Verdidebatt

Islam eller islamisme?

Et sentralt tema for debatt er om de islamistiske partiene og bevegelsene representer islam eller om de på mange måter bør forstås som noe annet. Jeg vil her argumentere for at man ikke bør sette likhetstegn mellom de to.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Islams historie starter med Muhammed og hans virke. Etter hvert som hans innflytelse steg kom han i konflikt med andre parter og han endte opp med å erobre Den Arabiske Halvøy. Dette var til dels en brutal prosess og mange av lovene fra den tiden kan fortone seg som å ha et militært tilsnitt. Det er en denne delen av historien som mange av de militante, revolusjonære bevegelsene ønsker å vende tilbake til og av den grunn oppfatter de seg selv som mer fundamentale og ekte.

Det er likevel noe med denne fortellingen som klinger feil i mine ører. For mye av aggresjonen til disse bevegelsene er rettet mot egne lands herskere. Det er da lett å glemme at disse herskerne og styreformen de representer også er en form for kontinuitet. Det har formodentlig også vært slik at Islam også vært noe som de styrende har søkt å bruke som det passer dem. Ofte er det videre slik at de styrer i større grad ønsker å bevare og øke sin makt. Det burde bety mer ro og harmoni, fremfor revolusjon.

Med andre ord utfordrer islamistbevegelsen det bestående. Den er revolusjonær og den søker dessuten å omdanne samfunnet og verden totalt.

Høres dette kjent ut?

For over 200 år siden ble kongen og adelen styrtet i en blodig revolusjon i et land som heter Frankrike. Idealet var likhet, frihet og brorskap. Resultatet ble terror, blodbad og kriger som vi dag kjenner som Napoleonskrigene. Noe av det samme gjentok seg også for 100 år siden. Da ble keiseren og adelen styrtet i Russland. På nytt var likhet idealet. Igjen endte det med død og elendighet. Etter en blodig borgerkrig kom Lenin og deretter Stalin til makten. Litt lenger vest, falt også de to tyske keiserdømmene, etter en blodig krig og en ydmykende fred. I starten så det like fullt ut til å gå bra, men så kom den store depresjonen og en ny bevegelse tok makten. De ville vende tilbake til flere tusen år gamle nasjonale idealer, krigerske idealer som på mange måter var utgått, som de selv konstruerte og mikset med andre tanker.

Det er en klar samfunnsmessig parallell her til islam. Store deler av den muslimske verden er styrt av korrupte autokrater som arver makten. For å ta et lite sidespor. Selveste Bin Laden skal en gang ha bemerket tørt at da Bush kom til Arabia så var det de som håpet på at dette ville gi demokrati, men de hadde ikke regnet med at inspirasjonen skulle gå andre veien, med arvet makt og valgfusk.

Mens samfunnene er gamle og føydale, så er den moderne islamismen strengt tatt ikke så gammel. Den starter med en mann som het Qutb. Som ung mann hadde Qutb dratt til USA og ble forferdet over det han så. Det er fra ham at organisasjonen ”Det Muslimske Brorskap” stammer. Legg her merke til likheten med det gamle franske idealet. Denne organisasjonen, som andre kan fortelle mer om, skal ha tatt til seg en hel del fra europeisk fascisme og kommunisme.

Felles med nazismen og kommunsimen er målet om å innføre et idealsamfunn, kombinert med stor grad av vilje til å bruke rå og brutal vold. Det er en total omveltning mange av dem søker og en slik tankegang bryter sterkt med det tradisjonelle, nærmest per definisjon.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt