Lars Randby

159

Grunnskolen er ikke til for livssyn

Publisert: 1. sep 2011

Grunnskolen er til for læring i grunnleggende kunnskap elevene vil trenge for å utøve sitt voksenliv.  Det forunderlige, i det minste mener jeg det, er at engasjementet fra foresattesidene ofte ser ut til å konsentrere seg om alt utenom selve kunnskapsdannelsen i de viktige basisfagene. Dette kan skyldes at vi som foresatte tror at det vi lærer våre barn hjemme, som ikke er hovedfokus i skolehverdagen, får for liten plass i skolen.

Men snur vi på det kan vi jo stille oss spørsmålet om hvorfor vi er så lite interessert i hva skolen egentlig lærer våre barn av kunnskaper i basisfagene norsk, matte, biologi, samfunnsfag, fremmedspråk, kropsøvning, mat og helse og så videre.

For de fleste som har vært på et foreldremøte vet at det som ikke omtales eller debatteres er om elevene vitterligen lærer noe når man planlegger grillfester synser om bråk og uorden krangler om turer og egenbetaling og akker seg over alle som ikke er der men som burde være der.

Fritiden elevene har til rådighet er elevenes og hjemmets domene, her kan de boltre seg som de lyster men for mange er ikke dette godt nok. Det virker som om fritidssyslene ikke får sin rettmessige plass om de ikke også promoteres og stappes inn i en ellers tettpakket skolehverdag. Alle skal med ser ut til å være mantraet for oss på utsiden, vi må få vår rettmessige plass i elevenes læringsarena for det er så vanskelig og trøblete å skulle samle disse håpefulle på fritiden, på skolen sitter de jo stille som lys samlet og bare venter på all den viktige informasjonen vi forestatte mener de bør få.

Tausheten vi selv står for når det kommer til om elevene virkelig lærer noe på skolen i de viktige grunnfagene viser vel langt på vei hvor vi har fokus og det gir en god pekepinn på hvorfor mange elever faller ut etter endt grunnskolegang. Plutselig sitter de der som voksne mennesker frustrerte over at den kunnskapen deres forestatte menter var så uendelig viktig for dem i deres fremtidige voksenliv ikke er etterspurt av hverken samfunnet eller jobbmarkedet.

Det er ikke mange arbeidsgivere som etterspør mennesker med gode evner i avsluttningsfester, ballbingesparking, livssynskunnskap eller fritidssysler. De ønsker og ansetter mennesker med god skolsk kunnskap i basisfagene. At noen også synes det er interssant at man har spilt på lilleputtlaget eller sunget i tensing blir en marginal kuriosistet.

Våre barn blir desverre ofte ikke bedre enn det vi som foresatte har av ambisjoner for dem, der kan det virke som om mange foresatte rett og slett har en forstemmende evneoverføring til den kommende generasjon. Vi prioriterer våre egne preferanser uten å skjele til hva som virkelig er viktig for våre håpefulle resten av deres liv.

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Lene Bernsen

5 innlegg  1193 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Lars Randby. Gå til den siterte teksten.

Våre barn blir desverre ofte ikke bedre enn det vi som foresatte har av ambisjoner for dem, der kan det virke som om mange foresatte rett og slett har en forstemmende evneoverføring til den kommende generasjon. Vi prioriterer våre egne preferanser uten å skjele til hva som virkelig er viktig for våre håpefulle resten av deres liv.

Som vanlig Lars treffer du spikeren helt på hodet!

Lærere trenger foreldre som er trygge på at barna sine er sosialt kompetent til å takle skuffelser, bråk, utfordringer som andre vil representere for dem uten å klage!

Skolen i dag er et sted hvor barn dessverre med støtte fra foresatte opplever å kunne shoppe sine rettigheter på bekostning av andre. Ikke rart at mobbingen øker når å nå mål og selvrealisere seg begynner allerede i barnehagen.

Venter i spenning på de første SPA-barnehagene som lover at putene under armene vil bli så store at de dekker ørene for andres meninger : )

Kommentar #2

T. Bernhard Lie

2 innlegg  403 kommentarer

Skolen

Publisert over 9 år siden
Hvorfor spør ikke foreldre om undervisning i basisfagene, som RLE og matematikk? Jeg tror det er fordi Norge har en ypperlig skole der foreldrene ikke (opplever at de) trenger å stille spørsmål om dette. Ellers er jeg uenig i ditt syn på skolen som et sted for læring for voksenlivet. Barna er ikke uferdige voksne, de er fullverdige mennesker. Skolen skal ta disse menneskene på alvor i den delen av livet de befinner seg, og gi læring som er relevant både i dag og i framtiden. Her seiler RLE opp som et meget vesentlig fag. Uten noe slikt i skolen blir barna kunnskapsmessig handicappet som framtidige ... mennesker. Og arbeidstakere.
Kommentar #3

|Hans Petter Skoug

15 innlegg  4781 kommentarer

Publisert over 9 år siden
T. Bernhard Lie. Gå til den siterte teksten.

Her seiler RLE opp som et meget vesentlig fag. Uten noe slikt i skolen blir barna kunnskapsmessig handicappet som framtidige ...

Og hva nøyaktig skal de bruke alt dette de lærer i RLE til i det virkelige livene sine unders jeg...? Tror ikke de hadde blitt så hendcapet om de ikke hadde hørt noen ting om religion i hele tatt jeg på andre plan enn det historiske... Religion for de aller aller fleste ateister er en ting de ikke forholder seg til (gjelder vel faktisk en del såkalte statskirke medlemmer også tenker jeg...)

Guttungen hadde til sammen fem timer på skolen i fjor der de lærte om evolusjon... Dette er IKKE nok for at de forstår mekanikken bak evolusjon engang (så guttunger er heldig som har en far som ihvertfall kan mer en basic og som kunne spe på forståelsen litt), mens de har et par timer i uka om religion og mekanikken bak det... Er det noen som BURDE klaget så må det jammen meg være ateister som blir forbi gått på den måten og ikke de religiøse som faktisk har omfattende undervisning i hva de tror på...

Kommentar #4

T. Bernhard Lie

2 innlegg  403 kommentarer

Frimerker

Publisert over 9 år siden
Skoug: Hvordan i all verden kan ateister bli forbigått ved at evolusjon vies fem skoletimer? Mener du at ateisme har noe med evolusjon å gjøre? Jeg trodde ateisme var en ikke-ting, på linje med å ikke samle på frimerker. Bør jeg, som ikke-frimerkesamler, også føle meg forbigått?
Kommentar #5

T. Bernhard Lie

2 innlegg  403 kommentarer

Politikk uten å forstå religion?

Publisert over 9 år siden
Hvordan hadde samfunnet vært dersom skolen ikke underviste i RLE? Prøv å engasjere deg i politikk eller samfunnsliv uten kunnskap om religioner. Prøv å være fotballtrener for guttungene uten å vite noe som helst om id, ramadan og profeten. Staten må gjerne være sekulær, men samfunnet er det vitterlig ikke.
Kommentar #6

Morten Christiansen

18 innlegg  10560 kommentarer

Publisert over 9 år siden
T. Bernhard Lie. Gå til den siterte teksten.

Hvordan hadde samfunnet vært dersom skolen ikke underviste i RLE? Prøv å engasjere deg i politikk eller samfunnsliv uten kunnskap om religioner. Prøv å være fotballtrener for guttungene uten å vite noe som helst om id, ramadan og profeten. Staten må gjerne være sekulær, men samfunnet er det vitterlig ikke.

Det er noe med valg og vinkling av fag. Samfunnsfaget kan dekke ID godt. Ett filosofi fag kan ha religion som en av flere etiske retninger, men at 50 % + av faget skal være kristendom er helt klart en favorisering av religion og kristendommen.

Størstedelen av kristendommen burde komme i historie og samfunnsfaget. For samfunnet er vitterlig ikke .... som du sier.

Kommentar #7

Morten Christiansen

18 innlegg  10560 kommentarer

Publisert over 9 år siden
|Hans Petter Skoug. Gå til den siterte teksten.

Guttungen hadde til sammen fem timer på skolen i fjor der de lærte om evolusjon... Dette er IKKE nok for at de forstår mekanikken bak evolusjon engang (så guttunger er heldig som har en far som ihvertfall kan mer en basic og som kunne spe på forståelsen

Kan ikke se at det er stort behov for å lære om evolusjon før langt oppe i klassetrinnene. Jeg tenker i den alderen hvor de selv kan velge hvilken retning de ønsker å ta med livene sine.

Kommentar #8

|Hans Petter Skoug

15 innlegg  4781 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Morten Christiansen. Gå til den siterte teksten.

Kan ikke se at det er stort behov for å lære om evolusjon før langt oppe i klassetrinnene.

Det samme syntes jeg om RLE... Problemet er at guttungen gikk i syvende i fjor.... og det er da langt nok opp i klasse trinnet?

Kommentar #9

|Hans Petter Skoug

15 innlegg  4781 kommentarer

Publisert over 9 år siden
T. Bernhard Lie. Gå til den siterte teksten.

Mener du at ateisme har noe med evolusjon å gjøre?

Nei, egentlig ikke. Men det er ofte evolusjon som gjør at ateister blir ateister da, nettopp fordi de finner forklaringen mye bedre og mer troverdig enn religiøse gjettninger.

Men du skjønte egentlig hva jeg mente, gjorde du ikke?  :-)

Kommentar #10

T. Bernhard Lie

2 innlegg  403 kommentarer

Publisert over 9 år siden
|Hans Petter Skoug. Gå til den siterte teksten.

Men du skjønte egentlig hva jeg mente, gjorde du ikke?

Jeg skjønte hva du mente, men ble faktisk litt overrasket over at du dro parallellen.

Ellers mente jeg å skrive om festen "eid" og ikke "id". Jeg må ha fått for dårlig opplæring i religion.

Kommentar #11

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

En myte eller realitet

Publisert over 9 år siden
T. Bernhard Lie. Gå til den siterte teksten.

Her seiler RLE opp som et meget vesentlig fag. Uten noe slikt i skolen blir barna kunnskapsmessig handicappet som framtidige ... mennesker. Og arbeidstakere.

Jeg var selv fritatt fra kristendomsundervisning i skolen. Jeg tar til etterretning at du mener jeg er kunnskapsmessig handicappet som menneske og arbeidstaker, det står du fritt til å mene. Hvilken kunnskap har jeg hatt behov for om religioner opp gjennom de 48 årene jeg har levet så langt? Ikke klippe gresset på en søndag og i hvertfall ikke før klokken ett. Ikke gå med lue inne i kirker, forsøke å begrense banningen da dette hevdes å støte religiøse.

Samme hvor mange bøker jeg leser som berører religioner har det så langt ikke gjor meg religiøs. Etter å ha lest tusenvis av innlegg her på VD forstår jeg fortsatt ikke hva det vil si å tro eller å være religiøs.

I arbeidslivet og i livet ellers kan jeg ikke komme på en eneste gang jeg har hatt behov for kunnskap om religioner. Stadig blir jeg fortalt at det er viktig at jeg har slik kunnskap men ingen har så langt klart å fortelle meg hva som er viktig å kunne og hvorfor det er viktig å kunne det.

Det forundrer meg dog ikke at dette også ender opp med å bli en RLE debatt og ikke en debatt om hva skolen faktisk er til for, å tilegne de unge den kunnskap som behøves for senere i livet å skaffe seg arbeide og bli selvhjulpne.

Kommentar #12

Lene Bernsen

5 innlegg  1193 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Lars Randby. Gå til den siterte teksten.

Det forundrer meg dog ikke at dette også ender opp med å bli en RLE debatt og ikke en debatt om hva skolen faktisk er til for, å tilegne de unge den kunnskap som behøves for senere i livet å skaffe seg arbeide og bli selvhjulpne.

Det er mange grunner til at foreldre henger seg opp i hvordan skolen jobber. Selv om alle skoler bygger på den samme læreplanen så er ingen klasser like. Det er ulike måter å legge opp undervisning på. I skolen i dag har man ikke lov å forkynne eller drive med politikk. Hvor godt de enkelte skolene og lærerne klarer å følge opp dette er ulikt. Det vil alltid være noe å klage på i skolen med så mange ulike mennesker samlet på et sted. For noen er det lettere å ha barna i privatskole, enn i en offentlig skole med store variasjoner i kvalitet og pedagogikk.

Det jeg liker med innlegget ditt Lars er at du oppfordrer foreldre til å fokusere på det viktigste skolen kan gi, basis kunnskaper. Jeg er helt enig med deg! Har foreldrene fokus på det først og fremst som foresatte, så tror jeg at mange vil komme igjennom skolen med bedre kunnskaper enn i dag. Hvis foreldrene til stadig legger seg opp i at barna skal bli utdannet til nordmenn (hva det nå måtte være) så blir det lett et press om å passe inn i firkanten. Like ille er det om barna skal bli utdannet til å være multikulturelle og ukesvis av undervisning blir låst opp i alle mulige forstå seg ihjel prosjekter.

Selv verner jeg om den trygge læreren som står i døren om morgenen og sier god morgen, som rolig går rundt og hjelper hver elev og motiverer barna til å våge å ta utfordringer i det offentligerom. Som ikke tar opp for mye av nyhetsbildet i skolen, men har fokus på gode verdier som er universale og humane.

De som mener som voksen at skolen ikke klarte å gi de kunnskap om alt? Vel man fikk mulighet til å lære å lære, resten av livet ditt må du takle selv, synd å si det : )

Kommentar #13

Heidi Terese Vangen

66 innlegg  1462 kommentarer

Publisert over 9 år siden
T. Bernhard Lie. Gå til den siterte teksten.

Ellers er jeg uenig i ditt syn på skolen som et sted for læring for voksenlivet. Barna er ikke uferdige voksne, de er fullverdige mennesker. Skolen skal ta disse menneskene på alvor i den delen av livet de befinner seg, og gi læring som er relevant både i dag og i framtiden.

Godt sagt!

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere