Verdidebatt

Behring Breiviks munnkurv.

Høyesterett og tingretten har forkastet medienes anke ang. full kringkasting av Behring Breiviks forklaring og redegjørelse for bakgrunnen for hans handlinger. Hvorfor ønsker mediediene dette sendt ut på eteren? Tanker man vanligvis ikke slipper til?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Svaret ligger antagelig på det kommunikasjonspsykologiske plan. De fleste vil med bakgrunn i kunnskap om hans bestialske handlinger reagere med avsky ved synet av hans person, hans fremtoning, kroppsspråk, stemme osv. Denne avskyresponsen vil på grunn av bestemte psykologiske assosiasjonslover smitte over på innholdet i det budskap han fremfører.

Den samme assosiasjonsmekanismen reklamen benytter seg av. (Vakker dame på bilens panser = fristende bil. Mors flatbrød= godt flatbrød osv.) Man vekker positive assosiasjoner til et produkt. Her: Avskyelig fyr = avskyelige meninger.)

Altså en slags omvendt reklameeffekt. Man vekker ved å la oss oppleve og "sanse "hans nærvær negative assosiasjoner (avsky) til produktet, hans politiske tenkning. Altså i sin virkning effektiv propaganda mot invandringsskepsis og islamkritikk. Rimelig at medienorge er skuffet.

«Omsorgen» for at også Breivik skal få komme til orde lyder derfor hul og løgnaktig.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt