Det er Kampanje som forteller om bryggeriets bannekampanje. På nettsiden bannskap.no kan folk legge inn sine favorittbanneord. Ordenes råhet og vulgaritet varierer mye, og bryggeriet har nå begynt å ta bort de verste ordene som er "rasistiske eller diskriminerende". Det uttalte ønsket er å kartlegge nordmenns banning, samt å gi bryggeriet en yngre profil.
Kjønnsorganer og djevelpåkalling er gjengangere på deres toppliste, sammen med uskyldige eller uforståelige kraftuttrykk som knapt kan karakteriseres som banning.
Jeg er ikke imponert.
Å lage en kampanje som fremmer det vulgære og manglende respekt for menneskers tro er ikke akkurat en kampanje som fører samfunnet videre i en sunn retning.
For noen uker siden tok en lærer tak i meg og spurte hva som kunne gjøres mot banningen i mediene. De jobber hardt på mange skoler for å hindre banning, men opplever seg sterkt motarbeidet av medieaktørene.
Ord skaper virkelighet. Når språket brutaliseres og vulgariseres, påstår jeg at oppførselen følger etter. Derfor er kampanjen til ølbryggeriet, og språkbruken i flere tv- og radiokanaler, usunn for et samfunn som skal fremme respekt, medmenneskelighet og verdighet.
Familie & Medier hadde for to år siden kampanjen "Ja til et bedre språk i mediene!", hvor kringkastingsjef Hans-Tore Bjerkaas uttalte at det ikke skulle forekomme banning fra programledere i NRK. Jeg mener at det er nødvendig igjen med et fokus for å fremme et godt språk i mediene, og er gjerne med på denne kampen.