Verdidebatt

I miljøets navn vil regjerngen rassere den norske bilparken

Regjerngen driver med feilinformasjon angående biotilsetning av Bensin og diesel

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Det norske folk er blitt feilimformert om hvilke virkninger tilsetning av 5 % bio tilsetning har på bensinens oktantall.

Ved slik tilsetning forandres 95 oktan til nærmere 93 oktan. Den moderne bilparken går og skal ha 95 og høyere. Biler som er bygget i østeuropa på 80 taller gikk på lavoktan.

Bilen min 2003 Subaru Forester begynte plutsetlig og " tikke " når motoren blir belastet . Motoren hadde ingen problemer med dette tidligere. Men etter siste bensinfylling har dette vært tiltagende.

Jeg ringte oljeselskapet Shell . De opplyste at på grunn av regjeringens pålegg har de måtte tilsette 5 % tilsetning Bio tilsetning for å etterkomme regjeringens ønske om å bedre miljø.

Saken er at ved utføre tilsetningen i bensinen forandres oktantallet til nærmere 93 og når bilens tenning er innstillt på 95 og høyre så oppstår det feil på tenningstidspunkt og bilens tenning gir fra seg en tydelig lyd om at noe galt.

Bilens merkeverksted bekrefter at de nå må anbefale kundene å bruke 99 oktan isteden for 95 . Det vil være direkte skadelig for motoren å kjøre på såkallt "lavoktav".

99 oktan bensinen er dyrere. Selskapet tjener mere på salg av denne bensinen og staten hover inn mere penger. Der ligger miljøgevinsten.

Den som taper er bileieren som får en mer belastning på bilens drift .

Oljeskapen må merke pumpen med de respektive oktanverdier slik at kundene vet hva de betaler for. Prisen på bensinen må settes ned tilsvarende bensinens oktantall.

Å selge 93 oktan som 95 oktan er lureri.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt