Ronny Johansen

69    231

Skynd deg å være føyelig mot din motstander!

Det som påstås om deg kommer bare fra èn munn som ikke skal bli trodd. Men ved en stor feiltakelse, så ble ordene til din motstander trodd og løgnen ble et faktum. Men hva skal du gjøre?

Publisert: 5. apr 2012 / 363 visninger.

Du er rivd opp, ligger ille tilredt av deres mange harde og stygge slag under beltestedet.  Du føler du allerede har blitt drept flere ganger, men de gir seg ikke og lar påstandene om deg bli stående som sannhet, uten å være villig til å prøve ektheten i deres mange stygge anklager mot deg i et rettferdig og skikkelig oppgjørsmøte. 

"Skynd dig å være føielig mot din motstander, så lenge du er med ham på veien, forat ikke motstanderen skal overgi dig til dommeren, og dommeren overgi dig til tjeneren, og du bli kastet i fengsel."  
Matteus 5:25

Hvorfor skal vi skynde oss å være føyelige når en motstander reiser seg og stiller seg i veien for oss?

Dette verset i Matteus 5:25 handler om avind, uenigheter, beskyldninger, vrede, hat, trette osv.  Det ser vi hvis vi leser fra vers 21-24.

Det oppstår en uenighet om en sak. Din motstander sier at du sa slik og slik og mente slik og slik. Du på din side, er ikke deg selv bevist om at du har sagt dette. Derfor forteller du ham hva det var du selv husker du sa, og hva du mente med det du sa. Du er ærlig og oppriktig, og ønsker samfunn med personen. Men så er det det da vet du, at han som har begynt å bebreide deg, har oppfattet det du har sagt annerledes. Derfor mener han at han med rette kan stadfeste at du har feil og han har rett. 

Din motstander fremmer derfor først en liten bebreidelse mot deg og sier at han husker godt hvordan du i sterke ordlag sa slik og slik, og at du derfor også mente det slik. Men du står på ditt og sier at du umulig kunne ha sagt det slik, siden du hverken mener det slik eller kan huske at det var slik det ble sagt.

Nå kan vi gjøre et av tre:

  1. Begge kan nekte plent å høre på den andre. Dette fører alltid til umiddelbar og åpenlys strid.
  2. Den ene kan erkjenne at han kan ha husket feil (evt. erkjenner at han kan ha uttrykt seg feil og klossete). Fører som oftest til ro i mange år. Ja, til ro og ytre fred i flere tiår. Men så kan en verkebyll plutselig sprekke, hvis Gud ikke har gitt nåde til at den har blitt klemt ut og årsaken til betennelsen fjernet. (surdeigen)
  3. Begge gir seg. Begge kan le litt, og minne hverandre på hvorfor Skriften lærer oss at man alltid må ha minst to og tre vitner, før man kan stadfeste noe som helst av det som er bebreidelse verdt.  Guds Ord får fremgang og det utvikler seg trygge og gode omgivelser som gir vekst og næring for den Gud utvelger. Dette gir nåde og kraft. Mennesker får mindre å si, og Guds liv kommer mer til uttrykk.

Men la oss nå si at motstanderen din ikke gir seg, men det gjør du. Du forklarer hva du mente og hva din sanne innstilling var og er til saken, og at det kan godt hende du både husker feil og sikkert også har uttrykt deg både feil og klossete. Dette beklager du og takker ham for at han tok det opp med deg, slik at saken kunne komme ut av verden. Du er altså føyelig.

Motstanderen din gir seg allikevel ikke. Han fortsetter å påstå det han ikke kan se, nemlig hva du mente med det du hadde sagt feil og klossete. Han tillegger deg motiver du ikke kjenner og meninger du vet du ikke har. Dette har du ikke tro for å føye deg i, siden du da føler du ville gi løgnen makt. For du vet at det ikke er sant, det som påstås om dine indre motiv.

Siden du ikke vil erkjenne og ydmyke deg under ham, så går han til andre og baktaler deg og går så rundt og forteller hva du mente og at han selv hadde hørt det fra din egen munn.

Hva nå? Skal du føye deg, og gi motstanderen og hans trosfeller rett i deres påstander om dine indre motiver?

Skal du erkjenne, at du nok mente det slik motstanderen påstår. At du hele tiden bevisst har nektet å erkjenne sannheten om forholdet? Nei, laaangt der i fra! Så lenge man ikke er seg synden bevisst, så skal man ikke erkjenne at man hadde det galt i sitt hjerte. Hvis man gjør det, gir man anklageren makt, i både sitt eget liv og i Guds menighet på jord, og det har vi sett hvordan går. Det går rett utfor stupet det, og ned i fryktfengsel og jordiske tyngende økonomiske lenker som drar deg ned til jorden og gjør at du ikke kan løpe fritt, men kun gå tregt og slepende rundt i din ånd.

Alle som har lenker kjenner lenkenes tyngde og slitasje. Selv om de ofte ikke forstår hvorfor eller hvordan de har fått lenkene eller hvordan man kan bli dem kvitt.

Motstanderen går nå et skritt lenger og begynner å tale og påvirke dine nærmeste venner og familie. Han forteller dem for eksempel hvor selvklok du er, hvor stygg og slem du er, og hvordan de skal frigjøre seg og komme seg løs fra din dominanse.

Siden din motstander er eldstebroder og tilsynsmann og er svært ansett og høyt verdsatt av den aller fremste, så blir det vanskelig for dine venner og familie å ikke tro, i alle fall litt, på hva din motstander har å bære frem av anklager og skitt om deg.

Dette begynner nå å svi skikkelig for deg. La oss nå si at hele saken utvikler seg til at «alle» dine venner og hele din familie tar avstand fra deg og sier du er fullstendig gal. Du blir kaset ut av forsamlingen deres  og blir advart kraftig i mot. Så begynner de å kalle deg gal og utilregnelig og en som man overhodet ikke en gang bør snakke med og langt fra lese hva skriver.

Hva skal du gjøre nå kjære venn? Skal du bli bitter og hard i ditt indre? Nei, men du kjenner svien, og desperasjonen griper deg og rir deg, slik den også gjorde med Job. Til og med din familie forakter deg og ser ned på deg, og kaster dine ord fra seg som noe ondt. Slutter du ikke å forsvare deg for anklagene, så vil heller ikke de lenger ha besøk av deg og se deg. De vil ikke lenger høre at du nekter på alle anklagene som henger over hodet ditt hver dag og gjør livet ditt til en stor lidelseskulp. 

Å gå igjennom en slik nedbrytning og til slutt forkastelse, og det av sine nærmeste venner og familie, gjør noe med en mann. Du blir derfor traumatisert, utenfor og syk. Nervene slår klikk og du blir sint på dine motstandere, som har gått fra å være en til å bli «alle».

Men så kan vi jo spørre? Har du nå blitt sint uten grunn? Har du ingen grunn til å løfte din røst, slå til lyd og be om et ordentlig rettferdig oppgjør med vedkommende som anklager deg? Er det feil og be om at den eldste må komme og hjelpe til, slik at brødrene kan forlikes og anklagene, ryktene og alt det onde kan renses ut? Men du får ikke noe oppgjørsmøte. Du blir ikke hørt. Ingen vil møte deg til oppgjør. De tør ikke.

Til og med dommeren i saken er din motstanders venn og også han har rotet slik med saken at han selv vil komme i et svært dårlig lys om det skulle komme til et skikkelig oppgjør med vitner og hele pakka. Dine motstandere har ikke et eneste vitne mot deg. De frykter deg derfor verre enn døden og de opplever deg livsfarlig for deres storhet.

Det som påstås om deg kommer bare fra èn munn som ikke skal bli trodd. Men ved en stor feiltakelse, så ble ordene til din motstander trodd og løgnen ble et faktum.

Men hva skal du gjøre? Du er rivd opp, ligger ille tilredt av deres mange harde og stygge slag under beltestedet.  Du føler du allerede har blitt drept flere ganger, men de gir seg ikke og lar påstandene om deg bli stående som sannhet, uten å være villig til å prøve ektheten i deres mange stygge anklager mot deg.

Jo, nå skal du høre kjære sjel. Hvordan Gud gjennom sin nåde i sitt Ord har gitt deg hjelp, slik at du kan komme ut av tyngselen og bli fullstendig fri alt dette som er i ferd med å fortære deg fullstendig og totalt.

Hør hva Jesus, din Frelser og store Herre gir deg av løseord: Matteus 5:25:  «Skynd dig å være føielig mot din motstander så lenge du er med ham på veien, forat ikke motstanderen skal overgi dig til dommeren, og dommeren overgi dig til tjeneren, og du bli kastet i fengsel. Sannelig sier jeg dig: Du skal ingenlunde komme ut derfra før du har betalt den siste øre.

Ja, kjære anklagede og forfulgte bror: Du kan, når du ikke ser annen mulighet for oppgjør og forsoning, og du ikke klarer å bære overgriperne og deres trosfeller lenger, uten å bli bitter, overgi vedkommende og de som tror på ham, til Dommeren som er alles Gud.

Gud som er alles dommer vil da, fordi du er uskyldig, overgi de skyldige til tjeneren, som vil kaste dem i fengsel. Dette gjør Gud for å gi deg fri og for om mulig å redde dem.

Når du således overgir dem til Dommeren, så frigjøres du samtidig fra den tyngsel du har i din ånd om at de har gått fri og at du skal være den skyldige på jorden. Gud vil ikke at du skal gå rundt på jorden som et vitnesbyrd om en som er tynget og utenfor, og som er slått og knekt, når dette ikke er sant. Derfor snur Gud alt på hodet og du kjenner hvordan alt kommer på stell igjen.

Når folk kastes i dette fengselet, så merkes det godt for oss som er fri. Det blir lukket til for motstanderne og åpnet opp for deg. Altså stikk motsatt av hvordan du følte det tidligere. Motstanden fra din nærmeste familie og venner virket på deg som et fengsel. Men etter at du i sannhet har overgitt dem til dommeren, så åpnes det for deg og du kjenner hvordan Gud løser deg ut av den tyngende saken.

Skynd deg derfor å være føyelig mot din motstander, så lenge vi er her i verden! Så ikke du ikke kommer inn i en utvikling til å bli en motstander av din bror! For han kan komme i oppriktige og ærlige kvaler, som til slutt gjør at han overgir deg til dommeren, og du til slutt havner i et åndelig fengsel og blir lenket fast til åndelige demoner og sykdommer. Har du først havnet i dette fengselet, så skal du vite den sannhet, at du ikke slippes fri, før du har betalt den siste øre.  

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Steinar Saltvik kommenterte på
Jesus er større enn norsk politikk
rundt 4 timer siden / 2048 visninger
Ingunn Løkstad Salvesen kommenterte på
kirkevalgene 2015,og 2019
rundt 4 timer siden / 215 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Teologiske slappfisker
rundt 4 timer siden / 1275 visninger
Johan Rosberg kommenterte på
Teologiske slappfisker
rundt 4 timer siden / 1275 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Teologiske slappfisker
rundt 4 timer siden / 1275 visninger
Carl Wilhelm Leo kommenterte på
Listhaug troverdig?
rundt 4 timer siden / 542 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Teologiske slappfisker
rundt 5 timer siden / 1275 visninger
Oddbjørn Johannessen kommenterte på
Teologiske slappfisker
rundt 5 timer siden / 1275 visninger
Sigmund Voll Ådnøy kommenterte på
Teologiske slappfisker
rundt 5 timer siden / 1275 visninger
Johan Rosberg kommenterte på
Teologiske slappfisker
rundt 5 timer siden / 1275 visninger
Sigurd Eikaas kommenterte på
Teologiske slappfisker
rundt 5 timer siden / 1275 visninger
Les flere