Verdidebatt

Blonde bloggvinnere

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Lettkledte blondiner med høy partyfaktor er Norges mest leste bloggere. Personlige ytringer om mote, neglelakk og hårstyling trekker opp til 36.000 lesere hver dag!

Nettavisen har kåret Norges 100 største blogger nettavisen.no. Dette er blogger som er registrert på Blogglisten.no. Den mest leste hadde mer enn to millioner besøkende i sommer. Nøkkelen til suksessen ligger ikke i tung intelektuell debatt og alvorlige meningsutvekslinger. Neida, de tre mest lest bloggene skrives av lettkledte blondiner som forteller små historier om en anstrengende hverdag blant moteklær, fest og sjekking.

Ida Wullf www.idawulff.com er en soleklar vinner. Mer enn to millioner lesere har fulgt 19-åringens frustrasjoner over manglende frokost på senga, sminking hos Jan Thomas, shoppingturer, jentefester m.m. Opp mot 36.000 mennesker besøker bloggen hennes hver dag!

Med en million færre lesere finner vi Ulrikke Lunds blogg på andreplass: http://ulrikkelunds.blogg.no/ Nok en gang dreier det seg om en ung kvinne med høy blondinefaktor. Shopping og mote er hovedingredienser.

På tredje plass befinner 16-åringen Julia Nyland Ørsahl seg. Blondine, mote og fjortismeninger står i fokus.

Vi må langt nedover listen for å finne meningsbærende substans. Tidligere Frp-politiker Jan Simonsen er unntaket. Hans blondinefaktor er totalt fraværende, men en god del av meningsytringene skiller seg ikke vesentlig fra tenåringsytringene.

Et interessant fenomen finner vi midlertidig på 7.plass. Der ligger http://sinober.blogg.no/ av Regine Stokke. Hun har diagnosen MDS/AML. Hennes blogg gir et åpenhjertig innblikk i hverdagen med sykdommen.

Mammabloggen til Linn på som bare er 16 år, er også interessant http://malindus.blogg.no/

Men Vårt Land og Verdidebattlesere bør merke seg http://www.udyr.com/  Dette er Norges største kristne blogg. Patrick Leisegang fra Lyngdal blogger frimodig og friskt om alt fra kristne verdispørsmål, Ungdommens Landsmøte, pokerkveld og bilmotorer.

Felles for Patrick, blondinene og de andre populær bloggene er at de er personlige. Bloggerne deler store eller mindre deler av livet sitt med leserne sine. Om det dreier seg om klokkemote, bleier eller kristne stevner så fremstår bloggerne som ekte og dedikerte – det de skriver om betyr faktisk noe for dem. Der Leisegang utfordre folk til å kaste maska viser Ida Wullf nesten puppene sine. Men det fremstår som like personlig for begge.

Et viktig fellestrekk for suksessbloggene er at leserne inviteres inn i bloggerens sfære – vi får lov å kikke inn i livene deres. MS pasienten lar oss føle frykten, tenåringsmammaen deler bekymringene sine. Men de aller mest populære er likevel de som skriver om tant og fjas – kropp, mote og party.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt