Verdidebatt

Hva skrev Jesus i sanden?

Det er mulig Bibelen selv gir oss et hint om hva som ble skrevet. Det er i denne sammenheng viktig å se hendelsen i sammenheng med hvor det skjedde og når det skjedde.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Det er apostelen Johannes som forteller at Jesus ved et tilfelle to ganger bøyde seg ned og skrev i sanden. Enhver som har lest dette har nok undret seg over både hvorfor han skrev noe i sanden (eller i jorden som det egentlig står), og ikke minst hva Jesus skrev.

Det er mulig Bibelen selv gir oss et hint om hva som ble skrevet. Det er i denne sammenheng viktig å se hendelsen i sammenheng med hvor det skjedde og når det skjedde.

Det vi vet er at de skriftlærde og fariseerne denne dagen bragte med seg en kvinne som var grepet i hor, muligens i selve akten. Siden Jesus oppholdt seg i Templet denne dagen kan dette kun ha funnet sted i Templets forgård (også kjent som "Kvinnenes forgård", og noen ganger som "Hedningenes forgård"), et område uten begrensninger for hvem som kunne oppholde seg der i motsetning til den Hellige delen av Templet og Den Aller Helligste delen.

Det som også Johannes forteller er at dette skjedde dagen etter den siste dag i løvsalenes fest (eller Løvhyttefesten - Sukkot). Sukkot varte i syv dager, begynte med den femtende dag i den syvende måned, og hver dag ble avsluttet med et s.k. drikkoffer med vann, en seremoni med en visuell bønn om regn, som for en jøde er et symbol på selve livet. Det er også under denne seremonien på den siste dagen Jesus står fram i Tempelet og roper "Om noen tørster, han komme til meg å drikke! Den som tror på meg, av hans liv skal det, som Skriften har sagt, rinne strømmer av levende vann".

Ikke før hadde Jesus kommet med denne oppsiktsvekkende påstanden før debatten intensiveres om hvem han egentlig var. "I sannhet profeten", erklærte noen. "Dette er Messias", var konklusjonen til andre, mens andre igjen mente at det var umulig at Messias kunne komme fra Nasaret siden profeten Malakias hadde forutsagt at han skulle komme fra Bethlehem. Fariseernes vrede var opptent og de mente at mange nå var forført av en vranglærer.

Det er dette som danner bakteppet for scenariet hvor horkvinnen blir ført fram for Jesus i Templet av fariseerne for å undersøke hva han mente om lovens anvendelse for en slik kvinnes gjerning. Loven var egentlig klar - slike skulle stenes.

Jesus velger først av alt å svare på en måte som var kjent hos rabbinere og lærde, nemlig ved å hinte tilbake til Skriftene. En som hintet ("remes" på hebraisk) gjorde dette kun overfor andre som var kjent med Skriftene, og det var da underforstått at hele det skriftstedet det ble hintet til, skulle være svar på spørsmålet.

Johannes forteller at Jesus først skrev i sanden. Johannes forteller ikke hva, men av teksten framgår det at fariseerne var ikke fornøyd med svaret, fordi de fortsatte å spørre. Jesus sier da i klartekst noe som ingen kunne misforstå; at den som var uten synd skulle kaste den første sten, og klargjorde på den måten at det var ikke nødvendigvis bare kvinnen som hadde syndet, men også andre av de tilstedeværende.

Men heller ikke etter dette er fariseerne fornøyd med svaret, så Jesus bøyer seg atter en gang og skriver noe i sanden. Først da slipper anklagerne sine stener og går sin veg, en etter en.

Hva var det Jesus skrev andre gangen som forårsaket denne reaksjonen?

Det er langt fra usannsynlig at det første gang ble hintet til profeten Jeremias, som sier "Herre, du er Israels håp! Alle de som forlater deg, skal bli til skamme; de som viker fra deg, skal skrives i støvet; for de har forlatt kilden med det levende vann, Herren."

Like lite usannsynlig er det at da Jesus skrev i sanden for andre gang, skrev han ned navnene til de tilstedeværende anklagere. Johannes forteller at de dertter gikk "den ene etter den andre, de eldste først".

Skrev Jesus navnet til de eldste først?

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt