjønn liten kar med sin afrikanske kone. Han satt og så på tv en dag, for så å komme ut og si til foreldrene: jeg ligner på Obama! Noe han faktisk også gjør. Men det utrolige var at han faktisk så det selv. :)

Svar
Kommentar #4

Sissel Johansen

58 innlegg  6437 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Jarl Hanni Afsar. Gå til den siterte teksten.

Ta kontakt med Lars Gule. Hans oppskrift er KRIG!

Det håper jeg da virkelig ikke stemmer!

Ellers er det flere i min omgangskrets som ivrer for at jeg skal treffe Gule. De mener det er på høy tid, siden vi kommuniserer så bra på nett ;))

Svar
Kommentar #5

Jarl Hanni Afsar

47 innlegg  2196 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Sissel Johansen. Gå til den siterte teksten.

Ellers er det flere i min omgangskrets som ivrer for at jeg skal treffe Gule.

:-)

Jeg tror at Lars Gules krigsretorikk har motsatt virkning. Det skaper enda mere fremmedfrykt i befolkningen.

 

Svar
Kommentar #6

Sissel Johansen

58 innlegg  6437 kommentarer

Publisert over 5 år siden

Jeg tror du har rett! Men jeg tror desverre ikke mennesker som Gule ser dette selv. Kanskje er det desverre slik at vi i stor grad blir blinde for den virkning det vi selv kommer med har på andre?

Vi dæljer jo hverandre i hodet, nesten daglig, her på VD. Og alle mener vi oss helt berettiget til å gjøre nettopp det. Det er de andre som tar feil!

Men tilbake til dette med oppfatninger om at ett utseende er overlegent et annet; det synes jeg virkelig er skremmende, selv om jeg ikke er uvitende om at slike holdninger finnes.

Jeg skulle gjerne like å vite mer om hvordan man takler slikt i f.eks. skolesammenheng. Snakker man åpent om denne tematikken, tro? Tar man problemet ved rota når det oppstår mobbesituasjoner, som går på utseende osv.?

Noen som har mer kjennskap til slikt enn meg?

Svar
Kommentar #7

Jarl Hanni Afsar

47 innlegg  2196 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Sissel Johansen. Gå til den siterte teksten.

Men tilbake til dette med oppfatninger om at ett utseende er overlegent et annet; det synes jeg virkelig er skremmende, selv om jeg ikke er uvitende om at slike holdninger finnes

Jeg var hele dagen på tinghuset i dag. Fikk med meg alt han sa. Han sa også at han ikke gjorde et skille mellom innvandrere og nordmenn på utøya. Det du refererer til tror jeg var en eller annen merkelig forvirrende assosiasjon han fikk på sin morderiske vandring på øya. Det er i grunnen ikke innvandrere han har noe imot. Det er arbeiderpartiet som har åpnet slusene for muslimer. Han mener at islam og vesten er to uforenelige størrelser. 

Slik jeg ser det gjorde ABB 4 unntak på øya.

1.Han sparte livene til de som kjørte ferjen MS Thorbjørn. De var ikke Auf'ere

2. Han sparte barn. Altså 1 barn på 10 år. Alt over 14 år er definert som voksen i hans verden, selv om loven i Norge sier at grensen går ved 18 år. Veldig spesielt.

3. Han skjøt ikke mot helikopter fordi han trodde det var politi. Altså ikke fiende.

4.Så var det  fyren som du refererer til. Her virket han fullstendig forvirret.

Svar
Kommentar #8

Georg Bye-Pedersen

17 innlegg  4402 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Jarl Hanni Afsar. Gå til den siterte teksten.

Jeg var hele dagen på tinghuset i dag

OK! Et lite spørsmål siden du var der!

Jeg vet ikke om du husker følgende uttalelse som jeg synes var merkelig.

Anders Behring Breivik: - Det som jeg føler er at alle som er tilknyttet departementene og Arbeiderpartiet, bør egentlig rette en unnskyldning til alle mine søstre som er voldtatt, og alle som er utsatt for vold fra muslimer. Og det er min interesse.

Alle mine søstre som er voldtatt, hvilken forståelse fikk du av dette?

 

Svar
Kommentar #9

Jarl Hanni Afsar

47 innlegg  2196 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Georg Bye-Pedersen. Gå til den siterte teksten.

Alle mine søstre som er voldtatt, hvilken forståelse fikk du av dette

Han bad først om unnskyld for at en av de forbipasserende som ikke jobbet i regjeringsbygget mistet livet. Det var ikke hans ønske. Samtidig sa han at ved attentat vil det alltid være uskyldige som mister livet. Søstre er norske jenter som blir voldtatt av muslimer.  

Svar
Kommentar #10

Gunnar Søyland

18 innlegg  2370 kommentarer

Jeg har hørt om sosionombriller og sosionomskjegg

Publisert over 5 år siden

men hvordan ser en kommunist ut? 


Jeg lurer forresten litt på om ABB prøver å se ut som Kronprinsen...

Svar
Kommentar #11

Oddbjørn Johannessen

146 innlegg  12079 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Gunnar Søyland. Gå til den siterte teksten.

men hvordan ser en kommunist ut?

Jeg synes du likner en kommunist, jeg ;-)

Svar
Kommentar #12

Sten André Fagermo

57 innlegg  1300 kommentarer

Jeg kan ta meget feil,

Publisert over 5 år siden

men jeg tror Adrian Pracon av navnet har polske aner.....Så hvis Breivik trodde han var heilnorsk, så tok han feil i det , som i det meste.....Men det viser galskapen oppe i det hele.

Svar
Kommentar #13

Mette Solveig Müller

53 innlegg  4794 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Sissel Johansen. Gå til den siterte teksten.

Ja, hvordan ser egentlig en kommunist ut?

Ja, den som bare hadde visst? - Mine tanker går vel  i retning av at dette var et svar som skjulte den egentlige grunnen.

En mulighet kan jo finnes i at denne "ikkekommunisten", som lignet på han selv, har jo stått profilert fram som en av de åpent homofile AUF-erne på Utøya?

mvh  mette

Svar
Kommentar #14

Sissel Johansen

58 innlegg  6437 kommentarer

Publisert over 5 år siden

Interessant tanke - sånn rent psykoiogisk sett.

Mange spekulerer jo rundt dette med at akkurat Pracon ble spart. Og flere hevder at det er lite trolig at drapsmannen i det hele tatt husker særlig detaljert, men har sett vedkommende uttale seg på tv i etterkant. Det kan det jo være noe i, selvsagt, men der og da visste han neppe det om Pracon som han vet nå i ettertid.

Det er også spekulert i at Breivik selv har en homofil legning - kanskje ikke selverkjent sådan. Han skal ha oppsøkt slike miljøer ved noen anledninger, visstnok. Kan han ha truffet på Pracon og gjenkjent han?

Det vil vi neppe få vite, tenker jeg.

Dette handler helt sikkert om mange ting...

MEN jeg tror ikke det er til å unnslå at det faktisk er noe ved enkeltes utseende som vekker tillit hos den enkelte av oss. Det er imidlertid ikke de samme faktorer som spiller inn for alle. Det er også en interessant psykologisk faktor at vi gjerne trekkes mot mennesker som på en eller annen måte ligner oss selv. Lenge leve egoet!

Svar
Kommentar #15

Gunnar Søyland

18 innlegg  2370 kommentarer

Ja, det gjør vel du og Gule også

Publisert over 5 år siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.

Jeg synes du likner en kommunist, jeg ;-)

Kankje det ligger i genene?


Jeg har en onkel som var kommunist en gang i tiden. Jeg mener skikkelig  kommunist, med høyskoleutdannelse, deretter 15 års selvproletariserng med arbeid på golvet i industrien og greier, derpå følgende moderasjon og kommunepolitikk for arbeiderpartiet.

 I dag er han pensjonist og har gjennomskuet det hele. Nå stemmer han på fremskrittspartiet...

;-) 

Svar
Kommentar #16

Njål Kristiansen

140 innlegg  18020 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Sissel Johansen. Gå til den siterte teksten.

Jo, dette minner unektelig om noe vi har hørt før. Ikke minst på begynnelsen av 1940-tallet.

Og det får det til å grøsse nedover ryggen til noen og enhver.

Det klinger noen ord i bevisstheten, som ; kortskalle/langskalle, blåøyd, lyshåret, ariske trekk... osv.

Det er ikke døde begreper likevel. Slik vi håpet på.

Men hvor utbredt er denne tankegangen, egentlig?

Er det mange som deler Breiviks forkvaklede syn?

Alle som nå skriver brev til Breivik - er det slike synspunkter de deler med ham?

Hva kan samfunnet gjøre for å oppdage/hindre at slikt utvikler seg videre?

For dette er neppe holdninger som den enkelte snakker åpent om, annet enn til likesinnede.

Antagelig ved en slags inkurie er det ingen som har svart på trådstarters spørsmål, slik jeg ser det. Det er derimot noe veldig vesentlig som mangler og det er hennes egne svar til de spørsmål hun stiller.

Hva tror du selv Sissel? Har du noen svar å gi oss?

Svar
Kommentar #17

Sissel Johansen

58 innlegg  6437 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden

Herlig! ;)

Njål Kristiansen: jeg beklager, men jeg var ikke klar over at man faktisk måtte kunne besvare de spørsmål man evt. stiller i et innlegg. Det kan jeg altså ikke, i denne omgang. Men noen av de litt voksnere herremenn er kanskje inne på noe, i beskrivelsen av hverandre?

Du selv da - har du noen synspunkter på tematikken?

Uansett, var det jo synd at du, som vanlig, ikke skjønte/ville skjønne poenget med innlegget. Men en begynner å bli vant med akkurat det. Koselig du likevel tar deg tid til å stikke innom med din "spøkefulle penn" ;)

Svar
Kommentar #18

Njål Kristiansen

140 innlegg  18020 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Sissel Johansen. Gå til den siterte teksten.

Njål Kristiansen: jeg beklager, men jeg var ikke klar over at man faktisk måtte kunne besvare de spørsmål man evt. stiller i et innlegg. Det kan jeg altså ikke, i denne omgang. Men noen av de litt voksnere herremenn er kanskje inne på noe, i beskrivelsen av hverandre?

Hvis man skal diskutere noe er det greit om trådstarter legger frem noen synspunkter slik at man vet hva man er ute etter. Jeg opplever startinnlegget som tomt.

Det er hyggelig at jeg muntrer deg. Det kan vel trenges.

Svar
Kommentar #19

Sissel Johansen

58 innlegg  6437 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.

Det er hyggelig at jeg muntrer deg. Det kan vel trenges

jeg skrev vel ikke akkurat at du muntret meg? Og jo - å muntres kan vi nok alle trenge til i gråværet. Men det er nok ulikt hva som muntrer, akkurat som det er svært så ulikt hva som engasjerer. Det lureste er vel å skygge unna skribenter man slett ikke tåler å lese. Slik du tydeligvis har det i forhold til mine skriverier. Jeg skal ikke savne deg - promise!

Svar
Kommentar #20

Per Søetorp

98 innlegg  1906 kommentarer

En kommunist-rygg?

Publisert rundt 5 år siden
Sissel Johansen. Gå til den siterte teksten.

Og det får det til å grøsse nedover ryggen til noen og enhver.

Når man studerer Njål Kristiansens nye profilbilde her på VD, kan man saktens få inntrykk av at det er noe som går nedover ryggen på en.   Jeg rygget ihvertfall umiddelbart.

Ikke for å gå bak ryggen på noen, men det er vel ikke slik en formfullendt kommunist-rygg ser ut?

Svar
Kommentar #21

Sissel Johansen

58 innlegg  6437 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Per Søetorp. Gå til den siterte teksten.

Ikke for å gå bak ryggen på noen, men det er vel ikke slik en formfullendt kommunist-rygg ser ut?

Du får, som vanlig, sagt det, du Søetorp, det endel andre tenker i sitt stille sinn! Og med en humoristisk svung på det, i tillegg. Det trengs i alt alvoret om dagen.

Selv har jeg nok tenkt at det er noe dobbelt over denne ryggen, men siden jeg selv bare har noen skarve bregner/blomster til å representere meg, var det så mye bedre at det var du som nevnte den først ;))

Svar
Kommentar #22

Njål Kristiansen

140 innlegg  18020 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Per Søetorp. Gå til den siterte teksten.

Når man studerer Njål Kristiansens nye profilbilde her på VD, kan man saktens få inntrykk av at det er noe som går nedover ryggen på en.

Hvis du hadde lest profilteksten min ville du fått forklaringen både på kommunismen og meg og hvorfor jeg viser ryggen.:-)

Svar
Kommentar #23

Per Søetorp

98 innlegg  1906 kommentarer

Megetsigende debattprofil

Publisert rundt 5 år siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.

Hvis du hadde lest profilteksten min ville du fått forklaringen både på kommunismen og meg og hvorfor jeg viser ryggen.:-)

Beklager Njål - selvsagt burde jeg ha tatt meg bryet å lese profilteksten din.  Og ganske riktig:  Her lå forklaringen implisitt på hvorfor du blotter din rygg.

Ihvertfall alt annet enn en "intetsigende debattprofil", som du kalte en annen tråd for noen dager tilbake...:-)

Alt godt til deg!

Svar
Kommentar #24

Terje Johs. Johansen

25 innlegg  1901 kommentarer

Før så du hvem var hvem

Publisert rundt 5 år siden

På 60 tallet så du tydlig hvem som var sosialist eller kommunist, og du så tydlig hvem som var unge høyre. Sosialistene og kommunistene gikk med skjegg og langt hår, og de var kledd i fotsie frakker. En fra høyre kjørte litt på pappa stil med kort hår, skjorte, slips og bukser med press i. De røde stod alltid å demonstrerte på 17 mai hvor de lå å reparerte sykler etc når barnetoget gikk forbi. Etterpå gikk de til slottsparken og kledde seg naken og hadde åpen sex. Men i dag er det en del vanskligere å sortere hvem er hvem. Breivik klarte det visst...

Svar
Kommentar #25

Njål Kristiansen

140 innlegg  18020 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden

Du har rett Johansen. I dag er jo alle nakne og har sex i Slottsparken 17. mai. Det spørres ikke om partitilhørighet oppe fra balkongen når man hilser med regaliene.

Svar
Kommentar #26

Per Søetorp

98 innlegg  1906 kommentarer

:-)

Publisert rundt 5 år siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.

Du har rett Johansen. I dag er jo alle nakne og har sex i Slottsparken 17. mai. Det spørres ikke om partitilhørighet oppe fra balkongen når man hilser med regaliene.

Stjernekommentar av deg, Njål!

Svar
Kommentar #27

Njål Kristiansen

140 innlegg  18020 kommentarer

Publisert rundt 5 år siden
Per Søetorp. Gå til den siterte teksten.

Beklager Njål - selvsagt burde jeg ha tatt meg bryet å lese profilteksten din.

Ved en ren inkurie, Per har jeg kommet i skade for å ikke gjøre oppmerksom på at hvis du stirrer lenge nok på bildet så snur jeg meg. Uretten ansees herved for å være rettet. Beklager.

Svar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Daniel Krussand kommenterte på
Nå har vi det gående...
1 minutt siden / 31 visninger
Georg Bye-Pedersen kommenterte på
Polariseringens pris
2 minutter siden / 391 visninger
Hermod Herstad kommenterte på
Polariseringens pris
3 minutter siden / 391 visninger
Sigmund Voll Ådnøy kommenterte på
Eit svarestrev i Larsens lesarbrev
7 minutter siden / 1056 visninger
Øivind Bergh kommenterte på
Å praktisere egne formaninger
9 minutter siden / 392 visninger
Johan Velten kommenterte på
Eit svarestrev i Larsens lesarbrev
31 minutter siden / 1056 visninger
Oddvar Moi kommenterte på
Hvetekornets lov
39 minutter siden / 475 visninger
Arne Kristiansen kommenterte på
Hvetekornets lov
rundt 1 time siden / 475 visninger
Georg Bye-Pedersen kommenterte på
Polariseringens pris
rundt 1 time siden / 391 visninger
Knut Nygaard kommenterte på
Polariseringens pris
rundt 2 timer siden / 391 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Enslige asylbarn må ikke sendes ut av Norge
rundt 3 timer siden / 670 visninger
Les flere