Linda Greve

4

Kristne "løgner"

Publisert: 30. sep 2009

Jeg tror at de fleste kristne kan enes om at frelsen er ufortjent, av nåde. Det finnes ingenting vi kan gjøre, for å fortjene frelsen. Men det man forkynner, stemmer ikke alltid overens med ”hver den som tror, skal bli frelst”.

Utsagn som ”Gud gir ikke til gjerrigknarker” eller ”Det blir ingen vekkelse, dersom vi ikke er villige til å åpne lommeboka”, bidrar vel ikke først og fremst til vekkelse. Dette er kristne løgner, som ikke stemmer med bibelen. 

Jeg tror at all mulig velsignelse finnes i Jesus. Det er Han som skal være sentrum i enhver vekkelse, og ikke hvor mye penger vi gir (eller ikke gir). Vekkelse står og faller ikke på vår vilje til å gi penger, men på vår vilje til å gå ut og ”demonstrere” Jesus-livet. Dersom man har TRO, så trenger man ikke ha timelange ”kollektprekener” for å opprettholde budsjettet. Dersom man har tro, stoler man på at Gud er Jehova Jireh (Forsørgeren). Vi får ingenting fra Gud, fordi vi har vært så flinke, eller rause, eller snille. Vi får fra Gud kun fordi Han er god. Vi elsker fordi Gud elsket oss først (1.Joh.4,19)

En annen kristen løgn, som er flittig brukt:  ”Dersom du ikke velsigner Israel, er du under forbannelse.”

Jeg spurte min pastor en gang, hva eksakt denne forbannelsen innebærer, men jeg fikk ikke noe entydig svar. Man kan ikke være under forbannelse, samtidig som man har fått del i all Åndens velsignelse, i Kristus (Ef.1,3,) Vi er velsignet, fordi vi tror (Gal.3,9). 

Jeg tror at disse ”løgnene” ofte kan være en avsporing fra det budskapet som vi egentlig er kalt til å forkynne; "Ordet om Korset" og forsoningen. Forsoningens tjeneste innebærer ikke å legge byrder på mennesker, men å fortelle at Gud har forsonet seg med verden (2.Kor.5,19)

Gud er ikke sint mer. Han straffer oss ikke lenger for vår ulydighet, fordi straffen lå på Jesus. Gud sender ikke store fly inn i bygninger, eller vannflommer til ”syndige nasjoner". Han kastet all sin vrede på Jesus. 

Men han ble såret for våre overtredelser  og knust for våre misgjerninger.
Straffen lå på ham for at vi skulle ha fred, ved hans sår har vi fått legedom.
(Jes.53,5)

Dermed tror jeg ikke at Gud bryr seg om hvor mye av pengene våre som ”investeres i Guds Rike”, eller hva vi tror, sier eller mener om staten Israel, eller hvorvidt Norge har ”kjønnsnøytral ekteskapslov” eller ikke. Vi er forsonet med Ham, i Kristus. Det innebærer frelse og velsignelse for ”hver den som tror” (ikke hver den som tror OG gir OG/eller velsigner Israel). Så er det heldigvis opp til Gud å vurdere hvem som er ”ekte kristen” eller ”bare kristen i navnet”.

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Benjamin Østli

13 innlegg  115 kommentarer

RE: Kristne

Publisert rundt 10 år siden

 

30.09.09 kl. 23:03 skrev Linda Greve:

Jeg tror at de fleste kristne kan enes om at frelsen er ufortjent, av nåde. Det finnes ingenting vi kan gjøre, for å fortjene frelsen. Men det man forkynner, stemmer ikke alltid overens med ”hver den som tror, skal bli frelst”.

Utsagn som ”Gud gir ikke til gjerrigknarker” eller ”Det blir ingen vekkelse, dersom vi ikke er villige til å åpne lommeboka”, bidrar vel ikke først og fremst til vekkelse. Dette er kristne løgner, som ikke stemmer med bibelen. 

Jeg tror at all mulig velsignelse finnes i Jesus. Det er Han som skal være sentrum i enhver vekkelse, og ikke hvor mye penger vi gir (eller ikke gir). Vekkelse står og faller ikke på vår vilje til å gi penger, men på vår vilje til å gå ut og ”demonstrere” Jesus-livet. Dersom man har TRO, så trenger man ikke ha timelange ”kollektprekener” for å opprettholde budsjettet. Dersom man har tro, stoler man på at Gud er Jehova Jireh (Forsørgeren). Vi får ingenting fra Gud, fordi vi har vært så flinke, eller rause, eller snille. Vi får fra Gud kun fordi Han er god. Vi elsker fordi Gud elsket oss først (1.Joh.4,19)

En annen kristen løgn, som er flittig brukt:  ”Dersom du ikke velsigner Israel, er du under forbannelse.”

Jeg spurte min pastor en gang, hva eksakt denne forbannelsen innebærer, men jeg fikk ikke noe entydig svar. Man kan ikke være under forbannelse, samtidig som man har fått del i all Åndens velsignelse, i Kristus (Ef.1,3,) Vi er velsignet, fordi vi tror (Gal.3,9). 

Jeg tror at disse ”løgnene” ofte kan være en avsporing fra det budskapet som vi egentlig er kalt til å forkynne; "Ordet om Korset" og forsoningen. Forsoningens tjeneste innebærer ikke å legge byrder på mennesker, men å fortelle at Gud har forsonet seg med verden (2.Kor.5,19)

Gud er ikke sint mer. Han straffer oss ikke lenger for vår ulydighet, fordi straffen lå på Jesus. Gud sender ikke store fly inn i bygninger, eller vannflommer til ”syndige nasjoner". Han kastet all sin vrede på Jesus. 

Men han ble såret for våre overtredelser  og knust for våre misgjerninger.Straffen lå på ham for at vi skulle ha fred, ved hans sår har vi fått legedom. (Jes.53,5)

Dermed tror jeg ikke at Gud bryr seg om hvor mye av pengene våre som ”investeres i Guds Rike”, eller hva vi tror, sier eller mener om staten Israel, eller hvorvidt Norge har ”kjønnsnøytral ekteskapslov” eller ikke. Vi er forsonet med Ham, i Kristus. Det innebærer frelse og velsignelse for ”hver den som tror” (ikke hver den som tror OG gir OG/eller velsigner Israel). Så er det heldigvis opp til Gud å vurdere hvem som er ”ekte kristen” eller ”bare kristen i navnet”.

 

Dette er vår tids viktigste innlegg. Den enkle tro. Det at Gud faktisk ikke ser vår synd, våre feil, eller dømmer av gammel jødisk lov, eller ny karismatisk, for den saks skyld, har blitt et sammensurium av "det ondes problen" (hvem fant på det?) gammel pakt, uten å se at Jesus faktisk ikke lagde en ny vanskelig religion. Han frigjorde alle som tror. Kristenheten har pålagt de frigjorte mange byrder, som Jesus hadde snudd i døren av. Din vinkling på "overkill" synet av Israel er også helt korrekt kristelig. Israel skal ikke forbannes, og det skal ikke andre folkeslag heller. Jesus åpnet døren for alle, til og med Osama Bin Laden.

Kommentar #2

Linda Greve

4 innlegg  237 kommentarer

RE: RE: Kristne

Publisert rundt 10 år siden

 

30.09.09 kl. 23:13 skrev Benjamin Østli:

 Kristenheten har pålagt de frigjorte mange byrder, som Jesus hadde snudd i døren av.

Ja, det er (heldigvis) forskjell på religion og Jesus. Men kanskje det blir et annet innlegg :)

L

 

Kommentar #3

Benjamin Østli

13 innlegg  115 kommentarer

RE: RE: RE: Kristne

Publisert rundt 10 år siden

 

30.09.09 kl. 23:20 skrev Linda Greve:

 

30.09.09 kl. 23:13 skrev Benjamin Østli:

 Kristenheten har pålagt de frigjorte mange byrder, som Jesus hadde snudd i døren av.

Ja, det er (heldigvis) forskjell på religion og Jesus. Men kanskje det blir et annet innlegg :)

L

 

 

L ;)

Kommentar #4

Øyvind R

10 innlegg  114 kommentarer

kollekt og forbannelse

Publisert rundt 10 år siden

På Oase i år var det visst en som hadde en litt spesiell kollekttale. Jeg var ikke der, men har blitt fortalt hva han sa.

Han sa noe sånt som at nesten hvem som helst i salen kunne gitt 3000 kroner der og da uten å få noen nevneverdige problemer. Det er veldig sant. Vi har lett for å tro at vi har rett på all denne luksusen vi har, men alt er jo Guds uansett. Vi har det nok best når vi innser det. Vi skal ikke sette oss opp mot noen som ber oss om penger om de vil bruke det på noe godt. De som ber om penger har også ansvar for å ransake sine motiver.

I apg 5 står det om Ananias og Saffira, som ble drept - på flekken - av Gud fordi de ikke ga ALT. Jeg tror på ingen måte at dette er et generelt eksempel (det var under veldig ekstraordinære omstendigheter), men Gud straffer nok fortsatt hvis han ser det nyttig. Jeg tror allikevel at man kommer til å vite godt at det er Gud, hvis man først blir straffet. Jeg tror IKKE at diverse terroraksjoner og naturkatastrofer Guds vrede.

Når alt er sagt, så er jeg veldig enig med deg, men kollektprekener er ikke farlig fordi de handler om penger. Det er motivene bak som eventuelt er farlig.

All praten om forbannelser tar jeg med en stor klype salt.

 

Kommentar #5

Linda Greve

4 innlegg  237 kommentarer

RE: kollekt og forbannelse

Publisert rundt 10 år siden

 

01.10.09 kl. 00:10 skrev Øyvind Rønningstad:

Vi skal ikke sette oss opp mot noen som ber oss om penger om de vil bruke det på noe godt. De som ber om penger har også ansvar for å ransake sine motiver.

Jeg har ingenting i mot kollektprekener og motivene kjenner jeg sjelden til. Poenget mitt var Gud at gir "på tross av", ikke "på grunn av".

I apg 5 står det om Ananias og Saffira, som ble drept - på flekken - av Gud fordi de ikke ga ALT. Jeg tror på ingen måte at dette er et generelt eksempel (det var under veldig ekstraordinære omstendigheter), men Gud straffer nok fortsatt hvis han ser det nyttig. Jeg tror allikevel at man kommer til å vite godt at det er Gud, hvis man først blir straffet. Jeg tror IKKE at diverse terroraksjoner og naturkatastrofer Guds vrede.

Ja, kanskje det straffer seg å lyve for Gud? Jeg tror ikke det hadde noe med beløpet å gjøre, men med løgnen som ble servert.

 

Kommentar #6

Øyvind R

10 innlegg  114 kommentarer

RE: RE: kollekt og forbannelse

Publisert rundt 10 år siden

 

01.10.09 kl. 01:01 skrev Linda Greve:

 

01.10.09 kl. 00:10 skrev Øyvind Rønningstad:

Vi skal ikke sette oss opp mot noen som ber oss om penger om de vil bruke det på noe godt. De som ber om penger har også ansvar for å ransake sine motiver.

Jeg har ingenting i mot kollektprekener og motivene kjenner jeg sjelden til. Poenget mitt var Gud at gir "på tross av", ikke "på grunn av".

I apg 5 står det om Ananias og Saffira, som ble drept - på flekken - av Gud fordi de ikke ga ALT. Jeg tror på ingen måte at dette er et generelt eksempel (det var under veldig ekstraordinære omstendigheter), men Gud straffer nok fortsatt hvis han ser det nyttig. Jeg tror allikevel at man kommer til å vite godt at det er Gud, hvis man først blir straffet. Jeg tror IKKE at diverse terroraksjoner og naturkatastrofer Guds vrede.

Ja, kanskje det straffer seg å lyve for Gud? Jeg tror ikke det hadde noe med beløpet å gjøre, men med løgnen som ble servert.

 

 Jeg er helt enig i begge deler.

Kommentar #7

Knut Nygaard

487 innlegg  6965 kommentarer

Er vi bevisst..nok...våre ord?

Publisert rundt 10 år siden

Våre ord...det første som skjedde med meg når jeg tok imot Jesus som voksen, var at det skjedde noe med språket mitt.  Det ble renset.  Borte var kraftuttrykkene.  Det å omtale personer negativt kjentes ikke rett og det å bidra med positivitet ga velbehag.

Gjennom et liv så uttrykker vi mye og vi tenker gjerne at det jeg sa igår er glemt idag.  Ord er forgjenglige, kan vi tenke.  Men...hva sa Jesus om dette.  I Matt. 12.36 står det:

"Det sier jeg dere:  Hvert unyttig ord menneskene sier, skal de svare for på dommens dag.  Ja, etter dine ord skal du kjennes rettferdig, og etter dine ord skal du dømmes skyldig."

.."våre unyttige ord"..sier Jesus.  Hvorfor taler han så skarpt om dette når hele verden sier at ord betyr ingenting...heller ikke ord som vi former i løfter.  Ja. vi er akkurat ferdig med en valgkamp der trolig mang en politiker har tatt munnen for full og lovet oss noe i form av et løfte.  Men...vi som har levd en stund vet at dagen etter at en regjering har lovet oss noe, så kan den handle motsatt av sine egne løfter.  Det er tilsynelatende greit for de fleste at ord bare er ord.

Men hva sier bibelen om ord?  Ord inneholder noe.  De inneholder enten noe som er positivt eller noe som er negativt.  De inneholder enten noe som velsigner eller forbanner.  De inneholder liv eller død.  De inneholder noe som bygger opp eller noe som bryter ned.  Det er mye makt i ord.

Vi mennesker er skapt i Guds avbilde med en tunge som gir oss evnen til å tale.  I salme 8 v. 3 står det: "Av småbarns og spebarns munn har du reist deg et vern mot dine fiender for å stanse hver motstander som vil ta hevn."  Vi kan med vår munn bryte Satans innflytelse over våre og andre menneskers liv.  Vi kan si som Jesus:  "Det er skrevet" (Luk. 4.4) og Satan vil som det står i Jak. 4, 7:  "Men stå djevlen imot, så vil han flykte fra dere.  Hold dere nær til Gud, så skal han holde seg nær til dere."

Gud selv bor i deg gjennom den Hellige Ånd i deg og Guds ord er åpenbart for deg.  Det innebærer at du med tro på Guds ord i ditt hjerte, og med Guds ord som et sverd (Ef. 6, 11-18) i din munn kan utrette hva Gud vil at du skal utrette.

Ha tro på Gud; d.v.s. så inn Ordet i ditt hjerte, slik at troen vokser seg sterk...Ordet skaper.

Kommentar #8

marit elisebet totland

21 innlegg  67 kommentarer

konfronter dem som forkynner slikt

Publisert rundt 10 år siden

 "Men det man forkynner, stemmer ikke alltid overens med ”hver den som tror, skal bli frelst”, sier du. Dersom forkynnelsen er slik du sier, ville jeg ønske at mange tilhørere hadde mot  til å konfrontere taleren/pastoren eller hvem det nå er med hva som dermed blir formidlet. Noe av det synes som lett retorikk, noe er direkte feil. I alle fall har det ingenting med frelsesgrunnlaget å gjøre.

Nå tror jeg likvel Gud bryr seg om livenet våre, ikke fordi han er sint, men fordi hans vilje er god for oss, og fordi vi skal leve et liv som også kan peke på frelseren for andre. At vi handler rett, kan jo være en fordel for de menneskene vi lever sammen med.

Når det gjelder Israel, blir det hele lett en blanding av politikk og tro. Gjennom oppfyllelsen av løftet til Abraham skulle alle folkeslag veslignes. Noe annen betingelse som rekker utover den innrfrielsen i tid, kan ikke jeg finne.

Kommentar #9

Sølvi Sveen

32 innlegg  4497 kommentarer

RE: kollekt og forbannelse

Publisert rundt 10 år siden

 

01.10.09 kl. 00:10 skrev Øyvind Rønningstad:

På Oase i år var det visst en som hadde en litt spesiell kollekttale. Jeg var ikke der, men har blitt fortalt hva han sa.

Han sa noe sånt som at nesten hvem som helst i salen kunne gitt 3000 kroner der og da uten å få noen nevneverdige problemer. Det er veldig sant. Vi har lett for å tro at vi har rett på all denne luksusen vi har, men alt er jo Guds uansett. Vi har det nok best når vi innser det. Vi skal ikke sette oss opp mot noen som ber oss om penger om de vil bruke det på noe godt. De som ber om penger har også ansvar for å ransake sine motiver.

I apg 5 står det om Ananias og Saffira, som ble drept - på flekken - av Gud fordi de ikke ga ALT. Jeg tror på ingen måte at dette er et generelt eksempel (det var under veldig ekstraordinære omstendigheter), men Gud straffer nok fortsatt hvis han ser det nyttig. Jeg tror allikevel at man kommer til å vite godt at det er Gud, hvis man først blir straffet. Jeg tror IKKE at diverse terroraksjoner og naturkatastrofer Guds vrede.

Når alt er sagt, så er jeg veldig enig med deg, men kollektprekener er ikke farlig fordi de handler om penger. Det er motivene bak som eventuelt er farlig.

All praten om forbannelser tar jeg med en stor klype salt.

 

 3000????? (Det er jo nesten en måneds matbudsjett for meg og ungene mine)

 

Kommentar #10

Per Traasdahl

67 innlegg  1534 kommentarer

Frelsen

Publisert rundt 10 år siden

Ikke akkurat en Kristen løgn kanskje, men et utrolig dårlig ordvalg....

Det er kanskje på tide at Kristenheten rensker litt opp i ordbruken i forkynnelsen. Et uttrykk som en ofte hører og som tilhører den Kristne terminologien er:....... Du må bli frelst!

Hvorfor sier en at en "må bli" noe som en allerede er?

 

Før Jesus utåndet på korset så sa han: ...Det er fullbrakt!

I følge det jeg forstår så er vi alle FRELST, men ikke alle har tatt i mot det. 

Jobben er gjort. Det er intet mere å tilføye. Gud er fornøyd og hele Himmelriket jubler. Vi er frelst hele "bønsjen", men det er tydeligvis vanskelig å oppfatte. Kanskje på grunn av oss Kristne sine valg av ord. Spør du noen på "gata" om hva de tror menes med å bli frelst så tenker de med en gang på at de må slutte med ditt og med datt, et forferdelig ork. En må ta seg sammen for å være en Kristen, være snill og god og grei...Dere husker sikker sangen Inger Lise Rypdal ble så veldig kjent for....

Jeg er en Kristen for jeg prøver å være så grei og er snill med alle har jeg hørt noen si..Da er vel jeg også frelst?

Eller: Jeg kan umulig være en Kristen for jeg gjør så mye galt...osv...

 

Frelsen... er en konkret handling både sett jordisk og i åndelig sammenheng, ...

Den er faktisk: FULLBRAGT!

 

Kommentar #11

Linda Greve

4 innlegg  237 kommentarer

RE: Frelsen

Publisert rundt 10 år siden

 

02.10.09 kl. 21:48 skrev Per Traasdahl:

Jobben er gjort. Det er intet mere å tilføye. Gud er fornøyd og hele Himmelriket jubler. Vi er frelst hele "bønsjen", men det er tydeligvis vanskelig å oppfatte. Kanskje på grunn av oss Kristne sine valg av ord. Spør du noen på "gata" om hva de tror menes med å bli frelst så tenker de med en gang på at de må slutte med ditt og med datt, et forferdelig ork. En må ta seg sammen for å være en Kristen, være snill og god og grei...

 Hei. Jeg tenker at det kanskje er på tide at forsoningen får sin rette (fortjente) plass. Jeg er helt enig med deg, hele verden ER frelst. Vi er forsonet med Gud, i Kristus. Allikevel er det mange som går fortapt,, fordi de ikke vet at de må la seg forsone med Gud.

Kommentar #12

Per Traasdahl

67 innlegg  1534 kommentarer

Litt til

Publisert rundt 10 år siden

 

Jeg kjøpte meg en Windows XP for et halvt år siden. Den ble innstallert på min maskin, men for at denne skulle virke og være legal så hadde jeg en tidsfrist på en måned for å registrere og AKTIVERE denne Windows installasjonen....

Nøyaktig slik er det også med frelsen. Du har fått den til og med gratis, men for at den skal virke så må den AKTIVERES, og det betyr at en må anerkjenne Jesus som Guds sønn og at det er han som sitter med nøkkelen til frelsen...

MAO......Frelsen aktiveres gjennom TRO....tro på at Jesus er den han sier at han er...

Kommentar #13

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

RE: Frelsen

Publisert over 9 år siden
02.10.09 kl. 21:48 skrev Per Traasdahl:

Ikke akkurat en Kristen løgn kanskje, men et utrolig dårlig ordvalg....

Det er kanskje på tide at Kristenheten rensker litt opp i ordbruken i forkynnelsen. Et uttrykk som en ofte hører og som tilhører den Kristne terminologien er:....... Du må bli frelst!

Hvorfor sier en at en "må bli" noe som en allerede er?

Før Jesus utåndet på korset så sa han: ...Det er fullbrakt!

I følge det jeg forstår så er vi alle FRELST, men ikke alle har tatt i mot det. 

Jobben er gjort. Det er intet mere å tilføye. Gud er fornøyd og hele Himmelriket jubler. Vi er frelst hele "bønsjen", men det er tydeligvis vanskelig å oppfatte. Kanskje på grunn av oss Kristne sine valg av ord. Spør du noen på "gata" om hva de tror menes med å bli frelst så tenker de med en gang på at de må slutte med ditt og med datt, et forferdelig ork. En må ta seg sammen for å være en Kristen, være snill og god og grei...Dere husker sikker sangen Inger Lise Rypdal ble så veldig kjent for....

Jeg er en Kristen for jeg prøver å være så grei og er snill med alle har jeg hørt noen si..Da er vel jeg også frelst?

Eller: Jeg kan umulig være en Kristen for jeg gjør så mye galt...osv...

Frelsen... er en konkret handling både sett jordisk og i åndelig sammenheng, ...

Den er faktisk: FULLBRAGT!

Per...Du lyver ikke.......He He....det du sier er det rene faktum...er det ikke bra..?

Kommentar #14

Herdis Alfredsen

10 innlegg  88 kommentarer

Kristne ...

Publisert over 9 år siden

bør stå sammen!

Kommentar #15

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

RE: Kristne ...

Publisert over 9 år siden
11.05.10 kl. 12:39 skrev Herdis Rødskar:

bør stå sammen!

 Hvorfor det, er de like?

Mest leste siste måned

Noen bør skamme seg
av
Espen Ottosen
19 dager siden / 5403 visninger
Kreftens krigsmetaforer
av
Aud Irene Svartvasmo
17 dager siden / 3733 visninger
Ingen skal leve med skam
av
Tor Håkon Eiken
19 dager siden / 1304 visninger
Nå må vi stå sammen
av
Berit Hustad Nilsen
14 dager siden / 1190 visninger
Småprathelvetet
av
Ann Kristin van Zijp Nilsen
4 dager siden / 1075 visninger
Skal vi forby det vi ikke liker?
av
Paul Leer-Salvesen
14 dager siden / 1025 visninger
Hva nå, Etiopia?
av
Ragnhild Mestad
6 dager siden / 950 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere