Kjell G. Kristensen

115

Stjernene forteller

Publisert: 3. feb 2011

Store astronomiske spørsmål ble engang stilt Job, som levde for mer enn 3500 år siden. Det var Gud selv som spurte: Kan du knytte syvstjernens bånd? eller kan du løse Orions lenker? Kan du føre Dyrekretsens stjernebilder fram i rette tid? Og bjørnen med dens unger - kan du styre deres gang? Job 38, 31-32. 
 

Pleiadene, eller syvstjernen, kan vi se i stjernebildet Tyren.  At pleiadene er «bundet sammen» slik Bibelen beskriver, er på grunn av nåtidens teknikk og stjernekikkerter en observerbar astronornisk realitet. Men det er like sikkert at ingen på denne kloden kunne ha visst det på den tiden Jobs bok ble skrevet, med mindre Gud hadde åpenbart det.

Hva sier vitenskapen i dag? Isabel Lewis i  «U.S. Naval Observatory» uttaler; «Mens de fleste konstellasjoner driver gjennom verdensrommet i ulike retninger, og til og med endrer fasong p.g.a. årsaker vi vet lite om, gjelder dette ikke pleiadene. Fotografier viser nå ca. 250 soler i denne hopen, og alle reiser sammen i én felles retning.»

Dr. Robert J. Tumpler ved liek Observatory,» skriver at pleiadene kan sammenlignes med en sverm av fugler, som flyr i fellesskap mot et mål i det fjerne. Pleiadene er ikke sammen ved en tilfeldighet på nåværende tidspunkt, men er i et system hvor stjernene er bundet sammen med «usynlige tråder.» Så når du ser opp mot pleiadene i kveld, så holder de en enorm preken og peker ut universets Skaper og opprettholder.

Men hva med «bjørnen» og dens «unger?» Visste du at dette stjernebilde er kjent som rømlingen i universet? Den raser av sted gjennom den tykkeste delen av melkeveien med en fart på 257 «miles» pr. sekund. (Til sammenligning beveger en kanonkule seg ca. 25 «miles» pr. minutt, mens Bjørnen med dens unger har en hastighet på 15.420 «miles» på det samme minuttet.) Charles Burckhalter ved »Chabot Observatory» sier at Bjørnen må være en utenforstående besøkende, en stjerne fra utsiden av vår galakse.

Orion kalles det mest markerte og synlige av alle stjernebilder, og kan observeres fra alle områder på jorden. Stjernene i denne formasjonen er et blikkfang på grunn av sin funklende klarhet. Det ser virkelig ut som om Gud med vilje ønsker vår oppmerksomhet, når vi ser opp mot himmelen, mot Orion og den store «hestetåken» i Orion Nebula. Den framstår som en slags «brennende busk» på himmelen, et studium av Guds veldige kraft og allmakt.

En av de mest interessante observasjoner i Orion, er det store tomme området nord i Orion Nebula (innen astronomien gitt benevnelsen M42). Denne himmelske hulen er så gigantisk at vår hjerne vanskelig kan fatte det. Den er dessuten så utrolig
vakker at ord ikke kan beskrive det. Ingen som har sett fargefotografier av M42, kan glemme denne formasjonen. «Sverdet» i Orion er som en flammende hop av stjerner som danner åpningen til en større hule. Alle astronomer er enige om at åpningen antakelig er mer enn 16.740.000.000.000 miles i diameter. Dvs. 90.000 ganger større enn jordens omkrets. Andre astronomer har kalt den; en korridor som passer en konge.  Kan det være at dette er porten til det himmelske Jerusalem?

I mars 1985 ble det rapportert i Science News at en meget hurtig sirkulerende nebula var blitt observert i Oriontåken (M42) . Tre år etter var den nye tåken helt forandret, og et nytt fenomen ble observert; En stav eller søyle av infrarødt lys var blitt til, men alt i september samme år var fenomenet borte.

Det siste eksempel på endringer i Oriontåken, er identifiseringen av en merkelig ny og fokusert røntgen kilde, som har sin opprinnelse i en eiendommelig stjerne eller lyskilde med høyst uvanlig atferd. En britisk satelitt, Ariel 5, observerte rutinemessig røntgenskyen. Den har plukket opp flere enorme lyseksplosjoner i Orion. Dette er i seg selv ikke uvanlig i universet, men i dette tilfelle søkte man etter lyskildenes nøyaktige lokalitet. Den amerikanske astronomi satelitten «SAS-3,» ble bedt om å hjelpe til, og etter 24 timers leting, fant de kilden men ble samtidig oppmerksom på at noe høyst usannsynlig var i ferd med å skje. Kildens røntgen intensitet var blitt fem ganger sterkere enn noen røntgen kilde tidligere målt. Objektet var også blitt 1000 ganger klarere enn det var ved målinger 20 år tidligere. I astronomisk litteratur kalles den en høyst uvanlig stjerne, uten likhet med noe som tidligere er blitt observert. Stjernen har rett og slett endret seg fullstendig. Stjernen ligger i samme område som den enorme røntgen strålingen og sammenhengen er ennå ikke utstudert av forskerne.

Dyrekretsens stjernebilder.

Dr. Ed Kleiner er en kristen jødisk astronom som har studert den opprinnelige, åndelige betydning av Zodiaken (dyrekretsen).

Han så på stjernebildenes navn på hebraisk, fønikisk, koptisk, egyptisk, skandinavisk, og på sentral- amerikanske språk. Da han fant den opprinnelige roten til ordet fra disse språkene, viste det seg at meningen var den samme, og at betydningen fortalte noe om Guds frelsesplan. For eksempel betyr Spica; «The Branch,» eller «grenen.» Arcturus (Bjørnen) betyr «Han kommer» (eller han som kommer). Sirius betyr «Prinsen.» Elinath betyr «En som er slaktet,» (eller ofret). Vega betyr «Han skal bli opphøyet.»

Dr. Kleiner ble spurt om han var klar over at mange kristne tror at Jesus vil komme tilbake til jorden gjennom konstellasjonen i Orion, og hva han trodde om den mystiske svarte korridoren som stadig vokser seg større. Dr. Kleiner var ikke oppmerksom på første del av spørsmålet, men kunne fortelle at han nylig hadde lest at atronomer hadde oppdaget en ubeskrivelige energi kilde inne i Orions vakre masse.

Orion er lokalisert like under dyre kretsens bilde Tyren.(Taurus). For å gjøre denne informasjonen spesielt spennende betyr stjernenavnet Taurus, «Hans vidunderlige gjenkomst!» (His glorious coming). Det er nettopp i stjernebilde Tyren vi finner pleiadene. Astronomiske målinger viser at de reiser på vei mot Orions venstre skulder, mot stjernen Betelgeuse. Det samme gjør Hyadertåken som også er lokalisert i Tyren. De er som en finger  på himmelen som peker mot noe meget viktig og som prøver å fortelle oss at Hans gjenkomst nærmer seg og fra dette sted vil han komme.

 

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Asbjørn Bergs1g

61 innlegg  1513 kommentarer

pleiadene

Publisert over 9 år siden

Jeg har drevet litt med amatør astronomi og Pleiadene var alltid fasinerende å se på. Ser ut som noen få stjerner, pent drapert i fin avstand til hverandre. Men når man retter teleskopet mot disse åpenbarer det seg en mengder av stjerner (soler)  som ikke er synlig for det blotte øye  :) 

Kommentar #2

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Orion Nebula

Publisert over 9 år siden
Asbjørn Bergs1g. Gå til den siterte teksten.

Pleiadene var alltid fasinerende å se på. Ser ut som noen få stjerner, pent drapert i fin avstand til hverandre. Men når man retter teleskopet mot disse åpenbarer det seg en mengder av stjerner (soler)  som ikke er synlig for det blotte øye  :) 

Ja, disse lyser jo kraftig opp på stjernehimmelen, men en kan jo også nå se bilder av hopen tatt fra observatorier. Her er en link en kan klikke på, mange vakre stjerner og farger!

http://www.atlasoftheuniverse.com/5000lys.html

Mange av stjernebildene har jo en masse mytologiske fortellinger som går rett inn i Bibelen og fortellingene der. Kommer tilbake med mer stoff om dette etter hvert.

Kommentar #3

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

.

Publisert over 9 år siden
Kommentar #4

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

artig at du kommer med dette nå når jeg ser stjerner og måner...og takk for henv. til Job s bok, ta en titt i Jesaja 40 også ang. Guds storhet...men jeg kan ikke kommenterer på vanlig måte i dag ser det ut til, så ha en fin dag videre ;-))

Publisert over 9 år siden
Kommentar #5

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Måner

Publisert over 9 år siden

Takk for henvendelsen Mai, ja, det er mye en kan lese seg til gjennom skriften, og det står nok mye der som vi ikke helt forstår rekkevidden av. Men jeg kom over dette prosjektet og tenkte og skrive litt om dette siden det også finnes omtalelser om stjernehimmelen i Bibelen, og der ligger nok overførte betydninger der også.

Håper du ikke har vært ute og forslått deg, siden du ser måner og stjerner på denne siden av dagen? Det kan også være farlig å se på stjernehimmelen mens man går... det kan få uante konsekvenser, en bør helst stå rolig da!

Kommentar #6

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Lille og Store Bjørn

Publisert over 9 år siden

Historien om hvordan Store og Lille Bjørn fikk sin himmelske plassering.

I sagnet om Store bjørn er Jupiter en sentral skikkelse. Han forelsket seg i en kvinne som het Callisto, og han fikk en sønn med henne som ble kalt Arcas. Den forsmådde hustruen Juno ble sint og tok en raffinert hevn: Hun forandret Callisto til en bjørn.

Arcas vokste vokste opp og ble til en sterk ung mann som likte å gå på jakt. En dag han var ute i skogen og jaktet fikk han øye på en stor bjørn, og løp i mot den for å drepe den med spydet sitt uten å forstå at det var sin egen mor, og Callisto kunne jo ikke snakke med sin egen sønn.                    

Jupiter oppdaget at det holdt på å skje en familietragedie der nede på Jorden og reddet Callisto ved å forandre Arcas til en bjørn. Så grep han begge i halestumpen og hengte dem opp på stjernehimmelen.

På grunn av tyngden på bjørnene, ble halen strukket utover slik at de ble lengre enn vanlige bjørnerumper. Derfor tegnes alltid Callisto og Arcas (Store og Lille Bjørn) med lange bjørnehaler på stjernekartene.

Kommentar #7

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

Nytt shttp://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=17490621olsystem oppdaget:

Publisert over 9 år siden
Kommentar #8

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

eh,unnskyld,det gikk vist ikke å linke på her på overskrift linja, jeg kommmer meg ikke inn på kommenteringen.Men gr. til at jeg ser måne og stjerner er på gr. av hva jeg skrev i mitt siste innlegg.Ja vikingene hadde jo også sine egne bilder og myter rund

Publisert over 9 år siden
Kommentar #9

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Gudene fra nord

Publisert over 9 år siden
Mai-Liss Hauger. Gå til den siterte teksten.

unnskyld,det gikk vist ikke å linke på her på overskrift linja, jeg kommmer meg ikke inn på kommenteringen

Synd du ikke kommer deg inn på kommenteringen, Mai, du får heller skrive det du har på hjertet og lagre det til du får kommet deg inn. Ser du nevnte noe om at vikingene hadde bilder og myter, og det stemmer ganske bra det, var nettopp inne på en side som handlet om gudene fra nord. Trodde ikke jeg skulle legge dette inn her, men siden du nevner det fikk jeg lyst til å gjøre det likevel.

Gudene fra nord

Solen steg langsomt opp i horisonten og kastet et gyllenrødt magisk skinn på det
høyt stevnede skipet som la ut fra Utrøst, i retning av det som vi i dag kjenner som Trenyken. Et av Europas største fuglefjell som ligger ytterst i øyrekken som danner øygruppen Lofoten.

I skipet, som nærmest fløt -over vannet, satt -høytidelig pyntet, representanter for to folkeslag. Jordmennesker, representert gjennom Utrøstfolket. Et høyvokst folkeslag med lyst hår og blå øyner som hadde sine aner fra Nordvestindia. Representantene for det andre folkeslaget kom fra Pleiadene. Et utenomjordisk folkeslag som lignet svært på menneskene i utseende.

Det som skilte disse to raser utseendemessig, var at de hadde en svært høy panne
og kun fire fingrer på den ene handa. I tillegg hadde de evnen til å bevege seg hurtig både i tid og rom. De kunne dukke opp hvor som helst, for så å forsvinne i samme øyeblikk. Ellers var de som våre «brødre og søstre» med omtrent de samme positive og negative egenskaper som oss.

De utenomjordiske hadde kommet den lange veien fra sin planet, som lå ytterst i stjernebildet Tyren, til Utrøst for å forene seg med det jordiske folkeslaget som bodde der. Et folk som de hadde hatt telepatisk kontakt med, så langt tilbake som til tiden før dette opprinnelige indiske folket utvandret fra nordvestindia til Utrøst. Formålet med denne kontakten hadde vært å møtes, utenfor allfarvei, på et kraftfullt og jomfruelig sted for å avle fram en edlere og mer moralsk stamme av menneske-rasen.

Selve seremonien rundt denne foreningen skulle finne sted, et sted der skapelsesverket hadde skapt og formet kulissene for denne særdeles eiendommelige foreningen. Og dette spesielle stedet var fjell og fugleøya, Trenyken, ytterst i Lofoten.

Solen var ikke kommet langt på himmelen før skipet la til i ei lita vik på denne fjell øya
som er prydet av tre topper som bærer form av en trekant, en firkant og en sirke som sammens med elementene himmel og hav symboliserte denne guddommelige foreningen, foreningen mellom Himmel og Jord.

På land steg en prins fra Pleiadene med sitt følge, etterfulgt av prinsessen fra Utrøst, og hennes følge. Til slutt kom presteskapet som skulle stå for selve vielsen. Den rituelle handlingen skulle finne sted midt på øya, innerst i en hule som lå litt opp i fjellsiden.

Det «Hellige Bryllup» som fant sted på Trenyken denne solskinnsdagen for tusener av år siden, resulterte ikke bare i en forening mellom to folkeslag, men også «et hav» av barn.

Ættene etter de utenomjordiske og Utrøstfolket, vokste og vokste og med århundrene framstår de både som den Indogermanske rase, personene i den «greske gudeverden» og som «Håløygjarlene», «uradelen» i Hålogaland, de som regnet seg selv som «de som ættet fra gudene».

I Hålogaland bygde de opp et kongerike der de la sitt hovedsete til Lofoten, nærmere
bestemt til øyene rundt Svolvær, der «Det Hellige Bryllup» var visualisert gjennom det utspringet i Svolværfjellet som vi i dag kaller Svolværgeita. Med århundrene blir Lofoten og Hålogaland kjent blandt grekerne som Hyperborea. De lyse netters land. Landet der Kronos og Hyperion var født av urgudene Himmelen, Uranos, og Jorden, Gaia.
Prinsen fra Pleiadene og prinsessen fra Utrøst.

På Utrøst levde ættene etter denne foreningen i fred og harmoni i århundrer, og deres
åndelige og moralske arv kan man kanskje spore helt fram til 1400 tallet gjennom
Querini sin beskrivelse av Røstfolkets høye moral. Men, mye tyder på at de som utvandret fra Utrøst møtte utfordringer som avlet fram de mer aggressive og voldelige egenskapene i deres ætteblod.

Dette høres ut som om det er hentet ut fra en «science fiction» bok, og det kan jo så være, for dersom man ser på de faktiske funn som er gjort, både i Lofoten og i Hålogaland og tolkningen av dem, så er symbolikken den at den henspeiler til menneskers ritualer for å komme i kontakt med deres guden i en annen dimensjon, en annen verden. Så får enhver tro hva en vil. Uansett så trodde menneskene i Lofoten på dette for over 3500 år siden. Sagnet om Utrøst underbygger og tanken om at det for mange tusen år siden bodde et «gudbenådet folk» med en egen «ideologi» i Lofoten.

Men hvorfor valgte de akkurat Lofoten som sitt arnested for denne hellige foreningen. Kan det ha noe med øyrikets beliggenhet og fjellenes uttrykk og beskaffenhet å gjøre?

http://www.mythic-lofoten.com/GudeneFraNord.html

Kommentar #10

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Nytt planetsystem oppdaget

Publisert over 9 år siden
Mai-Liss Hauger. Gå til den siterte teksten.

Nytt shttp://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=17490621olsystem oppdaget:

Takk for linken, det blir nok litt langt unna å dra på ferie dit, lurer på om disse planetene er bebodd?

Kommentar #11

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

Universets hemmeligheter

Publisert over 9 år siden

Hei igjen.Jeg fatter ikke hvorfor jeg ikke kom inn på kommentarfeltet tidligere.Beklager at jeg rotet det til litt her inne på din tråd, kunne jo ha tenkt på å slette disse surrete innleggene ,men sånn er det når man skal gjøre ting fort,bare å beklage...

Jeg leste dette om vikingene, så spennende!!!

At de liksom trodde at disse kom i fra rommet, og at de var fra India med blå øyne...vet du jeg har vært i Nord India og vi ble så overrasket over å treffe på helt mørke Indere med safirblå øyne, de liksom skinte mot oss, veldig pussig...

Jeg leste et stykke om vikingene at de tolket stjerne bildene på en annen måte enn oss og etter sin egen kultur, de hadde andre bilder oppe i hodet(bjørnen stod visst sentralt).Likedan er det mes samene , de tolker også bildene på himmelen etter sitt hode og sin kultur, elgen er visst sentral hos dem som et av bildene på himmelen.

Eller så er det kjempe intressant at de har funnet et annet solsystem.

Forskerne har jo grunn til å tro at svært mange av stjernene har planeter i bane rundt seg. Rundt vår egen stjerne – den 4,57 milliarder år gamle Sola – svirrer det åtte planeter.

Andre stjerner kan ha flere, mens noen ikke har planeter i det hele tatt.

– Forskerne går ut fra at det er minst like mange planeter i universet som det er stjerner.

Og stjernene er visst ca 300 TRILLIARDER i antall, så det kan bli mange mange planeter det....

Dette får meg til å tenke på ordet som Abraham fikk av Gud om å gå ut å kikke på stjernene for å få tro....Gud sa at så mange som himmelens stjerner var så mange skulle Abrahams etterfølgere bli...hmmm... 300 trilliarder etterkommere er slett ikke så verst:))

Jeg synes det er utrolig fascinerende når man kikker på bilder i fra rommet, mars er jo veldig intressant fordi de har roboter der og utrolig mange bilder derifra.

Ja tenk at det er is på nordpolen og sydpolen av mars,tørris da antakelig.Men de lurer på om de er vann inne i jorden og da vil det kanskje også finnes liv i form av alger ,mikrober og sånne ting.Ikke små grønne menn...de har vist seg å være ganske så fraværende på mars nå når menneskene har fått mer kunnskap:))

Mange drømmer om å flytte til mars, kanskje rømme dit når jorda blir så forurenset og ødelagt at det ikke går ann å bo her mer.

Ja rike turister reiser jo allerede på "romsafari" så man vet jo aldri...

 

Dersom det skulle være oppstått en annen planet lik jorden så får det meg til å tenke på ordene om at Gud skal skape en ny Himmel og en ny jord...og alt det andre skal forgå.

Hvor sannsynlig dette blir når man ser på bilder i fra verdensrommet og får litt kunnskap om planetene!!!

 

Ødegaard mener jo at det finnes liv der ute og man vil komme til å vite dette sikkert innen 2025:

http://www.moss-avis.no/forbruker/han-tror-pa-andre-vesener-der-ute-1.6006169

 

Men jeg vet nå ikke. .. i så fall er det jo bare flere å frelse....:)

Men det står at Gud skal skape en ny Himmel og jord...og tenk om han allerede har gjort dette nå ( i følge det nye solsystemet som er oppdaget) og det bare står klart og venter på å bli bebodd av........oss!??

De som VIL flytte over mener jeg , og som altså har sagt ja til det ved å ta i mot Jesus...??

(jada jada, dette er tankespinn, men man vet jo aldri og universet er veldig stort og bærer på mange hemmeligheter...)

Det er iallefall skjerpende å sette seg litt inn i universets hemmeligheter og samtidig lese hva som står i bibelen, slik som ordet du gav i Jobs bok. Tenk at den er skrevet for så lenge siden og alikevel uttaler seg så klokt om stjernene og planetene, ja det er vel ikke så rart siden Gud har inspirert bibelen og Han har også skapt universet.

Kommentar #12

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Tordensønnene

Publisert over 9 år siden
Mai-Liss Hauger. Gå til den siterte teksten.

Jeg leste dette om vikingene, så spennende!!!

At de liksom trodde at disse kom i fra rommet, og at de var fra India med blå øyne...vet du jeg har vært i Nord India og vi ble så overrasket over å treffe på helt mørke Indere med safirblå øyne, de liksom skinte mot oss, veldig pussig...

Jeg leste et stykke om vikingene at de tolket stjerne bildene på en annen måte enn oss og etter sin egen kultur, de hadde andre bilder oppe i hodet(bjørnen stod visst sentralt).Likedan er det mes samene , de tolker også bildene på himmelen etter sitt hode og sin kultur, elgen er visst sentral hos dem som et av bildene på himmelen.

Eller så er det kjempe intressant at de har funnet et annet solsystem.

Det gjør ikke noe at det kom inn litt stor skrift, det er bare hyggelig at du liker tråden min. Det blir en lett blanding av forskjellige ting, en behøver ikke tro på alt men jeg var borti et bibelvers som jeg ikke finner så lett igjen hvor det står noe om at vi skal måtte lære oss at der er sammenhenger i alle ting…

Det er veldig interessant stoff det du forteller, Mai, og er enig i at letingen som foregår nå etter solsystemer som har planeter er spennende å følge med på. Jeg har interessert meg for himmelrommet siden jeg var liten gutt og stod og stirret opp mot nordlyset som svingte hit og dit som et banner rette over hodet, og så på stjerneskuddene som en av og til fikk et glimt av.

Men etter hvert har jo romfarten blitt innledet med måneferder og robotsattelitter som du nevnte. Spennende syntes jeg det var da Vikingsonden landet på Mars uten mannskap, det syns jeg var en utrolig bragd, ikke minst da det attpå til foretok jordanalyser og sendte resultatene til jorden via et teleskop sammen med bildemateriale. Ikke å undres over hva menneskene kan få til, særlig når de samarbeider slik som det står i 1.Mos.11.6: ”Se, de er ett folk, og samme språk har de alle. Dette er det første de tar seg fore. Nå vil ingen ting være umulig for dem, hva de så finner på å gjøre.

Dette skriftstedet er det kanskje et stykke igjen til, i vår tidsalder, men vi er godt på vei.

Ja, det er litt underlig at de mørke indierne har blå øyne, jeg har en bok som forteller gamle sagn fra Mahabharata Ramayana, og Mahavira som opprinnelig var sanskrittekster. De ble skrevet ned for rundt 5000 år siden og ennå lengre tilbake, og de forteller de utroligste ting som overgår til og med dagens teknologi.

En student spurte en gang Dr. Oppenheimer, atombombens oppfinner: Var bomben som ble sprengt ved Alamogorodo under Manhattan- prosjektet den første som ble detonert? Oppenheimer svarte: Vel – ja, i moderne tid selvfølgelig.

Han husket kanskje et avsnitt han hadde lest fra Mahabharata om en gammel krig der et nytt og fryktelig våpen ble introdusert.

Det var et enkelt prosjektil ladet med hele Universets kraft. En hvitglødende søyle av røyk og flammer så lysende som tusen soler steg opp i all sin glans. – Det var et ukjent våpen, en tordenkile av jern, en gigantisk dødens budbringer, som la i aske fullstendig Vrishnienes og Andhakaenes folk.

Etter noen timer var all mat forgiftet, og soldatene som flyktet kastet seg i elver for å vaske seg og sitt utstyr…

En sylinder like farlig som dødens stav, utrustet med kraften fra tusenøyde Indras torden, den var ødeleggende for alle levende vesner. Det fjernet mengder av Samsaptakas hester, vogner og våpen som det var tørt løv…

Fryktelige vinder begynte å blåse.. solen syntes å snu seg rundt, og universet, slått av hete, var som i feber…

Detaljene ligner veldig i beskrivelsen på atomvåpen, og dette hadde de rede på i den tiden. Det er forresten noe bemerkelsesverdig ved det hele, da en del er gjenkjennelig fra Bibelen, våpenet ble nemlig kalt en ”Tordenkile” av ”jern”, og jeg tenker øyeblikkelig på bibelens beskrivelse av billedstøtten som beskriver forskjellige riker, det siste var av jern og leire. (Dan.2.32-44) Og tordenkilen forbinder jeg med fortellingen om Jakobs sønn Sebedeus og hans bror Johannes . disse to ble nemlig kalt for Boanerges som betyr ”Tordensønnene” (Mark.3.17)

Et avnitt i Samarangana Sutradhara av Bhoja beskriver tilbakegangen av artellerivåpen tusener av år før nedskrevet tid. Mahabharata har enda et vers som lyder:

Hvis glansen av tusen soler skulle briste på en gang på himmelen, ville det bli som glansen fra den mektige… Jeg er blitt Døden – Ødeleggeren av verdener.

Det kan forklares ut fra Jes.45.7: Det jeg som er lysets opphav og mørkets skaper, som gir lykken og skaper ulykken; jeg, Herren, gjør alt dette.

Jeg tror ikke en skal se bort fra at Pred.1.9-11 og 3.15 ikke har noe for seg.

_________________

Men når det gjelder å bo på Mars, det tror jeg skulle bli stusselig med alt det øde landskapet. Selvfølgelig går det sikkert an å beplante den, men det blir i så fall i store glasshus. Men du nevner at om en finner liv der ute så blir der flere å frelse, men tenk om de allerede er frelst?

Nå finnes det teorier som går ut på at menneskene engang ble satt ned på jorden for tusenvis av år siden fra folk fra nettopp Pleiadene. Jeg legger ut noen linker, så kan du lese selv om du er interessert. Jeg leste selv et interessant stykke hvor utenomjordiske studerer menneskenes liv på jorden, de selv lever etter helt andre systemer og kan ikke forstå hvordan vi kan ha religioner og tro på en Gud, for de selv tror at Gud er høyerestående vesener som har kommet lengre enn dem selv i utvikling. Religion på jorden mener de skaper strid om hvem som gjør de riktige og gale tingene og hvem som blir frelst og ikke.

http://www.semjase.no/Semjase7.html

http://rune.galactic.to/kstmskip.html

http://karensofie.galactic.to/kstbok.html

http://rune.galactic.to/thao1.html  -  Jorden befolkes, et underlig utsagn fra Jobs bok kan forsvare en slik teori: Job 20.4 (de gudløse har bare mørke i vente) ”Du vet det har vært slik fra eldgammel tid, helt siden mennesker ble satt på jorden

Kommentar #13

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Gud ga stjernene navn

Publisert over 9 år siden

Det viser seg at stjernebildene fantes i jødenes bevissthet som et gammelt tegn og undervisning fra Gud. Kong David uttalte blant annet: "Himlene forkynner Guds ære," Salm. 19:1. Hva visste David om himlene og hvordan de uttrykker Guds ære? Han kjente ikke så mye til den astronomiske virkelighet vi i dag har informasjon om. Men han visste tydeligvis mye mer. Han visste at Gud hadde skapt stjernene og at han hadde plassert dem på rett sted, Salm. 8:3. Han visste også at det var Gud som hadde gitt stjernene navn, Salm. 147.4, Adam fikk lov å bestemme dyrenes navn, men stjernene var forbeholdt Gud selv. Det var fordi de skulle være der som tegn for tider, dager og år, 1. Mos. 1:14. Det hebraiske ordet for "tegn" som her er brukt, er AVAH (et merke). Samme ordet brukes for å beskrive de tegn Moses gjorde for Farao. Tegnene skulle være et tegn for Farao om at Moses bar fram Guds budskap. Ordet tider i 1.Mos.1.14 er det hebraiske ordet; MOED, som betyr en fastsatt eller avtalt tid. Dette ordet ble brukt da Herren sa at Abraham og Sara skulle få en sønn. Festene som israelittene skulle feire på ulike tider av året kom også til fastsatte tider (MOEDIM).

Mye av betydningen av navn har i dag gått tapt, men de gamle hebreerne visste hva navnene betydde.

Kommentar #14

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Navnenes betydning

Publisert over 9 år siden

Boken vi vil sitere fra i noen nummer framover, har på en populær-vitenskapelig måte gått tilbake og studert grunnbetydningen av himmelens gamle "tegn-språk". Før skriverkunsten ble vanlig i menneskeslekten, kunne de se opp på himmelen og der bli undervist om Guds plan for å frelse menneskeheten. Slik kunne de også undervise sine barn i de ulike slektsledd som en profetisk åpenbaring av Guds vilje. 

Første gang det ble gjort forskning av betydning rundt dette temaet, var i midten av forrige århundre. Frances Rolleston tilbrakte det meste av sitt liv på å studere roten til ordene på stjernenavn i mange oldtidsspråk. Hennes verk ble første gang publisert i 1863. Hun fant bl.a. ut at mange primærord som har overlevd språkendringer i historiens gang, fremdeles eksisterer i gamle språk såvel som i noen moderne språk. Hun fant også ut at de uttrykker den samme basis-ideen og det var derfor lett å anta at ordene kom fra den samme originale kilde. Et eksempel er stjernen SIRIUS. Ordet kommer fra et oldtidsord; SUR som betyr; en prins. Det egyptiske OSIRIS, hebraiske SIRAI (prinsesse - det samme navn som Sarai), etruskernes AESAR, og indiske ASWARA kommer alle fra det samme rotordet. I England brukes fortsatt ordet SIR for å understreke ærbødighet og respekt.

Alle gamle kulturer med tradisjon og intakt kunnskap om stjernebildenes navn, gjenkjenner de samme 12 stjernegruppene og de samme navn eller betydning av navnene. Undersøk hvor du vil; Kina, India, Babylonia, Persia, Egypt, Israel, Hellas, Skandinavia eller Amerika, og over alt identifiseres de samme konstellasjonene. Noen astrologer har foreslått at alle de ulike menneskene så opp mot himmelen og gjenkjente de samme dyrefigurene på nattehimmelen, men det er ganske umulig, siden en god del fantasi er nødvendig for å tenke seg figurene. 

Men er ikke de 12 stjernetegnene og andre stjernebilder fantasifigurer over den greske gudeverden? 

Flere stjernebilder er nevnt i Bibelen, det gjelder også Zodiakens 12 stjernebilder.

Zodiak er et gresk ord som betyr "en sirkel." Roten av dette ordet er "Zoad," som betyr "veien" eller "å gå steg for steg."

Ordet brukt i Bibelen er MAZZAROT. I Job 38:32 leser vi: "Kan du føre dyrekretsens stjernebilder frem i rette tid?"

Det andre stedet Mazzarot er nevnt i Bibelen i 2 Kong. 23:5: "og dem som brente røkelse for Baal, for solen og månen og dyrekretsens stjernebilder og hele himmelens hær."

Selve ordet Mazzarot betyr "de separerte" eller "delte" og referer til plassen som er gitt de tolv tegnene i zodiacens sirkel. Disse tegnene markeres gjennom året. Utfordringen fra Gud til Job var at han frembringer disse i sin eksakte orden og at bare Han kan gjøre dette.

Forderving av Guds sak

Men hvordan ble stjernetegnene forandret fra Guds betydning til menneskelig betydning?

En liten refleksjon hentet fra boken vi siterer kan gi et bilde av hva som skjedde.

"Stolthet er en forderving av personlig integritet og ærbarhet. Tyranni er en forderving av lovlig og myndig ledelse.Avgudsdyrkelse er fordervelse av sann gudstilbedelse. På samme måte er den gamle stjernekunnskapen som erklærer Guds storhet og herlighet også fordervet til ideene vi kjenner til fra verdslig og okkult astrologi."


Er de 12 stjernetegnene og andre stjernebilder bare fantasifigurer over den greske gudeverden?

 

 

Jobs Bok

Jo eldre bibeltekstene er, jo mer ser det ut til at forfatterne kjente til kunnskapen om stjernebildenes opprinnelige og gudgitte betydning.

Jobs bok regnes å være Bibelens eldste, og omtaler også de fleste stjerneobservasjoner. Job referer til to av tegnene i zodiaken. Tyren, hvor syvstjernen holder til og skorpionen som omtales som sydens kammer i "King James" Bibelen. Tre andre konstellasjoner er også nevnt; Orion, Bjørnen og Hydra som er den buktende slangen.  (Åp.12.3)

Kommentar #15

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Profetiske begivenheter

Publisert over 9 år siden

 

Navnene på de 12 stjernebildene i zodiaken, skulle være kjent for de fleste. Tvillingene, vannmannen, løven etc. Hver av de tolv tegnene er bilder som representerer en profetisk begivenhet i relasjon til åpenbarte hendelser knyttet til frelsesplanen.

For eksempel så er det første stjernetegnet, jomfruen. Denne gruppen av stjerner er assosiert med bildet av en kvinne med hveteaks i èn hånd og en gren i den andre hånden. Den profetiske begivenheten knyttet til forsoningen, er kvinnens sed som skulle komme, og den er knyttet til den føste profeti og det første løftet i Bibelen om vår Frelser, 1 Mos. 3:15: "Og jeg vil sette fienskap mellom deg og kvinnen, mellom din sed og hennes sed. Han skal knuse ditt hode og du skal knuse hans hel." (Oversatt fra King James Bibelen.)

På samme måte er hvert stjernetegn en billedlig illustrasjon av en profetisk begivenhet. 

Kommentar #16

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

.....

Publisert over 9 år siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

Det er veldig interessant stoff det du forteller, Mai, og er enig i at letingen som foregår nå etter solsystemer som har planeter er spennende å følge med på. Jeg har interessert meg for himmelrommet siden jeg var liten gutt og stod og stirret opp mot nordlyset som svingte hit og dit som et banner rette over hodet, og så på stjerneskuddene som en av og til fikk et glimt av.

Men etter hvert har jo romfarten blitt innledet med måneferder og robotsattelitter som du nevnte. Spennende syntes jeg det var da Vikingsonden landet på Mars uten mannskap, det syns jeg var en utrolig bragd, ikke minst da det attpå til foretok jordanalyser og sendte resultatene til jorden via et teleskop sammen med bildemateriale. Ikke å undres over hva menneskene kan få til, særlig når de samarbeider slik som det står i 1.Mos.11.6: ”Se, de er ett folk, og samme språk har de alle. Dette er det første de tar seg fore. Nå vil ingen ting være umulig for dem, hva de så finner på å gjøre.

Så artig at du har intressert deg for himmelrommet hele livet :)

Jeg er også oppvokst med masse nordlys hver vinter, rundt juletider f.eks. Hos oss unger gikk det historier om at man aldri måtte erte nordlyset fordi da ble man tatt opp,så vi var litt småredd og forsiktig når det gjaldt nordlyset :)

Ordet i 1.Mos. 11 :6 forteller oss faktisk at alle mnsk en gang har vært ett folk og Gud satte grenser mellom oss fordi vi kunne finne på skadelige ting. I disse tider hvor folk er så sint på andre folk, dvs. nordmenn er sint på innvandrere så er det tankevekkende å tenke på akkurat dette ordet i 1. Mos.   Vi var til å begynne med  ett folk...

Ja det kan nok bli stusselig å bosette seg på mars, men folk drømmer om så mye rart :)

Rikfolk reiser jo på romsafari så snart må vel brennende Kristne begynne med " rom misjon", framtidens misjonærer er altså "rom misjonærer" eller " astronaut - misjonærer" :)

Kommentar #17

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

"Stolthet er en forderving av personlig integritet og ærbarhet. Tyranni er en forderving av lovlig og myndig ledelse.Avgudsdyrkelse er fordervelse av sann gudstilbedelse. På samme måte er den gamle stjernekunnskapen som erklærer Guds storhet og herlighet også fordervet til ideene vi kjenner til fra verdslig og okkult astrologi."

Guds storhet kan vi nok forstå ved å studere universet, det er helt sikkert.

Jeg har lest de fleste bibelstedene du har gitt som omtaler rommet og stjernene. Det er artig at det står så mye om dette i GT.

 

Salme 19 sier jo: " Himmelen forkynner Guds herlighet.Og hvelvingen viser Hans henders verk."

 

Salme 148:3-8 synes jeg sa det så flott: " Lov Ham sol og måne,lov Ham alle lysende stjerner!

Lov Ham himmelens himler og vann som er over Himlene!

De skal love Herrens navn for Han bød og de ble skapt.

Han gav dem deres faste plass i all evighet. Han laget en lov som ikke skal forgå.

Lov Herren fra jorden , dere store skapninger i havet og alle dyp.

Ild og hagl ,snø og skyer , stormvind som utfører Hans ord...."

Kommentar #18

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Publisert over 9 år siden

Hei igjen!

Interessant det du nevner med nordlyset, selv syns jeg bare det var vakkert og spektakulært, og på den tiden ble det jo laget mye moro med ting som en jo da ikke visste så mye om. At nordlyset skyltes solen var det ingen som visse mye om den gang, for det pågikk jo mens det var mørkt, og partikkelståling hadde en vel knapt hørt om.

Ja, 1.Mos.11.6 forteller om at menneskene engang var et folk og hadde samme språk, men det heter seg også at Herren steg ned for å se på byen og tårnet som menneskene hadde bygd. Vi må regne med at folk den gang hadde kommet lengre i sine byggemetoder enn vi har i dag, siden Herren steg ned for å ta dette i øyensyn. I vers 1 heter det seg at hele jorden hadde et tungemål og ens tale, dette strider egentlig i mot en naturlig befolkning av jorden hvor folk og stammer etter hvert deler seg opp og antar nye språk og dialekter, så her er det noe spesielt. Men hva? Jeg tror vi er på vei mot det samme som skjedde den gang, tiden vil gjenta seg mener jeg.

Og det står mye om himmelrommet i Bibelen, men jeg tror mye av språket er et slags billedspråk som må omtolkes, dvs skriften tolker om dette selv om en bare leter etter dette. I Ordsp.1.5-6 er å lese: Den vise som hører dem, øker sin lærdom, den forstandige lærer å styre sin tanke, så han skjønner ordspråk og billedtale, vismenns utsagn og gåter.

Salm.78.2: Jeg vil åpne munnen og tale i bilder, bære fram gåtefull tale fra gammel tid.

Språket i Bibelen er underfundig og mener noe annet enn hva der står, og har gjerne en dobbel betydning i følge Job 11.5-6:  Men ville Gud bare åpne munnen og ta til orde mot deg, forkynne deg sin skjulte visdom som gir dobbelt innsikt, da måtte du vel skjønne at Gud kan la din synd bli glemt.

Dette vil måtte bety at en stjerne kan tydes i en dobbel mening som at når Betlehemstjernen blir nevnt, kan det likeså godt være Jesus selv som er den stjernen, og fortellingen blir helt annerledes og forstå.

Vann er for eksempel forklart som folk og nasjoner i Åp.17.15, hvis en da overfører betydningen av vann til Salm. 148:3-8, som du syntes var så flott (ødelegger jeg den kanskje ved å omtolke den), kan bli lydende slik:

Ham sol og måne, lov Ham alle lysende stjerner!  (Jesu ansikt var som solen, Matt.17.2, Salm.104.19: Han gjorde månen til å fastsette tidene; solen kjenner sin nedgangstid)

Lov Ham himmelens himler og vann som er over Himlene!

(Lov Ham himmelens himler og folk som er over Himlene!)

De skal love Herrens navn for Han bød og de ble skapt.

Han gav dem deres faste plass i all evighet. Han laget en lov som ikke skal forgå.

Lov Herren fra jorden , dere store skapninger i havet og alle dyp.

(Havet er her også menneskehavet fordi alt vannet (folket) ble samlet til et sted, 1.Mos.1.10 og Gud kalte det hav.)

Ild og hagl ,snø og skyer , stormvind som utfører Hans ord...."

 

Men dette stemmer jo overens med 1.Kor.15.40:

Og det finnes himmelske kropper og jordiske kropper; de himmelske har én glans, de jordiske en annen. 41 Én glans har solen, en annen har månen og en annen igjen har stjernene. Ja, én stjerne skiller seg fra en annen i glans.
  42
 Slik er det også med de dødes oppstandelse. Det blir sådd i forgjengelighet, det står opp i uforgjengelighet. 43 Det blir sådd i vanære, det står opp i herlig glans. Det blir sådd i svakhet, det står opp i kraft. 44 Det blir sådd en kropp som hadde sjel, det står opp en åndelig kropp.
        Om det finnes en kropp med sjel, finnes det også en åndelig kropp. For slik står det skrevet:
45 Det første mennesket, Adam, ble en levende sjel. Den siste Adam ble en ånd som gir liv. 46 Det åndelige var altså ikke det første, men det sjelelige. Deretter kom det åndelige.

Men det tales hele tiden om det som kommer etter oppstandelsen, både himmelske kropper og et uforgjengelig liv, det er aldri noen tvil om at det er idet neste liv vi vil ble utstyrt med det åndelige som jo hører det himmelske til. Det er sådd i forgjengelighet og oppstår i uforgjengelighet.

Som mitt forrige innlegg viser til, er de 12 stjernetegnene i Zodiaken velkjent fordi de er de samme stjernetegnene som brukes til de personlige horoskopene, bortsett fra en ting, og det er at det er jordens skrå akse (fra pol til pol) som en forlengelse ut i himmelrommet som tegner denne sirkelen, og siden jorden roterer mot urvisernes retning (fra høyre mot venstre) vil stjernetegnene i Zodiaken tegne stjernetegnene i en baklengs rekkefølge.

Den grunnleggende astrologien er også en astrologi for Bibelen hvor:

Et barn er Menneskets sønn

Mennesket er jordens barn

Jorden er et Solens barn

Solen er galaksens barn

Galaksen er de supergalaktiske foreldrenes avkom, og alt er ett i Fader- universets bevissthet.

Vi beveger oss nå inn i vannmannens tidsalder som en kan lese mer om her (anbefales):

http://www.astrologi.no/horoskoptolkning/193-vannmannens-tidsalder

http://www.astrologi.no/artikler?start=45

Kommentar #19

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Begynnelse og slutt

Publisert over 9 år siden

 

Siden stjernebildene fremstår i en sirkel kan det være vanskelig å vite hvor den egentlig skal begynne og hvor den slutter. Astrologer begynner med Aries, men det samstemmer ikke med den bibelske åpenbaring. En sammenligning av profetiske begivenheter på himmelen med profetiene i Bibelen, viser klart at startpunktet er det guddommelige løftet om kvinnens sed. Sluttpunktet er synkronisert med Skriftens klimaks, nemlig løvens triumf, løven av Juda stamme.

Jomfruen må derfor være det første stjernebildet og løven det siste.

En bekreftelse på dette er funnet i en av de eldste zodiak- avbildingene, datert til ca. 2000 år f.Kr. Den er kalt zodiaken av Dendereh og ble funnet i taket i templet til Esneh i Egypt. I denne zodiaken ser vi at det mellom løven og jomfruen er plassert en zfinks. Zfinksen, som har et kvinnehode og en løvehale, bekrefter en begynnelse og slutt for zodiaken. En zfinks var forøvrig en etterligning av en kjerub (se bl.a.Esek.kap.1).

Kommentar #20

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Den store strid

Publisert over 9 år siden

 

De to store hovedaktørene når frelsens historie blir åpenbart på himmelhvelvingen, er Kristus og Satan. Det er også dem kampen står mellom som beskrevet i Bibelen. Satan er symboliserer ved bl.a. slangen, dragen, Hydra og skorpionen. Han er fienden som vil ødelegge menneskenes muligheter til frelse. Men han vil selv bli ødelagt. 

Kristus er med i alle de tolv tegnene, og symboliseres ved bl.a. -kvinnens sed/ætt i Jomfruen, -vår forløser som betaler den nødvendige pris i Vekten, -lider døden i Skorpionen. Vi kunne fortsette gjennom hele zodiaken, og se at overalt er Kristi ære og herlighet forkynt. Stjernebildene forkynner hans guddommelighet, hans storhet, hans arbeid, hans lidelse og hans første komme i ydmykhet samt hans annet komme som kongelig majestet. Akkurat som Jesus er hovedtemaet i Guds Ord, er han også hovedtemaet i stjernehimmelens åpenbaring av Guds løfter. 

I sannhet kan vi si med David: "Himlene forteller Guds ære…" (Sal.19.2) 

Kommentar #21

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

vokte oss for okkultisme...

Publisert over 9 år siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

Stjernebildene forkynner hans guddommelighet, hans storhet, hans arbeid, hans lidelse og hans første komme i ydmykhet samt hans annet komme som kongelig majestet. Akkurat som Jesus er hovedtemaet i Guds Ord, er han også hovedtemaet i stjernehimmelens åpenbaring av Guds løfter. 

I sannhet kan vi si med David: "Himlene forteller Guds ære…" (Sal.19.2) 

Hei igjen. Jammen sant har du mye kunnskap om stjerne bildene , men det slår meg nok litt at man bør vokte seg for å ikke vippe over i okkultisme.

Å drive med horoskop og stjernetydning forbinder jeg med spådom, og spådom er okkultisme.

Når det gjelder historier om at folk har fått besøk i fra vesener i fra rommet så kan dette godt være demoner...fordi vi må også huske på advarslene i Efeserne kap. 6 og også i GT hvor det advares i mot å tilbe stjernebildene eller planetene....

Efeserne kap.6 -og også Daniels bok forteller nemlig om stor demonisk aktivitet i himmelrommet.

 

Ellers så forkynner fortsatt naturen og universet Guds Storhet og Allmakt , og det uten et ord :)

Kommentar #22

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Speilbilder

Publisert over 9 år siden
Mai-Liss Hauger. Gå til den siterte teksten.

Å drive med horoskop og stjernetydning forbinder jeg med spådom, og spådom er okkultisme.

Når det gjelder historier om at folk har fått besøk i fra vesener i fra rommet så kan dette godt være demoner...fordi vi må også huske på advarslene i Efeserne kap. 6 og også i GT hvor det advares i mot å tilbe stjernebildene eller planetene....

Efeserne kap.6 -og også Daniels bok forteller nemlig om stor demonisk aktivitet i himmelrommet.

Hei Mai!

Fint at du nevner dette med okkultismen, horoskoper og stjernetydning. Jeg har gjennomskuet Bibelen, den er en dobbelt sak med mange tvetydigheter om man ikke forstår dem, og advarer mot så mangt, men det må så skje sier den et sted. Fremtiden er så og si beseglet. Gud advarer oss mot stjernetyderne, også kalt profet:

Sam.9.9: Før i tiden sa de i Israel når noen gikk for å søke råd hos Gud: «Kom, la oss gå til seeren!» Det de nå kaller profet, kalte de før i tiden seer.

Guds ord advarer oss også mot falske Messiaser, men det er ikke fordi det ikke er Messias, men fordi hans tid ennå ikke er fullbragt, han skal gjøre mye vodt i verden før vi kan kalle Immanuel for Messias, for gutten var ond i den første tiden (Jes.7.14-16, Matt.1.22-23) For Jesu komme i kjød skulle være ufred og splid, 12.51. Han er selv Satan, men tar så et oppgjør med seg selv (Matt.12.25) og blir til en lysets engel (2.Kor.11.14) Bibelen advarer oss mot å tilbe ham for tidlig, for den tiden vil komme.

Slik er det med stjernetegnene i Bibelen også, de er riktige, men blir allikevel advart mot å tro på dem. Stjernetegnene som er utredet under zodiaken stemmer ganske forbløffende når alle planetenes stillinger er tatt med, derfor kaller skriften dem for dyrekretsens stjernebilleder! De er til å stole på, og Allan Oken er en som er god på bibelens forskjellige stjernetegn. Han beskriver omstrendighetene ved Jesu fødsel ved å se på Fiskens tegn sammen med dens polaritet Jomfruen. Hvis man setter sammen de første bokstavene i Jesus Kristus Guds Sønn, Frelser på gresk: Iesous Khristos theou hyios soter, fremkommer det greske ordet Ikthys - Fisk. Fisken er således et symbol for Kristus.

Maria, hans mor var jomfru (Jomfruen) og navnet Maria er det hebraiske navet for vakker, som sannsynligvis har sin opprinnelse i sanskritodet Maya som betyr Havet (som jeg tidligere forklarte var alt vannet som hadde samlet seg til et sted, og forklart som folkehavet i Åp-17.15) Det hebraiske ordet for vann er mayam, som avdekker en felles opprinnelse for dette ordet som sannsynligvis benevner hele menneskeheten): "Fra havet kommer fisken" - Fra Maria kom Jesus - Eller mer forståelig ut fra Bibelens billedspråk: Fra menneskeheten kom Jesus (som betyr frelseren)

Kommentar #23

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Okkultismen

Publisert over 9 år siden

Innlegget fløy inn før jeg ble helt ferdig, men det er greit nok. Det blir gjerne litt lange innlegg av og til, så det er fint å få delt det opp litt.

Over til det okkulte, så er Bibelen okkult i seg selv, den bare advarer oss mot å forstå sannheten, for den kan være hard og brutal, men slik er det. Okkult betyr skjult eller hemmelig, et utrykk skriften selv bruker om Jesus;

Jeg vil at dere skal vite hvor hardt jeg kjemper for dere og for dem i Laodikea, og for alle de andre som ikke har møtt meg ansikt til ansikt. 2 Jeg ønsker at de skal få nytt mot i hjertet, bli knyttet sammen i kjærlighet og få hele rikdommen av overbevisning og innsikt, så de kan fatte Guds mysterium, som er Kristus. (Kol.21-2)

Jesus brukte hemmeligholdelsen om Guds rike slik i Mark.4.11 til sine disipler:  «Til dere er hemmeligheten om Guds rike gitt! Men til dem som er utenfor, blir alt gitt i lignelser, 12 for at de skal se og se, men ikke skjelne, høre og høre, men ikke forstå, så de ikke vender om og får tilgivelse.»                                                                                                              Luk.8.10:Han svarte: «Dere er det gitt å kjenne Guds rikes hemmeligheter. Men de andre får det i lignelser, for at de skal se, men ikke se og høre, men ikke forstå.

Dette er i aller høyeste grad okkultisme, men den skal være der som beskyttelse mot de som ikke skal se eller høre, for de selv vet ikke engang hvem de er og hvem de skal bli. Bibelen bruker det en kaller for billedspråk, gåter og myter som i seg selv har en skjult og okkult mening, den bare advarer oss mot den totale sannheten.

Kommentar #24

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

...

Publisert over 9 år siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

Guds ord advarer oss også mot falske Messiaser, men det er ikke fordi det ikke er Messias, men fordi hans tid ennå ikke er fullbragt, han skal gjøre mye vodt i verden før vi kan kalle Immanuel for Messias, for gutten var ond i den første tiden (Jes.7.14-16, Matt.1.22-23) For Jesu komme i kjød skulle være ufred og splid, 12.51. Han er selv Satan, men tar så et oppgjør med seg selv (Matt.12.25) og blir til en lysets engel (2.Kor.11.14) Bibelen advarer oss mot å tilbe ham for tidlig, for den tiden vil komme.

Nei og nei, nå er du helt på jordet!

Selv om det står at gutten måtte bli stor nok til å skjønne og forkaste det onde så betyr det ikke at han var ond, det betyr bare at han var en baby...og babyer skjønner ikke å forkaste det onde fordi de er bare gode,de skønner ikke så mye de...enkelt og greit.

Jesus var jo sant mnsk og sann Gud , han måtte bli lik oss for å kunne ta på seg våre synder og Frelse oss.

Jeg ser du er en belest mann , menn kunnskap betyr ikke alltid at man er på rett vei, man kan ta feil.

Jeg ser ofte at mnsk som studerer og graver seg ned helt på egen hånd kan få merkelige ideer og forståelser av ting.

Derfor er det nok lurt å gå i en menighet eller kanskje til og med gå på en god bibelskole, man kan ofte se klarere når man får ting forklart i fra andre samtidig som man studerer selv:)

 

Gud er bare GOD, Jesus har ALDRI vært ond!

Dersom Han hadde vært det og syndet bare pittelitt så kunne han jo ikke blitt verdens Frelser...

Men Halleluja, Han HAR båret våre synder OG våre sykdommer opp på Korset og gitt oss veien til Evig liv!!!

 

Kommentar #25

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Den siste fiende

Publisert over 9 år siden
Mai-Liss Hauger. Gå til den siterte teksten.

Gud er bare GOD, Jesus har ALDRI vært ond!

Dersom Han hadde vært det og syndet bare pittelitt så kunne han jo ikke blitt verdens Frelser...

Men Halleluja, Han HAR båret våre synder OG våre sykdommer opp på Korset og gitt oss veien til Evig liv!!!

Jeg betviler ikke din gode tro, Mai, det har du all respekt fra meg for. Enhver må få ha sin tro i fred. Og jeg har aldri beskyldt Jesus for og være ond, det var han før han fikk sitt navn, etter at 8 dager hadde gått, dvs. på den 9.dag, (Luk.2.21) det er en stund til, for en Guds dag er 1000 år, og jødenes kalender teller ennå bare år 5771 nå i 2011.

Bibelen sier at Jesus aldri var ond, det er nettopp fordi han skifter navn, hvorfor tror ellers at skriften sier at om de er røde som purpur, skal de bli hvite som snø, om de er røde som skarlagen skal de bli som den hvite ull? (Jes.1.18) Hvorfor trengs Guds ord å bli renset som sølv i en smeltedigel? (Salm.12.7) Jesus er jo ikke en personlighet i seg selv, men en ætt, det finner du forklart i Gal.3.16 og i Åp.22.16.

Du spør om hvordan Jesus kan bli verdens frelser ved å synde litte grann, han tok jo alles synder på seg! Jeg tror at du glemmer vredens dag bare, Jesus stammer rett ned til Adam, og han syndet jo? Forskjellen er bare at når synden legges vekk, så skifter han til navnet "Gud frelser" som betyr Jesus. Hele veden ble korsfestet, Gal.6.14: Men jeg vil aldri være stolt av noe annet enn vår Herre Jesu Kristi kors. Ved det er verden blitt korsfestet for meg og jeg for verden -

Kort om Jesus som frelser; denne verden vil forgå, men en rest av Jakob, (det er Israel 1.Mos.35.10, Israels rest (Mik.2.12) Davids ætt som er Jesus, (Åp.22.16) vil omvende seg, Jes.10.21, fra hva? Synden selvfølgelig! "For selv om folket ditt, Israel, var tallrikt som havets sand, skal bare en rest vende om. Utslettelsen er fast bestemt, den velter fram med rettferdighet.
Denne rest er Davids rotskudd, i Rom.15.12 forklart slik:                                                   Isais rotskudd skal komme, han som reiser seg for å herske over folkene, til ham skal folkeslagene sette sitt håp.
Hos.14.7:  Hans rotskudd skal bre seg utover, han skal være fager som oliventreet
og ange som skogen på Libanon.

Hele Jes.53 forteller om ham, bare les selv. - Det handler om Israels fortapte rest som omvender seg, de fortapte får av Israels hus, Mik.2.12: Jeg vil samle dere alle, Jakob. Jeg vil samle Israels rest, føre dem sammen som sauer i en kve, som en bøling på beite – en støyende flokk av mennesker.

Dette er menneskesønnen, Israels rest, som blir barn av fremtiden ved det de skaper, vi bærer enda våre sykdommer, Mai, og flere skal det bli, men når dette er over blir verden et bedre sted, med fremgang for alle, den siste fiende døden blir ikke overvunnet før ved den siste basun (1.Kor.15.26 og 52) som er den veien du beskriver til Evig liv, den er ikke gitt oss enda, fordi vi enda ikke har bekjempet de fiender som ligger foran

Kommentar #26

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

Du spør om hvordan Jesus kan bli verdens frelser ved å synde litte grann, han tok jo alles synder på seg! Jeg tror at du glemmer vredens dag bare, Jesus stammer rett ned til Adam, og han syndet jo? Forskjellen er bare at når synden legges vekk, så skifter han til navnet "Gud frelser" som betyr Jesus. Hele veden ble korsfestet, Gal.6.14: Men jeg vil aldri være stolt av noe annet enn vår Herre Jesu Kristi kors. Ved det er verden blitt korsfestet for meg og jeg for verden -

At Adam syndet betyr ikke at Jesus gjorde det selv om Jesus kom i menneskers skikkelse.Det er jo hele cluet med Frelsesplanen at Jesus var fullstendig syndfri; sann Gud og sant mnsk. - men dog fullstendig syndfri.

Kanskje du blander sammen snakket om arvesynden her? Jeg tror heller ikke på arvesynden i den forstand at et lite barn er født med synd og kan dø  og gå fortapt dersom det dør som baby. dersom det ikke renses som baby gjennom dåp....

Jeg tror små barn som dør og ikke har fått forstand til å ta velge mellom godt eller vondt enda kommer rett til Himmelen!

Kommentar #27

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

Dette er menneskesønnen, Israels rest, som blir barn av fremtiden ved det de skaper, vi bærer enda våre sykdommer, Mai, og flere skal det bli, men når dette er over blir verden et bedre sted, med fremgang for alle, den siste fiende døden blir ikke overvunnet før ved den siste basun (1.Kor.15.26 og 52) som er den veien du beskriver til Evig liv, den er ikke gitt oss enda, fordi vi enda ikke har bekjempet de fiender som ligger foran

Jeg respekterer deg og det må jeg bare få sagt, du virker alltid rolig og behersket uansett om man provoserer litt og det er en god egenskap;-))

 

Når det gjelder sykdom så bar Jesus vår sykdom så vi behøver ikke bære den lengere (Jesaja 53:4-5)

Kommentar #28

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Det gamle menneske og jord varer fortsatt ved

Publisert over 9 år siden
Mai-Liss Hauger. Gå til den siterte teksten.

Når det gjelder sykdom så bar Jesus vår sykdom så vi behøver ikke bære den lengere (Jesaja 53:4-5)

Nå lå jeg i influensa i jula, og hørte ikke et kvekk om at jeg kunne få avlastning!

Spøk til side, dette er profetier, ikke historie, Apg.3.19-24 forteller at alle profetene har fortalt om Messias som skal komme;

Angre derfor og vend om, så syndene deres blir strøket ut. 20 Da skal det komme tider med lindring fra Herren, og han skal sende den Messias som er bestemt for dere, Jesus. 21 Han må være i himmelen til tiden kommer da alt det blir gjenopprettet som Gud har talt om fra eldgamle dager ved sine hellige profeters munn. 22 Moses har sagt: 'Herren Gud skal la det stå fram en profet som meg blant dere, en av deres egne brødre. Ham skal dere høre på i alt det han sier til dere. 23  Hver og en som ikke hører på denne profeten, skal utryddes av folket.' 24 Ja, alle profetene som har talt, helt fra Samuel av, har forkynt det som skjer i disse dager. 25 Dere er barn av profetene og har del i den pakten som Gud opprettet med fedrene deres da han sa til Abraham: ' I din ætt skal alle jordens slekter velsignes.' 26 Gud lot sin tjener stå fram for dere først, og sendte ham for å velsigne dere når hver og en vender om fra sin ondskap.»

Hvis du legger merke til hva Jes.53 forteller så sier han at kvisten som skjøt opp hadde ingen skikkelse - det betyr at han hadde ikke noe navn eller andre ting som gjorde ham kjent som den Jesus- skikkelsen vi treffer på i NT, her hadde han navnet "frelser" og Guds Sønn, det har ikke kvisten i Jes.53, han hadde ingen skikkelse og var foraktet av mennesker, og menneskene kjente ham ikke, det gjør han derimot i NT. Dette må du se på som stadier av Israels folk, ellers vil du ikke kunne forstå dette. Du kan jo begynne med å lese horoskopet som du finner om Israel som jeg la frem i går.

Jeg mener at om det står at han har helbredet våre sykdommer, så har han enda ikke gjort dette fordi det enda er profetier som ikke har gått i oppfyllelese, Johannes så en ny himmel og en ny jord - jeg kan fortsatt bare se den gamle.

Kommentar #29

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

.

Publisert over 9 år siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

Jeg mener at om det står at han har helbredet våre sykdommer, så har han enda ikke gjort dette fordi det enda er profetier som ikke har gått i oppfyllelese, Johannes så en ny himmel og en ny jord - jeg kan fortsatt bare se den gamle

Merkelig, da må du si det til Jesus for Han må ha glemt det der .....Han har nemlig helbreda meg allerede....

Jeg hadde smerter i mange år som Jesus tok vekk på ett sekund på et møte hvor jeg fikk forbønn. Jeg "kjente" veldig sterkt at jeg skulle gå frem til forbønn den dagen og ble momentant fri fra vonde smerter.

 

Kommentar #30

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Mai-Liss Hauger. Gå til den siterte teksten.

Merkelig, da må du si det til Jesus for Han må ha glemt det der .....Han har nemlig helbreda meg allerede....

Jeg hadde smerter i mange år som Jesus tok vekk på ett sekund på et møte hvor jeg fikk forbønn. Jeg "kjente" veldig sterkt at jeg skulle gå frem til forbønn den dagen og ble momentant fri fra vonde smerter.

Her mener jeg at det er viktig å forstå at Gud ikke har satt i gang sitt frelsesverk enda, men han gir eksempler på at han kan gjøre under for å stadfeste sitt nærvær, men han gir det ikke til alle, selv om en ber om det.

”At Adam syndet betyr ikke at Jesus gjorde det selv om Jesus kom i menneskers skikkelse.Det er jo hele cluet med Frelsesplanen at Jesus var fullstendig syndfri; sann Gud og sant mnsk. - men dog fullstendig syndfri.”

Det var nettopp dette jeg ville frem til.

”Kanskje du blander sammen snakket om arvesynden her? Jeg tror heller ikke på arvesynden i den forstand at et lite barn er født med synd og kan dø  og gå fortapt dersom det dør som baby. dersom det ikke renses som baby gjennom dåp....”

Jeg mener at arvesynden tilhører det jordiske mennesket, men der er forskjell på et barn og et fullt ut utviklet menneske med forstand på rett og galt, godt og ondt, et barn er et barn. Bibelen er klar på at alle mennesker synder.

”Jeg tror små barn som dør og ikke har fått forstand til å ta velge mellom godt eller vondt enda kommer rett til Himmelen!”

Enig.

 

 

Kommentar #31

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Zodiaken

Publisert over 9 år siden

Frelsesplanen er nedtegnet på stjernehimmelen

Orions belte har i Skandinavia blitt kalt Frigge-tenen (Friggs spinneten). I middelalderen ble Frigg byttet ut med jomfru Maria og tenen med et mer moderne spinneredskap, rokken. Nedre del av orion (beltet og føttene) ble da Mariarokk. I seinere middelalder ble de tre stjernene til Jakobs stav.

Orions belte har også blitt kalt Fiskene, og hvilken av de tre stjernene som var klarest, ble brukt til å varsle godt eller dårlig fiske.

"Zodiak" betyr "veien" og har i seg 12 stjernetegn. Til hvert av de tolv tegnene hører det til 3 konstellasjoner, som ligger over eller under zodiakbeltet. Disse konstellasjonene eller stjernebildene kalles "deacons" som betyr "del av". 

En profetisk betydning var knyttet til alle de tolv grunntegnene og de assosierte stjernebildene som er ment å forsterke budskapet fra grunntegnet. Tilsammen blir dette 48 stjernebilder, med en systematisk og detaljert billedlig framstilling av Guds løfter til alle mennesker.

I de 4 første stjernetegnene er Jesus presentert som den lidende Messias som frigjør mennesket fra syndens straff. De 4 neste stjernetegnene presenterer Jesus som den herliggjorte, som velsigner oss og frigjør mennesket fra syndens makt. I de 4 siste tegnene er Jesus presentert som den regjerende konge og dommer som frigjør universet for syndens tilstedeværelse.

I denne artikkelen skal vi se på de 2 første tegnene.  Det første stjernetegnet i Zodiaken er jomfruen ifølge verdens eldste stjernekart i Denderah.

Kommentar #32

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

Her mener jeg at det er viktig å forstå at Gud ikke har satt i gang sitt frelsesverk enda, men han gir eksempler på at han kan gjøre under for å stadfeste sitt nærvær, men han gir det ikke til alle, selv om en ber om det.

Da kan du umulig ha lest misjonsbefalingen?

Kommentar #33

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Misjonsbefalingen og profetenes 1260 dager

Publisert over 9 år siden
Mai-Liss Hauger. Gå til den siterte teksten.

Da kan du umulig ha lest misjonsbefalingen?

Jeg har lest misjonsbefalingen og mer til, men jeg oppfatter den annerledes enn deg, se min profil. Jeg hevder at Jesus ikke levde for 2000 år siden, men for enda mange flere tusen år siden, før vår historie begynte og fortelles, se Pred.1.9-11 og 3.15, her går det frem at alt som tidligere har hendt vil skje på nytt. Det vi leser om er eldgamle hendelser som vil gjenta seg på nytt og på nytt, men dette tror du kanskje ikke noe på, og da er det ingenting jeg kan hjelpe deg med annet enn at du må stole på alle tekstene i Bibelen og sammendraget av summen av Guds ord.

Tekster som forklarer er gjentakelse av hendelsene i hele Bibelen er mange, og vi leser om dem som allerede hendte ting, men det er nedskrevne historier fra hendelsesforløp uten at det er blitt redigert i riktig rekkefølge. (Luk.1.1ff)  Mange av tekstene i de apokryptiske bøkene er forklarende til mange av bibeltekstene og fremmer kunnskapen om hendelsesforløpet som i 4.Esra 6.

Engelen sa: «Jeg besluttet dette før verden ble skapt, før verdens porter ennå stod der, før vindene samlet seg og blåste,  2 før tordenen rullet eller lynet blinket, før paradisets grunnvoll ble lagt,  3 før blomstene prydet jorden, før det var noen makter som beveget stjernene, før englenes talløse hærskarer var samlet,  4 før luften ble stablet høyt til værs, før himmelhvelvingene ble målt og fikk navn, før Sion ble valgt til fotskammel, 5 før den tid som nå er, var planlagt, før de som nå synder, hadde fått sine onde planer tilintetgjort, og før jeg hadde satt mitt segl på dem som har samlet troens skatter.  6 Ved meg, og ved meg alene er alt blitt til. Og bare jeg kan bringe verden til en ende.»  7 Da spurte jeg ham: (A) «Hvor lenge vil det gå mellom hver tid? (B)Når slutter den første? (C)Når begynner den neste?» 8 Engelen sa: (A)«Så lenge som fra Abraham til Abraham. Han var stamfar til Jakob og Esau, og da de ble født, var det Jakob som holdt Esau om hælen med hånden. (B9 Esau står for denne verdens slutt, og (C) Jakob for begynnelsen på den kommende. 10 Dersom slutten på et menneske er hælen, og hånden er begynnelsen, da skal du ikke spørre mer, Esra.»

Det sier seg selv at her må det til en annen forståelse av Bibelen enn den vanlige klassiske fortellingen. Gal.4.28 beskriver denne sirkelen av verdener som begynner og slutter og begynner på nytt igjen ved å forklare: Men likesom den gang han som var født etter kjødet, forfulgte ham som var født etter Ånden, således også nå.

Bevisene på at Jesus ikke levde for 2000 år siden har jeg forklart mange ganger, byen som Jesus angivelig skulle ha ridd i gjennom, (Luk.19.1) palmebyen Jeriko, fantes ikke på kartet for 2000 år siden, den lå i ruiner og har ligget i ruiner i 1325 år før det påstås at Jesus ble født. Utgravninger som er gjort viser til at dette er verdens eldste by.

En annen sak er beviset Immanuel, som betyr (med oss er Gud) han ble født i en tid med stor velstand, en mann kunne ha en kvige og to får og allikevel ete fløte av det som melken ga, et tegn på stor melkeproduksjon som i hvert fall ikke er tilskrevet tiden for 2000 år siden. Dessuten var Immanuel ond, og før han skjønte å forkaste det onde og velge det gode, skulle det landet hvis to konger ble fryktet for ligge øde og forlatt – jeg har enda ikke fått svar av noen på hvilket land dette dreide seg om for 2000 år siden, vet du?

Derved kan jeg med god grunn plassere misjonsbefalingen inn i fremtiden og over til det folk som skulle oppstå ut av dødens barn, som så skulle forkynne Herrens pris, slik at alle folkeslagene nå skulle tjene Herren. (med forkynnelse) Salm.102.19:

Dette skal bli oppskrevet for den kommende slekt, og det folk som skal skapes, skal love Herren. 20 For han har sett ned fra sin hellige høyde, Herren har fra himmelen skuet til jorden 21 for å høre den fangnes sukk, for å løse dødens barn, 22 for at de i Sion skal forkynne Herrens navn og hans pris i Jerusalem, 23 når de samler seg, folkeslagene og rikene, for å tjene Herren. 24 Han har bøyet min kraft på veien, han har forkortet mine dager.

Legg for øvrig merke til at når Jesus sier frem misjonsbfalingen, så sier han: "Meg er gitt all makt i himmel og på jord"

Jesus hadde ikke all makt i himmel og på jord for 2000 år siden, spesiellt ikke hvis han da ble korsfestet og døde? Denne uttalelsen måtte gjelde for det som står under Salm.102.23: når de samler seg folkeslagene for å tjene Herren. - Og dette er en riktig antakelse hvis en tar med seg mer av hovedsummen:

All Makt i himmel og på jord

Matt.24.29:  Så snart denne trengselstiden er over, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes. 30 Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, da skal alle folk på jorden bryte ut i klagerop, og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med stor makt og herlighet. 31 Når basunen lyder, skal han sende ut sine engler, og de skal samle hans utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene enden av himmelen til den andre.

Åp.11.6: De har makt til å lukke himmelen så det ikke faller regn i den tiden de er profeter. De har makt til å gjøre vann til blod og til å slå jorden med alle slags plager, så ofte de vil.
 

Ha en god forståelse, er det ikke dette som er misjonsbefalingen da? Disse som vil få makt til å lukke himmelen mens de profeterer?

 

 

Kommentar #34

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Jomfruen - Virgo

Publisert over 9 år siden

 

Stjernetegnet viser en kvinne med et kornaks i sin venstre hånd og en kvist i sin høyre.

"Virgo" er et latinsk ord og betyr jomfru, mens "Virga" betyr kvist. Den latinske Vulgata teksten bruker f.eks. begge ordene, som refererer til Jesus, både som kvisten i Jes. 11:1, "Men en kvist (Virga) skal skyte fram av Isais stubb..." og som den jomfrufødte i Matt. 1,23: "Se, jomfruen (Virgo) skal bli med barn og føde en sønn...".

Det hebraisk navnet på stjernebildet er "Bethula" som er et vanlig brukt ord for jomfru i Det gamle testamentet.

På arabisk er navnet på bildet, "Adarah," som betyr jomfru.

Det greske navn er "Parthenos," som er ordet brukt om jomfru i Det nye testamentet. 

I tradisjonen er kvinnen i stjernebildet ikke bare jomfru, men jomfrumor.

I Egypt het hun "Aspolio," som betyr sed (frø), som i virkeligheten gir forbindelse mellom jomfruen og hennes sønn. Matt.13:31 gir oss assosiasjoner til det himmelske riket ved hjelp av sennepsfrøet.

De enkelte stjernene i stjernebildet forklarer dette enda bedre:

"Spica," den skinnende stjernen i jomfruens venstre hånd, hadde i oldtiden betydningen "kvist" og markerte kornet (sed eller frø) på aksen som hun holder i hånden. Dette markerer igjen oppfyllelsen av Jesus Kristus som kvisten fra Isais stubb, og som kvinnens sed i 1.Mos. 3:15: "Og jeg vil sette fiendskap mellom deg og kvinnen, mellom din ætt og hennes ætt (sed). Han skal knuse ditt hode, og du skal knuse hans hæl."

På hebraisk er navnet på Spica: (Tsemeck.) Mer enn 20 ulike navn for spire er brukt i Det gamle testamentet, men "Tsemeck" refererer direkte til Messias. Som spiren (Tsemeck) er Han åpenbart som konge i Jer. 23:5,6, som tjener i Sak. 3:8, som menneske i Sak.6:12, og som Gud i Jes.4:5.

"Zavija," stjernen nær jomfruens hode betyr; strålende vidunderlig (Glorious beatiful), samme ord som er brukt i Jes.4:2. "På den dagen skal Herrens "spire" (Tzemeck) være til pryd og herlighet." (Norsk oversettelse.)

"Vindematrix," heter stjernen i jomfruens høyre arm. Navnet betyr; "sønnen" eller "spiren" som kommer. 

"Subilon" er stjernen i jomfruens høyre hånd og betyr kornakset (ear of wheat) og ser hen til Ham som kaller seg hvetekornet som må dø for å bringe frukt, (Joh.12:24).

I de tre stjernebildene som følger jomfruen (deacons), får vi en utdypet betydning av jomfruens bilde.

 

 

 

Kommentar #35

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

Legg for øvrig merke til at når Jesus sier frem misjonsbfalingen, så sier han: "Meg er gitt all makt i himmel og på jord"

Jesus hadde ikke all makt i himmel og på jord for 2000 år siden, spesiellt ikke hvis han da ble korsfestet og døde? Denne uttalelsen måtte gjelde for det som står under Salm.102.23: når de samler seg folkeslagene for å tjene Herren. - Og dette er en riktig antakelse hvis en tar med seg mer av hovedsummen:

All Makt i himmel og på jord

Med all din kunnskap om bibelen og dines studier rundt det så vil du få en revolusjon i dine tanker dersom du møter Jesus personlig :)

Det er det som gjør hele forskjellen.. og da vil du også få Den Hellige Ånd som kan hjelpe deg til å forstå skriftene bedre:)

 

Kommentar #36

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Jesu personlighet?

Publisert over 9 år siden
Mai-Liss Hauger. Gå til den siterte teksten.

Med all din kunnskap om bibelen og dines studier rundt det så vil du få en revolusjon i dine tanker dersom du møter Jesus personlig :)

Det er det som gjør hele forskjellen.. og da vil du også få Den Hellige Ånd som kan hjelpe deg til å forstå skriftene bedre:)

Hvordan skal jeg gjenkjenne ham mener du? Hvis du har lest Jes.53, så ser du vel at alle foraktet ham, de kjente ham ikke, gjennom trengsel og dom ble han revet bort (v 8) - uten at de kjente ham. Mener du at trenselen og dommen alt har vært? Mener du at du kjenner og vet hvem han er gjennom tekstene i NT?

Kommentar #37

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

...

Publisert over 9 år siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

Hvordan skal jeg gjenkjenne ham mener du? Hvis du har lest Jes.53, så ser du vel at alle foraktet ham, de kjente ham ikke, gjennom trengsel og dom ble han revet bort (v 8) - uten at de kjente ham. Mener du at trenselen og dommen alt har vært? Mener du at du kjenner og vet hvem han er gjennom tekstene i NT?

Ja jeg HAR jo møtt Ham allerede og jeg kjenner Ham personlig.

Snakker med Han hver dag og Han svarer og gir meg ord i fra bibelen.

Det er en stor forskjell på før og etter at man har møtt Jesus personlig...

Kommentar #38

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Mai-Liss Hauger. Gå til den siterte teksten.

Ja jeg HAR jo møtt Ham allerede og jeg kjenner Ham personlig.

Ok! Jeg skjønner hva du mener. Han er også i mine tanker daglig, det er derfor jeg har fått så god kjennskap til ham. Det som er gitt meg av kunnskaper om ham, er det han selv som har gitt meg. Det er dukket opp i form av bøker og nedtegnelser akkurat da jeg har hatt bruk for dette. Noen kaller det for intuisjon å vite noe på forhånd. Jeg vet mer enn jeg vil fortelle her, så får vi tro på hvert vårt vis, så skal du se at det ikke er noe feil ved det. 

Kommentar #39

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

..........

Publisert over 9 år siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

Ok! Jeg skjønner hva du mener. Han er også i mine tanker daglig, det er derfor jeg har fått så god kjennskap til ham. Det som er gitt meg av kunnskaper om ham, er det han selv som har gitt meg. Det er dukket opp i form av bøker og nedtegnelser akkurat da jeg har hatt bruk for dette. Noen kaller det for intuisjon å vite noe på forhånd. Jeg vet mer enn jeg vil fortelle her, så får vi tro på hvert vårt vis, så skal du se at det ikke er noe feil ved det

Ja, men gjennom å ha den Hellige Ånd på innsiden og være født på ny så får du enda mer åpenbaring i ordet :)

Slik som det står i Ef.1:17

 

Kommentar #40

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Ny skapning?

Publisert over 9 år siden
Mai-Liss Hauger. Gå til den siterte teksten.

Ja, men gjennom å ha den Hellige Ånd på innsiden og være født på ny så får du enda mer åpenbaring i ordet :)

Slik som det står i Ef.1:17

Takk, for denne åpenbaringen! Jeg tror bestemt at dette er myntet på Guds barn. - Den riktige sammenhengen ved å fødes på ny finner du atter ved å bruke summen av Guds ord som forteller deg at du ikke skal misbruke det ved å si at du er født på ny, å fødes på ny er et slenguttrykk nesten alle kristne bruker til å fortelle at de er blitt som et nytt menneske? Du mener kanskje et mer meningsfylt liv? Men en er vel aldri bokstavelig født på nytt slik Bibelen forklarer? ):

 3 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike.»  4 «Hvordan kan en som er gammel, bli født?» sa Nikodemus. «Kan noen komme inn i sin mors mage igjen og bli født for andre gang?»  5 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike.  6 Det som er født av kjøtt, er kjøtt, men det som er født av Ånden, er ånd.  7 Undre deg ikke over at jeg sa til deg: 'Dere må bli født på ny.'

La du merke til at kjøtt ( jordisk legeme) ikke er ånd og ikke kan få ånd? Fordi det er kjøtt!

En må bli født av ånd (se 1.Kor.15.52) for å bli ånd og se Guds rike - forklart ved at du ser på henvisningen fra v3 til Joh.1.12-13:

          Men alle som tok imot ham,
          dem ga han rett til å bli Guds barn,
          de som tror på hans navn.

          De er ikke født av kjøtt og blod,
          ikke av menneskers vilje
          og ikke av manns vilje,
          men av Gud.

Dette betyr ved oppstandelsen fra de døde, da blir en fysisk født på ny av DHÅ som gir oss alle ånd i det himmelske legeme, som betyr å være født på ny, forvandlet til en ny skapning:

2.Kor.5.17: Nei, den som er i Kristus, er en ny skapning. Det gamle er borte, se, det nye er blitt til!

Kommentar #41

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Coma Bernice

Publisert over 9 år siden

Har vi kommet ajour?

Slik at tråden kan dreie seg om sitt opprinnelige tema?

 COMA - (Slektenes håp og lengsel).

En nyere versjon av stjernebildet er "Berenices hår," (Coma Berenice). Berenice var gift med Ptolemeus III, en av de gresk-ættede kongene i Egypt. Myten om hennes hår er derved en senere tilføyelse av dette stjernebildets betydning.

Oldtidens opprinnelige bilde av Coma var en kvinne med sitt barn. 

Egypt: I Denderah-templet viser stjernebildet en kvinne som sitter med sitt barn på fanget. Navnet på stjernebildet var "Shes-nu" som betyr "den etterlengtede (ønskede) sønn."

På hebraisk betyr også Coma-bildet "Den etterlengtede." Den etterlengtede sønn er vår Frelser, født av en jomfru. Rot-ordet på hebraisk er det samme ord som profeten Haggai bruker når han snakker om Messias: "..slik at alle folkenes lengsel skal komme, og jeg vil fylle dette hus med herlighet, (tempelet Jesus kom til), sier Herren Hærskarenes Gud." Hag.2:7. 

 

Persia. Albumazar, den berømte arabiske astronomen fra det åttende århundre (ikke kristen) skrev følgende: "Det står fram, i den første deacon, slik perserne, keldeerne og egypterne lærer, en ung kvinne som i følge sitt persiske navn fremstiller en ren kvinne som sitter på en trone og tar seg av en liten gutt med et hebraisk navn, av noen nasjoner kalt Ihesu, med betydningen Ieza, som på gresk kalles Christos." (British museum Library).

Kommentar #42

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

Dette betyr ved oppstandelsen fra de døde, da blir en fysisk født på ny av DHÅ som gir oss alle ånd i det himmelske legeme, som betyr å være født på ny, forvandlet til en ny skapning:

Joh.3:8:

"Vinden blåser dit den vil .Du hører den suser,men du vet ikke hvor den  kommer fra og hvor den farer hen.Slik er det ikke med hver den som er født av Ånden."  .....

 

Jeg tror nok jeg vil anbefale deg å lese om Nikodemus sitt møte med Jesus, du vet han som kom til Jesus midt på natten. Det står om i Johannes evangelium kap.3.- i vers 4 så spør Nikodemus hvordan man kan bli født på ny når man er gammel.

Når åpenbaringen om dette kapitlet kommer så kan du ro deg over til romerne kap. 6 og lese om dåpen.

Der står det i vers 4 :"Vi ble altså begravet med Ham ved dåpen til døden, for at liksom Kristus ble oppreist fra de døde ved Faderens herlighet, så skal også vi VANDRE I ET NYTT LIV."

Vers 13 i samme kap. sier også at vi skal framstille oss for Gud som  de som av døde (allerede ) er blitt levende.....

Når jeg tok i mot Jesus så kom Han inn i mitt hjerte og jeg kjente at noe hendte; jeg fikk for det første en overnaturlig FRED , all rastløshet og uro forsvant og jeg fikk en visshet om at jeg hadde tatt i mot Jesus og blitt en ny skapning. Jeg var omhyllet av et overnaturlig nærvær og jeg visste at Jesus var der sammen med meg.

Det er en forskjell å bli født på ny og det skjer ikke først når man er død fysisk , det skjer i dette livet, man får evig liv som begynner her og nå.

Romerne kap.10 og vers 9-10 forteller deg hvordan du går frem for å bli frelst:)

Kommentar #43

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

Har vi kommet ajour?

Slik at tråden kan dreie seg om sitt opprinnelige tema?

Ok da har vi vel kommet ajour da ;-))

Fortsett med stjernene du....

Kommentar #44

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Stjernens navn var Malurt

Publisert over 9 år siden
Mai-Liss Hauger. Gå til den siterte teksten.

Ok da har vi vel kommet ajour da ;-))

Fortsett med stjernene du....

Jeg ser at det jeg har forklart deg ikke har hatt noen verdi - det gjør heller ikke det du prøver å fortelle meg. Derfor prøvde jeg for lenge siden å fortelle deg at jeg respekterer måten du tror på, og mener ikke det har betydning for hvordan det går hverken for den ene eller den andre. Men jeg kan nesten ikke la være å besvare deg om dåpen til døden, enda dette er enda et nytt tema - du svarer jo heller ikke på de kontroversielle spørsmålene jeg stiller angående tiden for Jesu periode, men hopper fra tema til tema - for så vidt greit nok, jeg klarer å besvare alle. Men det hadde vært greit å avklare kontroversielle spørsmål - men det gjør du altså ikke- synd. Og hoppe fra skanse til skanse uten å avklare det kontroversielle er i og for seg ikke noe mål i seg selv.

Bibelen er en bok som forklarer seg selv, og hvis du bruker den til å lete opp svarene gir den deg et mye riktigere bilde - dåpen til døden er jo et bilde på Jesu korsfestelse*, det er et bilde på at da Jakob ble så mange som havets sand, så skulle bare en rest av ham bli igjen, denne rest er Jesus og det er fremtid. (se henv. 3, Kol.2.12)

Rom. 6.4 heviser til:

Rom.8.10: Men om Kristus bor i dere, er nok kroppen død på grunn av synden, men ånden er levende fordi dere er rettferdige for Gud.

Ef.4.22: Lev da ikke som før, men legg av det gamle mennesket som blir ødelagt av de forførende lystene.

Kol.2.12: For i dåpen ble dere begravet med ham, og i den ble dere også reist opp med ham, ved troen på Guds kraft, han som reiste Kristus opp fra de døde.

*(Åp.8.11: Stjernens navn er Malurt. En tredjedel av vannet ble til malurt, og mange mennesker døde av vannet fordi det var blitt forgiftet.)

Passer dette inn i slik du oppfatter Jesu død og oppstandelse?

Og til Kol.3.1: Er dere da reist opp med Kristus, så søk det som er der oppe, hvor Kristus sitter ved Guds høyre hånd.  2 La sinnet være vendt mot det som er der oppe, ikke mot det som er på jorden.  3 Dere er jo døde, og deres liv er skjult med Kristus i Gud.  4 Men når Kristus, deres liv, åpenbarer seg, da skal også dere bli åpenbart i herlighet sammen med ham.
 5 La da det jordiske i dere dø: hor, urenhet, lidenskap og ondt begjær, og grådighet, som ikke er annet enn avgudsdyrkelse.  6 Alt dette gjør at Guds vrede rammer de ulydige.  7 Blant dem var også dere den gang dere levde slik.  8 Men legg nå av alt dette: sinne, hissighet, ondskap, spott og rått snakk.  9 Og lyv ikke for hverandre! For dere har kledd av dere det gamle mennesket og dets gjerninger 10 og iført dere det nye, det som blir fornyet etter sin skapers bilde og lærer ham å kjenne.

Men hvis vi ikke er enige i dette, synes jeg det er greit å være enig i at vi er uenig slik at tråden ikke avspores mer enn den har gjort.

Kommentar #45

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

nrk 2

Publisert over 9 år siden

Hei igjen.

Nå har jeg akkurat sett en  dokumetar på nrk 2 som handlet om Galileo Galilei ,hans oppdagelser av teleskopet og universet og den katolske kirkes reaksjon på han oppdagelser av universet....  ( de kasta han i fengse fordi de følte at makten deres ble truet av disse oppdagelsene)

Får håpe det kommer i reprise, gikk nå mellom kl.12-13.

De snakket litt om spådom, horoskop og astronomi også...hvordan de religiøse ledere og andre ledere brukte astrologer for å spå i framtiden slik at de kunne beholde makten.

Så kom de inn på Newton- og Hubble (som oppdaget et enda sterkere teleskop ).

Litt artig at Hubble har fått en satelitt oppkalt etter seg i dag , den som tar så gode bilder ute i rommet nå, og man finner mye fine bilder på" Hubble gallery" på internett.

 

Veeeldig intressant og jeg tenkte jo på deg og hva du skriver om her på denne tråden:)

De var blant annet i Praha og hadde med den astrologisk /religiøse klokka der som i dag er en stor severdighet for turister, også var de i Venezia i glass blåseriet der,fordi det var i dette glassblåseriet Gallileo Galilei visstnok hadde fått laget sin første kikkert linse som ble til stor nytte for sjømenn .

Det artige med det sistnevnte er at jeg har vært å kikket på det berømte uret og vandret rundt  i Praha, og har også vært i Venezia i dette glassblåseriet:)

 

Det siste de sier er selvsagt at vitenskapen må lyttes til og at absolutt alt må BEVISES.....dette er jeg jo ikke enig i overhodet fordi TROEN er jo en gave og det er ikke alt som kan bevises med det blotte øyet .... noe må man erfare med sin ånd , fordi vi lever i en åndelig dimensjon også:)

Kommentar #46

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Forståelser og oppfaninger er beroende av tidsperkspetivet

Publisert over 9 år siden
Mai-Liss Hauger. Gå til den siterte teksten.

Nå har jeg akkurat sett en  dokumetar på nrk 2 som handlet om Galileo Galilei ,hans oppdagelser av teleskopet og universet og den katolske kirkes reaksjon på han oppdagelser av universet....  ( de kasta han i fengse fordi de følte at makten deres ble truet av disse oppdagelsene)

Hei!

Jeg har sett noen dokumentarer omkring dette før, litt interessant å se hvordan kirken tidligere tolket verden utenfor seg ved hjelp av feil forståelse av bibelsitater.

Nå har jo du vært og sett glassblåseriet som produserte linsene til Galileis kikkert, og det er det jo virkelig noe historisk sus over. Jeg har ikke vært hverken i Venezia eller Praha, men skulle vært interessant.

Ja, det var mye bråk omkring dette med universets forståelse og den katolske kirkes forståelse før den endelig gikk med på at jorden beveget seg rundt solen og ikke solen som beveget seg rundt jorden, hvor kirken lenge holt på religiøse dogmer med Bibelen som understøttelse på at verden var fast etablert og ikke kunne flyttes, refr.: Bibelske referanser Salme 93:1 , 96:10 , og 1.Krønikebok. 16:30 inneholdt tekst som sier at "verden er fast etablert, kan den ikke flyttes." På samme måte, Salme 104:5 sier, "Herren har satt jorden på sine grunnvoller, det kan aldri bli flyttet." Videre, Forkynneren 1:05 sier at "Og solen står opp og går og går tilbake til sin plass" osv...

Den 31. oktober 1992, pave Johannes Paul II uttrykte anger for hvordan Galileo-saken ble håndtert, og utstedte en erklæring erkjenne feil begått av den katolske kirke tribunalet som dømte den vitenskapelige stillinger av Galileo Galilei, som et resultat av en undersøkelse gjennomført av pavelige råd for kultur. I mars 2008 Vatikanet foreslo å fullføre rehabilitering av Galileo gjennom å reise en statue av ham inne i Vatikanet veggene. I desember samme år, under arrangementer for å markere 400 årsdagen for Galileos første observasjoner, Benedikt XVI hyllet paven hans bidrag til astronomi

Les mer: Kontroversen over heliocentrismUtdypende artikkel: Galileosaken http://en.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilei 

Det var egentlig Copernicus  som startet det hele ved sine studier av planetenes bevegelse og årsaken til jordens rotasjon, bevegelse og hellende jordaksel. http://www.viten.no/biografi/vis.html?tid=16559 

Men det er Galilei som blir kalt far til den moderne observerende astronomien og var ansvarlig for den moderne tenkningen og forståelsen av de astronomiske observasjoner. Han innledet også forbedringer av det daværende teleskopet. Hubbelteleskopet ble i sin tid sent opp i april i 1990 og var først en fiasko da speilene viste seg å være feilslipt slik at teleskopet var” nærsynt”  http://www.hjorundfjord.no/saboskule/arkiv/Prosjekt/Romforsking/Hubble/Hubble.htm , men det lot seg rette på da et mannskap ble sendt dit opp for å montere en ny stor linse fremst på teleskopet – etter den tid har det hele tiden vært gjort forbedringer, men teleskopets livstid er i ferd med å ebbe ut, det krevde flere menneskeliv ved ulykken med romfergen Columbia som gikk i oppløsning på sin ferd tilbake til jorden, og NASA vil helst ikke risikere flere romferder pga Hubbel - teleskopet – de vil heller vente på det nye teleskopet som skal overta, James Webb – teleskopet som er planlagt å sendes opp i 2013.  

Det vil bli interessant å følge med på http://webbtelescope.org/webb_telescope/    

 

Kommentar #47

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

Nå har jo du vært og sett glassblåseriet som produserte linsene til Galileis kikkert, og det er det jo virkelig noe historisk sus over. Jeg har ikke vært hverken i Venezia eller Praha, men skulle vært interessant.

Du skulle absolutt vært i Praha og kikket på denne astronomiske klokka.Den er helt unik og er veldig intressant i forbindelse med alt dette du skriver om her.

Her har du en link til Wiki:

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_astronomiske_klokken_i_Praha

 

(Får den ikke aktivert direkte på firefox,men du finner den vel alikevel:))

 

Ellers så er det nesten komisk at Paven kom med en unnskyldning til Galileo Galilei så sent som på  - 90 tallet..men hva skal man si....bedre sent enn aldri ?  :)))

 

At også Hubble ble sendt opp så sent som på beg. av -90 tallet sier jo mye om hvor lite vi egentlig vet om verdensrommet !

Kommentar #48

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Begivenhetens gang

Publisert over 9 år siden
Mai-Liss Hauger. Gå til den siterte teksten.

At også Hubble ble sendt opp så sent som på beg. av -90 tallet sier jo mye om hvor lite vi egentlig vet om verdensrommet !

Hei igjen Mai!

Takk for linken til klokken i Praha, den var jo imponerende når en leste om dens funksjoner! Skal nok ta en nærmere titt på denne hvis jeg skal den veien.

Ja, jeg syns og at unnskyldningen til Galileo Galilei kom rimelig sent, men det går ikke så fort med kirkeforståelsen, så det er vel som forventet. Det går nok sikkert noen hundre år til før de skjønner betydningene av skriftene slik de egentlig er ment å forståes, for det var jo gjennom bibelske skrifter at de fastholdt at jorden var universets navle.

Jeg tror ikke det er for ingenting at "dyrekretsens stjernetegn" er tatt med som en beregning av tiden i den bibelske betydning av begivenhetens gang - en runde av dyrekretsens stjernebilder vil gi en tidsepoke på 25-26 000 år. Dette er nok ikke bibelens lengste profeti, for 5.Mos.5.10 varsler "miskunn" (tilgivelse) for 1000 (ætt) ledd - hvor et ledd tilsvarer 35 år - altså 35 000 år! Men enda er ikke dette den lengste profeti, for den snakker også om 2300 "aftener og morgener" - ordene aftener og morgener er bare tidligere nevnt i Bibelen under skapelsesberetningen hvor det ble aften og morgen første dag, osv.

En Bibelsk dag er jo beskrevet som 1000 år og bruker vi denne forståelsen om Daniels opplysning for 2300 aftener og morgener, er dette en periode på 2 300 000 år. Så jeg vil påstå at det er i grunnen lite vi forstår angående bibelske tider og forståelse av hva som kalles for fastsatte tider. Men som jeg har sagt før så sammenholder jeg skriftene også med andre opplysninger - Nostradamus var en stor seer, og han sier nettopp at en kan erverve seg kjennskap til fremtiden om den fantasiske forestilling som foregår. Men dog begrenset gjennom den guddommelige inspirasjon, men i overensstemmelse med de himmelske bilder (altså dyrekretsens stjernetegn) - tiden for bibelske profetiske oppfyllelser går langt langsommere enn menneskene ønsker seg og tror på.

Du har rett i at vi faktisk vet lite om verdensrommet enda, og at det er forholdsvis kort tid siden Hubbel ble sendt opp, og den har jo kostet forholdsvis mye på så kort tid, da den hele tiden har vært avhengig av oppjusteringer og vedlikehold. Neste generasjon teleskop blir sendt opp så langt unna jorda at den ikke er beregnet til å kunne vedlikeholdes.

Mange av observasjonene blir jo også foretatt her nede på jorden, i senere tid ved å koble mange observatorier sammen til en enhet, det gir en betydelig økning av observasjoner også sett fra bakken.

Kommentar #49

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

Jeg tror ikke det er for ingenting at "dyrekretsens stjernetegn" er tatt med som en beregning av tiden i den bibelske betydning av begivenhetens gang - en runde av dyrekretsens stjernebilder vil gi en tidsepoke på 25-26 000 år. Dette er nok ikke bibelens lengste profeti, for 5.Mos.5.10 varsler "miskunn" (tilgivelse) for 1000 (ætt) ledd - hvor et ledd tilsvarer 35 år - altså 35 000 år! Men enda er ikke dette den lengste profeti, for den snakker også om 2300 "aftener og morgener" - ordene aftener og morgener er bare tidligere nevnt i Bibelen under skapelsesberetningen hvor det ble aften og morgen første dag, osv.

En Bibelsk dag er jo beskrevet som 1000 år og bruker vi denne forståelsen om Daniels opplysning for 2300 aftener og morgener, er dette en periode på 2 300 000 år. Så jeg vil påstå at det er i grunnen lite vi forstår angående bibelske tider og forståelse av hva som kalles for fastsatte tider. Men som jeg har sagt før så sammenholder jeg skriftene også med andre opplysninger - Nostradamus var en stor seer, og han sier nettopp at en kan erverve seg kjennskap til fremtiden om den fantasiske forestilling som foregår. Men dog begrenset gjennom den guddommelige inspirasjon, men i overensstemmelse med de himmelske bilder (altså dyrekretsens stjernetegn) - tiden for bibelske profetiske oppfyllelser går langt langsommere enn menneskene ønsker seg og tror på

Så Nostradamus brukte også stjernebildene i sine konklusjoner?

(Jeg har lest litt av hva Nostradamus skrev men har ikke studert ham så nøye)

 

Ja dette med bibelske tider er nok en gåte for oss alle sammen.

Det står jo som du sier at en dag for Gud er som 1000 år.....men det som står i Daniels bok er jo at disse 2300 aftener og morgenener til sammen blir nesten 7 år når man regner det ut etter 354 dager ( jødisk kalender )

2300/354 = 6,49.

 

Kommentar #50

Kjell G. Kristensen

115 innlegg  13843 kommentarer

Konklusjoner

Publisert over 9 år siden
Mai-Liss Hauger. Gå til den siterte teksten.

Så Nostradamus brukte også stjernebildene i sine konklusjoner?

(Jeg har lest litt av hva Nostradamus skrev men har ikke studert ham så nøye)

 

Ja dette med bibelske tider er nok en gåte for oss alle sammen.

Det står jo som du sier at en dag for Gud er som 1000 år.....men det som står i Daniels bok er jo at disse 2300 aftener og morgenener til sammen blir nesten 7 år når man regner det ut etter 354 dager ( jødisk kalender )

Ja, han brukte astronomi og han brukte Bibelen. Jeg har en film som viser at han studerte Bibelen flittig fra han var en liten gutt, og han hadde nok de samme ønskene om å forstå hva den fortalte om framtiden. Det later til at han fant det ut og skrev det ned i en stilart og hemmeligholdelse som ligner det bibelske billedspråket.

Jeg gjør deg oppmerksom på at der bare er få bøker som er gjengitt av ham som er riktig gjengitt av originalutgaven hans.  Han har også regnet ut tiden i Bibelen om enn litt kryptisk og vanskelig å forstå, det trengs til å studere - det står liksom ikke rett frem. Der er gitt visse opplysninger, så må man regne ut resten selv. Meget opplysende hvis en bruker denne boken sammen med Bibelen, de passer sammen som hånd i hanske, vedrørende nøkkelord må disse sammenholdes opp mot hverandre.

Med hensyn til Daniels 2300 "aftener og morgener" ville jeg ikke spekulere i noe mer enn hva skriftene gir opplysninger om - det gir bare løse spekulasjoner som har 0 verdi. Sender med en opplysning på pm.

Mest leste siste måned

Slik jeg ser det
av
Magne Nylenna
14 dager siden / 1447 visninger
Med vandreskoene på
av
Anita Reitan
24 dager siden / 1284 visninger
Morna, Facebook!
av
Heidi Terese Vangen
29 dager siden / 1274 visninger
Sekulariseringen av Rumi
av
Usman Rana
5 dager siden / 710 visninger
Slappe konspirasjonsteoretikere
av
Øivind Bergh
1 dag siden / 708 visninger
Stopp banningen, Vårt Land!
av
Terje Tønnessen
23 dager siden / 542 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere