Verdidebatt

Edlere i sinn?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Disse to verssammenhenger i to forskjellige kapitler henger sammen i tid og hendelse. Begge dreier seg om hva og hvem man tilber. Konkret vet vi at Guds evige evangelium handler om synd, rett ferd og dom, det iflg. Jesus i Johannes brev. Iflg Åpenbaringen her ser vi at det handler om å respektere Gud i sitt liv her og nå, det handler om man tror at Gud er Skaperen og vi ser at denne siste oppfordring nærmest løfter det fjerde bud opp, Sabbatsbudet!

På den andre siden av ”elven” har vi Dyrets merke og dets krav til å bli tilbedt. I Guds ord kan vi direkte se at vi har på høyre hånd er hva vi gjør/ praktiserer og hva vi har i vår panne er hva vi tenker og føler. Så dyrets krav er at om vi gjør men ikke er enig så er det greit, bare vi gjør etter Dyrets lov. Med andre ord er det tvang og det er Dyrets bilde fra middelalderen/ Dyret fra havet/ Den Romerske Katolske Kirke. Dyret fra jorden er USA og det betyr at dyrets merke kommer fra USA. Hva er så merket på tilhørlighet til Den Romerske Katolske Kirke (DRRK)? Jo, ifølge Kirken selv er det søndagshelligholdelse og de sier at alle som holder søndagen hellig i stedet for Sabbaten i Guds ord tilhører Moderkirken og det er deres eget ord. Så iflg. Åp 13 skal USA gi DRKK æren og innføre deres styresett.

Åp 14,6-7 Og jeg så en annen engel flyve under det høieste av himmelen, som hadde et evig evangelium å forkynne for dem som bor på jorden, for hver ætt og stamme og tunge og folk, 7 og han sa med høi røst:

Frykt Gud og gi ham ære! for timen for hans dom er kommet; og tilbed ham som gjorde himmelen og jorden og havet og vannkildene!

Åp 13,15-16 Og det fikk makt til å gi dyrets billede livsånde, så at dyrets billede endog kunde tale, og gjøre så at alle de som ikke vilde tilbede dyrets billede, skulde drepes. 16 Og det gjør at der blir gitt alle, små og store, rike og fattige, frie og træler, et merke i deres høire hånd eller på deres panne,

Når dette skjer kommer det en ny engel, kalt den andre engels budskap. Denne vin er ett grunnlag for vilje til å leve ut Jeget og egoet svik mot sin neste. Det er å si gode ord men å leve uten dets mening, med andre ord horeri. Man står altså med skvettet blod på buksebeinet mens man drar sine fordeler ut av dette system/ korrupterende moralske svikefulle ferd. I dette system renser man også samvittigheten i dets egenproduserte, lovløse religiøse rettferdighet.

Det handler derfor om å forkaste urettferdigheten og heller velge rettferdigheten (lovlydigheten) i Gud og Hans ord. Babylons fall handler ene og alene om tilbedelse og i det at USA kommer med en lov som tvinger mennesket til å bøye seg for DRKK`s ti bud som har fjernet Sabbatsbudet til fordel for deres nye dag søndagen, solens dag. Gud lover de som velger urettferdig ferd at de skal få smake ublandet egen medisin og at de kommer til å bli det de spiste.

Åp 14,8 Og atter en annen engel fulgte efter og sa:

Falt, falt er Babylon, den store, som har gitt alle folk å drikke av sitt horelevnets vredesvin.

Åp 14,9-12 Og atter en tredje engel fulgte efter dem og sa med høi røst: Dersom nogen tilbeder dyret og dets billede og tar merket på sin panne eller i sin hånd, 10 da skal også han drikke av Guds vredes-vin, som er skjenket ublandet i hans harmes beger, og han skal pines med ild og svovel for de hellige englers og for Lammets øine, 11 og røken av deres pine stiger op i all evighet, og de har ikke hvile dag eller natt de som tilbeder dyret og dets billede, og hver den som tar dets navns merke. 12 Her er de helliges tålmodighet, de som holder Guds bud og Jesu tro.

Grunn nøye på dette og se også at senere i Åp., etter at plagene har falt i kap. 18. at den andre engels budskap blir gjentatt. Åp- 18 her er før plagene faller i Kap. 15 og 16. På hvilket grunnlag kan man se det? Les så ser du at det er tvingende nødvendig at det er slik fordi vers 4 her sier at plagene kommer om man ikke går ut av Babylon/ forvirringen.

