Verdidebatt

Når sex reduseres til et salgsfremmende middel

I VG papir i dag uttaler jeg meg kritisk til seksualiseringen av norske medier. Finnes det ikke områder av det naturlige hverdagslivet som ikke hører hjemme på norske tv-skjermer?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Saken i VG har hovedfokus på de nye norske tv-seriene «Scmokk», «Helt perfekt» og «Dag».

Til avisen uttaler jeg: – Vi vil bort fra sex som et virkemiddel i ren underholdningsøyemed. Vi er ikke imot seksualitet innenfor de gode rammene som handler om kjærlighet, om trofasthet og om forpliktelse, men det er disse viktige verdiene som lett forsvinner i dag. Vi ser tydelig en økende seksualsiesring i mediene generelt, i alt fra reklame til fjernsyn og andre områder. Da handler det primært om at seksualitet skal selge.

Når NRKs dramasjef Hans Rossiné uttaler at det er naturlig at tv-dramaer som lages nå, speiler samtiden, og at i vår samtid er sex overalt, er det noe i meg som protesterer.

For det første: Er det slik at tv-kanalene kun gjenspeiler samfunnet med sitt sterke fokus på sex? Er det ikke slik at de også bidrar til å påvirke samfunnets forståelse av sex og dens tilhørende verdier? Jeg mener det er et tynt argument fra Rossiné som brukes for å rettferdiggjøre en bruk av sex for å skaffe seg seere.

For det andre: Er det slik at alt som er «naturlig» og en del av folks hverdagsliv skal kunne brukes som et virkemiddel i underholdningsindustrien? Nakenhet og sex er naturlig, men det er ikke naturlig å gjøre det i all offentlighet. Det er ikke naturlig når TV 2 utfordrer Big Brother-deltakerne på stripping eller når hyppig bytte av sexpartner er brettes ut i NRKs komiserie «Schmokk». Finnes det ikke områder av det naturlige hverdagslivet som ikke hører hjemme på norske tv-skjermer?

Jeg mener ikke at sex som tema kun hører hjemme på soverommet, tvert imot. Vi må snakke om det, veilede en oppvoksende generasjon, hjelpe hverandre til å se de gode rammene sex hører hjemme i. Men jeg mener sex er for fint til å reduseres til et salgsfremmende middel.

Jeg er veldig åpen for innspill til morgendagens mediekommentar om dette emnet.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt