Verdidebatt

Stod ikke Jesus opp fra de døde?

Under tempelhøyden i Jerusalem, i en krukke i et hulrom, finner noen arkeologer et bemerkelsesverdig skjelett: Kraniet har riper hele veien rundt. Gjennom begge anklene står en rusten nagle.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

På venstre side er noen ribbein brukket. Er dette en sensasjon? Er dette Jesus, han som ble tornekronet, korsfestet og stukket i siden med spyd? Stod han ikke opp fra de døde?

Arkeologene tilkaller en munk, fader Lambert, for å høre hans vurdering. Like etterpå blir han funnet hengt utenfor klostercellen sin. Var funnet en for stor påkjenning for hans tro? En annen munk, Andres, drar til Jerusalem for å finne ut av saken. Er funnet ekte? Og hvis det er ekte, hvilke konsekvenser har det?

Hvis noen vil vite hvordan historien går videre, kan de skaffe seg boka På den tredje dag (1991). Forfatteren, Piers Paul Read, er kristen (katolikk) og bruker romanformen til å illustrere hvor dramatisk det ville vært hvis noen kunne bevise at Jesus ikke hadde stått opp fra de døde.

«Men hvis Kristus ikke er stått opp, da er deres tro uten mening, og dere er fremdeles i deres synder,» skriver Paulus (1 Kor 15,17). Men så fortsetter han: «Men nå er jo Kristus stått opp fra de døde» (v 20). Han hadde gode grunner for å være overbevist, og det har vi også.

Derfor vil jeg her rett og slett ta for meg fire av de vanligste innvendingene mot Jesu oppstandelse, og argumentere for at ingen av dem er særlig gode:

1. Det nye testamentet (NT) er en dårlig historisk kilde, er den første innvendingen. Tekstene er skrevet for å overbevise, ikke for å beskrive hva som egentlig hendte, blir det sagt. Vel, det er bred enighet blant forskerne om at både evangeliene og brevene er skrevet så tidlig at det fremdeles levde folk som hadde opplevd det som hadde skjedd. Det ville derfor raskt blitt avslørt hvis beretningene var propaganda.

Kan så skriftene være sensurert og omskrevet senere? Vel, for det første finnes det håndskrifter av nesten alle bøkene i NT fra før år 300, før det i det hele tatt fantes én kirkelig sentralmyndighet som kunne hatt mulighet til å gå inn og sensurere. For det andre inneholder påskefortellingen en del ufordelaktige ting som man ville tro hadde forsvunnet i en eventuell sensur: At det var kvinner som kom først til graven, for eksempel. Kvinner ble jo regnet som mye mer upålitelige vitner enn menn. Og at Peter fornektet og Tomas tvilte – ja, at de fleste trengte litt tid før de lot seg overbevise. Og hvis jeg skulle pyntet litt på evangeliene, hadde jeg nok lagt inn et par ekstra beviser for oppstandelsen. Det er ikke gjort. Det styrker NTs troverdighet.

2. Den andre innvendingen er at Jesus bare var skinndød. Men det er vanskelig å tro. De romerske soldatene hadde makabert god trening i korsfestelser. Ifølge Bibelens fortelling stakk de et spyd i siden hans for å kontrollere at han var død, og da hadde blodet skilt seg – et tegn på at livet var over. Hvis Jesus mot alle odds hadde overlevd den ekstreme behandlingen han hadde fått – hvordan skulle han da kunne komme seg ut av graven på egen hånd?

3. Den tredje innvendingen er at liket kan ha blitt stjålet. Men da må man jo spørre. Hvem hadde interesse av å stjele Jesu døde kropp? Disiplene? Matteus-evangeliet forteller jo faktisk om et slikt rykte (Matt 28,11-15). Men hvis dette var sant, hvis disiplene selv hadde regissert oppstandelsen, ville de da ha vist en slik utrolig stor glede? Ville de gått ut i alle verden og forkynt et budskap de visste ikke var sant? Og ville 10 av de 11 gjenværende disiplene og en rekke andre kristne gått i døden, latt seg korsfeste og halshugge og flå og bli kastet for løvene, for noe de visste var løgn? I tillegg er det vanskielig å forstå hvordan de skulle klare å liste seg forbi de romerske soldatene som holdt vakt og rulle bort steinen uten at soldatene merket det.

Kan så Jesu motstandere ha rullet bort steinen? I så fall ville det jo vært lett for dem å trylle frem igjen Jesu kropp som et ess fra ermet for å latterliggjøre Jesus-bevegelsen og hindre at den vokste videre. Det gjorde de ikke. Og en ting til: Hvem ville ha stjålet et lik uten likklærne? Rullet av meter på meter med lin og båret med seg en blodig kropp?

4. Disiplenes møter med den oppstandne Jesus var hallusinasjoner, tror enkelte. Men kollektive hallusinasjoner over en periode på 40 dager er vel en psykologisk umulighet. Dessuten: Man kan ikke omfavne en hallusinasjon eller stikke fingeren i sårmerkene. Og en hallusinasjon spiser og drikker ikke.

Ikke noe av det jeg har skrevet, beviser at den verdensvide kristne kirke har rett når den hver påske jubler over Jesu seier over døden. Fortsatt kreves det et element av tro her. Men argumentene sannsynliggjør at det kan ha skjedd. Oppstandelsen er ikke så lett å avskrive! Jesus kan faktisk godt ha stått opp fra de døde!

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt