Helene Bjerkestrand

6    2

Tåregass, stinkende klær og regnbue over Hebron

Jeg løper. Alle løper. Jeg kommer meg inn i en bakgård hvor tåregassen ikke har nådd. Jeg er her for å observere en demonstrasjon. 300 - 500 palestinere demonstrer for å åpne hovedgaten i Hebron igjen.

Publisert: 25. feb 2012 / 999 visninger.

 Jeg er trengt opp i et hjørne. Jeg ser en av de andre ledsagerne løpe oppover gaten og prøver å komme meg samme vei. Mer tåregass blir avfyrt, smell på alle kanter. Alle løper. Jeg merker det svir i øynene og halsen blir rar. Jeg leiter etter løken i lommene. Jeg har altfor mange lommer. Jeg kommer meg inn i en butikk og blir tilbudt løk. Jeg lukter, gråter og tåregassen blir litt etter litt vasket ut av øynene.Jeg er her for å observere en demonstrasjon. Mesteparten av hovedgaten i Hebron har vært stengt siden 2003, etter den andre intifada. For palestinere. Bosettere, andre israelere, soldater og internasjonale kan gå her. Men ikke de som tidligere bodde her og som hadde butikker her. Jeg går her hver dag. Det er en øde og forlatt gate. Palestinere bor i noen av husene, men de må bruke en annen vei inn i husene sine. Litt opp fra gaten ligger en skole. Skolebarna må gå på deler av gaten for å komme til og fra skolen. Her står vi hver dag for å passe på når barna går til skolen. Tidligere har bosettere angrepet barna, og barna er redd for soldatene som de må gå forbi hver dag.

Idag demonstrerte 300 – 500 palestinere, israelere og internasjonale for å åpne Shuhada Street igjen. Open Shuhada street heter kampanjen som er en årlig global markering. Demonstrasjonen idag ble møtt med tåregass og stinkbomber fra det israelske militæret. Hebron ser ut som en krigssone idag. Unge gutter kaster steiner mot militærbiler og soldater. Mange palestinere er skadd og arrestert. Det som skulle være en fredfull demonstrasjon endte langt fra fredelig.

På vei hjem i taxien ble vi bedt om å ta en dusj. Vi stinker. Hebron kommer til å stinke kloakk i noen dager framover. Israel har utviklet noen ekstra sterke stinkbomber som lukter ekstra ille. Jeg har luktet avføring som har stått i dagesvis i et varmt rom. Ikke i nærheten engang…. Jeg har luktet råtten kylling, oppkast, diare. Tenk på alt det sammen og sett det i sola i noen dager så får du kanskje noe liknende hva Hebron luktet idag og kommer til å lukte de neste dagene. Shuhada street er ikke åpen, og militæret har fortsatt full kontroll. Hva demonstrasjonen fører til vet man ikke. Men på vei hjem kunne man se en regnbue over Hebron. Kanskje er det håp om en fredeligere hverdag en gang.

 

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Per Einar Sønnesyn

352 innlegg  1671 kommentarer

Det stinkar av Israel , "Guds folk" ??

Publisert over 5 år siden
Helene Bjerkestrand. Gå til den siterte teksten.

Israel har utviklet noen ekstra sterke stinkbomber som lukter ekstra ille.

Det var ille nok det me såg i Hebron i 2009, men dette må vel vera

 eit lågmål i den illeluktande kampen "Guds folk" fører mot palestinarane.

JfrBalfour deklarasjonen :"-it being clearly understood that nothing

shall be done which may be donewhich may prejudice the civil and

religious rights of existing nonJewish communities in Palestine"!!

Eg hadde hug til å vera med  Bondevik på turen han skal leia for

å høyra kva han har å informera om politikken til Israel og IDF!

Eg undrast og på kva super-reiseleiaren Wiig Andersen har

som kommentarar til/om  venene sine i Israel!

Svar
Kommentar #2

Arnt Thyve

17 innlegg  1299 kommentarer

Bedre med tåregass enn kuler

Publisert over 5 år siden
Helene Bjerkestrand. Gå til den siterte teksten.

Hebron ser ut som en krigssone idag. Unge gutter kaster steiner mot militærbiler og soldater. Mange palestinere er skadd og arrestert. Det som skulle være en fredfull demonstrasjon endte langt fra fredelig.

Jeg synes det er bedre med tåregass og dårlig lukt enn kuler. Når palestinere går amok og kaster stein, er tåregass en ryddig måte å spre dem på uten at folk får varige skader. Tåregass brukes forøvrig også i vestlige land for å oppløse demonstrasjoner.

Svar
Kommentar #3

Per Traasdahl

67 innlegg  1534 kommentarer

Kan noen

Publisert over 5 år siden

gi oss forklaringen på hvorfor Shuhada Street har vært stengt?

For noen tiår siden var det flere år på rad tradisjon med mye bråk og spetakkel natten til 17 mai rundt torget i Trondheim. Siste årene også utstrakt herværk. Det ble etterhvert brukt tåregass og trekøller for å spre pøbelen. Etter dette ble det helt stille og fredelig, og slik har det vært siden den gang...

 

Svar
Kommentar #4

Per Einar Sønnesyn

352 innlegg  1671 kommentarer

APARTHEID -OVERGREP!

Publisert over 5 år siden
Per Traasdahl. Gå til den siterte teksten.

forklaringen på hvorfor Shuhada Street

På Google finn du dette: - Sjå foto på Google!

Hebron city center3 March 2011:

17 years after Goldstein Massacre, Hebron city center paralyzed

Zlikhah Muhtasab, 49, is one of the few Palestinians still living on Shuhada Street in thecenter of Hebron. The street, one of Hebron 's main thoroughfares, links the north and south of the city and passes by the major markets, the Old City , the Tomb of the Patriarchs and al-Haram al-Ibrahimi, and Israeli settlement compounds. Since October 2000, Israel has forbidden Palestinians to walk or drive on the street, although no valid military order for the closure has been presented. Along with other restrictions on Palestinian movement in the area, this has led to an economic collapse of the city center. Many residents have left, and the area has become a ghost town. Over the years, the army repeatedly claimed it was about to permit Palestinians to use the street again, but this has yet to occur.

Israeli settlers, however, are allowed to move freely on the street. In a testimony she gave to B'Tselem, Zlikhah related the harassment she and her 75-year-old mother have suffered since they moved, for financial reasons, to a house on the largely deserted street in 2006. In the first year, settlers regularly threw stones at the house. After Zlikhah came home one day to discover a large amount of stones within the house, she asked the Hebron Rehabilitation Committee to assist her in installing iron grating on the windows and porches of the house for protection. The grating, which gives the house a cage-like appearance, did not assist in deterring assaults, and settlers continue to throw stones at the house from time to time, even at night.


Zlikhah Muhtasab in her cage-like house. Photo: Musa Abu Hashhash, B'Tselem, 13 Feb. '11.

Israel began to restrict Palestinian movement along the street in 1994. After the massacre carried out by Baruch Goldstein in the Tomb of the Patriarchs that year, Israel chose to impose restrictions on the Palestinians, rather than on the Israeli settlers in the city, contending that these restrictions were necessary in order to protect the settlers' safety. At first, Israel forbade Palestinian commerce and vehicle traffic on part of the Shuhada Street , and only residents of the street were allowed to enter by vehicle. Under the Hebron Agreement, signed in January 1997, control of a large part of the city, referred to as Area H1, was transferred to the Palestinian Authority. The section of the city in which Israeli settlements had been established, termed H2, remained under Israeli control. The parties agreed that Israel would once again allow Palestinian vehicle traffic on Shuhada Street , in area H2. For several years, until the beginning of the second intifada, the forbidden section of the street was alternately opened and closed.

When the second intifada broke out, in October 2000, the army placed more stringent restrictions on movement on the street. Now, Palestinians are forbidden to drive along the entire length of the street, and even to walk along the section between the Avraham Avinu settlement compound and the Bet Hadassah settlement compound. The army also prohibits Palestinian traffic on adjacent streets, thereby creating a contiguous strip of land in the center of Hebron , from the Kiryat Arba settlement in the east to the Jewish cemetery in the west, in which Palestinian vehicles are completely forbidden.

As a result of these severe restrictions, 304 shops and warehouses along Shuhada Street closed down, and Palestinian municipal and governmental offices that had been on the street were relocated to Area H1. Israel also took control of the central bus station that had been on the street, turning it into an army base. In 2006, B'Tselem's investigationrevealed that most of the properties on or adjacent to Shuhada Street , including homes and businesses, had been abandoned or had been closed by military order. The army forces the few Palestinian families that continue to live on the street to enter their homes via side entrances, since they are not allowed to use the main entrances on Shuhada Street . Where side entrances are not available, the Palestinian residents have no choice but to climb on ladders leading to the roofs of the buildings.



Closed shops on Shuhada St. Photo: Tamar Gonen , B'Tselem, 2 March '11.

Like other residents still living on the street, Zlikhah and her mother are also forced to enter and leave their home by climbing a steep flight of stairs that serves as a side entrance. As they are forbidden to walk on the main street, they must take circuitous routes and go through two checkpoints in order to reach the mosque of al-Haram al-Ibrahimi (the Tomb of the Patriarchs) or to visit relatives who live nearby. Zlikhah's elderly mother has to walk almost a kilometer to reach her medical clinic, only 300 meters away if she could go via Shuhada Street . The cemetery in which Zlikhah's grandfather and other relatives are buried lies right across the street, but the two have great difficulty visiting it now.

In April 2007, following reports in the Israeli media and public pressure on the issue, the Civil Administration began to issue temporary permits to some Palestinians living on the street. These permits enabled them to enter and leave their houses via the main entrance on the street. Visitors were still denied use of these entrances. The permits were valid for three months, and were extended four times. During this period, Zlikhah, her mother, and their neighbors returned to using the front entrances to their homes and to walking freely on Shuhada Street.

Zlikhah told B'Tselem of the relief she felt and how she would often go out to walk on the street, sometimes at night too, in order to realize her newly returned freedom. She noted that soldiers posted on the street fulfilled their duty to protect Palestinians who were now using the street again, and that settlers in the area were displeased with the development.

The last permit given to Zlikhah expired in August 2008. She related that when she and her neighbors applied to renew the permits again, the Civil Administration said the requests would be handled after the Jewish holidays. Then the Civil Administration dragged its feet, and repeatedly postponed renewing the permits, until the communication ceased altogether. The Palestinian residents of the street had to return to using side entrances or rooftops.

In 2005, the Hebron Municipality and the Association for Civil Rights in Israel petitioned Israel 's High Court of Justice to open the street to Palestinian movement. The state, in response, presented a "plan for protection of the Jewish community in Hebron", according to which Palestinians would be allowed to walk on the street, but the prohibition on opening shops and on vehicular traffic on the street would remain in force. Subsequently, military orders were issued restricting vehicular traffic on the street but not pedestrians.

Following this, ACRI wrote to the legal advisor for Judea and Samaria , who stated, in December 2006, that the army had prohibited Palestinians from walking along the street for six years "by mistake". This contention was clearly a lie. In any event, the army continued to prevent Palestinian pedestrians from using the street. In response to a request ACRI made to the judge advocate general, the latter raised a new argument, whereby the army maintains that the street should remain closed "for security reasons", without delineating the reasons. Two years ago, the army informed the media that it intended to cancel the prohibition on Palestinian movement on Shuhada Street . To this day, the prohibition remains in force.

The closing of Shuhada Street is part of the policy of separation that Israel imposes in the heart of Hebron. This policy has led to Palestinian mass abandonment of the city center and has brought with it severe, continuing breach of the human rights of Palestinians. It is, de facto, an unacceptable regime of discriminatory separation.

Svar
Kommentar #5

Per Einar Sønnesyn

352 innlegg  1671 kommentarer

Goldstein massacre !

Publisert over 5 år siden

Arnt Thyve:"Jeg synes det er bedre med tåregass og dårlig lukt enn kuler. Når palestinere går amok og kaster stein, er tåregass en ryddig måte å spre dem på uten at folk får varige skader."

Men her var det kuler og meir til,- Eit Israelsk "Utøya"!

Men det var og er palestinarane som vert straffa, Arnt Thyve:

Her er "Goldstein massacre":

"At 05:00 on February 25, around eight hundred Palestinian Muslims passed through the east gate of Al-Ibrahimi mosque to participate in al-Fajr prayer, the first of the five daily Islamic prayers. At that time of the holy month of Ramadan, there were many people who flocked the Ibrahimi Mosque to perform their prayers. The mosque was under Israeli Army guard.

That same day, a Jewish American Zionist physician decided to materialize the dream of the typical Zionist movement of annihilating the Arab existence in Palestine. Dr. Baruch Goldstein prepared for the move. It was during Ramadan when Dr. Goldstein decided to execute his old plan of vengeance.

Goldstein passed two army checkpoints at the dawn of February 25, 1994 from the northeastern gate of the mosque near privy. That privy could be the reason why Goldstein decided on that gate because he, probably, received his contemplation about Arabs from the Rabbis of Kach in Kiryat Arab where the Arabs were described as the demons of the privy. The privy of the mosque is important not only because it has two Israeli army checkpoints on its nearby mosque's gate, but also because it is surrounded by Israeli army posts from the east and army patrols in the west. So Goldstein was acting from the deepest parts of the Zionistic ideology in liquidating the demons.

Goldstein walked at least 100 yards in the mosque before he decided to choose the exact location to liquidate his demons. He positioned himself at the last row of the main hall, just opposite to the Imam's place (Manbar.) In this case and as a typical Zionist, shooting from the back was the style. The position was not arbitrary not only because it enabled him to shoot directly at the largest number of the backs of the worshipers but also because it was supposed to have enabled him to get a fast escape or protection from the Israeli soldiers who were scattered right behind him in the northern hall -the plate- of the mosque.

Goldstein was carrying his IMI Galil assault rifle, four magazines of ammunition, which held 35 bullets each and hand grenades. He thought about the best moment to execute the plan, maximize the number of casualties and secure the escape or rescue. The best moment, of course, was when the Muslim worshipers knelt on the floor with their backs towards Goldstein.

It was first a hand grenade that he threw among the worshipers causing casualties, confusion, and possibly an invitation to the Israeli soldiers in the halls and outside of the mosque to intervene for rescue. And in no time, the automatic massacre took place with the same kind of mercy that other Zionists like Goldstein shows all the time toward Arabs.

Standing in front of the only exit from the mosque and positioned to the rear of the Muslim worshipers, he opened fire with the weapon, killing 29 people and injuring more than 125. He was eventually overwhelmed by survivors, who beat him to death."

Elles tykkjer eg det er utruleg kva sum godtek av Israel og IDF!

Les meir på Google!

Svar
Kommentar #6

Kjetil Nilsen

54 innlegg  727 kommentarer

Apartheid - uten juridisk grunnlag

Publisert over 5 år siden
Per Traasdahl. Gå til den siterte teksten.

gi oss forklaringen på hvorfor Shuhada Street

En versjon på norsk:
Bosettermiljøet i og omkring Hebron har i årevis vært preget av en ekstremistisk religiøs nasjonalisme som bl.a. aksepterer voldsbruk mot ikke-jøder. Den øverste rabbiner i området – Dov Lior – ble så sent som i fjor arrestert og tatt inn til avhør i Israel for å ha velsignet drap på ikke-jøder i en nylig publisert bok.  

Terroristen Baruch Goldstein kom fra dette miljøet. Han stod bak massakren inne i Ibrahimi moskeen 25. februar 1994, der 29 mennesker i bønn ble myrdet og nær 150 ble skadet. Paradoksalt nok var det den palestinske befolkningen i Hebron som skulle komme til å bli straffet for dette i ettertid – ikke de ca 500 bosetterne som med støtte fra den israelske regjering har etablert 4 bosettinger i og omkring Shuhada street (Beit Hadessah, Beit Romano, Avi Avraham Avinu og Tel Rumeida).

Først ble Ibrahimi-moskeen delt – med over halve moskeen omgjort til synagoge. Deretter tok de Shuhada street – en økonomisk hovedpulsåre i Hebron. I noen år etter 1997 var den åpen til og fra for palestinere, men etter 2003 har den vært stengt nærmest sammenhengende for dem. Over 300 butikker i Shuhada-street er stengt, viktige markeder likeså – og over 1000 har måttet flytte fra sine leiligheter. I alt er over 1800 palestinske næringsvirksomheter i Gamle-byen blitt rammet av stengning/nedleggelse som følge av den apartheid-politiske praksisen under okkupasjon.

Vedtak i israelsk høyesterett gir riktignok palestinere adgang til gaten. Diskrimineringen som praktiseres har ikke har hjemmel i israelsk lov. Det finnes da heller ingen skilt som sier «palestinere ingen adgang». Men okkupasjonen av Vestbredden står under militær lovgiving, og IDF (den israelske hæren) neglisjerer høyesterett. De gjør som de vil – selvfølgelig styrt av langsiktige politiske mål. 2000 soldater beskytter i dag de 500 ekstreme bosetterne – og passer på at ingen palestinere får komme til sine avstengte eiendommer i Shuhada street.  


De israelske organisasjonene B’Tselem og ACRI har utgitt en god rapport om Hebron: Ghost Town  

Svar
Kommentar #7

Arnt Thyve

17 innlegg  1299 kommentarer

Hold deg til saken!

Publisert over 5 år siden
Per Einar Sønnesyn. Gå til den siterte teksten.

Men her var det kuler og meir til,- Eit Israelsk "Utøya"!

Men det var og er palestinarane som vert straffa, Arnt Thyve:

I den demonstrasjonen trådstarter skriver om, var det ikke snakk om skyting. Å dra inn Goldstein-massakren og Utøya i dette er bare tull. Det var en avskyelig handling som jeg tar avstand i fra, og som også Israelske styresmakter har tatt avstand ifra.

Kanskje jeg skal begynne å mase om Hebron-massakren i 1929, da 67 jøder ble drept i Hebron og resten jaget vekk? Det var enda verre...

Svar
Kommentar #8

Kjetil Nilsen

54 innlegg  727 kommentarer

Okkupanten tillater ikke demonstrasjoner

Publisert over 5 år siden
Arnt Thyve. Gå til den siterte teksten.

Jeg synes det er bedre med tåregass og dårlig lukt enn kuler. Når palestinere går amok og kaster stein, er tåregass en ryddig måte å spre dem på uten at folk får varige skader. Tåregass brukes forøvrig også i vestlige land for å oppløse demonstrasjoner.

Israel som okkupasjonsmakt tillater ikke at de okkuperte demonstrerer - det er det som er problemet. En fredelig demonstrasjon fra de okkuperte er i seg selv nok for å fyre av tåregassgranater, sjokk-granater, det illeluktende skunk-våpenet, lydangrep, gummikuler ... eller skarp ammunisjon.

Den okkuperte sivilbefolkning skal disiplineres og holdes under kontroll. De skal underkaste seg - ikke tillates å vise noen form for styrke. Det er poenget. Det trengs ingen steinkastere for at de første tåregassgranatene skal fyres av mot demonstrantene. Væpnet eller ikke-voldelig motstand mot okkupasjonen er like uakseptabelt, sett fra okkupanten. 

Typisk nok; ved demonstrasjonen fredag ble Badia Dweik (39) fengslet. - Hvorfor nettopp han? Ikke fordi han kastet stein (han er en kjent ikke-voldsaktivst) - men fordi han var en av organisatorene bak "den ulovlige" demonstrasjonen med krav om at Shuhada street blir gjenåpnet. 

Svar
Kommentar #9

Per Einar Sønnesyn

352 innlegg  1671 kommentarer

Bakgrunnen for stenging av Shuhada street!

Publisert over 5 år siden
Arnt Thyve. Gå til den siterte teksten.

Å dra inn Goldstein-massakren og Utøya i dette er bare tull.

Slik kan ein svara når ein "ikkje fylgjer med i timen" Arnt Thyve!

Eg svara på spørsmålet frå Per Traasdahl om bakgrunnen for stenging av Shuhada street!

Det kan synast som Israel ofte nyttar overgrep mot palestinarane som påskot for meir apartheid!

Svar
Kommentar #10

Isak BK Aasvestad

20 innlegg  1720 kommentarer

Kjetil Nilsen utelater halve historien

Publisert over 5 år siden

"Bosettermiljøet i og omkring Hebron har i årevis vært preget av en ekstremistisk religiøs nasjonalisme som bl.a. aksepterer voldsbruk mot ikke-jøder. Den øverste rabbiner i området – Dov Lior – ble så sent som i fjor arrestert og tatt inn til avhør i Israel for å ha velsignet drap på ikke-jøder i en nylig publisert bok."

I det siste valget i Hebron (2006) fikk Hamas en overveldigende majoritet av stemmene. Dette viser at også flertallet av den palestinske befolkningen i Hebron preges av en ekstremistisk religiøs nasjonalisme som bl.a. aksepterer voldsbruk mot jøder.

Dov Lior ble som du skriver arrestert og tatt inn til avhør i Israel. Har den palestinske myndigheten noengang arrestert en muslimsk religiøs leder for å ha velsignet drap på jøder?

"Terroristen Baruch Goldstein kom fra dette miljøet. Han stod bak massakren inne i Ibrahimi moskeen 25. februar 1994, der 29 mennesker i bønn ble myrdet og nær 150 ble skadet."

Ja, Baruch Goldstein var en terrorist som utførte en massakrer. Men utdøvere av terrorisme og mord finner vi også på den palestinske siden.

Hebrons moderne historie begynner i 1929, da palestinske arabere massakrerte 67 av Hebrons jøder og etnisk renset byen.

Også i senere år har et ikke ubetydelig antall israelere (både sivile og soldater) har blitt drept av palestinere i Hebron.

Blant offrene for palestinsk terror i Hebron finns Shalevet Pass som ble myrdet av en palestinsk snikskytter i 2001. Shalevet ble bare 10 måneder gammel.

Også utlendinger har blitt offer for palestinsk voldsbruk i Hebron. I 2002 ble to TIPH-observatører, Catherine Berruex og Turgut Cengiz Toytun, drept av palestinske terrorister.

"500 bosetterne som med støtte fra den israelske regjering har etablert 4 bosettinger i og omkring Shuhada street (Beit Hadessah, Beit Romano, Avi Avraham Avinu og Tel Rumeida)."

Beit Hadassah, Beit Romano, Avraham Avinu er alle eiendommer som tilhørte det jødiske samfunnet før massakren på jøder og den etniske rensingen av Hebron i 1929.

"Først ble Ibrahimi-moskeen delt – med over halve moskeen omgjort til synagoge."

"Ibrahimi-moskeen" har også et annet navn: Makpela-hulen. Det meste av den nåværende byggningen ble bygget av den jødiske kongen Herodes den Store i det siste århundret før kristen tidsregning.

Først med den arabiske koloniseringen under Middelalderen ble Makpela-hulen omgjort til moské og i 600 år ble jøder nektet adgang til den herodianske byggningen.

Svar
Kommentar #11

Isak BK Aasvestad

20 innlegg  1720 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Kjetil Nilsen. Gå til den siterte teksten.

En fredelig demonstrasjon fra de okkuperte er i seg selv nok for å fyre av tåregassgranater, sjokk-granater, det illeluktende skunk-våpenet, lydangrep, gummikuler ... eller skarp ammunisjon.

Det virker som om norske "palestinavenner" anser at palestinske demonstrasjoner alltid, per definisjon, er fredelige.

Men spørsmålet da blir hvorfor også israelske soldater og politistyrker ofte blir skadet under disse "fredelige" demonstrasjonene?

http://www.idfblog.com/2012/02/25/violent-palestinian-protesters-riot-judea-samaria/

http://www.idfblog.com/2011/09/18/a-weekend-of-violent-riots-despite-pledges-of-nonviolence/

Svar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Tore Olsen kommenterte på
Godt og blandet
34 minutter siden / 270 visninger
Georg Bye-Pedersen kommenterte på
Polariseringens pris
rundt 1 time siden / 775 visninger
Mona Ekenes kommenterte på
Jesus er større enn norsk politikk
rundt 2 timer siden / 420 visninger
Sigmund Voll Ådnøy kommenterte på
Å praktisere egne formaninger
rundt 2 timer siden / 5232 visninger
Dagfinn Gaarde kommenterte på
Å praktisere egne formaninger
rundt 2 timer siden / 5232 visninger
Knut Nygaard kommenterte på
Jesus er større enn norsk politikk
rundt 2 timer siden / 420 visninger
Marianne Solli kommenterte på
Å praktisere egne formaninger
rundt 3 timer siden / 5232 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Å finne seg selv
rundt 3 timer siden / 1141 visninger
Sigurd Eikaas kommenterte på
Evolusjonslære, kreasjonisme og vitenskap
rundt 3 timer siden / 1815 visninger
Daniel Krussand kommenterte på
Å finne seg selv
rundt 3 timer siden / 1141 visninger
Les flere