Siden jeg vil komme tilbake til en avslutning av min serie om "Teologien om Guds genetisk-fysisk oppstandne Sønn", og jeg også har hentet sitater fra Andreas Edwiens bok (se Kjersti Aspheim 25/5: "Hvordan forklarer du Jobs bok, kap 1, vers 6"), vil jeg her ytterligere referere fra den samme bokens kapittel om gudssønn-tittelen.
Jeg siterer i to bolker nedenfor fra Andreas Edwiens to hovedverk: "Idékampen i det bibelske gudsbildet. Jesu forkynnelse i åndshistorisk lys" (Tanum, 1958) og "Dogmet om Jesus. En bok om hans feiltakelser" (Pax 1965, 5. oppl. 1995):
Vi får en skala av nyanser mellom en mer mytologisk og en religiøst-etisk av gudssønn-bildet. Men nettopp disse assosiasjoner til himmelske gudssønner, til engler og til konger, har vært kjærkommen for alle dem som på Jesu tid isolerte seg i eskatologiske sekter og drømte om en "hinsidig" kongelig oppreisning for sine jordiske forsakelser og forsmedelser, drømte om at deres frelsende Messias skulle komme og "støte" herskere fra deres troner og opphøye småfolk" (Lk. 1. 52), sette dem "på tronen" (Mt. 19.28), gi dem "kroner på hodet" , og de skulle bli "englene lik og gudssønner" (Lk. 20. 36).
At det ble regnet for pretensiøst å kalle seg for "gudens sønn", fremgår tydelig, og det er forståelig når en på den ene side tenker på at betegnelsen blant ANDRE folk på denne tid var konge- og keisertittel, og på den annen side at jødenes gud i egne øyne var verdens eneste!
Derfor ser vi også at så snart begrepet med kristendommen fjerner seg fra jødisk miljø, får det et stadig tyngre messiansk-mytisk innhold. I den hedensk påvirkede urkristendom, som snart ble fordrevet til et miljø hvor en "gudssønn" enten var et mytisk vesen eller det øverste statsoverhodet (f.eks. i den romerske keiserkultus), blir "gudssønnen" noe helt usedvanlig og enestående, han blir "stor" og "hellig" (Lk. 1. 32, 35). Her trer følgelig Kristus-figuren inn i konkurranseforhold med andre "gudssønner", hvorfor Jesu eksklusive sønneforhold betones stadig sterkere, for så til sist å ende i myten om den overnaturlige "unnfangelse ved den hellige ånd".
I sekteriske jødiske kretser på Jesu tid var gudssønn-begrepet derimot høyst en messiansk-mytisk ANSTRØKET betegnelse på det fromme mennesket. Fars-motivet hadde tross alt fått en slik almen plass i senjødedommens gudsbilde - både i den kollektive og den mer personlige Jahve-påkallelse, at en messiansk særbetydning forbød seg selv. Og for Jesus personlig måtte begrepet selvsagt ha en ennå SVAKERE messiansk-mytisk valør en det hadde i visse kretser i hans miljø. For ham var fars-motivet i ennå større grad uttrykk for en selvfølgelig side av Jahves vesen, ikke for noe personlig privilegium for ham selv, men for et gudsforhold som i det minste hadde gyldighet for alle som etter hans målestokk på det nærmeste oppfylte fromhetsbetingelsene.
Men i kristendommens forunderlige versjon av fars-motivet er begrepet blitt så tungt dogmatisk belastet og fordreiet, fylt med så uvedkommende og villedende assosiasjoner at enhver som er ført inn i det selsomme følelses- og forestillingskompleks som heter den kristne barnelærdom, må kjempe seg gjennom en tett teologisk jungel for å nå frem til begrepets sanne valør i det miljø som selv har skapt det. Ved å gjøre det til et egennavn i den høytidelige skrivemåte "Guds Sønn" og ved å spinne jomfrufødsellegendens "overjordiske" trylleglorie omkring det, har man skjøvet dette stykke åndshistorie opp i en mytologisk og teologisk romantikks hildrende sfære hvor grensen mellom drøm og virkelighet, myte og sannhet ikke lenger fins og respekten for og sansen for det historiske og dermed for sannheten selv, med et mildt uttrykk er sterkt svekket.
Fra disse mytiske "høyder" er det nødvendig en gang å komme ned på jorden. Den som ikke her kommer ned på jorden, kommer ikke inn i himmelen. Og der må vi blant annet konstatere at Jesus selv i direkte tale har kalt presumptivt fromme mennesker for "gudssønner" (Mt. 5:9, Lk. 6:35, Mt. 5:45).
--------------------------
Det aller meste Det nye testament (som her dessuten går lenger enn Jesus selv) i så måte tillegger ham (Jesus) er: "Den som har sett meg, har sett Faderen" (Jh. 14. 9), men dette får en INNSKRENKENDE forklaring alt i det følgende vers. Og Johannes-evangeliet stammer for en vesentlig del fra en hedningekristen, "gnostisk" menighet og er med sin ensidige og sterkt ANTIJØDISKE propaganda en sekundær kilde til vår viten om Jesu lære. Men selv dette skrift - om det er aldri så preget av mytisk fantasi - kan ikke tas til inntekt for kirkens inkarnasjonsdogme. Det taler nemlig klart om "Faderen" og "Sønnen" som to forskjellige personer, og lar endog Jesus uttrykkelig understreke at "Faderen er større enn jeg" (Jh. 14:28). Ikke en gang Johannes-evangeliets prolog kan den kristne kirke bruke som grunnlag for sitt dogme om at Gud=Logos=Jesus. Det heter her etter en korrekt oversettelse at "Logos var EN Gud", i samsvar med at "Logos var HOS Gud" (Jh. 1:1). Kirken oversetter uanfektet herav : "Logos var Gud", noe som fører til den åpenlyse meningsløshet at "Gud var hos Gud". Dette gjør den simpelthen for å fuske seg til i det minste ett lite grunnlag i NT for sitt treenighetsdogme!
Med andre ord: Det Nye Testament forutsetter at det var og er TO guder: Faderen og Sønnen. Monoteismen er her klart og utfordrende brutt og avløst av DIETISME, TOGUDERI.
Hvorfor setter så kirken seg her klart ut over både NT' s og Jesu egen autoritet? Hvordan kan den - på grunnlag av sine egne forutsetninger - endog innlate seg på å motsi Jesus i selve den samme manipulasjon hvormed den gjør ham til den absolutte og ufeilbarlige autoritet: "Gud"?
Selvfølgelig av dårlig samvittighet overfor monoteismen. Oldkirken, som ga kirken dens doktrinære konstitusjon, hadde valget mellom p. d. e. s. å akseptere bruddet på budet om Guds enhet ved å gjøre Jesus til visegud med nesten blankofullmakt, og p. d. a. s. å proklamere et like klart brudd på budet om Guds USYNLIGHET, ved å gjøre ham til Gud. Og siden kirken måtte medgi at budet om Guds enhet var så sentralt i GT og i jødedommen at det ville bli en for voldsom selvmotsigelse å offisielt bryte med dette prinsipp ved å gjøre Jesus til en selvstendig gud ved siden av Jahve og samtidig beholde den hele Bibel som normativ hellig skrift, valgte den den utvei å kaste seg ut i det KVASIMONOTEISTISKE HYKLERI.
Kirken har jo alltid vært ivrig etter å kalle kristendommen en monoteistisk religion. For å forsøke å skjule Jesu og Paulus' ubestridelige toguderi, og for å forsvare Jesu TILSYNELATENDE respekt for monoteismen (Mrk. 12:29) kunne kirken ikke nøye seg med Jesu egen selvbekjennelse som VISEGUD (Menneskesønnen), men rykket ham helt til topps og proklamerte ham som "Gud av Gud, sann Gud av sann Gud" og av "samme vesen som Faderen".
Hele det kirkelige treenighetsdogme om Jesus som "Gud" er derfor ikke annet enn hyklet monoteisme, et fantastisk forsøk på å bringe Jesus og Paulus og deres toguderi i noenlunde formell overensstemmelse med GT og Moselovens bærende prinsipp om Jahves enhet (5. Mos. 6:4), og dermed et forsøk på å renvaske seg for DEN FULLT BERETTIGETE JØDISKE ANKLAGE OM AT NT PÅ EN PROVOKATORISK MÅTE BRYTER MED MONOTEISMEN.
Like sikkert som det er at Jesus IKKE støtter kirkens gamle krav på å gjøre ham til "Gud", like sikkert er det at han gjorde krav på å REPRESENTERE Jahve på en så mytologisk eksklusiv måte at også det måtte bringe ham opp i en voldsom konflikt med de samtidige representanter for monoteismen. Det kan ikke herske berettiget tvil om at Jesus gjorde krav på å framstille "Menneskesønnen" , dvs. den mytologiske messias-figuren som i senjødisk religion hadde funksjon av dels å være fyrste over alle engler, dels visegud for Jahve som de siste tiders himmelske dommer og "frelser" av den utvalgte minoritet angivelig fromme mennesker (Mt. 13:41, 25:31 f. osv.).
Se også en artikkel av Edwien i VG påsken 1956: http://home.online.no/~edwien/gudssonn.cfm
3. juni 2011
Mvh. G. Ullestad