Åp 18,1-5 Derefter så jeg en annen engel stige ned fra himmelen; han hadde stor makt, og jorden blev oplyst av hans herlighet, 2 og han ropte med sterk røst og sa:

Falt, falt er Babylon, den store, og den er blitt et bosted for onde ånder, og et fengsel for hver uren ånd, og et fengsel for hver uren og hatet fugl; 3 for av hennes horelevnets vredes-vin har alle folk drukket, og kongene på jorden har drevet hor med henne, og kjøbmennene på jorden er blitt rike av hennes vellevnets fylde.

4 Og jeg hørte en annen røst fra himmelen si:

Gå ut fra henne, mitt folk, forat I ikke skal ha del i hennes synder, og forat I ikke skal få noget av hennes plager! 5 For hennes synder når like til himmelen, og Gud har kommet hennes urettferdige gjerninger i hu.

Åp 15,1-8 Og jeg så et annet tegn i himmelen, stort og underfullt: syv engler som hadde de syv siste plager; for med dem er Guds vrede fullendt. 2 .. .

8 Og templet blev fylt med røk av Guds herlighet og av hans makt; og ingen kunde gå inn i templet før de syv englers syv plager var fullendt.

Åp 16,1-21 Og jeg hørte en høi røst fra templet si til de syv engler: Gå avsted og tøm Guds vredes syv skåler ut på jorden! 2 Og den første gikk avsted og tømte sin skål ut på jorden; og.. .

17 Og den syvende engel tømte sin skål ut i luften; og en høi røst kom fra templet i himmelen, fra tronen, og sa: Det er skjedd! 18 Og det kom lyn og røster og tordener, og det kom et stort jordskjelv, et slikt som ikke har vært fra den tid menneskene blev til på jorden, et sådant jordskjelv, så stort. 19 Og den store by blev delt i tre deler, og folkenes byer falt, og Babylon, den store, blev ihukommet for Gud, at den skulde få begeret med hans strenge vredes vin. 20 Og hver ø vek bort, og fjell blev ikke funnet. 21 Og et svært hagl, som en hundre pund, falt ned fra himmelen på menneskene, og menneskene spottet Gud for haglets plage; for plagen av det var meget stor.

Så der vi at slutten av Åp 14 er under den syvende plage i Kap. 16..

Åp 14,15-20 Og en annen engel kom ut av templet og ropte med høi røst til ham som satt på skyen: Send ut din sigd og høst! Timen til å høste er kommet; for høsten på jorden er overmoden. 16 Og han som satt på skyen, lot sin sigd gå over jorden, og jorden blev høstet. 17 Og en annen engel kom ut av templet i himmelen og hadde en skarp sigd han også. 18 Og ennu en annen engel kom ut fra alteret, og han hadde makt over ilden, og ropte med høi røst til ham som hadde den skarpe sigd: Send ut din skarpe sigd og høst druene av vintreet på jorden! for dets bær er modne. 19 Og engelen lot sin sigd gå over jorden og avhøstet vintreet på jorden og kastet frukten i Guds vredes store vinperse. 20 Og vinpersen blev trådt utenfor byen, og det gikk blod ut av vinpersen like til bislene på hestene, så langt som tusen og seks hundre stadier.

Alt dette er før tusenårsriket og denne hendelsesserie avsluttes med Jesu andre komme, hvor den første oppstandelse er og hvor de som tror skal få herlighetslegemet og bli med opp til himmelen hvor de tusen år skal leves.

Åp 20,4-6 Og jeg så troner, og de satte sig på dem, og det blev gitt dem makt til å holde dom; og jeg så deres sjeler som var blitt halshugget for Jesu vidnesbyrds og for Guds ords skyld, og dem som ikke hadde tilbedt dyret eller dets billede, og som ikke hadde tatt merket på sin panne og på sin hånd; og de blev levende og regjerte med Kristus i tusen år. Men de andre døde blev ikke levende igjen før de tusen år var til ende. Dette er den første opstandelse. Salig og hellig er den som har del i den første opstandelse; over dem har den annen død ikke makt, men de skal være Guds og Kristi prester og regjere med ham i tusen år.

Noen spørsmål i henhold til dette for å forsøke å løse noe?JHilser med:

Apg 17,11 Men disse var av et edlere sinn enn de i Tessalonika; de tok imot ordet med all godvilje, og gransket daglig i skriftene om det var således som det blev sagt dem.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt