Verdidebatt

Slik vinner KrF valget

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Mange diskuterer om KrF bør gå i samarbeid med Fremskrittspartiet eller ikke og ser på det som en kjernesak foran valget. KrF sitt forhold til Israel er et annet tema som naturlig nok får stor oppmerksomhet.

Jeg tror fort disse to sakene blir sidespor som fører til at KrF mister enda mer oppslutning ved valget.

Mine grunnleggende spørsmål til oss i KrF før landsmøtet er følgende:

Hvor er vår evne til å utfordre, provosere, være visjonære og framtidsrettede og formidle en brann fra hjertetrota som virkelig engasjerer?

Hvor er våre ledere som kan formidle "WOW - Vi skal få til MYE MER i dette landet! Hvor er KrF-lederne som våger å by på seg selv - som går på scenen med karisma, livsglede og formidler inspirasjon, motivasjon og engasjement? Hvor er lederne som tør å være litt politisk ukorrekte og vise seg på nattklubber, rockefestivaler og stiller opp som vakter når det er dans på lokalet med pressen på slep? Hvor er lederne med løs skjortesnipp som beveger seg på scenen og holder mikrofonen i hånda og bruker scenerommet aktivt i stedet for bruke talerstolen?

Jeg føler at vi har beveget oss mer og mer bort fra folks hverdag og at vi sliter med å få fram vårt budskap. Hva er det egentlig vi vil? Alle vil jo at Norge skal være et land med omsorg, kjærlighet og ålreite verdier. Og så da, liksom? Hva vil vi?

Hvor er sakene vi forplikter oss på å gjennomføre innen 100 dager dersom folket gir oss tillit? Hvor er "YES"- holdningen Obama vant det amerikanske presidentvalget med? Hvor er populismen og evnen til å treffe den norske folkesjela? Hvor er pressekonferansene ingen journalist tør å gå glipp av? Jeg vet vi har et program som sier noe om det meste, men hvem av dem som er på Twitter eller Facebook gidder å lese hundrevis av sider i partiprogrammet. Det er for spesielt interesserte. Vi må få fram noen få kjernesaker her folkens!

De aller fleste i KrF er helt som "mannen i gata". Vi trener, går på kafe, reiser til syden og ler av Nytt på Nytt. Mange av oss tar en øl med gutta av og til. Men jeg tror vi sliter med å formidle dette til folk flest. De tror vi er en gjeng med ekstremister som murer oss inne på bedehusene med hevet pekefinger og hetser homofile.

Hvorfor mener de det? Det er et betimelig spørsmål å stille seg.

De siste ti årene har våre motstandere lykkes godt med sin strategi: Å marginalisere KrF gjennom å stemple partiet som et mørkemannssparti som er gammeldags og moralistisk. Jeg opplever at vi har vært på vikende front og at vi uten kamp har gitt våre motstandere rom for å bygge et negativt omdømme som vi virkelig sliter med. For å unngå bråk har vi i tillegg mer eller mindre lagt bort saker som kan bidra til å gi dem mer ammunisjon

I tillegg har KrF vært en sterkt eksponent for "myke" verdier som omsorg. Vår markedsføring har gjenspeilet dette. Jeg tror den har vært for "myk" og at den har begrenset vår inngang i store befolkningsgrupper, spesielt blant ungdom og uinge voksne.

Det er vår. Tid for å se framover, tenke nytt og gjøre grepene som trengs for å posisjonere KrF for framtiden. La oss for all del ikke henge oss opp i fortiden, den er allerede på museum. La oss se framover! La oss være proaktive, nytenkende og forfriskende.

Folket gjenkjenner ekte hjertebrann og ekte hjertevarme og de gjenkjenner ledere som kan få til noe fordi de er engasjerte. Hvis valgkampen blir en strøm av politisk korrekte utsagn uten liv taper vi.

Vi har masse å komme med. Våg å vise fargene, KrF! Kom ut av den grå kokongen og bli en sommerfugl. Kom ut av skapet, det er vår!

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt