Verdidebatt

Elever sorteres

Enkelte kirkelig ansatte i Groruddalen går til angrep på meg i flere aviser sist uke. Jeg forstår deres følelsesmessige engasjement. Samtidig legger de ord og sitater i munnen på meg som jeg ikke har brukt, og som jeg ville reagert negativt på om noe

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

De ble også gjort oppmerksom på feilsitatene før innlegget ble satt på trykk. Jeg har gjentatte ganger sagt at dette ikke handler om hudfarge og etnisk bakgrunn. Likevel velger man å påstå at dette hører til mitt vokabular.  De ville stått seg på å laste ned NRK intervjuet de sikter til, før de skrev. De fremstiller meg med et ønske om segregering, mens de burde kjenne mitt mål om en reell integrering.

Bjerke videregående skole satte sammen klassene på en slik måte at de 30% norskulturelle elevene ble fordelt i to klasser i stedet for tre. Skolemyndighetene påla skolen å sortere de utover på tre klasser. Dermed blir ikke spørsmålet om man skal sortere, men hvordan man skal sortere. Jeg står ved at skolen burde få høste erfaringer med den inndelingen de hadde valgt.

Å si noe i denne type debatter er svært krevende. Feilsitater forekommer ofte fordi journalister ikke er presise på formuleringer. Tema er så følsomt at man straffes ved å delta. Jeg forstår derfor at det kan blir reaksjoner også på mine uttalelser. Vi ønsker ikke noe sorteringssamfunn. Vi fremholder at alle mennesker har lik verdi. Det er selvsagt ingen kulturbakgrunn som står over de andre.

De vil ikke ha et samfunn som sorterer elever. Men det er ikke det virkeligheten handler om. Virkeligheten handler om at elever har vært sortert i lang tid. Også i grunnskolen sorteres barna ut fra kulturell bakgrunn slik at andelen norskkulturelle blir like stor i alle klasser. Det er jo det standpunktet disse kirkelig ansatte i realiteten forfekter. Jeg vet ikke hvilke kriterier som ligger til grunn på skolene, men de opererer også med prosentandeler for å beskrive utviklingen.

Glem ikke at Bjerke skoles målsetting utelukkende var å beholde flere av de norskkulturelle elevene. De har hatt en sterk tendens til å slutte ved skolen. Nå bør man, i motsetning til hva man trodde, merke seg at også Bjerke-elevene selv ønsker at den kritiserte inndeling fortsetter.

Vi må alle erkjenner virkeligheten: Norskkulturelle familier flytter ut av dalen i stort omfang! Tilsvarende er det en stor grad av frivillig bussing ut av området til andre skoler. På lokalskolen vår var andel fremmedkulturelle i 2004 22%, mens den 2010 var 58%. (Jfr. Skoleetaten.) Andre steder er tallene langt høyere. Dette blir et tap for alle: For mine barn som mister sine kamerater og for de ulike fremmedkulturelle som mister mulighet for en norskkulturell integrering.

Skal man oppnå integrering må det altså være noen å integrere med. Med dagens politikk og holdninger ser vi en sterkt økende segregering. Det er et paradoks at ytterst få tør delta i tenkningen om hva som kan gjøres. På denne måten blir det som kalles "Hvit flukt" en ønsket politikk.

Jeg har vært i denne debatten for mine barn som i dag er en minoritet på flott skole. Vi liker oss i Groruddalen. Jeg tåler kritikk, men er ikke upåvirket av å bli tillagt meninger jeg ikke har. Jeg skal i februar begynne som kirkeverge i Oslo. Derfor skal jeg ikke lenger være en del av denne debatten. Jeg håper at flere tør å ta tak i utviklingen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt