Verdidebatt

"Halvt gud, halvt menneske - Orion"

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Orion

Stjernebildet Orion er et av de mest kjente stjernebilder vi har. Det er oppkalt etter Orion i Gresk mytologi.

I det gamle Sumer mente man at stjernebildet forestilte Gilgamesh.

Stjernebildet var et av de 48 som ble beskrevet av Ptolemaios.

Stjernebildet inneholder slike lyssterke stjerner som Betelgeuze, Bellatrix og Rigel.

De tre kraftig lysende stjernene i midten kalles Orions belte, i middelalderen kjent som Marias Rokk.

Orion

gresk mytologi en halvgud som levde som jeger. Han sies enten å ha vært sønn av Poseidon, eller å ha oppstått av en oksehud etter at Poseidon og Hermes hadde urinert der den lå nedgravd. Orion var veldig sterk, og det sies at han gikk og bar på en stor klubbe av rent jern

. I antikken knyttes Orion til området Biotia, men ellers kan forestillinger om en slik halvguddommelig jeger spores helt tilbake til gamle greske jegersamfunn.

Det fortelles flere beretninger om ham og hvordan han til sist omkom. Ifølge en av disse var han hensynsløs mot dyr og ble til sist stukket i hjel av en kjempeskorpion. Ifølge andre fortellinger ble han drept av Artemis, enda en annen historie forteller at ble han drept av Apollon etter at han hadde forført hans kjæreste.

Stjernebildet Orion er oppkalt etter ham. Ifølge den romerske dikteren Ovid var det Zeus som plasserte ham og hunden Seirios «Sirius», «hundestjernen») på himmelen.

En historie om Orion

En vårdag var Orion ute og jaktet i skogen. Da hoppet det en liten fugl fram på stien og ba Orion om at han ikke skulle ta eggene fra redet hans, men Orion tråkket i stedet på redet med eggene i så de ble knust, bare for å vise hvordan det gikk med dem som la seg i hans vei. Da fløy fuglen til Ostara, vårens gudinne, og ba om å bli forvandlet til et dyr som kunne løpe fra og lure Orion. Hun forvandlet fuglen til haren Lepus.

Lepus møtte en dag Pleiadene. Han advarte dem mot Orion og hundene hans, Procvon og Serios, som nærmet seg. Pleiadene, som danset rundt sin hellige okse Taurus, rakk så vidt å løse båndene på oksen før Orion kom og satte etter den. Da begynte haren Lepus å løpe rundt og imellom beina til Orion, og så begynte hundene hans å løpe etter haren, helt til Orion snublet i en av dem. Han falt i bakken med et høyt smell, og haren og hundene løp av gårde innover i skogen.

Orion ble en så stor plage for alle dyrene i skogen at Gaia, jordens mor, sendte Skorpionen, som kløp Orion i en tå, så han døde av giften.

Dette er hentet fra Wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/Orion og om noen ønsker å sette seg bedre inn i den greske mytologien kan en gå inn her: http://no.wikipedia.org/wiki/Gresk_mytologi

Her kan en blant annet lese om Gudenes tidsalder, Verdens og gudenes opprinnelse som en link til Bibelen og dens historie om gudene: ”Herre, hvem er som du blant gudene?” (2.Mos.15.11) ”Det kongen krever, er alt for vanskelig. Det er ingen andre enn gudene som kan kunngjøre kongen det han vil vite, og har ikke sin bolig blant menneskene. (Dan.2.11) Men da folket så det som Paulus hadde gjort, begynte de å rope på lykaonisk: ”Gudene er blitt mennesker lik, og er kommet ned til oss!” (Apg.14.11)

I den greske mytologien kan en også lese i tilegg til Gudenes tidsalder om ”Gudenes og menneskenes tidsalder”, kanskje er dette tiden da Guds sønner tok seg hustruer av menneskenes døtre (1.Mos.6.2-4) Jeg siterer litt fra begynnelsen av dette avsnittet:

”Overgangsalderen hvor guder og menn gikk sammen knyttet tiden da gudene levde alene sammen med tiden da guddommelig intervensjon i menneskets affærer var begrenset. Dette var de tidlige tider da grupper blandet seg friere enn de gjorde senere. De fleste av disse fortellingene ble senere fortalt i Ovids Metamorfoser og de er ofte delt inn i to tematiske grupper: Kjærlighetsfortellinger og fortellinger om straff.”

Jeg vil også sitere fra moderne tolkninger, noe som har med å gjøre om den kristne forståelse og anfektelse av gresk mytologi.

”Fødselen til moderne forståelse av gresk mytologi regnes av noen forskere som en dobbel reaksjon på slutten av det 18. århundre mot «den tradisjonelle holdningen fra kristne sterke fiendtligheten», hvor den kristne fortolkningen av myter som «løgn» eller faber var beholdt . I Tyskland rundt 1795 var der en voksende interesse for Homer og gresk mytologi. I Göttingen begynte Johann Matthias Gesner å gjenopplive greske studier, mens hans etterfølger, Christian Gottlob Hevne, arbeidet med Johann Joachim Winckelmann og la grunnlaget for mytologiske studier både i Tyskland og andre steder.”

Sammenligning med de Bibelske fortellinger

En kan se ut av mitt forrige innlegg at Orion forfølger Syvstjernen på himmelen, i Bibelen beskrevet som 7 engler med 7 plager, Åp.3.1: Dette sier han som har de 7 Guds ånder og de sju stjerner: ”Jeg vet om dine gjerninger, at du har navn av at du lever, men du er død.”

Åp.1.16: I sin høyre hånd hadde han 7 stjerner og av hans munn gikk det ut et tveegget, skarpt sverd*. Og hans ansikt var som solen når den skinner i sin kraft.

(*tvegget sverd betyr sverd med skarp egg på begge sider, omtalt i Ordsp.5.4, i overført betydning forholdsregel eller handling som skader den som setter den i verk.)

Orion

Under forklaringen om Orion var han en halvgud (halvt gud og halvt menneske, beskrivelsen passer godt på menneskesønnen) Han sies enten å være sønn av Poseidon, (gud for havet og elvene, eller å ha oppstått fra en oksehud etter at Poseidon og Hermes hadde urinert der den lå nedgravd.

http://no.wikipedia.org/wiki/Poseidon

,

http://no.wikipedia.org/wiki/Poseidon

Hermes er som sagt Bibelens ”Paulus” (Apg.14.12) her er det uklart hvem som førte ordet: ”De kalte Barnabas for Zevs og Paulus for Hermes, fordi det var han som førte ordet.” (Zevs eller Hermes?, eller begge to?)

Nå kan det saktens hende at de var en og samme, men til forskjellig tid, for Zevs er beskrevet som Barnabas her, undersøker vi saken nærmere var det Josef som var levitt og bodde på Kypros som ble kalt Barnabas, det betyr formaningens sønn. (Apg.4.36)

Josef ble ikke bare kalt for Barnabas (formaningens sønn) men også for Barsabbas med tilnavnet Justus (Apg.1.23) Men navnet Justus var noe Jesus ble kalt (Kol.4.11) - altså er alle disse navn en fortelling om Jesus under andre navn, som Zevs.

Tar vi for oss den andre delen av Jesus - før han fikk dette navnet - bar han blant annet navnet ”Menneskesønn” herunder kommer ”Orion” inn som halvgud, halvt gud, halvt menneske, og i Bibelen, særlig fra GT beskrives dette som en okse eller ”gullkalv”, det er dette som ble årsaken til synd i 1.Kong.12.30, og i 1.kong.12.28 blir det vist fram to gullkalver som ble satt for Israel og sagt: ”Se, her er dine guder, Israel, som førte deg opp fra landet Egypt.”

Motsetningen kommer her i Dom.6.8: Så sier Herren, Israels Gud: ”Jeg førte dere opp fra Egypt og hentet dere ut av trellhuset.”

Hva skjedde så? Noe av fortellingen finner vi i NT,s fortelling om da Josef i en drøm fikk vite at han skulle ta barnet (Jesus) og dets mor med seg og bli der til Herrens engel kom og sa ifra, for Herodes kom til å lete etter det for å drepe det. (Matt.2.13)

Og han gjorde så i neste vers. I Joh.15.1 og 5 forteller Jesus at han er det sanne vintre, ikke uten grunn, siden Josef tok ham med til Egypt og ble værende der, kan en i Salm.80.9 lese: Et vintre tok du opp fra Egypt, du drev ut hedningefolk og plantet det.

Jeg vil med dette minne om at dette var gullkalven som ble ført opp fra Egypt og plantet - nå som et piletre som ble til et vintre - plantingen foregår i Esek.17.k. og settes ut som en gåte for Israel.

Ord.14.4 sier det slik: ”Der hvor det ingen okse er, der er krybben tom. Men rikelig vinning kommer ved oksens kraft.

I en krybbe var det også Jesus ble lagt, og Jesajas sier noe om dette: ”En okse kjenner sin eier, og et esel sin herres krybbe. Men Israel kjenner ingen ting, mitt folk har ikke forstått noe.”

Til forkleinelse for de som tror Jesus ble født i Betlehem, var dette annen akt i forestillingen om Jesu fødsel - i Lukas evangelium står en annen historie om Jesu fødsel (Luk.2.6-11) hvor vers 11 sier: I dag er det født dere en frelser, som er Messias - i Davids stad.

I samme sekvensen blir det bekreftet at der ikke var rom til dem der i herberget så de måtte dra til Betlehem. Det er helt på det rene at Davids stad er Jerusalem, eller som det står i 2.Sam.5.7: Men David inntok allikevel Sions borg, det er Davids stad.

Blant livsvesene som fløy på kjeruber, var der først en skikkelse med løveansikt, det andre var likt en okses, det tredje som på et menneske, det fjerde som på en ørn i flukt. (Åp.4.7,Esek.1.10)

Under navnet Hermes (Paulus) kommer vi inn på guden for handel og musikk, noe Bibelen også tar for seg under temaene ”handel”, ”handelsbod”, ”handelsmenn”, ”kjøpmenn” under den første kategorien kan en lese om denne handelen, mest fra Esek.27.13 og utover… Esek.28.16: Ved din store handel ble ditt indre fylt med urett, så du syndet. Så vanhelliget jeg deg deg og drev deg bort fra Guds fjell. Jeg gjorde deg til intet, du salvede kjerub (menneskesønn), så du ikke mer fikk være blant de skinnende stener.

Luk.19.13: Han kalte da til seg ti av sine tjenere, gav dem ti pund og sa til dem: ”Driv handel med dem til jeg kommer igjen.”

Under tematet ”kjøpmenn” kommer handelen inn på der vi kan lese om Babylon som skjøgen, som drev handel inntil dens dom kom, på en time blir den lagt øde. Åp.18.k.

Paulus ble kalt for Hermes, men han var også Sauelus i Apg.13.9, han er som fortalt om Jesus, at han stod opp fra de døde (fra jorden) men i fortellingen om Saulus var han blind da han åpnet øynene. (Historien kan ledes til lignelsen om da en blind skulle lede en blind, hvor begge falt i grøften, Luk.6.39) som i fortellingen om at Jesus lå i graven i tre dager, så var Saulus blind i tre dager. Men en mann som hette Ananias ble geleidet til Judas hus og til en gate som kalles ”Den Rette” for å gi Saulus som var fra Tarsus ga ham synet tilbake fordi han ba. Saulus hadde nemlig alvorlige meritter på sin samvittighet, for han hadde forfulgt og herjet blant menigheten, Apg.8.1-3

Dette var historien om Hermes, Paulus og Saulus som forfulgte seg selv som Zevs, Jakob, formaningens sønn Barnabas, Justus og Jesus.

er beskrevet under dragens munn og dyrets munn og den falske profets munn som tre urene ånder som lignet padder. De blir beskrevet som onde ånder, og fariseerne sa: ”Det er ved de onde ånders fyrste han driver de onde ånder ut” Matt.9.34 > Be’elsebul, Matt.12.24 og Matt.12.27: Og dersom det nå er ved Be’elsebuls hjelp jeg driver de onde ånder ut, ved hvem er det da deres egne sønner drive dem ut? Derfor skal de dømme dere. (Det er med andre ord menneskesønnen det her snakkes om, han skal få makt til å dømme, fordi han er menneskesønn, Joh.5.27) > Men det er ved Guds Ånd jeg driver ut de onde ånder, da er jo Guds rike kommet til dere. Matt.12.28, men det var fra Maria som hadde tilnavnet Magdalena som de 7 onde ånder var faret ut av. (Luk.8.2)

var i

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt