Spaltist og kommentator i Vårt Land Erling Rimehaug

Tidligere redaktør i Vårt Land.

Schaeffers arv

Den kristne apologeten og filosofen Francis Schaeffer nevnes som inspirator for presidentkandidat Michelle Bachman. Jeg har møtt ham, og skrev dette om ham for tre år siden.

Publisert: 20. aug 2011 / 5917 visninger.

En enkelt bok fikk meg til å ta med familien og reise til Sveits for et flere måneders opphold våren 1983. Boka het He is there and He is not silent, og forfatteren var Francis Schaeffer.

En hel vår satt jeg ved hans føtter i den vesle landsbyen Chesiers i de sveitsiske alpene. Ikke bokstavelig talt, for han var sterkt svekket av sykdom. Jeg fikk et par timers personlig samtale med ham der han lå i senga. Og et par kvelder satt jeg foran peisen og lyttet til hvordan han svarte på spørsmål fra tilreisende fra hele verden. Ellers satt jeg i det vesle studierommet med utsikt mot Mont Blanc mens jeg lyttet til kassetter med Schaeffers undervisning. Og deltok i de seminarene som gikk på l'Abri, stedet Schaeffer hadde bygd opp.

Hva var det som fikk meg til å bryte opp og ta med meg kone og tre barn til Sveits? Jo, jeg hadde møtt en kristen tenker som ikke sa at du bare må tro, ikke stole på forstanden. Tvert om sa han at fornuften leder til tro. Omsider var det en konservativ kristen som var åpen for kulturen. Omsider var det et sted hvor det var lov til å stille alle spørsmålene, ta mot alle impulsene.

På l'Abri lærte jeg å sette pris på Pink Floyd. Jeg lærte å stille spørsmålstegn ved kapitalismens moralske fundament. Jeg lærte at man godt kan være bibeltro uten å mene at verden ble skapt på sju dager. Da var det viktigere å stille spørsmålet: Hvis alt er blitt til av materie og tilfeldighet, hvor kommer så godhet og kjærlighet fra?

Derfor var det med en viss forundring jeg oppdaget at Francis Schaeffer nærmest ble guru for det kristne høyre i USA. At folk som Pat Robertson, Jerry Falwell og James Dobson betraktet seg som hans disipler. Til og med George W. Bush snakket om «den judeo-kristne kultur» - et av de sentrale begreper i Schaeffers bøker.

Nå har sønnen Frank Schaeffer skrevet bok om sitt forhold til faren, og om arven han etterlot seg. Crazy for God, heter boka, og den har gjort mange av farens beundrere i det kristne høyre rasende. De mener han rakker ned på foreldrene og svikter deres idealer.

Da jeg var på l'Abri, hadde Frank reist derfra for å etablere seg som filmskaper i USA. Jeg leste en bok han hadde skrevet, et sviende oppgjør med de evangeliske kristnes kulturfiendtlighet. Sammen med sin far laget han filmen Whatever happened to the Human Race? Det var langt på vei denne filmen som skapte den tverrpolitiske bevegelsen mot abort i USA, og Frank sier nå at det var han som overtalte faren til å engasjere seg politisk mot abort.

Kampen mot abortloven forente krefter som før hadde stått langt fra hverandre, og resultatet ble den bevegelsen som etter hvert ble til det kristne høyre. Men Frank Schaeffer mener faren aldri ville følt seg vel i dette selskapet.

– Min far kunne aldri forestilt seg at hans arbeid ville legge grunnen for den homofiendtlige kampanjen som føres av James Dobson og andre. Han var ikke opptatt av slikt. Han kunne komme ut av møter med noen av disse folka og riste oppgitt på hodet. Han kunne si slikt som at han trodde Pat Robertson var helt sprø eller Jerry Falwell var hard og umenneskelig. Men noen ganger samarbeider du med folk du er uenig med fordi det er større spørsmål som står på spill, sier Frank Schaeffer i et intervju.

Francis Schaeffer døde, og Frank ble medarbeider for fjernsynsevangelist og presidentkandidat Pat Robertson. Men han ble mer og mer skuffet over det han oppfattet som hykleri, intoleranse og sneverhet i den evangelisk-kristne høyrefløyen. Han dro til Hollywood og laget filmer, men følte seg ikke hjemme i filmbransjen. Nå har han etablert seg som romanforfatter og spaltist med ramsalt brodd mot fundamentalisme av alle slag.

Frank Schaeffer er oppriktig lei for at han og faren bidro til å skape det kristne høyre. Han mener abortsak og homofili brukes til å skape en maktbase for en politisk bevegelse med resultater han er ytterst skeptisk til. Han mener George W. Bush er den verste president USA har hatt.

Troen på Gud har han ikke forlatt. Han har konvertert til den ortodokse kirke. Han mener fortsatt abort er galt.

Mange er skuffet over Frank Schaeffer. Jeg ble oppmuntret av å lese ham. Jeg skulle ønske at de kristne USA kunne  finne tilbake til den Francis Schaeffer som var så viktig for oss 68-ere. Den arven gikk tapt da han ble fanget av en politisk bevegelse.

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #51

Elias Per Vågnes

235 innlegg  10902 kommentarer

Er det ikkje det som går att?

Publisert rundt 6 år siden
Jan Ingar Grindheim. Gå til den siterte teksten.

Desto enda mer skadelig for evangeliet om Kristus hvis noen "kaprer" ham.

At alle kristne trusretningar gjer krav på å "eige" Jesus? Det er i alle fall me erfaring. Dess meir fundamentalistiske kristne er, dess hardare er vel påstanden om å eige Gud og Jesus åleine.

Men omsyn til gudsskikkelsen så er vel det eit hypotetisk objekt. Når det gjeld Jesus så er vel han ein historisk person som alle eig like mykje i, uansett tru. Ein historisk person i ordets rette forstand.

Svar
Kommentar #52

Are Karlsen

9 innlegg  3850 kommentarer

PK vs. det ekstreme

Publisert rundt 6 år siden
Levi Fragell. Gå til den siterte teksten.

Jeg forstår ikke riktig Are Karlsens spørmål. De ekstreme høyreradikale krefter i USA omtales jevnlig i norsk og internasjonal

Takk for svar!

Jeg forstår godt at du synes at spørsmålet var uklart. Grunnen er at jeg overså en distinksjon. Jeg hadde kristne, ekstreme høyreradikale krefter i tankene, med tyngdepunkt på kristne.

Det du sier om enkelte evangeliske kirker, kan absolutt fortjene å bli kalt ekstremt, - med forbehold om hva som egentlig er realiteten bak påstandene.

Til det du sier om evangeliske kirker og vitenskap, vil jeg bare bemerke at det å fornekte all former for moderne vitenskap i undervisningen, må være et svært marginalt fenomen. At mange derimot er i mot den delen av vitenskapen som kalles evolusjonisme, er godt dokumentert. Men vitenskap er da mer enn det?

Hva som ligger i å "rense verden for homofile" stiller jeg meg også spørrende til. Dersom det er snakk om fysisk utryddelse, er det skremmende, men da vil jeg også påstå at det må være et meget marginalt fenomen.

Om "retten til å slå barn" uten videre fortjener å bli kalt for ekstremisme, er jeg usikker på, dersom en ser på hvordan dette praktiseres i alle kulturer, inklusive den norske. Men for kristne å ha dette som kampsak, virker usmakelig. At mange amerikanere likevel gjør det, kan ha sammenheng med utbredt "anti government"-ideologi og -holdninger.

Hva som fortjener "ekstrem"-kortet tenker jeg i stor grad er avhengig av det som til enhver tid regnes som politisk korrekt. PK fungerer som et "reality distortion field" som allmenheten og media uten videre tilpasser seg.

Svar
Kommentar #53

Lars Dahle

16 innlegg  71 kommentarer

En aldri så liten presisering

Publisert rundt 6 år siden
Erling Rimehaug. Gå til den siterte teksten.

Nå har sønnen Frank Schaeffer skrevet bok om sitt forhold til faren, og om arven han etterlot seg.

Takk igjen til Erling Rimehaug for gode og innsiktsfulle innlegg og kommentarer om Francis Schaeffer.

Siden tråden har utviklet seg til også å handle om sønnen Frank, var det naturlig for meg å kommentere sitatet ovenfor i Rimehaugs første innlegg.

Det er viktig å understreke at det er langt flere enn "farens beundrere i det kristne høyre" som er oppgitt og opprørt over sønnens to siste bøker (Crazy for God og Sex, Mom and God).

Jeg har i tidligere kommentarer pekt på Os Guinness som et sentralt eksempel på en offentlig person, tidligere L'Abrimedarbeider og nær venn av familien som har tatt sterk avstand fra Frank Schaeffers fremstillinger. Det er i denne sammenheng viktig å understreke at Guinness står for et samfunnssyn som kalles "chartered pluralism", et synspunkt som ligger svært langt både fra "det kristne høyre" og "det politisk korrekte".

Svar
Kommentar #54

Lars Dahle

16 innlegg  71 kommentarer

Et apropos: L'Abri i Sverige er nå re-etablert

Publisert rundt 6 år siden
Lars Dahle. Gå til den siterte teksten.

Som en kuriositet kan nevnes til slutt at Christian Manifesto kom ut på svensk i 1984 i bearbeidet og forkortet versjon med tittelen Tid för motstånd, med daværende leder for svenske L'Abri Per Staffan Johansson som medforfatter.

I en tidligere kommentar om den aktuelle utviklingen i L'Abri burde jeg også ha inkludert informasjon om at svenske L'Abri fra og med i år er re-etablert i sør-Sverige.

Så nå er det igjen mulighet også her i Skandinavia til å utforske, diskutere og vurdere Schaeffers arv i en klassisk L'Abri-kontekst.

Svar
Kommentar #55

Lars Dahle

16 innlegg  71 kommentarer

Frank Schaeffer fastholder fare for "kristne jihadister"

Publisert rundt 6 år siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.

Frank Schaeffers blogg-innlegg er interessant, men det bærer vel preg av at det er skrevet rett etter terrorangrepene i Oslo og på Utøya - mens Anders Behring Breivik noe feilaktig

Jeg ble i går gjort oppmerksom på at Frank Schaeffer ble intervjuet av Sveriges Radio P1s "Människor och tro" den 5/8.

Temaet var 22/7 og faren for vold og terror fra "det kristne høyre", bl.a. på grunn av påstått inspirasjon fra hans fars bok A Christian Manifesto. Det fremgår klart av dette intervjuet at Frank Schaeffer er dypt overbevist om denne "voldsfaren".

Intervjuet kan høres her (gå til programmet 5/8).

Noe av det mest problematiske og urovekkende i Frank Schaeffers kontroversielle påstander er hans manglende skjelning mellom fundamentalistiske og evangelikale kristne, både teologisk og sosiologisk. Dessverre er han ikke alene om akkurat dette.

Svar
Kommentar #56

Lars Dahle

16 innlegg  71 kommentarer

Anbefales: "The New Yorker and Francis Schaeffer"

Publisert rundt 6 år siden

Debatten om Francis og Frank Schaeffer fortsetter i USA.

Jeg har akkurat publisert en kommentar (under debatt-tråden "Vårt Land svartmaler Francis Schaeffer") om New York Times-spaltisten Ross Douthats aktuelle og klargjørende blogginnlegg 29/8.

Innlegget, som har tittelen "The New Yorker and Francis Schaeffer", anbefales varmt.

Svar

Siste innlegg

Show i kirken
av
Paul Nergård Wirkola
rundt 7 timer siden / 132 visninger
1 kommentarer
Reis deg og gå inn
av
Ida Marie Haugen Gilbert
rundt 9 timer siden / 155 visninger
1 kommentarer
Et symboldokument
av
Vårt Land
rundt 11 timer siden / 131 visninger
1 kommentarer
Klarere på grensene
av
Joav Melchior
rundt 11 timer siden / 398 visninger
1 kommentarer
Makten og ærbødigheten
av
Alf Gjøsund
rundt 23 timer siden / 1377 visninger
11 kommentarer
Forfølgelsesvanvidd
av
Anne Jensen
rundt 23 timer siden / 850 visninger
17 kommentarer
Les flere

Lesetips

Ateistens bekjennelser
av
Trond Skaftnesmo
13 dager siden / 6609 visninger
296 kommentarer
Er Noahs Gud vår Gud?
av
Sofie Braut
16 dager siden / 6885 visninger
193 kommentarer
Å være snill
av
Åste Dokka
21 dager siden / 2236 visninger
2 kommentarer
Det skamfulle samfunnet
av
Erling Rimehaug
24 dager siden / 3583 visninger
5 kommentarer
Når det er bra at det er glemt
av
Benedicte Aass
rundt 1 måned siden / 484 visninger
0 kommentarer
Se og bli sett
av
Asbjørn Gabrielsen
rundt 1 måned siden / 493 visninger
0 kommentarer
Sjenanse og verdighet
av
Ingrid Nyhus
rundt 1 måned siden / 3549 visninger
1 kommentarer
Jeg kunne vært mirakelpredikant
av
Levi Fragell
rundt 1 måned siden / 8053 visninger
225 kommentarer
Mektig martyr
av
Åshild Mathisen
rundt 1 måned siden / 2688 visninger
5 kommentarer
Les flere

Siste innlegg

Show i kirken
av
Paul Nergård Wirkola
rundt 7 timer siden / 132 visninger
1 kommentarer
Reis deg og gå inn
av
Ida Marie Haugen Gilbert
rundt 9 timer siden / 155 visninger
1 kommentarer
Et symboldokument
av
Vårt Land
rundt 11 timer siden / 131 visninger
1 kommentarer
Klarere på grensene
av
Joav Melchior
rundt 11 timer siden / 398 visninger
1 kommentarer
Makten og ærbødigheten
av
Alf Gjøsund
rundt 23 timer siden / 1377 visninger
11 kommentarer
Forfølgelsesvanvidd
av
Anne Jensen
rundt 23 timer siden / 850 visninger
17 kommentarer
Les flere

Siste kommentarer

Gjermund Frøland kommenterte på
Ateisme og humanisme II
2 minutter siden / 1977 visninger
Laurits Hallum kommenterte på
Ateisme og humanisme II
3 minutter siden / 1977 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Ateisme og humanisme II
7 minutter siden / 1977 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Ateisme og humanisme II
10 minutter siden / 1977 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Ateisme og humanisme II
15 minutter siden / 1977 visninger
On Elpeleg kommenterte på
Ledsagere som ikke lytter
16 minutter siden / 1661 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Spor i ørkensanda
27 minutter siden / 612 visninger
Kjell Haugen kommenterte på
Noahs Gud hadde nåde med Noah
31 minutter siden / 345 visninger
Anders Ekström kommenterte på
Noahs Gud hadde nåde med Noah
38 minutter siden / 345 visninger
Magnus Leirgulen kommenterte på
Hvorfor stemmer så mange blått? - Jeg stemmer Rødt
rundt 1 time siden / 175 visninger
Magnus Leirgulen kommenterte på
Show i kirken
rundt 1 time siden / 132 visninger
Anne Jensen kommenterte på
Forfølgelsesvanvidd
rundt 1 time siden / 850 visninger
Les flere