Helge Simonnes

924    59

Kyniske spill

Ved denne julehandelen burde de pårørende etter 22. juli-ofrene slippe å se voldelige spill i butikkhyllene.

Publisert: 3. nov 2011 / 1692 visninger.

I dagene etter 22. juli forsvant mange voldsspillene fra butikkhyllene. De store kjedene oppdaget raskt at det ikke var passende å markedsføre dem.

Vel tre måneder etterpå er spillene tilbake. Organisasjonen Barnevakten kritiserer butikker som Coop og Platekompaniet for at de vender tilbake til den samme type markedsføring som tidligere.

Ingen kan bevise at Anders Behring Breivik ble stimulert til kriminelle handlinger på grunn av sitt bruk av voldelige spill. Men det kan være en sammenheng. Ut fra et «føre-var»-prinsipp er det å forvente at de som selger spillene utviser større varsomhet. De ulike aktørene kunne for eksempel blitt enige seg i mellom at disse produktene ikke skulle promoteres i forbindelse med julehandelen.

Dette har også å gjøre med respekt for de pårørende etter 22. juli. De har hatt en voldsom belastning over sine liv og er naturlig nok svært følsomme for alt som de opplever som upassende.

Det er antagelig umulig å få et totalforbud mot denne type spill, men butikkene kunne her ha utvist større vilje til selvjustis. Når tilbakeholdenhet ikke utvises, er det forbrukerne selv som må holde fanen høyt. Vi oppfordrer alle til å merke seg hvem om velger å fylle hyllene med spillene. Det er en selvstendig grunn til ikke å besøke disse butikkene.

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Morten Christiansen

17 innlegg  10265 kommentarer

Publisert over 5 år siden

Er det ikke ganske kynisk å bruke 22 Juli til å fronte alle gamle saker man ikke fikk solgt før 22 Juli? Kanskje man skal starte med eget forhold til respekt før man leter etter fliser i andres øyne.

Ingenting er forandret for spillbransjen i år i forhold til i fjord. Hvis du skal lete etter årsaker ingen kan bevise, så kan man kanskje si at den kristne religionshistorie kanskje kan ha skylden, og at kristen burde fly lavt under radaren i respekt for pårørende, men det ville være meningsløst ikke sant?

Brevik gjorde det Brevik gjorde, noe lengre enn det bør vi ikke gå.

Svar
Kommentar #2

Oddbjørn Johannessen

146 innlegg  12080 kommentarer

Men

Publisert over 5 år siden

- helt uavhengig av 22/7; hva er poenget med å markedsføre og selge slike voldsspill?  Mange vil selvsagt karakterisere et slikt spørsmål som naivt, uinformert, tåpelig etc.  Jeg mener likevel det bør stilles om igjen og om igjen, for jeg har ennå til gode å se et godt svar.

I forhold til 22/7 er det i hvert fall - som Simonnes også påpeker - respektløst overfor de pårørende å stille slike spill ut i butikkhyllene.

Svar
Kommentar #3

Knut Nygaard

483 innlegg  6641 kommentarer

Spill

Publisert over 5 år siden

Tror egentlig at det ikke nytter å holde en spillfantast unna nyutgivelser enten det er skytespill eller annet.  Skulle noen forretninger anse at det er kroner å hente på å fremstå som etisk eksemplarisk, så vill ikke det hindre noen fra å hente det de er i behov av fra annet hold - nettet er jo fullt av tilbud.

Imidlertid så ble jeg paff, da jeg mindre enn en uke etter 22.07 kom over denne snutten - fra en debatt vi hadde på vd like etter 22.07 - kommentar lagt inn 28.07:

Tiden vil vise - men - noe sier meg at ABB la inn sammensatt stoff til å bli den ugjerningsmannen han ble.  Eksemplevis sitter det spillfantaser i hopetall Norge og verden rundt som ikke liker at ABB også var en World of warcrafter - en som spilte skytespill og tenkte rollespill.

Daglig sitter det rimelig mange unge mennesker i sin virituelle verden - og skyter hopetall av mennesker - noen ganger tilfeldige - som i Grand Theft - andre ganger i konkurranse med nettvenner som ... enten kjemper med ... eller skyter hverandre.

Du refererte til et utsagn fra C.S Lewis - i går kom jeg over denne snutten som og har en referanse til Lewis - jeg har ikke lest alt i denne saken, men det som er tittelen på denne snutten:  "Norwegian gunman listened to "The Lord of the rings" during massacre" har nå ikke jeg lest eller hørt i norsk media - denne snutten har sin opprinnelse i trolig Japan, men - ifølge junior, så er musikken som er lagt til snutten ikke fra Lord of the rings, men fra Requiem for a dream - i tillegg er det skremmende å se hvor fort det kommer virituelle snutter med gjenkjennende Utøya motiver...

http://www.youtube.com/watch?v=a-YyragRLP4

Om dette er ei fjær som blir til fem høns - på veien til ... trolig Japan - eller om det er sannhet i det - C.S. Lewis er nå trukket inn i kildematerialet til ABB's handlinger - også musikalsk.  Trolig er det mange biter som er blitt til ugjerningsmannen - tempelridderen og korsfareren - ABB.

Svar
Kommentar #4

Monica PIVOT

22 innlegg  186 kommentarer

Voldelige spill

Publisert over 5 år siden

Etter at en ung gutt i Amerika ble drept av en kamerat, etter at gutten/e hadde

vært brukere av voldelig spill, saksøkte foreldrene til den drepte gutten

Spillselskapet som prodserte spillet.

Dette satte igang et stort psykologisk forskningsprosjekt.

Resulktate var at det var barn med visse disposisjoner (sosiale problemer/omsorgsvikt etc )for vold som ble påvirket,

bla ved voldelige handlinger.

ENIG MED EN ANNEN : HVORFOR SKAL MAN I DET HELE TATT LAGE SLIKE SPILL ????!!!!

Vi må mobilisere hele tiden mot slike meningsløse og destruktive

"UNDERHOLDNING" hver dag æret rundt !

TUSSI

 

 

 

Svar
Kommentar #5

Morten Christiansen

17 innlegg  10265 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.

helt uavhengig av 22/7; hva er poenget med å markedsføre og selge slike voldsspill?

Du har ikke sett ett svar du synes er godt, og dermed regner jeg med at du ikke kjøper eller spiller slike spill. Det er langt derfra til at ingen skal se noen mening i å spille spill du ikke liker.

Jeg liker ikke tanken å leve i en nasjon av fornærmede. Iblant skjer det vanskelige ting i våre liv, og verden der ute går videre. Hvis hendelser som er vanskelige gjør en spesielt sårbar så får en skjerme seg litt, man kan ikke forvente at verden tilpasser seg. Vi kan ikke lage en nasjon av mennesker som ikke klarer å forholde seg til den verden vi lever i.

Svar
Kommentar #6

Olav Rune Ekeland Bastrup

91 innlegg  2603 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Morten Christiansen. Gå til den siterte teksten.

Jeg liker ikke tanken å leve i en nasjon av fornærmede.

Jeg synes dette er et eksempel på hvordan et allment prinsipp som du anlegger overstyrer sunn fornuft og blir holdningsløs overfor de sterke kommersielle interesser som ligger bak utvikling og markedsføring av slike spill. Dette har ikke å gjøre med hva jeg liker og du liker etc, at det jeg ikke liker skal andre heller ikke like, men om det er ønskelig for samfunnet at det skal invaderes av voldsforherligende dataspill bare fordi det finnes et marked der som kommersielle interesser vet å utnytte. Det det for meg her dreier seg om, er å gjøre gjeldende en viss kollektiv fornuft. Jeg tror heller ikke på noen en-til-en-sammenheng mellom voldelige dataspill og voldelige handlinger. Man kan ha ulike likes og dislikes når det gjelder grad av åpenhet rundt seksuelle temaer. Men når det gjelder voldelige spill, bør samfunnets kollektive interesse være å yte motstand, og da synes jeg argumentene du fører frem, veier nokså lett.

Svar
Kommentar #7

Oddbjørn Johannessen

146 innlegg  12080 kommentarer

Skivebom

Publisert over 5 år siden
Morten Christiansen. Gå til den siterte teksten.

Vi kan ikke lage en nasjon av mennesker som ikke klarer å forholde seg til den verden vi lever i.

Jeg kan forsikre deg om at jeg ikke har problemer med å forholde meg til den verden jeg lever i.  Og jeg kan også bekrefte at jeg ikke spiller voldsforherligende spill.  Det ønsker jeg heller ikke at min 11 år gamle sønn skal gjøre, selv om han har lyst - ikke fordi jeg er redd for at han av den grunn skal bli terrorist, men fordi jeg ønsker at han skal dyrke mer konstruktive interesser.  Dedssuten - som Ekeland Bastrup påpeker - er det først og fremst kommersielle interesser som styrer produksjonen av slike spill.  Bransjen (som andre deler av underholdningskulturen) holder seg med en såre enkel filosofi (eller kanskje vi heller skal si unnskyldning?):  Vi lager jo bare det folk vil ha...

Svar
Kommentar #8

Andreas Ose Marthinussen

31 innlegg  1194 kommentarer

For de av oss som faktisk spiller spill.

Publisert over 5 år siden
Helge Simonnes. Gå til den siterte teksten.

Men det kan være en sammenheng. Ut fra et «føre-var»-prinsipp er det å forvente at de som selger spillene utviser større varsomhet.

Det er noen par ting som jeg må bringe til torgs her for den eldre garde, før vi virkelig kan begynne å diskutere dette:

6 av 10 gutter spiller spill jevnlig. Det var ifølge SSB, i 2005. Siden den tid har enda mer populære spill som Call of Duty, God of War osv kommet ut. Det ville ikke overraske meg om det er enda fler som spiller spill nå en i 2005. Vi snakker med andre ord om majoriteten av all ungdom som er gutter. De voldeligste spillene er de mest populære. Overnevnte Call of Duty solgte omtrentlig 18 millioner kopier, over hele verden. Spilling er dermed et globalt fenomen.

Jeg spiller selv spill, og har ikke noen problemer med å innrømme det. Å bruke 22. juli som et skalkeskjul for å forsøke å dra ned en underholdningsform man selv ikke liker eller ikke har prøvd, synes jeg ikke er et særlig godt argument. Det er ingen spill lagd hvor man skyter ungdommer på en øy, så jeg klarer ikke helt å se parallellen.



For andre underholdningsplattformer har da beskrevet vold i groteske detaljer før også? Vi finner det i alle medium, film, litteratur (hva ville Den Guddommelige Komedie vært uten tortur?), radio, you name it.

Spørsmålet er vel heller om spill fører til mer aggresjon eller ustabilitet hos allerede ustabile mennesker. Og hittil er det ikke gjort noen undersøkelser som har kunnet konkludere med det.  Satt på hodet, når nesten hele guttebefolkningen i Norge spiller disse videospillene og vi ikke har sett noen markant økning i volden rundt oss, hva skal det da bety?

Jeg synes ikke argumentet om etikk er riktig her. Det finnes mange andre steder enn Coop og platekompaniet for å kjøpe spill. De fleste av oss laster de ned via internett, som har enklere betalingsmuligheter.

Satt litt på spissen; Bare fordi Breivik foretrekker Lacoste betyr ikke at vi bør fjerne alle de røde Lacoste-gensere fra hyllene rundt juletider, for så å putte de tilbake. Enten så er genserne farlige, eller så er de det ikke. Simonnes ønsker seg føre-var prinsippet. Jeg mener det er bedre å la tvilen komme spillene til gode.

:::EDIT:::

Jeg siterer Oddbjørn Johannessen:

"Vi lager jo bare det folk vil ha..."

Men i dette tilfellet er det akkurat det folket vil ha. Skytespill spesielt (såkalte First-Person Shooters, eller FPS) er de mestselgene spillene gjennom tidene. De danker rett og slett ut alle andre genrer, og det er ikke fordi det er den eneste genren folk vil ha.

Men dette er vel egentlig ikke noe særlig nytt. På kino er jo tross alt fortsatt action-filmer som selger best, og vi velger da selv hvilke filmer vi vil se.
Jeg forstår at man kan være bekymret over ting man selv ikke har prøvd, eller ikke vil prøve fordi det ikke tiltaler en. Men jeg synes vi trår over en linje om vi som samfunn skal begynne å "rettlede" et underholdningsmedium, mens de andre får servere det de vil. Det høres mistenkelig ut som sensur i mine øre. Dog, jeg har litt svak hørsel pga alle skytelydene som raller fra høyttalerne mine.

Svar
Kommentar #9

Oddbjørn Johannessen

146 innlegg  12080 kommentarer

Søkt

Publisert over 5 år siden
Andreas Ose Marthinussen. Gå til den siterte teksten.

Satt litt på spissen; Bare fordi Breivik foretrekker Lacoste betyr ikke at vi bør fjerne alle de røde Lacoste-gensere fra hyllene rundt juletider, for så å putte de tilbake.

Sammenlikningen mellom voldsspill og gensere er søkt, Ose.  Det går jeg ut fra at du også ser selv.  Også sammenlikningen mellom slike spill og voldsinnslag i andre medier, for eksempel litteratur, er søkt.  Med hensyn til måten ting persiperes på er det stor forskjell på å lese en voldelig tekst man kan reflektere over, og det å involvere seg interaktivt i volden (selv om den er fiktiv).

Svar
Kommentar #10

Andreas Ose Marthinussen

31 innlegg  1194 kommentarer

Nøyaktig hvor søkt?

Publisert over 5 år siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.

Også sammenlikningen mellom slike spill og voldsinnslag i andre medier, for eksempel litteratur, er søkt.

Jeg er nok uenig på akkurat det punktet. Alle underholdningsmedium har en mulighet til å påvirke folk, enten det er meninger eller holdninger. Hvis ikke hadde vel argumentativ litteratur eller sakprosa hatt noe særlig for seg. Jared Loughner var jo fascinert til det perverse av ymse bøker som Mein Kampf og Marx "Das Kapital", før han begynte å skyte. Venner har også beskrevet hvordan konspirasjonsfilmen "Zeitgeist: The Movie" (finnes på YouTube) var en stor påvirkning på hvordan han så for seg verdenen rundt seg.

Å forsøke å bare fokusere på voldelige videospill, er å lukke et enkelt element ut i vakuum, uten å se på resten av faktorene som også (kan) spille inn. Det er særdeles få, meg bekjent, som har begått drap eller voldshandlinger pga voldelige spill. Det virker som en forenkling av virkeligheten å mene at et enkelt medium kan ha så stor påvirkningskraft på mennesker.

Dog, jeg er sikker på at noen har blitt påvirket i feil retning av videospill. Det er det nok ikke noen tvil om. Men når man ser på hvor mange som spiller voldelige videospill, så er det forsvinnende få.

Forøvrig er jeg enig i at genser-utspillet ikke var av den beste sorten, jeg beklager den. Men jeg står fortsatt på at vi snakker om en enten-eller faktor her. Om videospill er farlige for oss, så har de ingenting i butikkene å gjøre. Men om de ikke er det, hva gjør vi da?


Igjen, majoriteten av alle gutter har, eller spiller fortsatt, voldelige videospill. Å involvere seg interaktivt i volden, som du kaller det, ser ikke ut til å påvirke oss nevneverdig på noen måte annen måte enn de følelsene vi også opplever ved å se en voldelig film. Det blir å undervurdere ungdom om man tror fiktive enkelthendelser kan påvirke oss så mye. På åtti-tallet var musikken det farlige mediumet, og Ozzy Osbourne ble saksøkt for sin "Suicide Solution"-sang. I dagens samfunn er det spill som har kommet under granskning, fordi det er et relativt nytt medium. Det er sunt at bransjen blir underkastet et kritisk søkelys. Men jeg synes igjen tvilen må komme spillene til gode, på samme måte som den har kommet andre medium til gode også.

Svar
Kommentar #11

Morten Christiansen

17 innlegg  10265 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.

Jeg kan forsikre deg om at jeg ikke har problemer med å forholde meg til den verden jeg lever i.

Jeg har overhodet ingenting imot at de som lager spillene lager spill som blir solgt, eller at de tjener penger på det. Jeg vil heller ikke la mine eventuelle 11 åring spille ett krigsspill med 18 års grense, men jeg har ingenting imot at de gjør det når de er 18.

Jeg har selv spilt krigsspill når jeg var yngre, og det var lett underholdning, ikke knyttet til virkelige hendelser i det hele tatt. Like lite som å se Akopalypse nå gjør at jeg kaller meg Vietnam veteran.

Sammenligningen med bøker er ikke søkt, da argumentasjonen mot bøker var helt lik argumentasjonen mot spill nå, TV før det, bøker, teater. Selv overgangen fra sort hvit TV til fargetv vakte debatt. Tenk hvor sterk påvirkningen var hvis man så i farger!

Krigsspill blir laget, solgt, og jeg ser ingen grunn til å late som noe annet på grunn av en forferdelig tragedje som utspilte seg på Utøya.

Svar
Kommentar #12

Njål Kristiansen

140 innlegg  18021 kommentarer

Publisert over 5 år siden

Kan vi stoppe spill? Hvis de ikke selges over disk ferdig utviklet, vil ikke da småpikene sette seg på pikeværelset og utvikle "Barbie dreper Ken" på egen hånd? Jeg ser for meg at det allerede finnes mye hobbykompetanse på feltet der ute, og at siden synden nå engang er kommet inn i verden vil det være vanskelig å stoppe den. Ikke er vi tjent med at det går under bordet, ikke er vi tjent med et grått marked. Om det blir forbudt vil spillerne lage sitt eget, så hvordan skal man angripe det?

Man skal aldri la noe ta styringen over seg, være seg spill, alkohol eller tro, og hvis det først går galt er jeg ikke sikker på at man skal peke på den ene faktoren. Avhengighet av det ene medfører gjerne avhengighet av andre ting. Helheten må være at vi alle balanserer det som har makt over oss, slik at vi selv styrer bort fra en zombietilværelse.

Svaret må være å tilstrebe selvkontroll og disiplin. Ingenting er spess farlig om man bruker hodet, viser måtehold og utøver disiplin.

Svar
Kommentar #13

Oddbjørn Johannessen

146 innlegg  12080 kommentarer

Jeg har sagt mitt

Publisert over 5 år siden

Antakelig er jeg gått ut på dato, men jeg tar meg nå likevel den frihet å si hva jeg mener om saken.  Det har jeg nå gjort.  Punktum.  Jeg har selvsagt ingen illusjoner om at det skulle være mulig å forby slike spill - men post 22/7 synes jeg markedsførerne/selgerne godt kunne være litt mer "musikalske".

(Kommentaren ble først feilpostet i en annen tråd.)

Svar
Kommentar #14

Olav Rune Ekeland Bastrup

91 innlegg  2603 kommentarer

Å være liberal er ikke å være holdningsløs

Publisert over 5 år siden

Som far til to tenåringer som ikke kjenner en verden der dataspill ikke eksisterte, har jeg forsøkt å holde en viss kontroll med hvor mye slike spill okkuperer deres hverdag. Det er lettere sagt enn gjort. Uten motstand fra sunn fornuft og forståelse av hva som gagner og ikke gagner, er det nesten ikke grenser for i hvor stor grad dataspill har evne til å forbruke alt mine barn har av fritid. Dette gjelder nok gutter i mye større grad enn jenter. Man kan ha en viss kontroll med hva som kommer inn i huset av hardware, men i dag er de fleste spill nettbaserte, og dit rekker ikke kontrollen alltid. For meg handler det om det samme i litt større format, dvs at det må være tillatt å yte motstand mot noe som ut fra sunn fornuft representerer noe negativt uten at dermed skal sies at man krenker noens frihet. Man er ikke antiliberal fordi om man yter motstand. Å være liberal er ikke å være holdningsløs.

Vi snakker for øvrig ikke bare om krigsspill av typen lett underholdning. Vi snakker om et spillmarked som har eksplodert i de aller seneste år og blitt mer og mer ekstremt voldelig. Virkelig ekstremt voldelig.

Svar
Kommentar #15

Morten Slmonsen

32 innlegg  1245 kommentarer

Spill = alkohol

Publisert over 5 år siden
Helge Simonnes. Gå til den siterte teksten.

Ingen kan bevise at Anders Behring Breivik ble stimulert til kriminelle handlinger på grunn av sitt bruk av voldelige spill. Men det kan være en sammenheng. Ut fra et «føre-var»-prinsipp er det å forvente at de som selger spillene utviser større varsomhet.

Ja, jeg har spilt minst 1000 timer Battlefield 2, og jeg har vel gjort det fordi jeg likte å drive med det (ps. jeg tenker ikke på dette spillet som at jeg faktisk skyter mennesker - når man har spilt det lenge nok så tenker man bare strategi og taktikk og poeng). Derfor er det naturlig for meg å sammenligne skytespill med alkohol. Det vil ikke forundre meg om det finnes en bitteliten sammenheng mellom voldelige skytespill og faktisk fysisk vold. Imidlertid er denne sammenhengen nok veldig mye større når det gjelder alkohol (mitt tips: 1000 ganger større).

Derfor, om man skal innføre tiltak mot spill, så må de 1000 ganger mer innføres mot alkohol. Og ja, vi har noen restriksjoner på alkohol, og det har man også på spill (aldersgrense som bør respekteres). Noe lenger enn det kan man vel neppe gå i vårt samfunn.



Svar
Kommentar #16

Morten Christiansen

17 innlegg  10265 kommentarer

Publisert over 5 år siden

Prinsipielt sett enig Olav, men jeg har ikke den store motstand mot krigslek eller krigsspill du ser ut til å ha. Selvsagt setter man grenser for hvor mye barna skal spille, men at en gutt vil spille noen av de beste krigsspillene regner jeg som selvsagt. Det gjorde jeg også. Cowboy og Indianer, luftgevær, dataspill. Alt som hører en god barndom til.

En del voksne ser på dette med litt for store voksne briller, og kobler virkelig krig til en lek som er en normal del av det å vokse opp.

Svar
Kommentar #17

Olav Rune Ekeland Bastrup

91 innlegg  2603 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Morten Christiansen. Gå til den siterte teksten.

men jeg har ikke den store motstand mot krigslek eller krigsspill du ser ut til å ha.

Det er grenser for alt. Det virker ikek som du er helt oppdatert på hva som faktisk finnes på spillmarkedet i dag. Det er ikke barnslige indianer og hvit-spill vi snakker om lenger, men virkelig blodige og gørrete greier som får "Motorsagmassakren" til å ligne en barnelek.

Svar
Kommentar #18

Andreas Ose Marthinussen

31 innlegg  1194 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Olav Rune Ekeland Bastrup. Gå til den siterte teksten.

virkelig blodige og gørrete greier som får "Motorsagmassakren" til å ligne en barnelek.

Dette kan jeg selv underskrive på. Om man vil spille det, så kan man kjøpe relativt barbariske greier. Derfor er det også selvsagt 18-årsgrense på det, slik som med groteske filmer.  Jeg vil vel selv tilføye at jeg synes videospillvolden er å foretrekke framfor mye vold vi ser på film. Spill er tross alt bare etterligninger (men misforstå ikke, lemmene flyr nok rundt omkring uansett), mens film ofte har et mye mer realistisk, og derfor også mye mer grufullt preg. Et godt eksempel på hvordan ting ofte kan nærme seg "torturporno" er filmserier slik som Saw, eller filmer som Hostel:

http://en.wikipedia.org/wiki/Saw_%28film%29

Slike ting gjør nok de fleste ganske uvel. Så det er veldig viktig at de aldersgrensene som ESRB setter holdes. Her tror jeg mange som spillsjapper som selger har vært ganske slappe, det er nok mang en liten guttepjokk som har fått henda i noe som ikke var tiltenkt et så ungt publikum. Men slik var det jo med Cupido før også, det ender opp med et spørsmål om hvordan (ikke hvorfor) vi skal bekjempe slike problemer.

Jeg tror nok flere som spiller spill heller tenker slik som Morten Simonsen beskriver det (jeg gjør ihvertfall det selv når jeg spiller). Det handler mer om mestringsfølelsen og taktikk, enn ren nytelse ovenfor volden. Om jeg hadde ment at vold var det viktigste med spillene jeg spiller, så hadde jeg vel heller valgt meg en fysisk sport, slik som boksing eller karate.

Svar
Kommentar #19

Anders Larsen

0 innlegg  75 kommentarer

Publisert over 5 år siden

Nå har jeg aldri sett motorsagmassakren, men jeg kommer ifarten kun på to spillserier der man kan løpe rundt med motorsaga. Begge på et grafisk nivå med en middels bra tegnet tegnefilm.* .Man skrek nok den gangen også. Nå er det jo klart at kraftigere datakraft enn for ti-tyve år siden, har ført til at man kan vise mer realistiske scener enn tidligere. Men det skal nok mye mer til før datavold blir like realistisk som kinolerretet.

Mens filmskapere gjerne pøser på med ekstra ketchup og urealistiske spark som får skurker til å spytte baller, er det mitt inntrykk at spillskapere (påtvunget?) går andre veien, med lite eller ikke noe blod i dethele tatt. Eller man farger blodet grønt, fordi et og annet sykt land tror grønt marsblod er mindre voldelig enn rødt.

Spillet Call of Duty: Modern Warfare som var forgjengeren til ovenfornevnte saksøkte spill, begynner med at den bortførte presidenten i et navnløst midtøstland blir henrettet etter et kupp. Man blir vitne til bortførelsen, men får ellers ikke se mer enn at eksekutøren gjør sitt. Hadde dette vært en film derimot... Jeg har ikke tall på hvor mange filmer og tv-serier jeg har sett mer eller mindre frivillig på, der blodige(!) menneskekropper blir perforert til det ugjenkjennelige. Så sorry Olav Rune, men jeg må nok si meg uenig i din påstand.

*= Vistnok fikk den ene (Doom) en oppfølger for noen år siden, men interessen var kortvarig og annmeldelsene heller lunkne.

Svar
Kommentar #20

Kim Størksen

0 innlegg  3 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Helge Simonnes. Gå til den siterte teksten.

Det er antagelig umulig å få et totalforbud mot denne type spill, men butikkene kunne her ha utvist større vilje til selvjustis

Betyr det at du ønsker et totalforbud mot slike spill. Er ikke det å strekke motstanden litt vel langt?

 

Jeg ynes alltid det er fasinerende når to mennesker trekekr samme konklusjon, men fra totalt forskjellig utgangspunkt. Jeg synes også platekompaniet og Coops reaksjoner virket kyniske, men min konklusjon er at spillene aldri skulle vært fjernet fra hyllene i utgangspunktet. Den handlingen slo meg som et ønske om å fremstille seg som søttende ovenfor ofrene, ved å gjøre noe som ingen av ofrene på det tidspunktet hadde ytret ønske om. Tvert i mot så var dette stikk i strid med all ønsker man så langt hadde fått. Den samlede oppfodringene fra ungdommen etter Utøya var å møte volden og hatet til Breivik med mer åpenhet, mer demokrati, mer frihet og ikke frykt. Drastisk sensur av et kulturutrykk synes på meg å være det motsatte av dette ønsket.

Som en venn av flere som rømte fra øyen så husker jeg at jeg ble både sint, såret og støtt av denne handlingen, fordi jeg oppfattet det som et slag i trynet på de verdiene de sto for etter angrepet og som gjorde meg stolt på deres vegne. Jeg kan ikke vite, men jeg tror de vil være mye mer støtt av oppfodringen til sensur enn av å se disse spillene i butikken, men jeg skal passe meg grundig for å fremme mine erfaringer som fasit for hva alle pårørende og berørte tenker. Det synes jeg andre bør gjøre og.

 

Mitt personlige standpunkt er at sensur både tvunget og selvsensur er å gi etter for frykten, og det er å la Breivik vinne. Taperen er det åpne, inkluderende og manfoldig samfunnet han ønsket å ramme.

 

Svar

Siste innlegg

Ett av flere verktøy
av
Tom Arne Møllerbråten
rundt 7 timer siden / 78 visninger
1 kommentarer
Ingen bestillingsvare
av
Olaug Bollestad
rundt 7 timer siden / 113 visninger
1 kommentarer
Når politikken blir grå
av
Emil André Erstad
rundt 8 timer siden / 130 visninger
1 kommentarer
Snakk om Gud
av
Ingvild Hellenes
rundt 9 timer siden / 102 visninger
1 kommentarer
Tøv om logikk
av
Gunnar Ree
rundt 10 timer siden / 183 visninger
12 kommentarer
Nå har vi det gående...
av
Tore Olsen
rundt 11 timer siden / 137 visninger
2 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Kåre Kvangarsnes kommenterte på
Politikk og verdier
rundt 1 time siden / 262 visninger
Johan Rosberg kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 183 visninger
Gunnar Ree kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 183 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 183 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 183 visninger
Johan Rosberg kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 183 visninger
Gunnar Ree kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 183 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 183 visninger
Gunnar Ree kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 183 visninger
Gunnar Ree kommenterte på
Tøv om logikk
rundt 2 timer siden / 183 visninger
Dan-Thomas Tveita kommenterte på
Alt vi ikke vet: om Gud og kirkeretten…og om en dåres gudstro
rundt 2 timer siden / 1558 visninger
Sigmund Voll Ådnøy kommenterte på
Eit svarestrev i Larsens lesarbrev
rundt 3 timer siden / 1163 visninger
Les flere