Levi Fragell

100

Høyt i sky med Aril Edvardsen?

Deler av kristenfolket vil ha Aril Edvardsens navn og bilde i halepartiet på nye Norwegian-fly. Vil dette samsvare med vår tids kunnskap og moralske idealer?

Publisert: 27. mar 2012

Noen ganger lurer jeg på om religiøs praksis er fristilt i forhold til vanlige normer for adferd og anstendighet. Hvordan kan det norske samfunn hylle og prise en mann som beviselig fører samtaler med demoner, ja faktisk gjør det til et levebrød? Dette har jo vært en sentral og velkjent del av Aril Edvardsens virke i alle år, ikke diskret som i Den katolske kirke, men brettet ut med fotodekning i dagspressen så vel som i nummer etter nummer av Troens Bevis. Her er noen eksempler:

"Det koker rundt scenen. Noen hyler, noen rister, skjelver, hviner. En kvinne med et barn på armen bryter sammen i krampetrekninger. Edvardsen kneler foran henne. – Djevel kom ut! Kom ut djevel! Det er djevelen som kommer ut! Pris Herren! Halleluja!"

Reportasje fra Kenya, signert av Vetle Lid Larssen i Aftenposten, 5.11.88.

 "Halleluja! Der er en djevel! Han (A.E. forf. anm.) ropte mens han sprang frem mot en kvinne med et fordreid og ondskapsfullt ansikt. Mens hun viste tenner mot ham, tok han hodet hennes mellom hendene sine og ristet i henne…Hun falt i gulvet og hver gang måtte en ond ånd vike fra henne."

Reportasje fra New Dehli i Troens Bevis 2/70. 

 Siste eksempel er hentet fra Aril Edvardsens eget dagboksnotat fra et møte i India. Notatet er udatert, men er gjengitt likelydende i både Arvid Møllers og Håvard Rems biografier om Edvardsen. Jeg tar her med bare noen avsnitt:

"Ved møtets avslutning er bønnekøen stor. Plutselig får jeg øye på en ung kvinne som begynner å svaie fra side til side. Hele den spinkle kroppen skjelver. Hun uler.

-       Ti stille, besatte kvinne, roper jeg fra plattformen jeg står på.

-       Nei, nei, svarer kvinnen på sin egen dialekt. – Hun tilhører ikke Gud, hun tilhører meg og mørket.

-       Satan, kom ut av henne i Jesus navn, roper jeg. Den indiske tolken oversetter i rasende fart.

-       Nei, jeg kommer ikke ut av henne. Hun skal være min for alltid.

-       Det er løgn, Satan, det er blank løgn, for Jesus Kristus kjøpte også denne unge kvinnen da han betalte med sitt blod.

-       Nei, nei.

-       Nå er det slutt, Satan, nå skal du ut av henne.

Kvinnen kaster seg over ende, skriker og uler.

Så med ett faller hun til ro. Reiser seg opp, kommer stille fram til meg på talerstolen. Folder hendene i bønn …" 

I sin kontakt med norske myndigheter og den sekulære presse kalte Aril Edvardsen sine kampanjer i den tredje verden for ”vennskapskorstog”, og han ble av et sekulært norsk publikum oppfattet nærmest som en diplomat i dialog med fremmede kulturer på vegne av vårt fredselskende og tolerante land. I 2006 var aktiviteteten høy i Tanzania, og følgende rapport ble sendt til leserne av Troens Bevis (1/06):

"I mange av Aril Edvardsens vennskapskorstog i Tanzania har hundrevis av demonbesatte blitt satt fri i det mektige Jesu navn. Det vises spesielt til kampanjen i Kigoma noen år tilbake, hvor de nasjonale kristne hadde sin fulle hyre med å ta hånd om de mange besatte som ble slått i bakken på grunn av Guds kraft."

Teksten er illustrert med foto av en av de besatte menn, som ligger og spreller på bakken.  (Flere eksempler i min bok Vi som elsket Jesus.)

 

 

 

 

 

 

 

 

                                         

 

 

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Det er ikke annet å vente

Publisert over 7 år siden
Levi Fragell. Gå til den siterte teksten.

"I mange av Aril Edvardsens vennskapskorstog i Tanzania har hundrevis av demonbesatte blitt satt fri i det mektige Jesu navn.

Levi Fragell tror ikke på Guds eksistens og da heller ikke at det eksisterer onde makter og ånder.
Derfor blir slike hendelser der folk blir satt fri fra djevelskapen sett på som det rene vanvidd.

Levi Fragell har satt seg fore å sverte Aril Edvardsen og hans virke i alle år,så dette føyer seg bare inn i denne rekken av hetsing av denne hedersmannen.
Men så lenge folk uttaler seg om ting de ikke har filla peiling på,er det ikke annet å forvente enn dette.
Kanskje du skulle sjekke litt nærmere om hva som virkelig har skjedd med de menneskene som har opplevd å bli satt fri fra onde makter.....

Kommentar #2

Levi Fragell

100 innlegg  1166 kommentarer

De onde makter

Publisert over 7 år siden

Anders Torp kan fortelle deg endel om å bli bedfridd fra de "onde makter". Han har fortalt om dette både i pressen og i min bok. Jeg glemmer heller ikke de to demonutdrivelser jeg selv har vært vitne til. Det er fullstendig ufattelig at jeg nå skal oppleve at ellers gode og fornuftige mennesker vil gå i forsvar for en slik praksis.

Kommentar #3

7 innlegg  815 kommentarer

din (maniske) praksis, Levi

Publisert over 7 år siden

forteller meg at du kanskje burde sett nærmere på dette med demonsk påvirkning, med vennlig hilsen en som selv har opplevd å bli kvitt svineriet.

Er du "såra og vonbroten" fordi du ikke selv kommer på en flyhale, men må se religiøse konkurrenter "fly" forbi. Kan du ikke få  noen til å nominere deg, og så få HEFs medlemsmasse til å stemme deg inn, var ikke det en (fri) tanke? Raska på, du har i så fall ikke lang tid på deg.

Selv har jeg stemt på Hans Nilsen Hauge, men det var kanskje mer taktisk å stemme på AE, han har kanskje større mulighet for å ende opp på halen. Misjonær Kyllingstad anbefales også. Alle disse tre har vært til enorm velsignelse for verden, har LF og MEF vært det samme? 

Kommentar #4

Levi Fragell

100 innlegg  1166 kommentarer

Lureri

Publisert over 7 år siden

Vi driver ikke med slikt lureri i HEF, Odd Arne. Manisk? Den var god!

Kommentar #5

Gunnar Lund

0 innlegg  6279 kommentarer

Publisert over 7 år siden
Levi Fragell. Gå til den siterte teksten.

Anders Torp kan fortelle deg endel om å bli bedfridd fra de "onde makter". Han har fortalt om dette både i pressen og i min bok. Jeg glemmer heller ikke de to demonutdrivelser jeg selv har vært vitne til. Det er fullstendig ufattelig at jeg nå skal oppleve at ellers gode og fornuftige mennesker vil gå i forsvar for en slik praksis.

Nå var det Jesus som sa at troende skulle kaste ut demoner, demoner fantes på Jesu tid, og de finnes selvsagt i dag også, de kan liksom ikke bare opphøre, isåfall finnes det heller ikke engler i dag, men mange både troende og ikke-troende har både sett og blitt hjulpet overnaturlig av engler. Så dette er helt klart åndsvesener som finnes.

De eksemplene du nevner over er ingen gode eksempler på demonutdrivelse. Skal en holde på med slikt trenger en visdom og å kjenne åndene, slik at en vet med sikkerhet at her er det demoner som er i aksjon. Uten at jeg skal uttale meg med skråsikkerhet om tilfellene du nevner, så virker det som noen kan ha trådd over streken her, at noen her har holdt på med ting som de vet svært lite om. Men det betyr selvsagt ikke at demoner ikke finnes eller at det er merkelig at troende kaster disse ut av mennesker som er plaget. Dette er faktisk en del av et normalt kristenliv, ja like normalt som å be i tunger og å be for syke.

Håper mange fremdeles stemmer på Aril Edvardsen, en stor Guds mann som vant millioner av mennesker for himmelen.

Kommentar #6

Asbjörn Alma@s

1 innlegg  1939 kommentarer

Publisert over 7 år siden

Er du "såra og vonbroten" fordi du ikke selv kommer på en flyhale, men må se religiøse konkurrenter "fly" forbi. Kan du ikke få  noen til å nominere deg, og så få HEFs medlemsmasse til å stemme deg inn, var ikke det en (fri) tanke? Raska på, du har i så fall ikke lang tid på deg.

_____________________________

Meg bekjent må nominerte være død. Heldigvis er ikke Levi død enda. Trenger nok noen som på en saklig måte kan sette søkelyset på en del skremmende ting i karismatisk kristendom enda noen år…

Kommentar #7

Hans-Petter Halvorsen

43 innlegg  11644 kommentarer

Psykoser

Publisert over 7 år siden
Gunnar Lund. Gå til den siterte teksten.

Nå var det Jesus som sa at troende skulle kaste ut demoner, demoner fantes på Jesu tid, og de finnes selvsagt i dag også, de kan liksom ikke bare opphøre, isåfall finnes det heller ikke engler i dag, men mange både troende og ikke-troende har både sett og blitt hjulpet overnaturlig av engler. Så dette er helt klart åndsvesener som finnes.

Det er nesten så en ikke tror sine egne øyne når man leser hva ekstremister som Lande, Holt og Lund kan få seg til å uttrykke om den virkeligheten de åpenbart opplever som reell.

Hva for slags gyldighetskrav er det egentlig de underlegger sine hysteriske påstander med? Og hvor lenge skal folk med slike oppfatninger få forbryte seg mot mennesker som fra før har psykiske problemer?

Har vi ikke lover mot sjarlataneri i dette landet? Eller opphører de å eksistere i det øyeblikk den som står for uforstanden selv har blitt overbevist om at de djevelske tanker vedkommende selv besitter har materialisert seg som ekte demoner i en eller annen annen person?

Psykoser skal behandles med vitenskapelige metoder, terapi og, medisiner, uansett om de befinner seg hos en som selv forstår at han er syk, eller en som er kommet så langt i sitt sykdomsbilde at vedkommende er blitt overbevist om at han eller hun er utvalgt til å drive ut djevler.

Forøvrig hørte jeg nettopp at den tidligere gitaristen i Black Metal-bandet Mayhem, som ble drept av Greven for noen år siden, leder Norwegian-kåringen i Oslo.

Kanskje en passende haleror-parhest til Edvardsen...? ;)   

Kommentar #8

Gunnar Lund

0 innlegg  6279 kommentarer

Publisert over 7 år siden

Hva ateisten Hans Petter Halvorsen mener om åndelig ting er for meg totalt uinnteressant. Minner meg om psyko babbel.

Kommentar #9

Harald Laugaland Østby

3 innlegg  755 kommentarer

Kommunikasjonssvikt

Publisert over 7 år siden

AE. "Det er løgn, Satan, det er blank løgn, for Jesus Kristus kjøpte også denne unge kvinnen da han betalte med sitt blod."

SATAN: -       "Nei, nei".

Det vi har med å gjøre her, er ganske enkelt kommunikasjonssvikt. Satan har tydeligvis ikke fått med seg at Jesus har kjøpt og betalt denne kvinnen.

Det ser generelt ut til at det er veldig dårlig kommunikasjon mellom himmel og helvete.

Min første tanke var å strekke en cat 5kabel fra mantelen til skyene, men med et strekk på over 100m så vil signalstyrken i denne kabelen svekkes og den vil også mest sannsynlig smelte inne i mantelen, så trådløs kommunikasjon er nok å foretrekke. Men det er kanskje økonomien det står på……

Satan

Jeg hadde sett for meg at satan ville vært litt tøffere i språkbruken enn å bare si ”nei, nei”. Hva med: ”Ikkje faen!”

Men, hva kan vel mørkets fyrste stille opp med i møte med Aril Edvardsen, han er jo reneste Chuck Norris. Det er nesten som man kan synes synd på vesle satan slik han blir fordrevet fra plass til plass. Ingen hvile på den karen nei…..

Kommentar #10

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Dette her

Publisert over 7 år siden
Hans-Petter Halvorsen. Gå til den siterte teksten.

Psykoser skal behandles med vitenskapelige metoder, terapi og, medisiner,

Har du ikke forutsetning for å si noe om mr.Halvorsen:

Ånder må behandles med åndelige midler/våpen....og det våpenet vi har mot slikt er Jesu navn.Men det navnet fornekter du,så da kan du heller ikke komme og fortelle oss at du har kjennskap til det.

Jesus tok rotta på djevelen på korset...nettopp på grunn av at hans liv ikke hadde noe djevelen kunne anklage ham for.derfor vet satan at han har tapt for Jesus.

Derfor er alle demoner livredde for navnet Jesus.

Kommentar #11

Anne Jensen

36 innlegg  4891 kommentarer

Hvordan

Publisert over 7 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.

Ånder må behandles med åndelige midler/våpen....og det våpenet vi har mot slikt er Jesu navn.Men det navnet fornekter du,så da kan du heller ikke komme og fortelle oss at du har kjennskap til det.

skiller kristne mellom psykoser og demonbesettelse? Tror man på psykoser i det store og hele, eller er det "psyko-babbel"?

Kommentar #12

Geir Wigdel

25 innlegg  2088 kommentarer

At Fragell

Publisert over 7 år siden

ikke kan tåle Aril Edvardsen på en flyhale, er skuffende. At han driver saklig kritikk av tvilsom "demonpraksis" er helt i sin orden. Slik virksomhet bør tåle et kritisk blikk. Men jeg finner det nødvendig å minne fornuftsfanatikerne om hva den nøkterne, vitenskapelige psykiatrien har "velsignet" mange pasienter med.

Kommentar #13

Robin Haug

127 innlegg  11014 kommentarer

Publisert over 7 år siden

Hva er en åndelig ting?

***

Den religiøse relativisme går sin vante gang. På fint kalles det "karismatisk kristendom."

Kommentar #14

Gunnar Lund

0 innlegg  6279 kommentarer

Publisert over 7 år siden
Harald Laugaland Østby. Gå til den siterte teksten.

Men, hva kan vel mørkets fyrste stille opp med i møte med Aril Edvardsen, han er jo reneste Chuck Norris. Det er nesten som man kan synes synd på vesle satan slik han blir fordrevet fra plass til plass. Ingen hvile på den karen nei…..

Ikke bare Aril Edvardsen, men mørkets fyrste har ingenting å stille opp mot noen troende.

Grunnen er at han ble beseiret en gang for alle av Jesus på korset. Derfor må enhver demon vike for navnet Jesus. Enhver som er født av Gud har fått retten til å bruke dette navnet, slik at i det navnet må enhver demon forsvinne.

På korset så det ut som om Jesus hadde tapt og at det var mørkets fyrste som seiret, men det var det motsatte som skjedde. Jesus vant en evig seier over djevelen og alle hans onde ånder.

"Han avvæpnet myndighetene og maktene, og vanæret dem offentlig da han triumferte over dem på korset" Kol 2,15.

Bibelen sier at vi seiret over han i kraft av Jesu blod og de ord vi vitner, Åp 12,11.

Kommentar #15

Levi Fragell

100 innlegg  1166 kommentarer

Eksorsister må ikke opphøyes

Publisert over 7 år siden

Geir Wigdel syns det er skuffende at jeg ikke kan bifalle en post mortem utmerkelse til Aril Edvardsen. Dette er et moralsk-strategisk standpunkt for meg. Jeg anser demonutdrivelser for grove krenkelser av medmennesker, på nivå med vold og emosjonelle overgrep mot forsvarsløse. Det bekreftes nå fra mine kontakter i afrikanske land at vestlige predikanters demonutdrivelser i vekkelseskampanjer har ført til at også barn stemples som djevelbesatte. I Nigeria er det nå faktisk opprettet et eget krisesenter for slike mindreårige som faktisk bærer mitt navn, skrevet på senterets front. Det er en ufortjent ære, men likevel en inspirasjon for meg til å fortsette kampen mot våre egne eksorister.

Kommentar #16

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Dette er et

Publisert over 7 år siden
Anne Jensen. Gå til den siterte teksten.

skiller kristne mellom psykoser og demonbesettelse? Tror man på psykoser i det store og hele, eller er det "psyko-babbel"?

Område der det må brukes åndelig vett og forstand.Det har garantert blitt gjort mye feil der noen har hoppet på folk og drevet med utdrivelser som ikke VAR det.

Det er absolutt ikke bra.
Når det gjelder Aril Edvardsen tror jeg han visste hva han drev med.Han hadde mye erfaring med sånne ting.
Men det mange kaller psykoser KAN være demonisk..uten at jeg skal påberope meg noe her.

Kommentar #17

Robin Haug

127 innlegg  11014 kommentarer

Publisert over 7 år siden

Kan ikke tenke meg at Norwegian noen gang vil utsmykke sine fly med bilder av en gal mann.

Kommentar #18

Gunnar Lund

0 innlegg  6279 kommentarer

Publisert over 7 år siden
Robin Haug. Gå til den siterte teksten.

Kan ikke tenke meg at Norwegian noen gang vil utsmykke sine fly med bilder av en gal mann.

Du verden for et intelligent svar, du har sikkert gått mange skoler.

Kommentar #19

Sissel Johansen

58 innlegg  6433 kommentarer

Publisert over 7 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.

Men det mange kaller psykoser KAN være demonisk..uten at jeg skal påberope meg noe her.

Jeg synes det virker som om mange tar på seg oppgaven å skille mellom disse, uten at de heller har særlig mye spesialegnethet å påberope seg. Derav efaringen til A. Torp m.fl.

De mest traumatiserte, hører vi neppe noe fra.

Kommentar #20

Gunnar Lund

0 innlegg  6279 kommentarer

Publisert over 7 år siden

Jeg synes at det er bare positivt at mennesker blir satt fri fra demoner som piner å plager dem. Har selv hørt flere vitnesbyrd fra mennesker som er blitt satt fri og er i dag glad og fornøyd fordi det som bandt dem nå er borte. Det kan ikke skyldes annet enn uvitenhet om demoner når noen mener at det er feil å kaste dem ut. Skjønner ikke helt at noen vil andre mennesker så mye ondt. Jesus er helbrederen og befrieren. Satan er ødeleggeren.

Kommentar #21

Olav Nisi

145 innlegg  4829 kommentarer

Det er nå litt pussig

Publisert over 7 år siden

Det er nå litt pussig at Fragell ikke tar for seg denne helvetes-musikeren også, han som nå topper lista over flyhelter ;-))  Men han lå muligens nærmere  Fragell i ånd og virke ?

Kommentar #22

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

For Fragell

Publisert over 7 år siden
Olav Nisi. Gå til den siterte teksten.

Det er nå litt pussig at Fragell ikke tar for seg denne helvetes-musikeren også, han som nå topper lista over flyhelter ;-))

Er nok denne djevelrockern en ufarlig figur...

Merkelig fenomen det der faktisk,at en kristen samfunnsbygger som Aril Edvardsen kan bli sett på som et problem.

Kommentar #23

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Avslørende igjen

Publisert over 7 år siden
Robin Haug. Gå til den siterte teksten.

Kan ikke tenke meg at Norwegian noen gang vil utsmykke sine fly med bilder av en gal mann.

Robin Haug kaller folk for gale uten å ha vært i nærheten av å ha noe som helst peiling på denne personen.
Er det sånt man kan si i kraft av å påberope seg å ha filosofisk utdannelse?

Det er tydelig at det ikke er trygt å spørre slike om råd.

Kommentar #24

7 innlegg  815 kommentarer

I mine første 30 år mente jeg at mennesker

Publisert over 7 år siden

som var kristne var en gjeng tullinger, så ble jeg kristen og fikk bekreftet mistanken, men det var flere tullinger, noen har tom vært kristne men hadde så liten kontakt med Gud at de endte opp som motstander av Gud.

Når Levi konsekvent, samt andre som mener seg å ha peil på åndelighet, som RH, latterligjør den åndelige verden, selv når man har innlegg fra en som selv har opplevd å bli satt fra fra en demon, viser det bedre enn noe annet den åndelige virkeligheten. Den som ikke har opplevd at forhenget har revnet i sitt indre, og fått tilgang til Gud, nekter, fornekter og avviser, som jeg gjorde det i min tid.

Dette handler ikke om IQ, dette handler om åndelige krefter som styrer tankelivet. Fragell sier han ikke driver med slikt lureri, det er han som er lurt, ført vill og fører selv vill.  Og dette blir man ikke enige om, men for oss som har opplevd dette, og ser at dette er helt i tråd med hva Bibelen sier om tema, blir jo denne "krampa" bare komisk. Innrømmer man at det finnes demoner har man også gått langt i å innrømme den kristne ånde-forståelsen med en djevel i spissen for disse demonene, det må bare ikke skje?

Vanskelig å ta Levi F,  Robin H & Co seriøst.

Og ja, Sissel, mange psykiatriske diagnoser kan være demonske. Som en pater nevnte i et dansk tv-program; Sannsynligvis er halvparten av alle innlagte i psykiatrien demonsk plagete mennesker, men man får jo aldri undersøkt dette. I journalistisk ånd var det også en psykiater i programmet, som selfv. raste over denne muligheten og kalte det for noe slikt som "det glade vannvidd", eller no sånt. (husker ikke ordrett i farta)

Du er heller ikke fremmed for å være skråsikker på tema du har lite peil på, har jeg sett. Kan kanskje lønne seg å sette seg inn i tema før man avslører sine manglende kunnskaper?

Kommentar #25

Robin Haug

127 innlegg  11014 kommentarer

Publisert over 7 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.

Robin Haug kaller folk for gale uten å ha vært i nærheten av å ha noe som helst peiling på denne personen.

Ingen behøver å møte denne mannen for å forstå at det dreier seg om en person som er gal. Man trenger heller ikke akademiske grader for å forstå dette.

Hva som er mer uhyggelig, og farlig, er at tilsynelatende oppegående mennesker støtter denne mannen og hva han gjorde med folk. Kirkelige ledere må ta uttrykkelig avstand fra denne galskapen.

Vi burde også få lover som kriminaliserer slikt. For det er ingen tvil om at dette også dreier seg om overgrep mot sakesløse mennesker. Nå bør ikke Holt bli helt forskrekket. Slikt er allerede på trappene, og det er fagfolk som tar seg av dette.

Kommentar #26

Robin Haug

127 innlegg  11014 kommentarer

Suggestive lyder fra en jungeltromme...

Publisert over 7 år siden
. Gå til den siterte teksten.

Vanskelig å ta Levi F,

Det er utfordrende å forholde seg til voksne mennesker som opererer som barn som har "usynlige venner." For de liker å tale om ting ingen andre ser eller har sett snurten av. De er også gjerne ekstremt påståelige. Og kverulerende --- fordi under kritikk for mangel på sammenheng og substans vil de gå en rett i strupen. De krever å bli trodd.

Hadde det ikke vært for at de gis et slags religiøst carte blanche så ville jeg anbefalt et opphold på mentalsykehus. Mennesket er et fantastisk vesen, men der gis bakdeler ved et slikt enormt og komplekst nervesystem: sårbarheten overfor suggesjon, hallusinasjoner og vrangforestillinger er uten sammenlikning i dyreriket. Dette er noe religionene manipulerer med; jesuittene var de første mestere i denne sammenheng. Vi har sett det gjennom historien også i ulike politiske ideologier, så som nazisme, kommunisme og fascisme. Vi ser det også i kapitalismen, gjerne benevnt som 'markedsføring.' Dette psykologiske faktum gir nemlig så vel penger i kassen som helt reell makt.

Kommentar #27

Asbjörn Alma@s

1 innlegg  1939 kommentarer

Publisert over 7 år siden

Jeg syns det er skremmende å se at det fremdeles er folk som støtter og driver med demon utdrivelse. Jeg har selv sett dette dessverre, da kalt utdrivelse av onde ånder. For meg fremstår det som sjelelig voldtekt av andre mennesker. 

Det hjelper ikke etter min mening at bibelen forteller om dette. Bibelen bør ses på i den kontekst den er skrevet. Dvs at for 2000 år siden hadde en minimal innsikt i psykologi osv. Det skulle ikke mer til en at en var psykisk utviklingshemmet så ble en sett på som besatt av onde ånder.

Også Luther delte dette synet. Han mente i ett tilfelle at et 12 år psykisk utviklingshemmet barn burde druknes. Dette pga at barnet i følge Luther var besatt av onde ånder. I dag vet en noe mer om disse tingene. 

Kommentar #28

Eirik Flikke

70 innlegg  377 kommentarer

Norway - Kjempers fødeland 2-1

Publisert over 7 år siden

Det finnes flere registrerte karismatikere på halepartiet.no

Har selv meldt på en vekkelsespredikant fra sportens verden - Bjørge Lillelien! Og som to mikrofonvante herrer med riktignok hver sin menighet, var det vekkelsesvinder og stor ståhei knyttet til dem begge.

@Halvorsen i #7 - "kanskje en passende haleror-parhest til Arild Edvardsen?" My man - mr. Bjørge Lillelien.

Kommentar #29

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Har vært inne på tanken

Publisert over 7 år siden
Robin Haug. Gå til den siterte teksten.

De er også gjerne ekstremt påståelige. Og kverulerende --- fordi under kritikk for mangel på sammenheng og substans vil de gå en rett i strupen. De krever å bli trodd.

Ikke ulikt mr.Haug ....han er også ekstremt påståelig og krever å ha monopol på fakta....Og da er selvfølgelig alle andre skvatt gærne.
Er du klar over at du forfekter et totalitært syn som er temmelig likt det gamle Sovjetstyret?

Kommentar #30

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Ikke for å skremme

Publisert over 7 år siden
Robin Haug. Gå til den siterte teksten.

ngen behøver å møte denne mannen for å forstå at det dreier seg om en person som er gal. Man trenger heller ikke akademiske grader for å forstå dette.

Hva som er mer uhyggelig, og farlig, er at tilsynelatende oppegående mennesker støtter denne mannen og hva han gjorde med folk. Kirkelige ledere må ta uttrykkelig avstand fra denne galskapen.

Vi burde også få lover som kriminaliserer slikt.

Men det finnes tusen på tusen både i Norge og i hele verden som er førstehånds vitner på at Aril Edvardsen er en Guds mann som med Guds hjelp har forandret deres liv radikalt.

Jeg kjenner mange,og jeg er en av dem.
Ingen skal komme og fortelle meg at en gal mann kan være redskap på den måten.


Åndelige opplevelser er dårskap for en ateist,og derfor kan ikke hverken Robin Haug eller Levi Fragell forstå hva sånt handler om.

Kommentar #31

Levi Fragell

100 innlegg  1166 kommentarer

Kriminelt

Publisert over 7 år siden

Jeg er enig med Robin Haug i at demonutdrivelse kan vurderes som kriminelt, avhengig av omstendighetene. Saken som pågår i Sverige er et eksempel, og flere av de historiene jeg har hørt var overgrep som burde vært vurdert av myndighetene. Jeg tror at humaniseringen av samfunnet vil styrke denne forståelse. Om få år vil det være umulig for et flyselskap å beære Aril Edvarsdsen på denne måten. Jeg antar at Norwegian er fornuftige nok til å være føre var. 

Kommentar #32

Robin Haug

127 innlegg  11014 kommentarer

Publisert over 7 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.

Er du klar over at du forfekter et totalitært syn som er temmelig likt det gamle Sovjetstyret?

Nei, dét var jeg visst ikke klar over. Det er best du ikke utdyper hva du sikter til; ingen avsporinger.

***

Ja, jeg påstår ting. Men forskjellen er at jeg påstår ting som enhver selv kan teste eller undersøke rimeligheten av. Jeg påstår ikke ting som jeg selv eksklusivt har tilgang til, for eksempel. Så jeg bøyer meg for bedre argumenter.

Man kan fint, som Fragell gjør her, argumentere for at Norwegian ikke bør utsmykke flyene sine med personer som Arild Edvardsen. Man kan også argumentere for, som jeg gjør, at Edvardsen handler i klare gråsoner, både hva angår etikk, psykiatri og juss. 

Kommentar #33

Hans-Petter Halvorsen

43 innlegg  11644 kommentarer

Joda...

Publisert over 7 år siden
Gunnar Lund. Gå til den siterte teksten.

Du verden for et intelligent svar, du har sikkert gått mange skoler.

...Robin er godt skodd, men man trenger ikke være Einstein for å se at menn - og ja, det er stort sett menn - som har denne type oppfatninger egentlig er i behov av noe helt annet enn det de selv bedriver at "helbredelsesterapi".

Faktisk skulle jeg like å se den psykologen som, etter å ha lest flere av innleggene i denne tråden, ville slå fast at dette ikke er oppfatninger som man vanligvis finner i minimalistiske bygg inneholdende lange hvitmalte korridorer der rommene ligger på rekke og rad og har dører prydet med nummer...   

Kommentar #34

Knut Nygaard

487 innlegg  6965 kommentarer

Psykologer og sånt... HP

Publisert over 7 år siden

er jo som alle som går i to sko et menneske som har sin identitet i et eller annet.  De, som jeg, skal jo i vår yrkesutøvelse være verdinøytrale og behandle informasjon om en pasients tro med respekt.

Legger inn en historie fra Austalia der en psykolog ikke helt greide å sette grenser for sin religionsutøvelse - praktisert på en måte som han må stå for - som i fall den skulle ha foregått skulle ha foregått på privaten og ikke som pasient - og det er heller ikke lurt å ha pasienter en omgås i andre sammenhenger.

Psykolog fikk sparken etter demonutdrivelse

Kristen psykolog drev med eksorsisme på pasienter.

Publisert: 11. mars 2010Oppdatert: 31. mars 2010Eirin Hegdaleirin.hegdal@vl.no

Den australske psykologen Mark Edward Tynan er fratatt lisensen etter at å ha drevet eksorsisme på pasienter med personlighetsforstyrrelser. Tynan, som er medlem av den kristne sekten Servants of Jesus (Jesu tjenere) har behandlet pasientene sine gjennom bønn, visualisering og rekonstruksjon av traumatiske opplevelser fra barndommen, skriver Kristeligt Dagblad.

Pasientene skal også være medlemmer av den samme sekten. Tynan skal ha tvunget dem til å diskutere satanistisk misbruk og overnaturlige hendelser. Tre av pasientene har klaget på behandlingen

Overgitt til Satan. Ifølge det australske psykologforbundet skal Tynan ha sagt til menigheten at en av personene var under Satans grep, og at foreldrene hennes hadde overgitt henne til Satan.

Tynan får nå krass kritikk fra psykologforbundet, som mener Tynan har forsømt tjenesten og ikke er kvalifisert til å behandle pasienter med spaltet personlighet. De mener Tynans praksis er basert på kilder som er uhyggelige, bisarre, sadistiske og ikke vitenskapelig eller psykologisk troverdige.

Tror på demoner. Selv sier Tynan om sin praksis:

- I konsultasjoner har jeg noen ganger bedt sammen med klienten for å se om det har vært demoner til stede, og be dem vike bort i Guds navn. Jeg ber ikke demoner om å forsvinne uten at jeg har forsikret meg om at pasienten tror på demonenes eksistens.

Sånn sett er jeg enig med Tynan om at det er bedre å bli satt fri fra sine psykiske plager enn å vandre i korridorer og fores med medisin med sterke bivirkninger, men de tema han har snakket om og metodikken tror jeg mer er en psykologs nysgjerrighet enn en nødvendighet for å sette et menneske fri i Jesu navn.

Apropas Robin, så vet jeg ingenting om fottøyet hans, men han uttaler seg som om Aril er her ennå - midt i blant oss - ja, kanskje Aril handler fortsatt ....

Kommentar #35

Hans-Petter Halvorsen

43 innlegg  11644 kommentarer

Galskap

Publisert over 7 år siden
. Gå til den siterte teksten.

Dette handler ikke om IQ, dette handler om åndelige krefter som styrer tankelivet.

Jo, Lande, faktisk gjør det det, det handler dypest sett om IQ, eller for å være spesifikk, det handler om å ha skuslet vekk den medfødte evnen til å utvikle det fantastiske intellektet som mange er født med en disponering for å la vokse og forfine.

Tenk deg tanken, tenk på Kant og hans kategoriske imperativ, tenk på hvordan situasjonen i dette landet hadde vært, hvordan psykiatrien hadde sett ut, dersom ABSOLUTT ALLE hadde gått rundt med den type hypnotiske forestillinger om virkeligheten som du og andre i denne tråden så skamløst gir til kjenne.

Hvor hadde vi vært? Hva skulle vi gjort med alle samfunnets utfordringer? Tenk deg hvis alle innen helsevesenet skulle behandlet mentale lidelser med påsprøyting av vievann og heving av kors som om hver og en var sin egen VanHelsing, og pasienten ble betraktet som Grev Dracula?

Er det merkelig noen av oss setter spørsmålstegn ved enkelte av de herværendes mentale helse?

Og - "åndelige krefter som styrer tankelivet" har faktisk en diagnose; det kalles psykoser og, i sin mest alvorlige grad, schizofreni. 

Kommentar #36

Robin Haug

127 innlegg  11014 kommentarer

Publisert over 7 år siden
Knut Nygaard. Gå til den siterte teksten.

Apropas Robin, så vet jeg ingenting om fottøyet hans, men han uttaler seg som om Aril er her ennå - mindt i blant oss - ja, kanskje Aril handler fortsatt ....

Jeg skrev i nåtid som en gestus til alle som tror at denne særdeles spesielle Edvardsen fortsatt virker i deres liv! ;)

Kommentar #37

Hans-Petter Halvorsen

43 innlegg  11644 kommentarer

Helt enig

Publisert over 7 år siden
Levi Fragell. Gå til den siterte teksten.

Jeg er enig med Robin Haug i at demonutdrivelse kan vurderes som kriminelt

Helt enig, Levi; slik prakisis er kriminelt, og burde betraktes som sådan, men antagelig ville enhver som ble tiltalt for det, bli ansett som "ikke strafferettslig tilregnelig", og blitt dømt til behandling for psykoser; noe jeg ikke har det minste i mot.

Jeg la forøvrig tidligere i dag en liten advarsel mot Edvardsen og link til denne tråden inn på Norwegian´s facebook-side. Så får vi seg om Kjus & Co bruker fornuft...

http://www.facebook.com/flynorwegian

Kommentar #38

7 innlegg  815 kommentarer

Du er en gedigen

Publisert over 7 år siden

"Jo, Lande, faktisk gjør det det, det handler dypest sett om IQ, eller for å være spesifikk, det handler om å ha skuslet vekk den medfødte evnen til å utvikle det fantastiske intellektet som mange er født med en disponering for å la vokse og forfine."

tøysekopp. Det står skrevet i livets bok; Let og du skal finne, bank på og det skal bli lukket opp.Dette gjorde jeg, og det viste seg at jesus var i levende live, han levde i beste velgående, akkurat som de tullete kristne påstod. (pinsevenner på Hamar som maste om at jeg måtte blir "frelst")

Tror ikke det er noe i veien med intellektet ditt, du høres i alle fall oppegående ut, ut fra ordvalg og setningsoppbygging, men dessverrem eller heldigvis, alt ettersom, er innholdet bare intellektuelt vås.

Du og dine likesinnede kaster bort tiden her, dere kjemper mot noe dere ikke ser, men som vi, som har tatt imot forsoningen i jesu blod, erfarer som en åndelige og fysisk realitet. Dette er det fritt opp til deg/dere å forholde dere til, men uansett hvor høyt dere hyler og bærer dere, dere får ikke opphevet den realiteten at Gud er den du finner i bibelen, og der finner du også djevelen og hans håndverkere, demonene. 

take it or leave, so ist es.

Kommentar #39

Levi Fragell

100 innlegg  1166 kommentarer

Når pengene i kisten klinger,....

Publisert over 7 år siden

Jo, jeg kan nikke til Hans-Petters ironiske poeng om psykoser. Alvorlige psykiske avvik i "bransjen" har faktisk forekommet, og man bør her være på vakt. Men de fleste demonutdrivere er tilregnelige. Det er her - som i så mange andre sider ved organisatorisk virke - pengene som avgjør virkemidlene. Mirakler skaper inntekter - kollekter, faste giver, donasjoner, testamentariske gaver. Den type "ministry" Aril Edvardsen etablerte etter amerikansk modell var avhengig av opptil 30 millioner kroner i årlige inntekter. Uten miraklene ville det aldri gått. Det enkleste mirakel var demonutdrivelse i U-land, dernest fulgte helbredelse av nedsatt hørsel på det ene øret. Det ble side opp og side ned i billed-reportasjene som ble sendt ut sammen med bankgiro-blanketten. I siste runde ble det en dødeoppvekkelse eller flere, for å få regnskapet i balanse. Det gjelder det fleste av disse predikantene, også Aril Edvardsen. At sønnen Rune nå likevel får hjulet til å gå rundt uten en eneste demonutdrivelse, er det nærmeste en virkelig overraskelse i denne historien. Han har valgt hjelpe-arbeid og omsorg på misjonsmarken, i god norsk tradisjon. Men som sagt, Rune, vær forsiktig - vi følger med! 

Kommentar #40

7 innlegg  815 kommentarer

Robin velter seg i det humanistiske trauet ser jeg.

Publisert over 7 år siden

" Hadde det ikke vært for at de gis et slags religiøst carte blanche så ville jeg anbefalt et opphold på mentalsykehus. Mennesket er et fantastisk vesen, men der gis bakdeler ved et slikt enormt og komplekst nervesystem: sårbarheten overfor suggesjon, hallusinasjoner og vrangforestillinger er uten sammenlikning i dyreriket. "

Har i løpet at ca 10 år vært igjennom 4 ulike psykiatriske tester. Det er ikke påvist løse bolter og skruer av noen art. Faktisk en IQ godt over snittet, ikke verst med tanke på en kronisk, som var blitt en akutt, amalgam/kvikksølvforgiftning under testene.

Tror dere må roe dere ned litt. LF har holdt på i 40 år nå, og er fremdeles ikke innsett at han bare tøver, han har vel satset for mye til å trekk seg tilbake med halen mellom bena. Dere behøver ikke å bruke like lang tid før dere innser at dere er brutalt ute å kjøre.

 

Kommentar #41

Turid Talita Manjana Holta

0 innlegg  2678 kommentarer

Publisert over 7 år siden
Gunnar Lund. Gå til den siterte teksten.

Jeg synes at det er bare positivt at mennesker blir satt fri fra demoner som piner å plager dem. Har selv hørt flere vitnesbyrd fra mennesker som er blitt satt fri og er i dag glad og fornøyd fordi det som bandt dem nå er borte. Det kan ikke skyldes annet enn uvitenhet om demoner når noen mener at det er feil å kaste dem ut. Skjønner ikke helt at noen vil andre mennesker så mye ondt. Jesus er helbrederen og befrieren. Satan er ødeleggeren.

Kjempebra Gunnar Lind !!

Kommentar #42

Turid Talita Manjana Holta

0 innlegg  2678 kommentarer

Publisert over 7 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.

Robin Haug kaller folk for gale uten å ha vært i nærheten av å ha noe som helst peiling på denne personen.
Er det sånt man kan si i kraft av å påberope seg å ha filosofisk utdannelse?

Det er tydelig at det ikke er trygt å spørre slike om råd.

Støttes Rune og takk mange takk!!

Kommentar #43

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Hvis jeg ikke husker feil

Publisert over 7 år siden
. Gå til den siterte teksten.

Tror dere må roe dere ned litt. LF har holdt på i 40 år nå, og er fremdeles ikke innsett at han bare tøver, han har vel satset for mye til å trekk seg tilbake med halen mellom bena. Dere behøver ikke å bruke like lang tid før dere innser at dere er brutalt ute å kjøre.

Ble det stiftet en forening som kalte seg "Hedningesamfunnet" på slutten av 60-tallet,der mr.Fragell var en av figurene som hadde satt seg fore å kjempe mot Aril Edvardsen med alle midler.
Det møtte opp rabiate folk som kom skrikende opp på podiet midt i møter for å ødelegge...Jeg var øyenvitne til disse hendelsene.
Men Fragell lyktes særdeles dårlig med å stoppe Edvardsen fordi hans våpen var av en art som folk tok sterk avstand fra.
Mulig han fortsatt er bitter for sitt nederlag ettersom han holder på enda.

Kommentar #44

Levi Fragell

100 innlegg  1166 kommentarer

Upassende, Rune Holt

Publisert over 7 år siden

Du må moderere dine virkemidler, Rune Holt. Jeg har aldri forstyrret et møte i mitt liv. På det møtet du nevner, da Arild Karlsen, brøt inn i en preken og ble fysisk stoppet av Aril Edvardsen, var jeg tilstede sammen med det lokale politiet (jeg jobbet i Justisdepartementet). Jeg har omtalte denne hendelsen i min bok. Jeg har kritisert Aril Edvardsens mirakel-møter, først i Norge, senere i U-land, men utelukkende i seriøse publikasjoner. Jeg har vært vant til at kristne har vært uenig med meg, mange har kritisert meg, men det er ikke så vanlig at mine tidligere trosfeller lyver (bortsett fra mirakelpredikanter).

Kommentar #45

Hans-Petter Halvorsen

43 innlegg  11644 kommentarer

En kreasjonist på krigsstien

Publisert over 7 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.

Ble det stiftet en forening som kalte seg "Hedningesamfunnet" på slutten av 60-tallet,der mr.Fragell var en av figurene som hadde satt seg fore å kjempe mot Aril Edvardsen med alle midler.
Det møtte opp rabiate folk som kom skrikende opp på podiet midt i møter for å ødelegge...Jeg var øyenvitne til disse hendelsene.
Men Fragell lyktes særdeles dårlig med å stoppe Edvardsen fordi hans våpen var av en art som folk tok sterk avstand fra.
Mulig han fortsatt er bitter for sitt nederlag ettersom han holder på enda.

Dine og Landes forsøk på ad hominem er like infantile som det fernisset av bejaende selvsikkerhet dere omgir dere med står i direkte omvendt korrelasjon med kunnskap om livet, slik det virkelig er.

Det finnes ikke gyldighetskrav i det dere står for; det er tomt for innhold, drenert for både intellekt og moral.

Det håpet om evig liv og frykten for fortapelsen som en gang ble skapt av de primitive stammefolk som en gang etablerte sin ørkengud og den påfølgende Kristendommen har tydeligvis fortsatt sin effekt på ignorante mennesker i vår tid.

La den oppvoksende slekt i fred, og dette vil forsvinne av seg selv.

Kommentar #46

Rune Tveit

40 innlegg  4109 kommentarer

Til himmels

Publisert over 7 år siden

Her syntes jeg LF skyter langt over mål, for ikke å si til himmels. Aril Edvardsen var en hedersmann, som brant for det han trodde på, og som skapte et verdenssenter i lille Kvinesdal. Mot alle odds. Han ble til og motarbeidet av sine egne, noe som ville ha tatt motet fra de fleste, men ikke Aril. Jeg har vært i Sarons dal en rekke ganger, og det bare å bøye seg i støvet for det arbeidet som er blitt gjort for mennesker som lider, spesielt i fattige deler av verden. Et arbeid Rune Edvardsen viderfører i dag med glans. 

Man kan være fristet til å spørre hva LF og Humanetiske forbund har gjort de fattige i andre verdensdeler? 

Et aldri så lite apropo. I siste nummer av fagbladet Fontene,(fagbladet for sosionomer, vernepleiere og barnevernere)  er det en artikkel om at når sosialarbeidere med et atetistisk livssyn vil gjøre en jobb som er meningsfylt i forhold til den utdanning de har, arbeider de hos kristne organisasjoner. Det finnes ikke noe alternativ hos human etikere. 

En av dem forteller at da han selv fikk et rusproblem søkte han hjelp hos de kristne, og fikk hjelp. Humanetisk forbund hadde ikke noe tilbud, han var først interessant for HEF når han rusfri. 

Jeg konstaterer at LF overhode ikke har interesse av høre historiene til de som har fått hjelp, jf eksemplene han viser til om demonutdrivelsene. Dersom disse menneskene er blitt friske er det mer spennende enn LF sine frustrastsjon over at han  snart får se Aril  sveve over himmelens skyer. 

Kommentar #47

Asbjörn Alma@s

1 innlegg  1939 kommentarer

Publisert over 7 år siden

I motsetning til deg så tiljubler ikke jeg galskap som dette. Dette er en bransje som etter min mening er preget av maktsyke menn. De som holder på med dette står også i en tradisjon der mye galskap har foregått. Jeg viste tidligere til Luther som ville drukne en 12 år gammel psykisk utviklingshemmet gutt pga at han mente gutten var besatt av demoner.

 Dere viser til glansbilder av noen som er blitt ”utfridd”. Gadd vite hvor mange som har en annen historie å fortelle? Det å fortelle mennesker at de har en satans demon boende i seg er ekstreme ting å gjøre. Det er avskyelig.

Kommentar #48

Turid Talita Manjana Holta

0 innlegg  2678 kommentarer

Publisert over 7 år siden
Rune Tveit. Gå til den siterte teksten.

Her syntes jeg LF skyter langt over mål, for ikke å si til himmels. Aril Edvardsen var en hedersmann, som brant for det han trodde på, og som skapte et verdenssenter i lille Kvinesdal. Mot alle odds. Han ble til og motarbeidet av sine egne, noe som ville ha tatt motet fra de fleste, men ikke Aril. Jeg har vært i Sarons dal en rekke ganger, og det bare å bøye seg i støvet for det arbeidet som er blitt gjort for mennesker som lider, spesielt i fattige deler av verden. Et arbeid Rune Edvardsen viderfører i dag med glans.

Veldig bra Rune!

Kommentar #49

Hans-Petter Halvorsen

43 innlegg  11644 kommentarer

Publisert over 7 år siden
Ja. Avskyelig er ordet å bruke her. Ett av dem. Og den saueflokken som her har vist at de viljeløst godtar det mest tanketomme vrøvl er en forutsetning for at slike regelrette overgrep kan pågå.
Kommentar #50

Levi Fragell

100 innlegg  1166 kommentarer

Humanistisk aksjon

Publisert over 7 år siden

Rune Tveit har rett i at Human-Etisk Forbund ikke driver store humanitære virksomheter. En undersøkelse på 80-tallet viste at vi var sterkt overreperesentert i de mange idealistiske livssynsnøytrale organisasjoner for hjelpearbeid, fred, miljøvern osv. Vi mente at slike formål ikke burde være knyttet til tro og bekjennelse. Senere tok jeg initiativet til å starte hjelpeorganisasjonen HAMU, som jeg ledet i mange år. Denne organiasjoner har skapt nye liv for tusener av prostituerte i India og Afrika, rehabilitert  hele landsbyer med kriminelle, bygget barneinstitusjoner og skoler på flere kontinenter. Selvsagt kan vi ikke måle oss med kirkenes mange aktiviteter, men vi har på den annen side aldri omvendt en hedning til vårt livssyn. Jeg forstår at Tveit ikke vil bruke penger på min bok, men om han vil vite mer om dette, kan han låne min bok på biblioteket.

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere