Verdidebatt

Er det rett at heterofile par får barn med donorsæd?

Jeg har i Øyvind Benestads innlegg "Ekteskapsliturgi for likekjønnede - vinn eller forsvinn" og dessuten i mitt innlegg "Et spørsmål til Øyvind Benestad" bedt om et klart svar fra ham (og andre kristne ledere).

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Spørsmålet jeg ønsker et tydelig svar på er følgende: Er det rett at heterofile par får barn ved hjelp av en annen manns assistanse (donorsæd)?

Utganspunktet mitt er barnet - og dets behov og naturlige rettigheter. Dersom Øyvind Benestad og andre kristne ledere i vårt land mener at barnet har rett på en mor og en far, er det da likegyldig om far ikke er barnets biologiske (genetiske) far? Holder det at barnet får en "normal" familiesituasjon med en biologisk mor og en sosial/juridisk far? Er en slik tankegang forenlig med kristen etikk?

Øyvind Benestad er sterkt på banen med motstanden mot at lesbiske par får slik assistert befruktning, men han tier og utsetter å svare på spørsmålet om motstanden mot donorsæd også gjelder for heterofile par. Denne unnvikende tausheten møter vi også hos andre kristne debattanter og ledere.

Benestad har omsider svart meg med at han vil komme tilbake til saken på nyåret en gang..

Hva er det som gjør at det er så vanskelig å gi et kort & klart svar på spørsmålet mitt?

Er det en dobbeltmoral ute og går? Er man redd for å tråkke heterofile par på tærne? Eller skyldes tausheten det faktum at vi ikke har barnets rettigheter i fokus, men snarere er opptatt av de voksnes behov og av homofilidebattens mange sider?

Min påstand er at dersom vi virkelig hadde barnet i fokus, da ville Benestad og andre forlengst ha flagget motstand mot assistert befruktning med donorsæd - også for heterofile par!

Jeg kommer også tilbake til saken - så lenge tausheten rår.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt