Verdidebatt

Medfølelse og tilgivelse

"Gud den nådige behandler med barmhjertighet og godhet de som behandler hverandre med følelser av barmhjertighet. (Så) dere handler med barmhjertighet og vennlighet mot dem på jorden slik at de i himmelen skal vise deg barmhjertighet. "

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Mange av oss må ha sett en videofilm som deles ganske ofte i sosiale medier, som viser gode følelser av kjærlighet blant dyreriket. I filmen krysser morhjorten elven mens de to kalvene hennes kommer bak henne. Hjortemor er et stykke foran kalvene. Akkurat i det øyeblikket dukker det opp en krokodille mellom kalvene og hjorten. Med et sterkt instinkt for å beskytte sine kalver, uten å nøle i det hele tatt, kaster hun seg i munnen på krokodillen som et agn for å redde sine barn. I mellomtiden krysser kalvene elva på en trygg måte.

Slike tilfeller skjer i dyreriket, og gjør oppmerksom på den medfødte følelsen av hengivenhet hos mennesker og dens innvirkning på andre følelser, som oftest blir diskutert av psykologer. Hvis følelsen av medfølelse har tørket ut hos et menneske, og som blir fratatt denne behagelige følelsen, da klarer dessverre ikke mennesket å vise den kjærligheten som hjorten vi nevnte ovenfor som den viser til sine små kalver, ikke engang for deres barn. I dag er vi enda en gang vitne til hva slags ødeleggelse hvis følelsen av medfølelse er borte, og hva den kan føre til.

Nylig har noen psykologer etablert viktige fakta om følelsen av kjærlighet og gjort oppmerksom på dens effekt på andre følelser, spesielt tilgivelse. Ifølge dem spiller følelsen av kjærlighet en sentral rolle når den er internalisert, og påvirker andre følelser positivt. På den andre siden, når denne følelsen tørker ut, blir personen mer utsatt for å begå onde eller grusomme handlinger.

Amerikansk psykolog Kristin Neff gir eksemplet med et batteri når hun beskriver aspektet av medfølelse rettet mot våre kjære og venner. Hun hevder at å tilegne seg denne følelsen til seg selv er en måte å lade opp batteriene følelsesmessig, og hun tilføyer at medfølelse styrker våre tendenser til å tilgi og tolerere vennenes ugjerninger. Det er påfallende at Kristin Neff vurderer tilgivelse med medfølelsesdimensjonen fra den nære vennekretsen.

Ifølge henne gjør en internisert medfølelse det å tilgi lettere, og til en viss grad gir det oss muligheten til å helbrede følelsesmessige sår forårsaket av andre. Men, Neff understreker at "tilgivelse ikke selvsagt betyr at vi gir opp å forsvare rettighetene våre", (1) påpeker også å holde balansen mellom medfølelse, tilgivelse og rettferdighet, fordi en kriminell handling begås i et tilfelle der en personlig eller offentlig rett er krenket. Personer som blir funnet skyldige må straffes uavhengig av rettferdige eller upartiske domstoler.

Kilde til dårlige intensjoner

Psykoterapeut Beverly Engel, som hadde skrevet bøker om menneskets emosjonelle dimensjon, gjør oss oppmerksom på komplikasjonene som mangelen på medfølelse kan forårsake i menneskets psykologi. Ifølge henne er kilden til ethvert ondt ønske hos individer er mangelen på medfølelse. Engel uttaler at det å gjenopplive følelsen av medfølelse kan bidra til å helbrede de andre følelsene som har blitt skadet.(2) Mens Tara Brach, vurderer denne saken ut fra aspektet fra menneskes nære sosiale sirkel, tilføyer at det å være medfølende betyr å være modig til å elske oss selv, hverandre og hele verden. (3)

Norske teologer Einar Berg og Oddbjørn Leirvik, forskere i islam, undersøker de religiøse grunnene om medfølelse og knytter denne følelsen med den hellige Koranen og dens enestående representant profeten Muhammad (fred og velsignelse være med ham). Leirvik sammenligner profeten Muhammeds tilgivelse med profeten Josef (fred være med ham) som tilgav brødrene som hadde behandlet ham på et grusomt måte, og minner oss om at profeten Muhammad tilgav sine fiender under erobringen av Mekka. (4) Ifølge Berg er medfølelse og tilgivelse de tingene som den hellige Koranen ofte legger vekt på. Berg tror at følelsen av medfølelse kommer fra følgende vers i Koranen: "Informer mine tjenere at jeg er tilgiveren, den barmhjertige." (Surah Hijr - vers 49) (5)

Som også nevnt av Berg, i islam legges det på medfølelse og tilgivelse, som er manifestasjon av medfølelse. Gud introduserer seg for oss med sine guddommelige navn al-Rahman (den barmhjertige) og al-Rahim (den medfølende). I mange tilfeller i koranen, like etter navnet al-Rahim, nevner Gud velsignede navn som al-Rauf (den mest velvillige, mest medfølende). (6) Manifestasjoner av disse guddommelige navnene på Gud har blitt kjent på det høyeste nivået av profeten Muhammad (fred og velsignelse være med ham) som blir beskrevet som "barmhjertighetens sol" og "barmhjertighetsprofeten".

Al-Ragheb al-Isfahani og al-Jawhari (to fremtredende muslimske lærde) hevder at medfølelse og barmhjertighet er de viktigste egenskapene til profeten Muhammad (fred og velsignelse være med ham). De forklarer at ordet "Rahma" i verset "Vi sendte deg ikke bortsett fra som nåde til menneskeheten" (Surah Anbiya - vers 107), betyr dyp hengivenhet og godhet som krever å være ømhjertet, tilgivende og velgjørende. Av den grunn, henviser muslimske lærder ofte til følgende hadith av profeten Muhammad i sine bøker: "Gud den nådige behandler med barmhjertighet og godhet de som behandler hverandre med følelser av barmhjertighet. (Så) dere handler med barmhjertighet og vennlighet mot dem på jorden slik at de i himmelen skal vise deg barmhjertighet. " (7)

Ekte ridderlighet

Også Fudayl bin Iyadh adresserer tilgivelse fra sitt aspekt når det gjelder nære venner og sier at ekte modighet er å tilgi feilene som følgesvennene. Mens Wahb bin Munabbih nevner medfølelse sammen med godartethet og sier at, "Medfølelse er godvillighetens tvillingsøster."(8) Ifølge al-Ghazali kommer en troende til å tilgi en annen troendes feil fra rettighetene til brorskap. I læren til Bediüzzaman Said Nursi har medfølelse en viktig plass. For ham er hengivenhet en av måtene som fører oss til sannheten raskt og sikkert, og det er også fra bestemmelsene i naturloven. Han uttaler at hengivenhet har en overgripende realitet og fungerer som et speil for det guddommelige navnet al-Rahim (den medfølende). Hvis sanser og følelser følelser har fått integritet og helhet i en person, begynner den personen å vise hengivenhet, ikke bare til sine nære, men også til alle uskyldige vesener. Bediüzzaman gjør oppmerksom på det punktet at hengivenhet er en oppriktig, ren og umotiv følelse som ikke forventer noen retur, og viser dyrenes søte og selvfornektende hengivenhet til sine små babyer som bevis for dette faktum. (9)

I mellomtiden relaterer lærde Fethullah Gülen dette emnet til Muhammad, medfølelsesprofeten, alle profeters segl (fred og velsignelser over ham). Han sier at Rasulullah (Allahs Mesenger) alltid har foretrukket å tilgi mennesker ut av sin medfølelse. Dermed legger han vekt på både kilden til tilgivelse og refleksjonen av medfølelse på tilgivelse. Han minner oss om at Allah (må han bli herliggjort og opphøyet) er all-kjærlig og ytterst barmhjertig mot sine skaperverk, og hans toleranse og nåde er uendelig. (10)

Når vi vurderer barmhjertigheten og barmhjertigheten til vår profet Muhammad, menneskehetens stolthet, (fred og velsignelse være med ham), ser vi at riktig og riktig oppfyllelse av plikten til å formidle og instruere det guddommelige budskapet er sterkt knyttet til virkelig oppriktig hengivenhet og øm nåde. Uansett hvilken alder de lever i, er det helt grunnleggende for transportørene av dette guddommelige budskapet å aldri avvike fra denne veien. (11) Fethullah Gülen minner om at Islam råder kondonering og tilgivelse på alle mulige måter, ikke å overgi seg til trang til hat eller hat, og å aldri bli besatt av hevnens følelse. Uansett er det umulig å tenke noe annet for de som hele tiden lever med bevisstheten om å fortsette mot Allah, skaperen av oss alle. (12)

Kilder:

  1. Kristin Neff, Self-Compassion: The Proven Power of Being Kind to Yourself, 2011.
  2. Beverly Engel, It Wasn't Your Fault, New Harbinger Publications. 2015.
  3. Tara Brach, Radical Compassion, New York: Viking, 2019.
  4. Oddbjørn Leirvik, Islams Etikk, Universitetsforlaget, 2002, p. 45.
  5. Einar Berg, Islam: Fra konfilikt til dialog, Universitetsforlaget, 1982.
  6. An-Nur, 24/20. An-Nahl, 16/47. At-Tawba, 9/128.
  7. Ar-Raghib al-Isfahani, Al-Mufradat, p. 191; Al-Jawhari, As-Sihah, V, 1929; Al-Munjid, art. "rhm", p. 253. Sahih al-Bukhari, Janaiz 32, Ayman 9, Tawhid 25; Sahih Muslim, Janaiz 9, 11; Sunan Abu Dawud, Janaiz 24.At-Tirmidhi, Birr 16; Sunan Abu Dawud, Adab 58.
  8. Imam al-Ghazali, Ihya Ulum ad-Din (The Revival of the Religious Knowledge), ed. Dr. Mehmet Yavuz Şeker, Işık Publications. 2015. Ibid.
  9. Bediüzzaman Said Nursî, Mektubat, İstanbul: Şahdamar Publications, 2014, p. 29.
  10. M. Fethullah Gülen, Sonsuz Nur-1, İstanbul: Nil Publications, 2007, p. 535.
  11. www.herkul.org/kirik-testi/sefkatle-acilan-kapilar/
  12. M. Fethullah Gülen, "İnanmış İnsanın Nitelikleri" (The Attributes of a Believer), Çağlayan, August 2020.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt