Verdidebatt

Guds åpenbaring, og polarisering i kirken.

'Det går mot polarisering' skriver Tarjei Gilje i Dagen. Men polarisering behøver ikke å bli resultatet selv på en vanskelig debatt. Vi kan lære av kirkesamfunn som tenker nytt om det å være felleskap.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

'Det går mot polarisering' skriver Tarjei Gilje i en leder i Dagen. Der skriver han blant annet:

«De som ønsker kirkens nye holdning velkommen vil bekjempe det de ser som en historisk urett, mens de mer konservative opplever at det er selve ærefrykten for Gud og Guds ord som står på spill.

Og dypest sett er det dette som er spørsmålet: Finnes Gud, og er Bibelen Guds åpenbaring til oss? Men også det spørsmålet kan virke polariserende, fordi det implisitt kan oppfattes som et forsøk på å ta Gud til inntekt for sitt eget syn.»

Jeg synes det er trist å lese at Gilje mener det er bare den ene siden i debatten om likekjønnet samliv som har ærefrykt for Gud. Det er ikke sant, og det blir ikke mer riktig av å basere dette på noen uttalelser fra liberale teologer/prester/biskoper. Også vi om støtter likekjønnet samliv tror at Gud finnes. Vi tror at Bibelen er Guds Hellige ord. Men det kan være nødvendig å presisere dette noe i forhold til det som Gilje skriver. Jeg har lært at i kristendommen så er det Jesus som er Guds åpenbaring til menneskene, ikke en skrevet bok. Når Bibelen skal leses som Guds Hellige ord, så må det alltid være under forutsetning av at det må skje under veiledning av Den Hellige Ånd. Bare det at en siterer fra Bibelen, er ingen garanti for at en sier noe som er etter Guds vilje.

Det er en velsignelse for kirken at kirkens viktigste læresetninger, slik som treenighetslæren ikke er eksplisitt uttrykt i Bibelen. Tenk hvor ille det ville ha blitt dersom kirken hadde hatt et dogme som sa at alt om kristendommen sto i mellom to permer.

Når det gjelder å rette opp urett i denne saken, så holder det ikke bare med å si ja til likekjønnet samliv.

Både Lærenemndas uttalelse fra 2006, Sammen 2013 og Bjørn Helge Sandvei sitt svar på dette, inkludert oppdatering, er skrevet før problemene knyttet til Exodus bevegelsen ble kjent eller har vært drøftet.

I 1997 forelå innstillingen Sjelesorg og homofili. Der utrykkes det slik at ‘det finnes rom for endring, selv om de med en tydelig homofil orientering lett kan finne en slik påpekning som et overgrep’ (Gjengitt i Vedlegg til Lærenemndas uttalelse). Dette var noe man kunne mene den gang. Men etter at Exodus bevegelsen ble lagt ned i 2013, så er dette ikke lengre mulig.  I den konservative delen av den norske kristenhet, har det vært helt taust om de utfordringene som Exodus bevegelsen har vist frem. Det er ikke bare på liberal side det gjøres feil. Tidligere ledere av Exodus driver nå å advarer mot ‘ex-gay’ bevegelser. Lederne i det konservative kristen Norge har påtatt seg et stort ansvar ved å ikke på en tydelig måte fortelle sine medlemmer om problemene ved teologien til disse bevegelsene.

En måte å bidra til å redusere polarisering på, er å sette seg inn i hva andre har ment. Blant konservative kristne i Norge, så fremstilles ja-synspunktet feil. Hvis en mener alvor med ærefrykt for Gud Tarjei Gilje, må en ikke da også holde det 8. bud? Det kan være smertefullt å jobbe med egne feil, når man opplever sterk motstand mot eget ståsted. Alle kan ta ansvar for å gjøre en samtale lettere. For å få dette til så anbefaler jeg at den norske kirke og kristenhet lærer av de som har tenkt annerledes.

Noen kirkesamfunn har tatt grep for å gjøre det mulig å være kirke i sammen, også når vanskelige saker er en del av det å være kirke. Den engelske kirke har gjort dette. I USA arbeides det med noe som kalles ‘Generous Spaciouness’. Kirkehistorien har mange eksempler på både biskoper og kirkesamfunn har gjort feil, eller vært uenige, men kirken har likevel vokst. Å ta i bruk helheten i det å være kirke, vil kunne føre til at man kan se andre løsninger en polarisering. Den engelske kirke har tenkt med utgangspunkt i Rom 12,2: ‘(..), la dere forvandle ved at sinnet fornyes, så dere kan dømme om hva som er Guds vilje: det gode, det som er til glede for Gud, det fullkomne’. Det finner vi ved å søke til Ham som er troens opphav og fullender.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Verdidebatt