Odd Haugerud

11    32

Hva er viktig i skolen?

Publisert: 2. mar 2011 / 12 visninger.

Aftenposten skriver onsdag 1.mars om ungdomsskolene Ringstadbekk og Ramstad i Bærum som drivet etter to forskjellige prinsipper. Den ene tradisjonell klasseromsundervisning og den andre åpent landskap. Aftenposten ville sjekke hvilken undervisningsform som var best.

Og hvordan kommer de to skolene ut? Jo begge er blant de beste i landet. Det hersker ro og orden, og læreren er tydelig til stede.

Hva kan vi trekke ut av en slik reportasje?

Jeg tror ikke man behøver å være så stor forsker for å finne fellesnevneren her, og det er læreren.

Læreren er så sentral i all undervisning at det forundrer meg hvor lite det satses på nettopp læreren.

Utdannelse blir mer og mer viktig ettersom arbeidslivet krever fagfolk på alle felt.

Tiden som håndlanger på en fabrikk er over for lenge siden.

Når skal samfunnet ta er skillelig tak for å legge forholdene bedre til rette for at lærere kan lykkes i sitt arbeid?

Det er forskjell på dyktige og mindre dyktige lærere, slik det er i alle yrkesgrupper.

 Jeg tror at lærerutdanningen på prioroteres på en helt annen måte enn det har blitt gjort til nå. Statusen må tilbake i yrket og det må også vises lønnsmessig.   

Er ikke læreren en av de viktigste personer i våre barnas oppvekst?    

 

 

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Håvard Skarre

31 innlegg  291 kommentarer

Hei

Publisert over 6 år siden

I denne sammenhengen er det mange viktige faktorer og det du trekker fram er av de viktigste. Nå har det kommet råd til kunnskapsministeren fra OECD også, om at lønn er en vesentlig faktor. Regjeringen bør begynne å vurdere dette snart.

 

Det stilles lite krav til fagutdanning for å undervise i grunnskole. Nylig har det blitt krav om 60 studiepoeng i matte, norsk og engelsk. Det er ett års studium på heltid og det er ikke veldig mye. Man bør ha mer enn som så i en del sammenhenger når man kommer oppover i ungdomsskolen. Dette kravet skulle bare mangle. Det verste er at i de andre fagene kreves enda mindre og nærmest ingenting så lenge du har pedagogikk. For vikarer kreves absolutt intet. En allmennlærer har noe sånt som 10 – 20 studiepoeng i musikk og kan med dette undervise ut ungdomsskolen. Det er en skam.

 

Høyere krav til utdanning og en mer offensiv tanke om å ansette faglærere vil være en viktig faktor for å heve lærerens status. Med høyere krav til utdanning tror jeg flere faginteresserte og godt fagutdannede, vil få øynene opp for at deres kompetanse behøves i skolen. Når man hører om at folk med minimalt av fagutdannelse blir ansatt, signaliserer ikke akkurat det noe om at man verken satser, eller trenger, god fagkompetanse i skolen.  

Svar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Daniel Krussand kommenterte på
Nå har vi det gående...
6 minutter siden / 37 visninger
Georg Bye-Pedersen kommenterte på
Polariseringens pris
7 minutter siden / 393 visninger
Hermod Herstad kommenterte på
Polariseringens pris
8 minutter siden / 393 visninger
Sigmund Voll Ådnøy kommenterte på
Eit svarestrev i Larsens lesarbrev
12 minutter siden / 1061 visninger
Øivind Bergh kommenterte på
Å praktisere egne formaninger
14 minutter siden / 470 visninger
Johan Velten kommenterte på
Eit svarestrev i Larsens lesarbrev
36 minutter siden / 1061 visninger
Oddvar Moi kommenterte på
Hvetekornets lov
44 minutter siden / 476 visninger
Arne Kristiansen kommenterte på
Hvetekornets lov
rundt 1 time siden / 476 visninger
Georg Bye-Pedersen kommenterte på
Polariseringens pris
rundt 1 time siden / 393 visninger
Knut Nygaard kommenterte på
Polariseringens pris
rundt 2 timer siden / 393 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Enslige asylbarn må ikke sendes ut av Norge
rundt 3 timer siden / 670 visninger
Les flere